Bygga eget dimljus/parkeringsljus/bakljuselsystem, 850

tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
3 november 2013 · 126 Inlägg

Tjenare!

Är inte jätteförtjust i hur Volvo designat elsystemet för oss som gärna kör med dimljus, så jag satte mig ner och funderade på om jag inte borde kunna dra mitt egna system och montera en knapp som styr bakljus, dimljus och parkeringsljus enbart från kupén.

Jag ritade ett kopplingsschema som jag så här på kvällskvisten kom på, så rätta mig gärna om jag ritat fel.

Vänligen notera att jag missat en säkring i schemat för bakljusen.
http://i.imgur.com/oYkNATR.jpg


Vad tror ni om detta? Klarar en 15A säkring av att driva två dimljus och två positionsljus? Några förbättringar? Behövs det några motstånd, eller är det 12V lampor rakt igenom?

För att hotta till det hela ännu mer, tänkte jag att strömbrytaren i kupén kunde skarvas på någon sladd som endast har spänning då tändningen är på, så att ljuset dör när bilen stängs av. Finns det någon tips på någon sådan kabel som är vettig och lättillgänglig?

Senast redigerat av tju2an (3 november 2013)

volvoqq Lastbilsmekaniker
3 november 2013 · 5 138 Inlägg

Hur är tanken är det för att köra utan att behöva bry dig om att råka glömma slå av parkeringsljuset efter du kört eller. för isåfall kan du bara göra så att klippa bort halvljusautomatiken på nollan så får du som du vill ha funkar kanon. för mig att det är 5 eller 7 tar man bägge om jag inte mins fel så får man belysningen till instrumenthuset och halv ljuset försvinner så man kan köra utan att behöva glömma:).

NisseNasse
3 november 2013 · 36 Inlägg

varför inte ha ett växlande relä som bryter halvljuset när du tänder dimljuset?

Subaru Impreza "JRM" (2006)
tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
3 november 2013 · 126 Inlägg

volvoqq - Faktum är att bilen har dimljus monterade i efterhand, och således inte fungerar alls, det sitter inte ens ett kontaktstycke i knappen och de är inte inkopplade vid lamporna. Ska dock titta på om den lösningen kan fungera, vill ju ha alla lampor off på nollan och så vill jag kunna tända parkljus, dimljus och bakljus på samma knapp. Tack för svaret!

NisseNasse - Det må låta ologiskt, men jag vill kunna ha dimljus och halvljus igång samtidigt. Annars är det en god tanke! Tackar för svaret

Om vi utgår ifrån att jag vill kunna tända och släcka ovan nämnda ljus med en knapp, skulle ritningen kunna illustrera en rimlig lösning, eller finns det smartare sätt att göra det på?

MVH

NisseNasse
3 november 2013 · 36 Inlägg

varför har du ritat två kretsar?
P=UxI
14v x 15A = 210W
tycker du borde klara dig fint med en säkring tongue
Glöm inte att säkra av styrkretsen

Annars kan du ju koppla som man kopplar extraljus.
istället för att driva reläet ifrån helljuset kan du ta det ifrån positionsljuset, med en brytare in

Subaru Impreza "JRM" (2006)
tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
3 november 2013 · 126 Inlägg

Tänkte först dra olika kretsar, så det blev fel i schemat ser jag nu, lär som du säger räcka med en krets som är avsäkrad! Skall givetvis säkra den också, var nog lite väl trött när jag ritade detta smile

Angående vad som ska driva relät, jag vill kunna ha alla ljus avstängda och sedan med knappen sätta på posljus, dimljus och bakljus. Finns det någon annan (lättåtkomlig) kabel som har spänning endast när tändningen är på? Det är i mitt fall inte att tänka på att styra relät med halvljus, helljus, parkljus, instr.belysning, takbelysning etc. Måste väl finnas något mer "diskret" som alltid har spänning när tändningen är på? smile

Tack för svaret!

tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
7 november 2013 · 126 Inlägg

Fick hjälp från klubben att hitta det simpla svåret på min (efterkloks tänkade) lätta fråga. Kopplas ju givetvis på cigguttaget!

För den som eventuellt har nytta av det i framtiden.

Tråd kan låsas smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang