850 automatlåda

rodieki Tekniknörd
3 november 2013 · 92 Inlägg

Har fått tag på en 850 som har stått länge. Växellådsoljan var i brunaktig färg så jag bytte den. Backen går i med ett litet ryck precis som att slås i utan rassel. Fick ut 4,5 liter i bytet, så det blir väl till att byta minst två gånger till för att få ut allt. Inget rassel i lådan, men trean åker i med ett ryck liksom backen och ett "bong" ljud. När den väl tredje växeln har gått i så går den inte ner till en lägre växel. Indikation i form av en pil blinkar på instrumentpanelen vilket betyder åk till verkstad. Det sägs att man måste lufta lådan efter man bytt olja, kan detta ljud bero på att man inte luftat lådan? Låter man bilen stå ett tag så släpper den för att den och går ner på ettan igen. Rättar det till sig om man byter ut all olja och kör med bilen? Inga metalspån att tala om på den magnetiska bottenpluggen.
Någon annan som har varit med om liknande fel på sin automatlåda, eller är det att växlarna går i med ett "bong" som att lådan är bränd?

JimmyAndersson
3 november 2013 · 1 679 Inlägg

När jag spolade lådan på min förra 850 T5 så gick ca 15-17L olja åt smile
Oljan gör fruktansvärt mycket.

Volvo 244 "GLT" (1988)
rodieki Tekniknörd
3 november 2013 · 92 Inlägg

Phew, 17 liter. Känns som att jag får leta upp nått sätt att byta ut all olja på en gång. Såddär kan man inte hålla på.

JimmyAndersson
3 november 2013 · 1 679 Inlägg

rodieki skrev:
Phew, 17 liter. Känns som att jag får leta upp nått sätt att byta ut all olja på en gång. Såddär kan man inte hålla på.

Var ett tag sen som jag gjorde det, men det vart klart inom en timma iaf smile
Vart en jävla skillnad iaf smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
rodieki Tekniknörd
4 november 2013 · 92 Inlägg

Tror jag ska prova att blåsa oljekylaren tom på olja, det måste vara några liter där. Så slipper man använda så mycket olja.

Brådhis * Voff voff *
4 november 2013 · 10 279 Inlägg

rodieki skrev:
Phew, 17 liter. Känns som att jag får leta upp nått sätt att byta ut all olja på en gång. Såddär kan man inte hålla på.

Spola lådan istället! Tar max en timme. Byter du genom att bara tappa ur får du aldrig ut allt skräp.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
mercaa
4 november 2013 · 558 Inlägg
rodieki Tekniknörd
11 november 2013 · 92 Inlägg

Läste lite om andra som har haft problem med sina lådor. Det kan också vara problem med en givare, man har inte lyckats ta reda på vad det är för givare, eller var den sitter. Tack för Länken Mercaa. smile

Senast redigerat av rodieki (11 november 2013)

Brådhis * Voff voff *
11 november 2013 · 10 279 Inlägg

rodieki skrev:
Läste lite om andra som har haft problem med sina lådor. Det kan också vara problem med en givare, man har inte lyckats ta reda på vad det är för givare, eller var den sitter. Tack för Länken Mercaa. smile

Har du provat att spola lådan...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Xoff Volvo tönt... =)
11 november 2013 · 2 344 Inlägg

Det går inte att bara "byta" olja i en automat, den måste sköljas, sköljer gör man tills att alla olja är ren, och det går åt allt från 15L och uppåt, när man sköljer måste man dessutom hela tiden gå igenom alla växellägen så det byts i alla kanaler, absolut hälst åka en runda då och då i sköljningen så alla växlar får sina kanaler sköljda, och sedan så sitter tyvär magenterna inbyggda i lådan och går inte att rengöra/inspektera utan att dela på hela lådan.

men att den inte växlar riktigt och slår i växlarna låter nästan som at det är något märkligt med kickdown givaren, den kanske inte riktigt får alla signaler den vill ha...

lyser backljuset när du har R i?

vad är det för årsmodell? ifall det är en tidigare kan du kolla felkoder på lådan i blinkdosan..

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
rodieki Tekniknörd
12 november 2013 · 92 Inlägg

Har en sköljning på gång, men jag vill vara säker på att det inte är något mekaniskt/elektroniskt fel innan jag gör det. Felkoderna var på bromsarna sist jag tittade efter. Så om backljuset inte lyser kan givaren vara kass. Då är mina aningar inte hel fel då. Ska ta en titt på det Xoff, tack för info. Min är - 96a.

Senast redigerat av rodieki (12 november 2013)

Xoff Volvo tönt... =)
12 november 2013 · 2 344 Inlägg

Varför jag frågade om backljuset är för att det styrs i samma givare som talar om för lådan vilken växel du har i, den kan vara kass/feljusterad och då kan många märkliga fel uppstå...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
rodieki Tekniknörd
12 december 2013 · 92 Inlägg

Lådan är nu sköljd, och felet består. Felkod 324 på växel 4. Försökte hitta på nätet som har en nya felkodnings listan för att ta reda på exakt vad det betyder. Någon av er som har listan på felkoderna? Men jag letar också vidare.

mercaa
12 december 2013 · 558 Inlägg

Pnp switchen? finns väl  ingen 324 i A1 sockeln för automatlådan?

rodieki Tekniknörd
12 december 2013 · 92 Inlägg

Det är den nyare modellen av 850 så den har en ODB1 kontakt, och inga socklar under huven som man läsa av hur många gånger dioden blinkar.

showit Bilmek
12 december 2013 · 70 Inlägg

de är fortfarande blinkoder i obd uttaget, går att göra lätt med lampa brytare och lite stift:P finns många guider på nätet hur man gör. stift 4/5 är jord och 16 är plus i alla fall!

Toyota MR2 Turbo
Rösta gärna!
Projekttråden: http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p … mp;t=10432
Toyota MR2 Turbo "- 5s Block 2.2L - 3s Topp -" (1992)
Xoff Volvo tönt... =)
12 december 2013 · 2 344 Inlägg

koden 324 betyder "Incorrect gear ratio"

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
rodieki Tekniknörd
12 december 2013 · 92 Inlägg

Verkar som att lådan är kass, några andra som har stött på samma problem med den felkoden, som liknar mitt. Växlar 1 2 och 3, men sen är det stopp. De har också sköljt lådan, men det visar sig ändå att lådan är kass. Jaja, bilen hade kunnat bli fin. Dags för skrot aktionen då, tack för alla tips under själva felsökandet. smile

rodieki Tekniknörd
18 augusti 2014 · 92 Inlägg

Jag valde att reparera lådan, den är på väg tillbaka in i bilen. Sätter ihop motor och låda imorgon igen hoppas jag. Som lite kuriosa så var det grovrost i lådan så det var konstigt att lådan fungerade så väl som den gjorde ändå.
De som renoverade lådan har aldrig sett något liknande. Och en ny kylare blir också att sätta i så att det inte går vatten i lådan igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang