Volvo 740 får ingen soppa gemom spridarna

Vlundstrom
28 oktober 2013 · 26 Inlägg

Hej som rubriken säger så får jag inte fram någon soppa genom spridarna , har gjort några grejer för att hoppas att dom ska hoppa igång men blir fortfarande ingen skillnad.

Bränsle relä
Jordnings kontakten på vänster framskärm, eller vad det nu är för någe.
Kollat så pumparna pumpar ända fram till Btr'en
Bytt spridar relät
Bytt LMM
Samt att jag har tagit en fungerande data box från en kompis bil.

Ska byta hela spjället på bilen också

Alla hjälpmedel och tips  är välkomna !
Mvh Viktor

Volvo 960 t5 "Busbilen" (1991)
240bns
28 oktober 2013 · 1 008 Inlägg

Två frågor:
Hör du att bränslepumpen går vid startförsök?
Har du gnista?

jaka54
28 oktober 2013 · 5 731 Inlägg

Hej!
Brorsan hade samma fel, bilen startade inte efter att vi bytt topplockspackning!

Vi bytte i stort sett allt som går att byta och bägge pumparna hördes.
Det visade sig att bakre pumpen som bara ger 0,2bar (och egentligen inte behövs vid full tank) bara gick sporadiskt.
Efter kontroll av kablaget ner till tankarmaturen kunde vi konstatera att plastklumpen som sitter på armaturlocket innehöll ärgade kontakter! Vi fixade det hela genom att borra ett hål i den lilla plastpluggen som går igenom tanklocket och lödde armaturkabeln direkt  på befintlig sladd (Lila, ner till pumpen), de andra kablarna löddes på kontakt stumparna som stack upp ur plastpluggen och jordkabeln löddes direkt på tanklocket.
Sedan gick motorn perfekt!
Men vi har fortfarande ett problem...kontakten i hjulhuset (745:a -87)som ansluter till tankkablaget ger bara 7,9V ut! -Det ska är väl ändå vara 12V ut både till pump och till reostaten i tanken???

Senast redigerat av jaka54 (28 oktober 2013)

Vlundstrom
29 oktober 2013 · 26 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Brorsan hade samma fel, bilen startade inte efter att vi bytt topplockspackning!

Vi bytte i stort sett allt som går att byta och bägge pumparna hördes.
Det visade sig att bakre pumpen som bara ger 0,2bar (och egentligen inte behövs vid full tank) bara gick sporadiskt.
Efter kontroll av kablaget ner till tankarmaturen kunde vi konstatera att plastklumpen som sitter på armaturlocket innehöll ärgade kontakter! Vi fixade det hela genom att borra ett hål i den lilla plastpluggen som går igenom tanklocket och lödde armaturkabeln direkt  på befintlig sladd (Lila, ner till pumpen), de andra kablarna löddes på kontakt stumparna som stack upp ur plastpluggen och jordkabeln löddes direkt på tanklocket.
Sedan gick motorn perfekt!
Men vi har fortfarande ett problem...kontakten i hjulhuset (745:a -87)som ansluter till tankkablaget ger bara 7,9V ut! -Det ska är väl ändå vara 12V ut både till pump och till reostaten i tanken???

jaka54 : Okej värt att testa. Men med tanke på att soppa finns fram ända till spridarna men inte pumpar ut något så känns det inte som att detta är felet ?

Senast redigerat av Vlundstrom (29 oktober 2013)

Volvo 960 t5 "Busbilen" (1991)
Henkix
29 oktober 2013 · 6 737 Inlägg

låter ju som att bränsleboxen inte får några impulser från tändenheten och fattar då inte att motorn går runt.

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Vlundstrom
29 oktober 2013 · 26 Inlägg

Henkix skrev:
låter ju som att bränsleboxen inte får några impulser från tändenheten och fattar då inte att motorn går runt.

Har bytt boxen , så vad föredrar du att jag ska göra?

Senast redigerat av Vlundstrom (29 oktober 2013)

Volvo 960 t5 "Busbilen" (1991)
Vlundstrom
29 oktober 2013 · 26 Inlägg

240bns skrev:
Två frågor:
Hör du att bränslepumpen går vid startförsök?
Har du gnista?

Jag har byglat inne i bilen där reläet sitter så att pumparna pumpar hela tiden , och dom går , men låter dock inget om dom när jag sätter tbx relä't. Men har hört att dom endast ska pumpa när motorn börjar ge motstånd "alltså börjar snurra"  , Gnista finns det! Glömde skriva det från första början. Men jag tänkte att det kanske är någon kabel från spridarna som har gått av någon stans.

Volvo 960 t5 "Busbilen" (1991)
TurboAnton Team VeboTrim
29 oktober 2013 · 322 Inlägg

Vlundstrom skrev:
Hej som rubriken säger så får jag inte fram någon soppa genom spridarna , har gjort några grejer för att hoppas att dom ska hoppa igång men blir fortfarande ingen skillnad.

Bränsle relä
Jordnings kontakten på vänster framskärm, eller vad det nu är för någe.
Kollat så pumparna pumpar ända fram till Btr'en
Bytt spridar relät
Bytt LMM
Samt att jag har tagit en fungerande data box från en kompis bil.

Ska byta hela spjället på bilen också

Alla hjälpmedel och tips  är välkomna !
Mvh Viktor

Vad jag vet ska btrn vara på returen och matningen direkt på railen? Eller är det bara felskrivet?

Team VeboTrim @ Facebook
sviv
29 oktober 2013 · 13 Inlägg

Nu är jag saab kille men det sitter ju i stort sett lika sprut i gamla saabar som i din volvo.
Jag skulle ha testat att byta vevaxelläges eller Hall givaren vet inte om den heter så på "volvospråk" men i saab så går inte pumparna om inte boxen får pulser från den givaren. Gnista kan du ha ändå om det är en vanlig fördelare.
vevaxellägesgivaren bör sitta nere i bakkant på motorn precis ovanför vxl lådan Hallgivaren sitter innanför fördelarlocket

reserverar mig för att jag kan ha fel men värt ett försök

Vlundstrom
29 oktober 2013 · 26 Inlägg

TurboAnton skrev:

Vlundstrom skrev:
Hej som rubriken säger så får jag inte fram någon soppa genom spridarna , har gjort några grejer för att hoppas att dom ska hoppa igång men blir fortfarande ingen skillnad.

Bränsle relä
Jordnings kontakten på vänster framskärm, eller vad det nu är för någe.
Kollat så pumparna pumpar ända fram till Btr'en
Bytt spridar relät
Bytt LMM
Samt att jag har tagit en fungerande data box från en kompis bil.

Ska byta hela spjället på bilen också

Alla hjälpmedel och tips  är välkomna !
Mvh Viktor

Vad jag vet ska btrn vara på returen och matningen direkt på railen? Eller är det bara felskrivet?

Du har rätt. hur kan jag ha vart så dum och gjort fel ...

Volvo 960 t5 "Busbilen" (1991)
Vlundstrom
29 oktober 2013 · 26 Inlägg

sviv skrev:
Nu är jag saab kille men det sitter ju i stort sett lika sprut i gamla saabar som i din volvo.
Jag skulle ha testat att byta vevaxelläges eller Hall givaren vet inte om den heter så på "volvospråk" men i saab så går inte pumparna om inte boxen får pulser från den givaren. Gnista kan du ha ändå om det är en vanlig fördelare.
vevaxellägesgivaren bör sitta nere i bakkant på motorn precis ovanför vxl lådan Hallgivaren sitter innanför fördelarlocket

reserverar mig för att jag kan ha fel men värt ett försök

Som sagt alla tips är jag tacksam för så ska testa det också big_smile

Volvo 960 t5 "Busbilen" (1991)
240bns
29 oktober 2013 · 1 008 Inlägg

Om du har gnista så kan vi utesluta vevaxel/svänghjulsgivare  eller hallgivare i fördelaren eftersom den givaren är till tändsystemet som i sin tur ger signal till insprutningen.

Senast redigerat av 240bns (29 oktober 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang