Lifepo4 - Litiumbatteri till Volvo D5:an

torpis Forummoderator
30 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

Xuri skrev:
btw henke jag kollade länken nu när jag fick mer tid, är de någon skyddskrets i batteriet ? tänkte på att de står på sidan att de inte går under 11volt?   finns de ingen skyddskrets i de så går ju de batteriet för 4 papp å döda rätt enkelt?

Ja det går att döda på samma sätt som en blyack ALDRIG blir sig själv om man drar ur den.  smile  Bilen har dock spänningsskydd och tex så startar inte brännaren vid låg spänning

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
30 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

Drönirettab skrev:

torpis skrev:
Nu mätte jag vad generatorn laddar, alltså till batteriet och inte ut från generatorn. Den fyller på batteriet med 30A efter en start.

Okej, då verkar det iaf som att batteriet tog emot en del laddning. Det jag kan tänka mig är att laddspänningen inte är tillräcklig, vilket har lett till att batteriet successivt har blivit sulfaterat och tappat en massa kapacitet.

Inte helt omöjligt att bilen även har en något högre viloströmsförbrukning än normalt och på så sätt blir batteriet totalt sett mer urdraget än man tror.

Det här kan tyckas vara bortförklaringar, men vanliga blybatterier ska normalt sett funka utan stora bekymmer på bilar med bränslevärmare om körtiden är minst lika lång som användningstiden innan start. Under förutsättning att laddspänningen är tillräckligt hög, men en del bilar har inte det. smile

14.45v vid batteriet strax över tomgång. Det är helt enkelt blyacken som inte tar emot med mer än 0.3A efter att första dusten på 30A käkats upp på de där minutrarna efter start.   Det liksom bara är så smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
30 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

Xuri skrev:
De må vara bullshit men de kan ge en fingervisning vad de är för något man ska köpa om de är märkesgrejer.
tror du också inom hobbyvärden vet att oftast ger ett batteri med hög c klassning mer än motsvarande med mindre.
jag hade hellre köpt ett 60Ah litium med hög c klassning än ett batteri utan.

själver provar jag mindre lituimbatteirer med laddarn å krämar på, blir de varmt är de skit :p

C-rating är reklam. Varför specar man en acke 65C konstant och 130C stötvis?  65C tömmer ju acken på strax över en halv minut, är inte det stöt redan? smile

Ne inre motstånd och formfaktor går före reklamen även om vissa av reklamackarna faktiskt funkar helt okej, men andra likadana systerackar inte gör det.

http://img153.imageshack.us/img153/3514/20110123141039.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Xuri One Man Clan
30 oktober 2013 · 4 287 Inlägg

torpis skrev:

Xuri skrev:
btw henke jag kollade länken nu när jag fick mer tid, är de någon skyddskrets i batteriet ? tänkte på att de står på sidan att de inte går under 11volt?   finns de ingen skyddskrets i de så går ju de batteriet för 4 papp å döda rätt enkelt?

Ja det går att döda på samma sätt som en blyack ALDRIG blir sig själv om man drar ur den.  smile  Bilen har dock spänningsskydd och tex så startar inte brännaren vid låg spänning

Jo men ett litiumacc som går under ett visst antal volt blir ju dött å de går ju aldrig å få liv i igen.
vi leker med tanken att du långtidsparkerar bilen å går under 11v, blir inte ditt batteri skrot då ?
blyacc går ju å lura igår även om dom varit nere på nån enstaka volt.
bilen drar ju alltid sina ca 30mA om allt är friskt så tillslut är ju alla batterier slut som man sätter i bilen.

vet på många av mina ficklampor har batterierna blivit skrot pga av att dom har gått ner för långt...
vore synd om de blev samma sak fast med ett batteri för 4 papp hmm annars gillar jag litium jävligt bra smile
ladda fort å hårt med små celler utan värme smile

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
torpis Forummoderator
31 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

Xuri skrev:

torpis skrev:

Xuri skrev:
btw henke jag kollade länken nu när jag fick mer tid, är de någon skyddskrets i batteriet ? tänkte på att de står på sidan att de inte går under 11volt?   finns de ingen skyddskrets i de så går ju de batteriet för 4 papp å döda rätt enkelt?

Ja det går att döda på samma sätt som en blyack ALDRIG blir sig själv om man drar ur den.  smile  Bilen har dock spänningsskydd och tex så startar inte brännaren vid låg spänning

Jo men ett litiumacc som går under ett visst antal volt blir ju dött å de går ju aldrig å få liv i igen.
vi leker med tanken att du långtidsparkerar bilen å går under 11v, blir inte ditt batteri skrot då ?
blyacc går ju å lura igår även om dom varit nere på nån enstaka volt.
bilen drar ju alltid sina ca 30mA om allt är friskt så tillslut är ju alla batterier slut som man sätter i bilen.

vet på många av mina ficklampor har batterierna blivit skrot pga av att dom har gått ner för långt...
vore synd om de blev samma sak fast med ett batteri för 4 papp hmm annars gillar jag litium jävligt bra smile
ladda fort å hårt med små celler utan värme smile

Helt rätt man förstör batteriet om man drar ur det (så även med blyack) och det får man undvika.  Som sagt så fick jag ut ungefär en kvart med lyse och tändning på sen går det inte att starta bilen. (kan mäta upp vad det drar i ström senare idag) men det borde handla om ungefär 10A, under 1/4 timme = 2.5Ah  Den kapaciteten räcker ju för att bilen skall kunna stå en vecka och starta. Mitt nyta batteri får ut sina 60Ah garanterat och då skulle den kunna stå ett halvår och fortfarande starta.

Så problemet finns egentligen inte annat än om man glömmer parkljuset på eller så.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
31 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

Jag mätte lite till idag och skriver upp det här så jag inte glömmer.

Jag började med att köpa frimärken på affären som ligger strax under 1km bort, åkte sedan och postade brevet och hem igen 2.3km. Jag bor i liten stad och kortare än så blir det inte på två starter och med el igång samtidigt (fläkt/värme ruta/värme stol etc)

Väl hemma mätte jag laddströmmen och den var i det närmaste 0. Pendlade mellan 0-0.5A. Riktigt kool, precis så det ska funka!

Jag slog på tändningen och nu drar bilen 18A, på med defrost på rutanfram(fläkten) och strömmen ökade till 33A, att starta brännaren samtidigt drog totalt 48A.  Jag lekte på detta vis i ett par minuter och startade bilen med förhöjd tomgång. Nu laddade den batteriet med 60A som sakta dalade neråt 35-38A under en minut, där låg den kvar i ytterligare en minut innan den ganska snabbt gick ner till närmare noll igen. Fullt på 3minuter!  Snacka om skillnad mot blyacken som bara tog emot knappa 30A och snabbt dalade ner till 5A ungefär där den låg kvar.   Lifepo4 - Perfekt! smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Drönirettab
1 november 2013 · 21 761 Inlägg

Verkar ju fungera riktigt bra hittills, det verkligt intressanta är hur allt beter sig i vinterkyla.

Den där batteritekniken är helt klart bättre på i princip alla punkter, det kommer man inte ifrån. Köldegenskaperna är en svaghet, men där kompenserar det ju en del tack vare batteriets förmåga att "värma upp sig själv" och på så sätt kunna ge ut den ström som finns tillgänglig (efter en liten stund). smile

Ditt vanliga batteri var ju inte friskt, det kan vi konstatera. Frågan är varför det hade blivit dåligt (tappat kapacitet). Jag anser dock fortfarande att ett sånt batteri ska fungera när man har bränslevärmare. smile

skanepiraten
1 november 2013 · 466 Inlägg

torpis skrev:
Jag mätte lite till idag och skriver upp det här så jag inte glömmer.

Jag började med att köpa frimärken på affären som ligger strax under 1km bort, åkte sedan och postade brevet och hem igen 2.3km. Jag bor i liten stad och kortare än så blir det inte på två starter och med el igång samtidigt (fläkt/värme ruta/värme stol etc)

Väl hemma mätte jag laddströmmen och den var i det närmaste 0. Pendlade mellan 0-0.5A. Riktigt kool, precis så det ska funka!

Jag slog på tändningen och nu drar bilen 18A, på med defrost på rutanfram(fläkten) och strömmen ökade till 33A, att starta brännaren samtidigt drog totalt 48A.  Jag lekte på detta vis i ett par minuter och startade bilen med förhöjd tomgång. Nu laddade den batteriet med 60A som sakta dalade neråt 35-38A under en minut, där låg den kvar i ytterligare en minut innan den ganska snabbt gick ner till närmare noll igen. Fullt på 3minuter!  Snacka om skillnad mot blyacken som bara tog emot knappa 30A och snabbt dalade ner till 5A ungefär där den låg kvar.   Lifepo4 - Perfekt! smile

Herregud att vi pratar skillnad big_smile
Ja va fasiken kommer hålla koll på detta batteri och kanske senare investerar i ett cool

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
torpis Forummoderator
1 november 2013 · 10 572 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ditt vanliga batteri var ju inte friskt, det kan vi konstatera. Frågan är varför det hade blivit dåligt (tappat kapacitet). Jag anser dock fortfarande att ett sånt batteri ska fungera när man har bränslevärmare. smile

Ja det är en gåta. Dock har jag fått medhåll från många när jag bollat lifepo4 erfarenheterna. Många säger att de byter batteri ganska ofta.

Jag kör en hel del modellflyg och har de senaste 20åren varit en strikt elflygare. Iom det har jag järnkoll på batterier och vad som kommer och är på väg. Något jag lagt märke till är att sporten äter bilbatterier. Att ladda ur dem konstant tar knäcken på dem.  Mina stora maskiner kan jag ladda en gång på ett bilbatteri teoretiskt.

Funkar detta i vinter så vore det riktigt kul och ett genombrott smile

Elmotor på 15hk med tillhörande fartrelgage som tål 180A konstant.
http://img163.imageshack.us/img163/701/20120709210654zed201207.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Maxw
1 november 2013 · 88 Inlägg

Det där ska jag investera i! Har samma bekymmer...

Kolla in projekttråden om mitt nybygge av en 461 Big block kompressor motor
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=281759
Volvo XC70 D5 AWD Ocean Race "Diesel Doris" (2006)
Chevrolet Nova "The Great White" (1971)
Drönirettab
1 november 2013 · 21 761 Inlägg

Man får också komma ihåg att bilbatterier finns i olika cyklingstålighetsgrupper och att om man väljer fel batterityp så håller det inte speciellt lång tid, exempelvis ett startbatteri är helt enkelt inte designat för djupurladdning och kommer att gå sönder relativt snabbt när det används i fel sammanhang. smile

torpis Forummoderator
1 november 2013 · 10 572 Inlägg

smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
4 november 2017 · 10 572 Inlägg

Jag brukar ju marknadsföra mig själv som att jag finns på riktigt. Ett steg i detta är att försöka backa upp mina teorier och påståenden. Här följer jag upp med hur det funkar med samma litiumacke som för 4 år sedan.

Nu kör jag inte så ofta med V70:n så den blir stående långa perioder. Detta är inte fejk utan filmat på första försöket :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
rawsezx
4 november 2017 · 116 Inlägg

Batteriet som du länkade till är bra mkt bättre än vad spec:en säger på hemsidan.

För det första så är den kemiska sammansättningen inte LiFePO4 utan jag kan med största säkerhet säga att batteriet ifråga har följande kemiska sammansättning, LiFePYO4. Dvs att anoden (eller var det katoden, minns inte) är dopad med Yttrium.

Fördelen med den det är lågtemperaturegenskaper ner ända till -45 grader.

Firman du länkade ifråga köper med all säkerhet in batteriet från en polsk firma med namn EV Power, som i sin tur köper in batterierna från winston battery i kina. Andra handelsnamn är bla. Thundersky.

Har personligen köpt in ett hundratal celler av tillverkaren och det är riktigt bra grejer.

torpis Forummoderator
5 november 2017 · 10 572 Inlägg

rawsezx skrev:
Batteriet som du länkade till är bra mkt bättre än vad spec:en säger på hemsidan.

För det första så är den kemiska sammansättningen inte LiFePO4 utan jag kan med största säkerhet säga att batteriet ifråga har följande kemiska sammansättning, LiFePYO4. Dvs att anoden (eller var det katoden, minns inte) är dopad med Yttrium.

Fördelen med den det är lågtemperaturegenskaper ner ända till -45 grader.

Firman du länkade ifråga köper med all säkerhet in batteriet från en polsk firma med namn EV Power, som i sin tur köper in batterierna från winston battery i kina. Andra handelsnamn är bla. Thundersky.

Har personligen köpt in ett hundratal celler av tillverkaren och det är riktigt bra grejer.

jag minns inte ang yttrium men vet astt thunderskyu gör både med och utan. var det såp att gula har Y och blåa inte?!

Nästa gång jag startar bilen är det nog minusgrader.


Ägaren på HAB är från Tjeckien, där ev power finns. Det är suveränt med en kontakt som snackar språket :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang