Inkoppling av extraljus - hjälp efterfrågas! (Mondeo -04)

pr_kalkyl
27 oktober 2013 · 22 Inlägg

Hoppas på att kunna få råd av någon som kan betydligt mer än jag!

Jag har köpt 3st 55W extraljus som jag ska montera på min Mondeo -04. Jag har även köpt en "monteringssats" från Biltema med relä som ska klara 2x125W. Jag tänker mig att jag ska kunna "koppla ihop" 2 av extraljusen så att det i princip blir 1x55W och 1x110W.

Det är flera saker som jag behöver hjälp med:

1. Kan jag koppla extraljusen som jag tänkt, så att det blir 1x55W och 1x110W? Eller innebär det problem på något sätt att "snedfördela" på det sättet?

2. Hur gör jag på bästa sätt för att dra kablar från motorrum in i kupén? Finns det några knep? Tips?

Jag tror jag är med på hur det ska kopplas rent teoretiskt, med reläet jag köpt och jord och så, men hur gör man praktiskt:

3. Hur kopplar jag in mig på bilens helljusrelä? Genom att hålla ett finger på olika relän bakom där säkringarna sitter i bilen, och sen toggla helljuset av/på, tror jag mig veta vilket relä som hör till helljuset, men hur tusan kopplar jag in extraljusen på det? Det är ju sjukt svårt att komma åt där bakom alla plastkåpor etc.

4. För att slippa strulet med att komma åt helljusreläet, kan jag istället koppla in mig på helljuset "direkt på helljuslampan", dvs vid strålkastarhuset? Om det är ett alternativ, hur gör jag då rent praktiskt? Hur vet jag exakt vart jag kopplar in mig?

5. Extraljusens positionsljus antar jag ska kopplas in på bilens positionsljusrelä? Hur vet jag vilket det är och när jag vet det, hur gör jag för att koppla in mig där? Eller kan jag koppla in mig direkt på bilens poisitionsljus på nåt vis?


Jag hoppas verkligen att någon tar sig tid att hjälpa en som inte vet hur han ska komma igång med detta! Jag har försökt att googla på ämnet men allt jag hittat är typ kopplingsscheman och det har jag koll på men jag behöver hjälp med det praktiska...

TACK på förhand!

MammDiin
28 oktober 2013 · 2 019 Inlägg

1. inga problem att ha mera belastning på ett relä, men kan vara bra att ha lite marginal så man inte kör riktigt vid gränsen för vad reläet klarar av.
Exempelvis om man ska ha 3x100W (~25A) extraljus och använda sig av relä på 30A så är det oftast bäst att dela upp belastningen på två reläer istället för allt på ett.
Står väl om kabelsatsen du köpt att reläet klarar 2x15A max och du kommer ha runt 9A (110W/12V=9,16A) med 110W så borde inte vara några problem.

2. 3. 4. Brukar vara enklast att använda sig av en ''strömtjuv'' på helljuskabeln som styr reläet.
För att få reda på vilken kabel som är helljusets så är det lättast att mäta med en multimeter i vilken kabel det finns spänning med helljuset på och ingen spänning med helljuset av.

5. Lättast att ta strömmen från strålkastarens positionsljus.

Ska du ha brytare till extraljusen så är det lite mera arbete pga. att du ska ha ut en kabel från kupén till motorutrymmet, vilket inte är så lätt alla gånger. Sen ska du även ha styrström från helljuset via den eller så gör du så att den bryter jorden till reläet.

Senast redigerat av MammDiin (28 oktober 2013)

pr_kalkyl
31 oktober 2013 · 22 Inlägg

Stort tack för hjälpen! Strömtjuvar inhandlade. Jag ska prova. Önska mig lycka till... smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang