Mekonomen E-handel

torpis Forummoderator
6 november 2013 · 10 572 Inlägg

turbokill skrev:
Hej igen,

Inga fler som har tips?

Jodå, här är ett par...  sköt din tråd snyggt om den skall vara kvar då det redan är en smula djupt vatten.

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.
Innehållslösa inlägg som ej för diskussionen framåt är inte tillåtna. Som innehållslöst inkluderas t.ex. inlägg som "+1", "word", "hehe" med mera.

9§ Annonsering
Annonsering (oavsett typ) får inte förekomma i forumet (inte heller i forumsignaturen). Använd istället Köp & Sälj.

10§ Marknadsföring
Utöver avtalad annonsering är det förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet, vilket också innebär att det inte är tillåtet att länka till ett företags hemsida i t.ex. forum-signatur eller presentation i marknadsföringssyfte.
Representanter för företag får besvara direkta frågor rörande den egna verksamheten utan "säljsnack".
Representanter för företag och sponsrade bilbyggare får i marknadsföringssyfte inte rekommendera det aktuella företaget eller produkter företaget säljer vid generellt ställda frågor.
Sponsrade bilbyggare tillåts ha viss hänvisning till sponsorerna i forum-signaturen.
Vi reserverar oss rätten att avgöra vad som är marknadsföring.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
turbokill
6 november 2013 · 347 Inlägg

torpis skrev:

turbokill skrev:
Hej igen,

Inga fler som har tips?

Jodå, här är ett par...  sköt din tråd snyggt om den skall vara kvar då det redan är en smula djupt vatten.

6§ Lyftning av trådar och innehållslösa inlägg
Inlägg vars huvudsyfte är att lyfta en tråd är inte tillåtna.
Innehållslösa inlägg som ej för diskussionen framåt är inte tillåtna. Som innehållslöst inkluderas t.ex. inlägg som "+1", "word", "hehe" med mera.

9§ Annonsering
Annonsering (oavsett typ) får inte förekomma i forumet (inte heller i forumsignaturen). Använd istället Köp & Sälj.

10§ Marknadsföring
Utöver avtalad annonsering är det förbjudet att skapa eller sprida marknadsföring för egen eller andras näringsverksamhet, vilket också innebär att det inte är tillåtet att länka till ett företags hemsida i t.ex. forum-signatur eller presentation i marknadsföringssyfte.
Representanter för företag får besvara direkta frågor rörande den egna verksamheten utan "säljsnack".
Representanter för företag och sponsrade bilbyggare får i marknadsföringssyfte inte rekommendera det aktuella företaget eller produkter företaget säljer vid generellt ställda frågor.
Sponsrade bilbyggare tillåts ha viss hänvisning till sponsorerna i forum-signaturen.
Vi reserverar oss rätten att avgöra vad som är marknadsföring.

Hej Torpis,

Ber om ursäkt om jag trampat på några tår, jag är inte ute efter att annonsera något här. Tanken med tråden är att göra det till en tråd där alla har möjlighet att tycka till och vara med och förbättra våran hemsida. I dagsläget har vi inget eget forum för att kommunicera förbättringar med våra användare på sidan mer än mejl och telefonkontakt. Jag valde garaget.org då jag själv varit medlem ett längre tag och tycker om detta forum för det är mycket vettiga människor och mycket vettiga åsikter. Åter igen, förbättring och inte annonsering smile

Med vänlig hälsning
Ludvig

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
Ligist
13 november 2013 · 15 Inlägg

dawwe skrev:
Ni är alldeles för dyra, webbpriset borde vara LÄGRE än ert butikspris. Förresten, ni är alldeles för dyra oavsett, jämför gärna era priser med andra liknande sidor där man säljer märkes delar, tex www.autoteilemann.de. Autoteilemann VS Mekonomen , ni är si så där 200% dyrare...Tysken är billigare även om man räknar med frakten (19€+14€)... Det är inte för inte ni kallas för Dyronomen...

Tycker du på allvar att detta inlägg har nått med TS fråga om hur Mekonomen kan förbättra sin E-handelsida?

Att sedan jämföra med tyska handlare är ju inte heller helt relevant tycker jag! Att det är billigare i tysklad,Ebay mm är ju ingen nyhet och knappast nått TS kan göra nått åt eftersom han ville ha hjälp ang E-handeln!

Ska du jämföra gör det med MECA,Autoexperten,AD,BDS eller nån annat företag där man kan jämföra under samma förutsättningar!

dawwe ...has left the building...
13 november 2013 · 4 474 Inlägg

Ligist: E-handel i båda fallen, eller hur? Jag jag tycker att priset har en "viss" betydelse, framför allt när det rör sig om identiska produkter. Fast du jobbar kanske på Dyronomen? Oavsett så borde de ha LÄGRE priser åtminstone när man "E-handlar", sen HUR mycket längre är en annan fråga, men säg 10% jämfört med deras ordinarie pris, punkt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
KHRacing
13 november 2013 ·

Tanso skrev:

Bamzefan skrev:
... Det enda jag saknar är att få grejerna hemskickade eller till närmaste Posten/DHL-ombud.

Det är för att dom vill undvika att kunden får 14 dagars ångersrätt enligt hemdistansavtalslagen. De är smarta vet du.

Man kan inte förhandla bort en LAG så tyvärr har du fel.

AktaLacken
13 november 2013 · 99 Inlägg

Zmirro skrev:
Mer information om delarna tycker jag hade varit bra. Tycker de står ytterst lite. Är inte alltid det är 100% att det stämmer då man söker på sitt reg nr. Så att ha lite mer info hade gjort det mkt lättare.


Iövrigt så är denna sidan mkt bättre än de gamla popupskrotet!

Håller helt klart med. Mer info vore bra då man blir osäker på vissa delar.
Annars ser sidan mycket bättre ut och det är hyfsat lätt att hitta.

Ligist
13 november 2013 · 15 Inlägg

dawwe skrev:
Ligist: E-handel i båda fallen, eller hur? Jag jag tycker att priset har en "viss" betydelse, framför allt när det rör sig om identiska produkter. Fast du jobbar kanske på Dyronomen? Oavsett så borde de ha LÄGRE priser åtminstone när man "E-handlar", sen HUR mycket längre är en annan fråga, men säg 10% jämfört med deras ordinarie pris, punkt.

Du har såklart rätt i att bägge är E-handel men samtidigt tycker inte jag man kan jämföra saker från andra länder i detta fallet..som jag skrev så var det inte ens det TS ville ha hjälp med..

Ska man jämföra 2 saker tycker jag att förutsättningarna skall vara identiska...Den E-handeln du länkade till har dom tex ca 150 butiker eller är det en ren e-handel? Har den e-handeln 4 tyskar som springer och plockar delar så har dom helt andra möjligheter än tex Mekonomen

dawwe ...has left the building...
13 november 2013 · 4 474 Inlägg

Ligist: Det är ju helt ovidkommande hur många butiker de har, eller inte har, när det rör sig om E-handel. Varorna skickas ju hem till köparen i båda fallen. En sådan köpare skiter blankt i om de har 30823 butiker i landet, det som spelar roll är varans kvalite kontra pris, samt så klart kundsupport, tex vid reklamation. Mekonomen marknadsför sig som "originaldels leverantör", vilket är en sanning med modifikation, men sett till priserna så håller de ofta minst samma nivå som att köpa från biltillverkaren själv (iaf när det gäller BMW). Det finns inte en enda del som är billigare hos Mekonomen än hos valfri BMW ÅF (dvs en auktoriserad BMW salong!)i Tyskland, det är till o med så att många delar är BILLIGARE hos BMW Sverige, speciellt om man är medlem i BMW CS o har lite rabatt (ofta kring 10%). Mekonomen borde ligga på MAX 80% av vad samma del kostar hos BMW, o då en del med likvärdig kvalite...O du, BMW har även de ordentliga OH kostnader, så Mekonomen har alldeles för saftiga påslag, men så länge (mindre nogräknade) personer tror de gör kap hos Mekonomen så lever de vidare, men min gissning är att de kommer få justera priserna neråt, sen om det blir 5% eller 20% återstår att se...En annan sak, många Mekonomen anslutna verkstäder har kring 30-40% rabatt på delarna, dvs en del som man köper för 100 kr i över disk kostar typ 70kr för en partner, o då har Mekonomen fortfarande en "hälsosam" marginal som de kan leva på...Reservdelsmarknaden (Mekonomen, Meca, AD osv) är sjuk i Sverige, det är fan som en kartell...O till sist, även Autoteilemann.de tjänar pengar trots att de säljer för halva priset...
Praktexemplet på galna priser är olja, speciellt hos Mekonomen. Den bästa Castrol-oljan hos Mekonomen kostar ju som att köpa samma olja från en BMW ÅF (dock med 10% rabatt), o samma olja får du för ca 1/3 av priset i Tyskland, Wacko är bara förnamnet...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
turbokill
14 november 2013 · 347 Inlägg

AktaLacken skrev:

Zmirro skrev:
Mer information om delarna tycker jag hade varit bra. Tycker de står ytterst lite. Är inte alltid det är 100% att det stämmer då man söker på sitt reg nr. Så att ha lite mer info hade gjort det mkt lättare.


Iövrigt så är denna sidan mkt bättre än de gamla popupskrotet!

Håller helt klart med. Mer info vore bra då man blir osäker på vissa delar.
Annars ser sidan mycket bättre ut och det är hyfsat lätt att hitta.

Hej,

Uppdateringar för att se till att information finns sker kontinuerligt. Det svåra arbetet är att lokalisera vilka produktgrupper som borde ligga i prioritet. Problemet ligger i att informationen om artiklarna har bara flyttats över från det system som butikerna använder sig av rakt upp på webben vilket gör att informationen många gånger är bristfällig då butikspersonalen har tillgång att kontakta specifika kontaktpersoner med expertkunskap runt just deras produktområden. Men! som sagt så jobbar vi för fullt för att snygga till detta smile

Tack för din åsikt!

Med vänlig hälsning
Ludvig, Mekonomen E-handel

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
Ligist
14 november 2013 · 15 Inlägg

dawwe skrev:
Ligist: Det är ju helt ovidkommande hur många butiker de har, eller inte har, när det rör sig om E-handel. Varorna skickas ju hem till köparen i båda fallen. En sådan köpare skiter blankt i om de har 30823 butiker i landet, det som spelar roll är varans kvalite kontra pris, samt så klart kundsupport, tex vid reklamation. Mekonomen marknadsför sig som "originaldels leverantör", vilket är en sanning med modifikation, men sett till priserna så håller de ofta minst samma nivå som att köpa från biltillverkaren själv (iaf när det gäller BMW). Det finns inte en enda del som är billigare hos Mekonomen än hos valfri BMW ÅF (dvs en auktoriserad BMW salong!)i Tyskland, det är till o med så att många delar är BILLIGARE hos BMW Sverige, speciellt om man är medlem i BMW CS o har lite rabatt (ofta kring 10%). Mekonomen borde ligga på MAX 80% av vad samma del kostar hos BMW, o då en del med likvärdig kvalite...O du, BMW har även de ordentliga OH kostnader, så Mekonomen har alldeles för saftiga påslag, men så länge (mindre nogräknade) personer tror de gör kap hos Mekonomen så lever de vidare, men min gissning är att de kommer få justera priserna neråt, sen om det blir 5% eller 20% återstår att se...En annan sak, många Mekonomen anslutna verkstäder har kring 30-40% rabatt på delarna, dvs en del som man köper för 100 kr i över disk kostar typ 70kr för en partner, o då har Mekonomen fortfarande en "hälsosam" marginal som de kan leva på...Reservdelsmarknaden (Mekonomen, Meca, AD osv) är sjuk i Sverige, det är fan som en kartell...O till sist, även Autoteilemann.de tjänar pengar trots att de säljer för halva priset...
Praktexemplet på galna priser är olja, speciellt hos Mekonomen. Den bästa Castrol-oljan hos Mekonomen kostar ju som att köpa samma olja från en BMW ÅF (dock med 10% rabatt), o samma olja får du för ca 1/3 av priset i Tyskland, Wacko är bara förnamnet...

Ovidkommade för köparen ja! det var bara en förklaring till varför priserna kan skilja sig så pass mycket! sen bor vi i lilla sverige med 9 miljoner invånare allt som importeras till sverige oavsett vara tas ju alltid i beräkning på vad man kan sälja = dyrare priser in för en handlare i tex sverige! i tyskland bor det ca 82 miljoner invånare = deras inköp är mycket större och har dessutom tillverkningen av dessa delar i sitt eget land (vissa iaf)

Mekonomen,MECA,AUtoexperten mm är ju självklart inte ute efter att konkurera med firmor i andra länder!! dessa kedjor konkurerar med orginal handeln här i lilla sverige! som du själv säger ang oljan på BMW så kostar den samma när du har rabatt där och då kan du väl bara skaffa dig ett medlemskort på nån av följande kedjor så får du 10% där med! dessutom är det ju samma olja i samma förpackning hur mycket billigare förväntar du dig då att mekonomen,MECA mm ska vara?

Handlar själv massor med saker från tyska ebay mm just pga priserna där är jäkligt bra! Men vissa saker vill man ha direkt och vissa saker behöver man kanske hjälp med att leta fram hos dessa svenska firmor och jag kanske talar för mig själv men jag betalar gärna för tillgänglighet och servicen jag kan få här hemma i sverige!

SportPilot Ubåtsingenjör
14 november 2013 · 7 228 Inlägg

Ligist skrev:

dawwe skrev:
Ligist: Det är ju helt ovidkommande hur många butiker de har, eller inte har, när det rör sig om E-handel. Varorna skickas ju hem till köparen i båda fallen. En sådan köpare skiter blankt i om de har 30823 butiker i landet, det som spelar roll är varans kvalite kontra pris, samt så klart kundsupport, tex vid reklamation. Mekonomen marknadsför sig som "originaldels leverantör", vilket är en sanning med modifikation, men sett till priserna så håller de ofta minst samma nivå som att köpa från biltillverkaren själv (iaf när det gäller BMW). Det finns inte en enda del som är billigare hos Mekonomen än hos valfri BMW ÅF (dvs en auktoriserad BMW salong!)i Tyskland, det är till o med så att många delar är BILLIGARE hos BMW Sverige, speciellt om man är medlem i BMW CS o har lite rabatt (ofta kring 10%). Mekonomen borde ligga på MAX 80% av vad samma del kostar hos BMW, o då en del med likvärdig kvalite...O du, BMW har även de ordentliga OH kostnader, så Mekonomen har alldeles för saftiga påslag, men så länge (mindre nogräknade) personer tror de gör kap hos Mekonomen så lever de vidare, men min gissning är att de kommer få justera priserna neråt, sen om det blir 5% eller 20% återstår att se...En annan sak, många Mekonomen anslutna verkstäder har kring 30-40% rabatt på delarna, dvs en del som man köper för 100 kr i över disk kostar typ 70kr för en partner, o då har Mekonomen fortfarande en "hälsosam" marginal som de kan leva på...Reservdelsmarknaden (Mekonomen, Meca, AD osv) är sjuk i Sverige, det är fan som en kartell...O till sist, även Autoteilemann.de tjänar pengar trots att de säljer för halva priset...
Praktexemplet på galna priser är olja, speciellt hos Mekonomen. Den bästa Castrol-oljan hos Mekonomen kostar ju som att köpa samma olja från en BMW ÅF (dock med 10% rabatt), o samma olja får du för ca 1/3 av priset i Tyskland, Wacko är bara förnamnet...

Ovidkommade för köparen ja! det var bara en förklaring till varför priserna kan skilja sig så pass mycket! sen bor vi i lilla sverige med 9 miljoner invånare allt som importeras till sverige oavsett vara tas ju alltid i beräkning på vad man kan sälja = dyrare priser in för en handlare i tex sverige! i tyskland bor det ca 82 miljoner invånare = deras inköp är mycket större och har dessutom tillverkningen av dessa delar i sitt eget land (vissa iaf)

Mekonomen,MECA,AUtoexperten mm är ju självklart inte ute efter att konkurera med firmor i andra länder!! dessa kedjor konkurerar med orginal handeln här i lilla sverige! som du själv säger ang oljan på BMW så kostar den samma när du har rabatt där och då kan du väl bara skaffa dig ett medlemskort på nån av följande kedjor så får du 10% där med! dessutom är det ju samma olja i samma förpackning hur mycket billigare förväntar du dig då att mekonomen,MECA mm ska vara?

Handlar själv massor med saker från tyska ebay mm just pga priserna där är jäkligt bra! Men vissa saker vill man ha direkt och vissa saker behöver man kanske hjälp med att leta fram hos dessa svenska firmor och jag kanske talar för mig själv men jag betalar gärna för tillgänglighet och servicen jag kan få här hemma i Sverige!

jo betalar också för tillgängligheten ... men går då direkt till tillverkarens reservdelsavdelning då det ofta är samma priser
De gånger man kan planera så handlar jag i Tyskland till en tredje del utav priset... de svenska handlarna saltar priserna duktigt tyvärr, dock börjar det komma handlare i Sverige som håller rimliga priser

nu mera handlar jag dock nästan uteslutande på ad center då jag har bra rabatt där.. ibland så mycket som 70%, men det är ju mindre relevant här.

Senast redigerat av CHEEVA (14 november 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
dawwe ...has left the building...
14 november 2013 · 4 474 Inlägg

De konkurerar med originalhandeln på ett fult sätt, genom att ibland vara dyrare. Svensson TROR att Mekonomen är alltid billigare än original...
Jag vänder på steken: Hur kan det komma sig att att en mindre webshopar i Sverige kan sälja exakt samma delar som Mekonomen billigare? Jag tycker att Mekonomen har alldeles för höga priser, o den uppfattningen är jag inte ensam om bland BMW ägare iaf...
Exempel: "Specialverktyg" hos Mekonomen (i butik) ca 1300kr. EXAKT samma verktyg köpt på ebay.co.uk för 480kr inkl frakt. Som sagt ett verktyg som det inte är nån rykande åtgång av direkt...Engelska shoppen som sålde (ca 400kr + frakt) hade naturligtvis en rimlig marginal, säg att deras inpris var 300kr. Mekonomen har säkert ett liknande inpris, om inte lägre. Är det "schysst" att slänga på sisådär 250%? Lev tid hos Mekonomen var 1v, den engelska shoppen levererade inom 4 dagar...
E-handel för mig är synonymt med lägre priser, det Mekonomen gör är väl ett halvhjärtat försök att kränga iväg mer prylar för samma ockerpris, de rider lite grann på att Svensson inte har koll utan TROR att det är låga priser...

Jag tycker TurboKill kan gott o väl framföra till berörda på Mekonomen att de borde ha LÄGRE priser i deras E-handel åtminstone... De skulle ha allt att vinna på de, kan ha en "drive" typ "Handla i MekoShop på webben o få 10% rabatt på hela sortimentet". O dessutom får man ju typ 10% rabatt genom diverse olika medlemskap (ja även jag har rabbat hos Mekonomen), o det faktum att de kan ge 10% rabatt till kreti och pleti pekar ju på att deras priser är helt galna...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Ligist
15 november 2013 · 15 Inlägg

dawwe skrev:
De konkurerar med originalhandeln på ett fult sätt, genom att ibland vara dyrare. Svensson TROR att Mekonomen är alltid billigare än original...
Jag vänder på steken: Hur kan det komma sig att att en mindre webshopar i Sverige kan sälja exakt samma delar som Mekonomen billigare? Jag tycker att Mekonomen har alldeles för höga priser, o den uppfattningen är jag inte ensam om bland BMW ägare iaf...
Exempel: "Specialverktyg" hos Mekonomen (i butik) ca 1300kr. EXAKT samma verktyg köpt på ebay.co.uk för 480kr inkl frakt. Som sagt ett verktyg som det inte är nån rykande åtgång av direkt...Engelska shoppen som sålde (ca 400kr + frakt) hade naturligtvis en rimlig marginal, säg att deras inpris var 300kr. Mekonomen har säkert ett liknande inpris, om inte lägre. Är det "schysst" att slänga på sisådär 250%? Lev tid hos Mekonomen var 1v, den engelska shoppen levererade inom 4 dagar...
E-handel för mig är synonymt med lägre priser, det Mekonomen gör är väl ett halvhjärtat försök att kränga iväg mer prylar för samma ockerpris, de rider lite grann på att Svensson inte har koll utan TROR att det är låga priser...

Jag tycker TurboKill kan gott o väl framföra till berörda på Mekonomen att de borde ha LÄGRE priser i deras E-handel åtminstone... De skulle ha allt att vinna på de, kan ha en "drive" typ "Handla i MekoShop på webben o få 10% rabatt på hela sortimentet". O dessutom får man ju typ 10% rabatt genom diverse olika medlemskap (ja även jag har rabbat hos Mekonomen), o det faktum att de kan ge 10% rabatt till kreti och pleti pekar ju på att deras priser är helt galna...

"Jag vänder på steken: Hur kan det komma sig att att en mindre webshopar i Sverige kan sälja exakt samma delar som Mekonomen billigare?

Enkelt! dessa mindre webshoppar har inte samma kostnader som tex Mekonomen,MECA,Autoexperten

"De skulle ha allt att vinna på de, kan ha en "drive" typ "Handla i MekoShop på webben o få 10% rabatt på hela sortimentet"


MYCKET bra ide faktiskt!

o det faktum att de kan ge 10% rabatt till kreti och pleti pekar ju på att deras priser är helt galna

Det är ju samma sak som alla gör med diverse bonuskort de vill knyta kunden till sig svårare än så är det inte!

Senast redigerat av Ligist (15 november 2013)

dawwe ...has left the building...
15 november 2013 · 4 474 Inlägg

1: En mindre webshop må ha lägre "omkostnader", men gissningsvis ett högre inpris på prylarna. Enligt mig, webshop som webshop, sen om den finns i Svedala eller Berlin kvittar, det är ju E-handel vi pratar om. Det som är av vikt är: Rimligt snabba leveranser, rimliga fraktkostnader och rätt pris på varan! Kan man då hitta en del för ungefär halva Mekonomens webpris (inkl frakt), så är Mekonomens webpris helgalet...

2: Gällande 10% rabatt... Det är viss skillnad att få 10% bonus-rabatt som medlem av nånting på redan BRA priser, kontra 10% rabatt på skit-priser...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Ligist
15 november 2013 · 15 Inlägg

dawwe skrev:
1: En mindre webshop må ha lägre "omkostnader", men gissningsvis ett högre inpris på prylarna. Enligt mig, webshop som webshop, sen om den finns i Svedala eller Berlin kvittar, det är ju E-handel vi pratar om. Det som är av vikt är: Rimligt snabba leveranser, rimliga fraktkostnader och rätt pris på varan! Kan man då hitta en del för ungefär halva Mekonomens webpris (inkl frakt), så är Mekonomens webpris helgalet...

2: Gällande 10% rabatt... Det är viss skillnad att få 10% bonus-rabatt som medlem av nånting på redan BRA priser, kontra 10% rabatt på skit-priser...

Mest på kul kan du ge mig ett exempel gärna med länk från en svenk webshop där priset på delen med exakt samma märke där den har halva priset jämfört med tex Mekonomen? (Tvivlar inte på att du kan)

Som sagt kortet är ju bara som ett mervärde för kunden där denne får 10% när den vill ha delen direkt eller inom max 24 timmar! tvekar inte på att 95% av befolkningen vet att nästan allt går att hitta billigare på webben!

dawwe ...has left the building...
15 november 2013 · 4 474 Inlägg

Tar det klassiska exemplet OLJA... Mekonomen VS Någon annan (225kr/l kontra 110kr/l). Frakt tillkommer i båda fallen, så klart. Köper man 10 liter hos "Någon annan" så är priset 99kr/l... O då till 50-kronors frågan: Vem tror du har LÄGST inpris på oljan? Jag sätter min slant på att Mekonomen har lägst inpris...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Ligist
15 november 2013 · 15 Inlägg

Just den länken du länkade till tar 89:- i frakt på den litern för 110 kr vilken blir 199:- kontra 225:- eftersom mekonomen kör fraktfritt vid uthämtning i butik vad jag kunde se!

Oavsett så håller jag med galen pris skillnad! MEN om jag nu behöver 1 liter olja finns det fan inte på kartan att jag beställer den utan då tar jag mig till butiken och köper!!

Ge mig hellre ett exempel när vi tar en reservdel!


Missförstå mig rätt är inte så att jag inte håller med dig om att prisskillnaden kan vara enorm däremot tycker jag att din förståelse för att skillnaden är som den är och framförallt när vi kollar utanför gränserna kanske inte är den bästa smile

SportPilot Ubåtsingenjör
15 november 2013 · 7 228 Inlägg

Ligist skrev:
Just den länken du länkade till tar 89:- i frakt på den litern för 110 kr vilken blir 199:- kontra 225:- eftersom mekonomen kör fraktfritt vid uthämtning i butik vad jag kunde se!

Oavsett så håller jag med galen pris skillnad! MEN om jag nu behöver 1 liter olja finns det fan inte på kartan att jag beställer den utan då tar jag mig till butiken och köper!!

Ge mig hellre ett exempel när vi tar en reservdel!


Missförstå mig rätt är inte så att jag inte håller med dig om att prisskillnaden kan vara enorm däremot tycker jag att din förståelse för att skillnaden är som den är och framförallt när vi kollar utanför gränserna kanske inte är den bästa smile

men förklara varför mekonomen måste sätta ocker priser trots att de har lägre in pris ?

hämtar du oljan hos "någon annan" är den också fraktfri

ta till exempel ett framvagns kitt till en audi a8 från clausautoparts.se och jämnför med vad mekonomen ska ha för allt komplett

mekonomen 15540

clausautoparts 2350 det är en sjuk skillnad

Senast redigerat av CHEEVA (15 november 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Ligist
15 november 2013 · 15 Inlägg

CHEEVA skrev:

Ligist skrev:
Just den länken du länkade till tar 89:- i frakt på den litern för 110 kr vilken blir 199:- kontra 225:- eftersom mekonomen kör fraktfritt vid uthämtning i butik vad jag kunde se!

Oavsett så håller jag med galen pris skillnad! MEN om jag nu behöver 1 liter olja finns det fan inte på kartan att jag beställer den utan då tar jag mig till butiken och köper!!

Ge mig hellre ett exempel när vi tar en reservdel!


Missförstå mig rätt är inte så att jag inte håller med dig om att prisskillnaden kan vara enorm däremot tycker jag att din förståelse för att skillnaden är som den är och framförallt när vi kollar utanför gränserna kanske inte är den bästa smile

men förklara varför mekonomen måste sätta ocker priser trots att de har lägre in pris ?

hämtar du oljan hos "någon annan" är den också fraktfri

"Någon annan" har nog inte 150 butiker i sverige så det gynnar ju bara dom som bor i täby att hämta just den oljan!

Nä tyvärr jag kan inte förklara Mekonomen,MECA eller autoexpertens priser! jag kan bara förklara min syn på det hela att jag gärna betalar det som det kostar för just tillgänglighetens skull! som jag skrev tidigare handlar även jag på E-BAY mm när jag inte har brådis

SportPilot Ubåtsingenjör
15 november 2013 · 7 228 Inlägg

Ligist skrev:

CHEEVA skrev:

Ligist skrev:
Just den länken du länkade till tar 89:- i frakt på den litern för 110 kr vilken blir 199:- kontra 225:- eftersom mekonomen kör fraktfritt vid uthämtning i butik vad jag kunde se!

Oavsett så håller jag med galen pris skillnad! MEN om jag nu behöver 1 liter olja finns det fan inte på kartan att jag beställer den utan då tar jag mig till butiken och köper!!

Ge mig hellre ett exempel när vi tar en reservdel!


Missförstå mig rätt är inte så att jag inte håller med dig om att prisskillnaden kan vara enorm däremot tycker jag att din förståelse för att skillnaden är som den är och framförallt när vi kollar utanför gränserna kanske inte är den bästa smile

men förklara varför mekonomen måste sätta ocker priser trots att de har lägre in pris ?

hämtar du oljan hos "någon annan" är den också fraktfri

"Någon annan" har nog inte 150 butiker i sverige så det gynnar ju bara dom som bor i täby att hämta just den oljan!

Nä tyvärr jag kan inte förklara Mekonomen,MECA eller autoexpertens priser! jag kan bara förklara min syn på det hela att jag gärna betalar det som det kostar för just tillgänglighetens skull! som jag skrev tidigare handlar även jag på E-BAY mm när jag inte har brådis

ja de har mycket högre kostnader ... men deras 150 butiker går ju inte direkt med förlust, ganska säker på att de hade klarat sig fint även om de hade tagit rimligt betalt, men folk betalar ju så varför ska de inte ta ocker priser ?

vad säger du om pris skillnaden på chassi delarna som jag nämnde innan ? går den att rättfärdiga med 150 butiker ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang