Volvo 740 D24T. Generator laddar dåligt.

Hogdahl
23 oktober 2013 · 41 Inlägg

Tjena, alltså nu håller jag på att slita av mig håret för jag blir så jävla less för att jag inte hittar felet.

Vi börjar från början!

Jag har Diesel konverterat en Volvo 744 som hade en b230a motor i.  Allt gick väldigt bra och vi gjorde allt seriöst. Köpte dom grövsta kablarna jag hittade, Köpte ett helt nytt 110 amp batteri så jag skulle kunna dra igång aset. Aja iallafall så vart vi klar med hela bygget förra veckan och allt va skit bra. Vi körde lite granna på helgen och ingenting va fel, han laddade över 14 volt. Det ända som va var att vi inte hade ett avgassystem.

Så nu denna vecka har vi börjat byggt avgassystem. Men sen när vi hade kört lite och hade stängt av han och skulle få igång han igen lite senare så märkte vi att start motorn inte gick runt nå snabbt, så när vi fick igång den så tog vi fram mätinstrumentet och mätte, Då stog den på typ 11,97 volt och när man gasade typ 12,12. Och så har det varit nu och jag håller på att bli tokig, Jag kan inte längre starta den på nyckeln för att den laddar inte upp batteriet tillräckligt. Om jag stannar och stänger av den, Så kan jag starta den inom en kort period, Men sen när den kallnat lite så går det inte.

Det vi har gjort är att vi först bytte generator kolen (laddnings regulatorn), men det vart inge bättre av de. Så då bytte vi generator i hopp om det. Men fortfarande så vandrar det bara mellan 11,90 upp till 12.30 ibland när man gasar och runt 12 på tomgång. Så då testa vi chocka generatorn med en d+ direkt från batteriet. Ingen skillnad då heller. Tog en startkabel och kopplade den på batteriet och satt den på B+ på generatorn. Men fortfarande så laddar den lika dåligt.. Kan nån snäll själ hjälpa mig lösa detta mysterium innan jag eldar upp fanskapet ! :mad:

EDIT: Kanske ska lägga till att jag har en polare som också har en D24Tdic i en A-traktor som har samma fel. hans laddar också jätte dåligt. Men av nån konstig anledning så fick vi till det 1 gång idag när vi tog en startkabel och kopplade på batteriet och till B+ på generatorn Då efter ett tag gick hans upp och laddade 13,89 volt. Då stängde vi av den och startade den igen, Då laddade den bara 12 igen även när vi testade med startkabel igen.

Senast redigerat av Hogdahl (23 oktober 2013)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 oktober 2013 · 17 478 Inlägg

Flyttade tråden. Kan vara mer svar här ibland.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Panzar_Audi
23 oktober 2013 · 820 Inlägg

Antar att du kollat detta men det första jag kommer att tänka på är att remmen slirar, behöver la inte slira allt för mycket inann den laddar dåligt.

Annars vet jag inte iom att du bytt det som normalt sett är det som strular vid den här typen av fel.
Har du kollat så att jordning är bra till batteri, generator osv?

Om man säger
volvochefen
23 oktober 2013 · 514 Inlägg

Precis, kolla remmen, råkade ut för detta för nån månad sen i en 240 ja körde med, blev nästan utan ström pga att den laddade dåligt. Generratorremmen var slak, var bara att spänna den så börja den ladda ordentligt

Volvo 945 "tdi" (1992)
Hogdahl
23 oktober 2013 · 41 Inlägg

Panzar_Audi skrev:
Antar att du kollat detta men det första jag kommer att tänka på är att remmen slirar, behöver la inte slira allt för mycket inann den laddar dåligt.

Annars vet jag inte iom att du bytt det som normalt sett är det som strular vid den här typen av fel.
Har du kollat så att jordning är bra till batteri, generator osv?

Joo jag har ju dragit en jätte grov jord kabel både från batteriet och från motorn till karossen, Jag har inte märkt av att den slirar men det kan ju hända, Den gjorde ju det i början när vi lyfte ner den, då skrek de ju remslir men då använde vi remspray så löste det sig. Den vart tyst och den laddade 14 volt. Men kanske är värt att kolla om den slirar fast det inte skriker nått

volvochefen skrev:
Precis, kolla remmen, råkade ut för detta för nån månad sen i en 240 ja körde med, blev nästan utan ström pga att den laddade dåligt. Generratorremmen var slak, var bara att spänna den så börja den ladda ordentligt

Jag tror inte det men det är ju iallafall värt att kolla, tackar för svar hitills iaf.

volvochefen
23 oktober 2013 · 514 Inlägg

Kan slira utan att de hörs

Volvo 945 "tdi" (1992)
Hogdahl
23 oktober 2013 · 41 Inlägg

volvochefen skrev:
Kan slira utan att de hörs

Joo om jag tänker efter så läker den ju lite olja fram och det har kommit lite på drevet, Kanske slirar där då, och om det är olja där så skriker det nog inte ju. Ska ta en titt och sedan återkommer jag

Hogdahl
25 oktober 2013 · 41 Inlägg

Nu har jag kollat lite och har även sprutat remsprey på remmen och remskivorna och kollar när den står och går och jag tycker inte att jag ser att den slirar nått, så jag tror inte den gör de. Någon annan som kan ha en susning om vad felet är?

Jag ska testa att sätta min generator på en bil jag vet laddar och kollar om han laddar med min generator, om den gör det så har jag verkligen ingen aning. Men tills dess vad kan va felet ?

EDIT: Kan även lägga till att min kompis som hade en epa med liknande fel som jag nämnt ovanför, hans har gått till sig själv och laddar som han ska nu iaf.. Verkligen märkligt !!!

Senast redigerat av Hogdahl (25 oktober 2013)

SLG
25 oktober 2013 · 498 Inlägg

Lyser inte laddlampan? Om den inte gör det så kan det vara lampan som i kass i instrumentet eller så kan det vara något fel på instrumentet med kanske!?

Vet kompisen körde en en gång utan instrument och då slutade den ladda serru så därför jag tänkte på det.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
Hogdahl
25 oktober 2013 · 41 Inlägg

SLG skrev:
Lyser inte laddlampan? Om den inte gör det så kan det vara lampan som i kass i instrumentet eller så kan det vara något fel på instrumentet med kanske!?

Vet kompisen körde en en gång utan instrument och då slutade den ladda serru så därför jag tänkte på det.

Laddlampan lyser när tändningen är på och slocknar då man startar bilen, precis som den ska. Men jag har även chockat generatorn och det gjorde ingen skillnad så D+ är som den ska

Drönirettab
25 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Vart mäter du spänningen, på batteriet eller på generatorn?

Hogdahl
25 oktober 2013 · 41 Inlägg

Drönirettab skrev:
Vart mäter du spänningen, på batteriet eller på generatorn?

Mäter spänningen på batteriet

volvochefen
25 oktober 2013 · 514 Inlägg

Kollat hur generatorkol och kolektor ser ut?

Volvo 945 "tdi" (1992)
Hogdahl
25 oktober 2013 · 41 Inlägg

jag bytte generatorkol i den första generatorn jag hade i, Men inte i den jag provade nu. Men den jag provade nu har jag provat för några månader sen och då fungerade den. och sen dess har den bara legat. Vad är en kolektor ?

Drönirettab
25 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Hogdahl skrev:
Mäter spänningen på batteriet

Mät nere på generatorn och se vilken spänning det visar där. smile

Hogdahl
26 oktober 2013 · 41 Inlägg

Drönirettab skrev:

Hogdahl skrev:
Mäter spänningen på batteriet

Mät nere på generatorn och se vilken spänning det visar där. smile

Borde det göra någon skillnad ? ja menar det är ju samma kabel som går mellan generatorn och batteriet hmm

Drönirettab
26 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Det händer nämligen att den kabeln har dålig kontakt, speciellt när bilen och kablarna har en del år på nacken. smile

Menar inte just den bilen alltså, utan på bilar rent allmänt.

Senast redigerat av Drönirettab (26 oktober 2013)

Hogdahl
26 oktober 2013 · 41 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det händer nämligen att den kabeln har dålig kontakt, speciellt när bilen och kablarna har en del år på nacken. smile

Menar inte just den bilen alltså, utan på bilar rent allmänt.

Joo det förstår jag, Men det va ju så liksom att jag drog kablarna själv, bara för 2 veckor sen. Det ända jag kan tänka mig är att jag tog en gammal startkabel och klippte bort klämmorna på den och använde den mellan generator och batteriet, men det borde vell inte vara nån skillnad?

Men jaa visst jag kan mäta på generatorn, Men då antar jag att jag ska mäta på gängstången till B+ och inte på kabeln eller hur ?

Drönirettab
26 oktober 2013 · 21 761 Inlägg

Man tycker förstås att det inte borde vara fel på kabeln eftersom den är nybytt och att "man har gjort det själv" (så resonerar jag själv ibland, ska erkännas), men för säkerhets skull är det bäst att göra en enkel mätning på generatorn också.

Ja, på den gängade delen av B+ blir bästa mätningen eftersom det stället "tillhör generatorn" och på så sätt går det att eventuellt misstänka/utesluta själva kabeln. smile

Hogdahl
26 oktober 2013 · 41 Inlägg

Drönirettab skrev:
Man tycker förstås att det inte borde vara fel på kabeln eftersom den är nybytt och att "man har gjort det själv" (så resonerar jag själv ibland, ska erkännas), men för säkerhets skull är det bäst att göra en enkel mätning på generatorn också.

Ja, på den gängade delen av B+ blir bästa mätningen eftersom det stället "tillhör generatorn" och på så sätt går det att eventuellt misstänka/utesluta själva kabeln. smile

Joo så äre ju. Men jag ska prova det så jag iaf kan utesluta kabeln då. Men kan inte göra det idag för jag studerar också. Men jag kanske kan testa imorgon eller inpå nästa vecka nångång.

Men jag tog bort generatorn igår för jag tänkte testa att sätta en skruvdragare på den och bara sätta dit kablarna på generatorn och snurra den på så sätt, Då kan jag vell samtidigt utesluta om remmen slirar, Eller är jag påväg att göra nånting dumt nu ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang