Volvo 940-92 hastighetsmätararen är opålitlig med märkliga fenomen.

gumse
26 oktober 2013 · 3 Inlägg

Mätaren fungerar intermittent. Den kan plötsligt lägga av och lika plötsligt komma igång.  testproben visar 1-1-1 Då tändningen aktiveras gör visaren ett ryck ibland  men ej alltid.Vid kraftig inbromsning går visaren stundom   upp till 80 km. för att efter ett par sekunder falla ned till 0.Den har visat 80 km då bilens hastighet har varit 30 km. Ett märkligt fenomen. Tändningen var påslagen  .jag stod utanför bilen ,då rörde sig visaren upp till 60km för att omedelbart falla ned till 0. efter 3-4 sek gick den åter upp ,lite ryckigt, till 60 för att åter falla tillbaka .Detta hände  fyra gånger med c:a åtta sek. intervall. Bilen stod stilla. Jag har bytt kretskortet vid instrumentet,utan resultat.dessutom kontrollerat en mängd stompunkter likaledes utan resultat. Emellanåt kan jag köra ett par veckor  och mätaren är helt normal.Testproben visar  att inget  är fel.Det gör den även när det är fel.Finns erfarenheter av  liknande.

beckstroem
26 oktober 2013 · 871 Inlägg

Kolla kablarna och kontakten på bakaxeln! Har dock aldrig hört att det skulle ställa till med detta fenomen men man vet aldrig! Mvh :-)

Dupond och Dupont
26 oktober 2013 · 581 Inlägg

Låter som att du har ett mysigt litet El-fel !  big_smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Dupond och Dupont
26 oktober 2013 · 581 Inlägg

Borde ju vara givarn, eftersom du får helt tokiga utslag på mätaren, annars borde mätaren vara helt död. 
Tycker jag låter logiskt men elfel brukar aldrig vara logiska tongue

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
simlar
26 oktober 2013 · 5 525 Inlägg

Testat med en annan givare på bakaxeln?

Om du har testat med annan givare så låter det helt klart som el-fel, såna där roliga saker som kan göra en galen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
gumse
30 oktober 2013 · 3 Inlägg

skall testa med ny givare på tisdag.Även kolla kablarna från denna .utfallet  meddelas.

gumse
22 november 2013 · 3 Inlägg

med hänvisning till mitt senaste inlägg kan jag meddela att jag ej bytt sensorn.jag har rivet i kablagen samt bytt oljan i diffen samt spolat ur den. Mätaren har  fungerat över två veckor nu och verkar stabil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang