Mekonomen E-handel

dawwe ...has left the building...
15 november 2013 · 4 474 Inlägg

Ligist: Är det GRATIS att ta din privata bil till Mekonomen? Nej så klart inte, lågt räknat kostar bilen minst 10kr/mil. Så säg att du har 3 mil T/R till Mekonomen, 30 kr i drivmedelskostnad. O som sagt den billiga "butiken" har oxå gratis avhämtning, det var väl E-handel vi diskuterade o då får man utgå från att varorna skall skickas, annars blir jämförelsen haltande. Räknar vi på säg 6 liter, vilket är en rätt normal mängd för ett oljebyte, så har vi alltså 750kr kontra 1350kr, inte halva priset men rätt nära.

Ta o jämför Mekonomen med Mister-auto.se. Luftfilter M3, 260 hos Meko och mellan 108-140kr hos Mister (beroende på vilket märke man vill ha på filtret...)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
15 november 2013 · 4 474 Inlägg

Exemplet med framvagnsdelarna är haltande då det är skillnad på delar och delar. Jag har ingen aning om vilken kvalite CAP delar har, men de påstås vara helt OK. Sen är det även av intresse att veta vilka tillverkare delarna i Mekonomens "15000-kronors sats" är, är det samma som hos CAP så är det extrem ocker. Jag har tidigare jämfört Meko's priser (i de fall de skriver ut vem som tillverkar delen) o funnit att delen går hitta för halva priset i de allra flesta fall, tar ungefär 10 sek att hitta de på ebay.de eller varför inte autoteilemann.de? Nej vid E-handel så är det helt ointressant hur många butiker de har. Meko är antagligen inte ute efter att konkurrera med de korrekta E-handlarna utan försöker bara rida på att de är "rätt kända" o öka vinsten/marginalerna på ett relativt enkelt sätt då Nisse-Runt-Hörnet tror i sin enfald att Meko ÄR billigt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Hamilton
15 november 2013 · 8 864 Inlägg

Ni glömmer reklamations och garantikostnader när ni jämför med online butiker utomlands och i Sverige.
Vad jag vet så har Mekonomen 3års garanti på sina pryttlar, hur det är i butikerna från utlandet i den här tråden har jag ingen susning om men tvivlar att dom matchar 3år.
Blir det fel är det lättare att prata/skriva till någon på Svenska för fel blir det förr eller senare.

Senast redigerat av Hamilton (15 november 2013)

Fotograf på tierpidag.se
dawwe ...has left the building...
15 november 2013 · 4 474 Inlägg

Hamilton: 3 år hos de allra flesta på ebay.de....Köpte nyligen från ATP-autoteile (bromsok). Fick fel ok...De skickade korrekta ok med en gång, plus returfraktsedel till de felaktiga. Du har samma "goda" garantier som hos Meko.

Edit: Finns två olika ok till min bil, hårfin skillnad. Enligt deras lista skulle båda oken passa (vilket de gör, men med den skillnaden att till den ena så passar handbromsvajern "bolt on", medan man får modda lite i fallet med de ok jag fick, vilket jag INTE var sugen på...)

Senast redigerat av dawwe (15 november 2013)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Ligist
15 november 2013 · 15 Inlägg

Läs lite vad jag skriver! JAG försvarar inte någons prissättning!!!

Nä jag har inget försvar till skillnaden på framvagnsdelar till en A8 !! JAG försöker bara förklara för er varför det kan skilja sig i priser!!!!!!

Är det så svårt att förstå? Skulle själv aldrig köpa ett framvagnskit hos en svensk handlare till min s4:a jag skulle beställa från e-bay!!

Det kostar inte många kronor att driva en e-handel men att driva runt en hel kedja som tex Mekonomnen,MECA mm mm kostar MASSOR


Och jag försöker inte få er att börja handla nån annanstans själva JAG handlar ochså på e-bay mm som jag har fått skriva ett par gånger nu!!

Sen så är det ju så att vanliga bil svenson (typ inga här på garaget eftersom vi älskar våra bilar) har nada koll på nått eller ens vad dom behöver till sin bil så då är det ju rätt självklart att dom vänder sig till dessa firmor för att få hjälp!

Jag själv kan inte förstå att nån lämnar in sin bil hos orginal på service i huvud taget DÄR kan vi snacka sjuka priser men det är en helt annan diskution så vi släpper det innan vi förstör denna tråd mer än vad vi redan gjort!

SportPilot Ubåtsingenjör
15 november 2013 · 7 218 Inlägg

dawwe skrev:
Exemplet med framvagnsdelarna är haltande då det är skillnad på delar och delar. Jag har ingen aning om vilken kvalite CAP delar har, men de påstås vara helt OK. Sen är det även av intresse att veta vilka tillverkare delarna i Mekonomens "15000-kronors sats" är, är det samma som hos CAP så är det extrem ocker. Jag har tidigare jämfört Meko's priser (i de fall de skriver ut vem som tillverkar delen) o funnit att delen går hitta för halva priset i de allra flesta fall, tar ungefär 10 sek att hitta de på ebay.de eller varför inte autoteilemann.de? Nej vid E-handel så är det helt ointressant hur många butiker de har. Meko är antagligen inte ute efter att konkurrera med de korrekta E-handlarna utan försöker bara rida på att de är "rätt kända" o öka vinsten/marginalerna på ett relativt enkelt sätt då Nisse-Runt-Hörnet tror i sin enfald att Meko ÄR billigt...

hur dan kvalitén är kan jag inte svara på ännu ... har bytt på två bilar med delar från CAP, delarna har känts bra men kan inte säga mer än så då jag inte har kört så långt ännu.

Optimal stog det på lådorna delarna låg i

angående service så kan jag förstå att man lämnar in bilen till en märkes verkstad om man har en ny bil

men en äldre bil utan garantier förstår jag inte att man lämnar in över huvudtaget

Senast redigerat av CHEEVA (15 november 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
dawwe ...has left the building...
15 november 2013 · 4 474 Inlägg

Ligist: Det är E-handel vi diskuterar. Va fan vet vi om Meko lagt E-handeln i ett separat bolag, alltså samma låga (eller ännu lägre!) kostnader som vilken E-handel som helst.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
turbokill
18 november 2013 · 347 Inlägg

Hej igen allihopa,

Jag kan tyvärr inte svara på era tankar och funderingar kring våra priser då jag inte har något med prissättning att göra. Däremot så förs detta vidare uppåt, så era åsikter syns!

Nu till ett annat ämne!
Jag håller på att se över kategorin Bilvård och Service på hemsidan just nu. Har ni tid, eller känner er manade får ni gärna slå ett öga över kategorin och se om ni saknar någon viss information, eller om ni överlag har några synpunkter på förbättringsområden. Alla förslag är välkomna och kommer att ses över!

Med vänlig hälsning
Ludvig

Senast redigerat av turbokill (18 november 2013)

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
Henkix
27 november 2013 · 6 737 Inlägg

har en liten fundering då jag sitter o kollar på bussningar till volvo 740 nu.
Tex vad menas med "bild 12?"
"för reaktionsstag till nedre länkarm , Bild 12"

står så på nästan alla bussningar bara att det är olika nummer beroende på bussning. men vad menas med de? ska det finnas en sprängskiss elr liknande med siffror vart bussningarna hör hemma? smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
turbokill
28 november 2013 · 347 Inlägg

Henkix skrev:
har en liten fundering då jag sitter o kollar på bussningar till volvo 740 nu.
Tex vad menas med "bild 12?"
"för reaktionsstag till nedre länkarm , Bild 12"

står så på nästan alla bussningar bara att det är olika nummer beroende på bussning. men vad menas med de? ska det finnas en sprängskiss elr liknande med siffror vart bussningarna hör hemma? smile

mvh

Hej,

Tack för notisen!

Du har helt rätt, i våran produktkatalog får vi fram en sprängskiss som visar var bussningen ska sitta. Ska även ta frågan vidare för att se om vi kan implementera den på hemsidan!
https://www1.garaget.org/gallery/images/122/121756/121756-350cac2abe1e577c8d4484f6881e30cb.jpg

Med vänlig hälsning
Ludvig

Senast redigerat av turbokill (28 november 2013)

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
turbokill
13 maj 2014 · 347 Inlägg

Hej igen,

Nu har det hänt grejer! Sajten har nu blivit uppdaterad med en ny smidigare design. Artikelnummer syns redan på listvisningen och vi har även invigt våran nya Bra-Bättre-Bäst indelning av produkterna! Bra-produkterna är ett billigare alternativ för er som hellre lägger pengarna på bensin än bildelar och är främst för bilar med några år på nacken. 
 
Vi lyssnar gärna på era åsikter! Så hojta gärna till om ni har något ni vill få fram smile

//Ludvig

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
it_mutt Avstängd
13 maj 2014 · 10 388 Inlägg

turbokill skrev:
Hej igen,

Nu har det hänt grejer! Sajten har nu blivit uppdaterad med en ny smidigare design. Artikelnummer syns redan på listvisningen och vi har även invigt våran nya Bra-Bättre-Bäst indelning av produkterna! Bra-produkterna är ett billigare alternativ för er som hellre lägger pengarna på bensin än bildelar och är främst för bilar med några år på nacken. 
 
Vi lyssnar gärna på era åsikter! Så hojta gärna till om ni har något ni vill få fram smile

//Ludvig

Just den biten kan jag se som ett förbannat vettigt beslut smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
turbokill
13 maj 2014 · 347 Inlägg

it_mutt skrev:

turbokill skrev:
Hej igen,

Nu har det hänt grejer! Sajten har nu blivit uppdaterad med en ny smidigare design. Artikelnummer syns redan på listvisningen och vi har även invigt våran nya Bra-Bättre-Bäst indelning av produkterna! Bra-produkterna är ett billigare alternativ för er som hellre lägger pengarna på bensin än bildelar och är främst för bilar med några år på nacken. 
 
Vi lyssnar gärna på era åsikter! Så hojta gärna till om ni har något ni vill få fram smile

//Ludvig

Just den biten kan jag se som ett förbannat vettigt beslut smile

Javisst, kul att höra! smile

//Ludvig

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
Zmirro
13 maj 2014 · 183 Inlägg

Efterfrågar fortfarande mer information om grejerna. Typ längd på remmar osv. Allmänt mer information om delar. Står ju absolut inget nu! Mycket lättare att leta reservdelar då.

Senast redigerat av Zmirro (13 maj 2014)

BMW 330D "M-Performance" (2014)
turbokill
13 maj 2014 · 347 Inlägg

Zmirro skrev:
Efterfrågar fortfarande mer information om grejerna. Typ längd på remmar osv. Allmänt mer information om delar. Står ju absolut inget nu! Mycket lättare att leta reservdelar då.

Tack för din åsikt!

Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra informationen på sajten, och har nu börjat strukturera upp ett arbetssätt för att kunna fullfölja detta ännu bättre. Gällande just remmar är det lätt att avläsa längden med hjälp av artikelnumret exempelvis: 16-5K-1165 (16=prefix, 5K=5-spårig rem, 1165=1165mm i längd)

//Ludvig

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
torpis Forummoderator
13 maj 2014 · 10 572 Inlägg

turbokill skrev:
Gällande just remmar är det lätt att avläsa längden med hjälp av artikelnumret exempelvis: 16-5K-1165 (16=prefix, 5K=5-spårig rem, 1165=1165mm i längd)

//Ludvig

Saxa in det på alla remmar wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
turbokill
14 maj 2014 · 347 Inlägg

torpis skrev:

turbokill skrev:
Gällande just remmar är det lätt att avläsa längden med hjälp av artikelnumret exempelvis: 16-5K-1165 (16=prefix, 5K=5-spårig rem, 1165=1165mm i längd)

//Ludvig

Saxa in det på alla remmar wink

Ingen dålig idé alls torpis. Jag tar ska ta det vidare smile

//Ludvig

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
sammy91
15 maj 2014 · 27 Inlägg

har 3 saker,
1.
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … l-pa7561sv
Produkt bilden är missvisande då den inte är samma som man får i handen.
Uppfattas som 10L ren färg + härdare. Men blir ju utspädd med 2st 5L istället. Så kände mig lite lurad när jag köpte den. Tror andra blir det med.
2.
http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … 99a92928sv
Det står att balken är komplett men det ska sitta svetsat en plåtbit till i mitten med skruv hål för tanken.
Dumt tycker jag. Borde tilläggas att den fattas.

Och en sak jag stör mig på ang hemsidan , om man klickar backa tillbaka från en vald bildel.
Så hamnar man på förstasidan där man först skrev in reg nr. När det borde vara reservdels listan med de svarta rubrikerna man orienterade sig på.

Senast redigerat av sammy91 (15 maj 2014)

turbokill
15 maj 2014 · 347 Inlägg

sammy91 skrev:
har ett par saker,
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … l-pa7561sv
Produkt bilden är missvisande då den inte är samma som man får i handen.
Uppfattas som 10L ren färg + härdare. Men blir ju utspädd med 5L istället. Så kände mig lite lurad när jag köpte den.

och en sak jag stör mig ang hemsidan , om man klickar backa tillbaka från en vald bil del.
Så hamnar man på förstasidan där man ska skriva in sitt reg nr. När det borde vara reservdels listan som den ska återvända till.

Hej,

Tack för din kommentar!

Den första grejen du tog på angående färgen skall jag föra vidare och se vad jag kan göra åt - återkommer!

Gällande den andra delen du tog upp är jag inte riktigt med på vad du menar. Försvinner regnumret från sidan när du backar?

//Ludvig

Mercedes W124 300TDT "vroom vroom" (1995)
sammy91
15 maj 2014 · 27 Inlägg

turbokill skrev:

sammy91 skrev:
har ett par saker,
http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … l-pa7561sv
Produkt bilden är missvisande då den inte är samma som man får i handen.
Uppfattas som 10L ren färg + härdare. Men blir ju utspädd med 5L istället. Så kände mig lite lurad när jag köpte den.

och en sak jag stör mig ang hemsidan , om man klickar backa tillbaka från en vald bil del.
Så hamnar man på förstasidan där man ska skriva in sitt reg nr. När det borde vara reservdels listan som den ska återvända till.

Hej,

Tack för din kommentar!

Den första grejen du tog på angående färgen skall jag föra vidare och se vad jag kan göra åt - återkommer!

Gällande den andra delen du tog upp är jag inte riktigt med på vad du menar. Försvinner regnumret från sidan när du backar?

//Ludvig

okej! nej nummret står kvar men irriterande att man måste trycka "reservdelar" igen efter varje gång man vill kolla på en annan pryl.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang