Installera kyl i Renault megane

skosula
7 november 2013 · 16 Inlägg

Tjenare!
Jag har en ide om att installera en kyl (12v kylbox) i min renault.
Problemet är att jag inte vet var jag ska få elen ifrån. Jag har jobbar mycket med 12 V elektronik med då endast i fritidsbåtar och där tar man alltid ifrån strömfördelaren, hur enkelt som helst. MEN nu när jag ska dra kabel i bilen så är det ju viktigt att inte det drar när inte den inte ska. På båtar har man en huvudströmbrytare som man alltid slår av när man lämnar. Hur kan man lösa detta i en bil?

MVH

barenhoff TEAM RADIOACTIVE
7 november 2013 · 467 Inlägg

dra den på samma kabel som till cigarettuttaget, bryts ju när du vrider av nyckeln

explosiv
7 november 2013 · 133 Inlägg

Bäst är att dra en ny matning från batteriet och sedan styra på/av med ett relä kopplat till tändningen på bilen, glöm ej att säkra upp

skosula
7 november 2013 · 16 Inlägg

barenhoff skrev:
dra den på samma kabel som till cigarettuttaget, bryts ju när du vrider av nyckeln

Men där är ju en ganska låg Amp på den. Tror där är 10 amp säkring på den vilket jag använder ca 4 redan.

skosula
7 november 2013 · 16 Inlägg

explosiv skrev:
Bäst är att dra en ny matning från batteriet och sedan styra på/av med ett relä kopplat till tändningen på bilen, glöm ej att säkra upp

Drar man då en kabel från batteriet eller finns där någon fördelare med stift eller liknande man kan ta ifrån?

tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
7 november 2013 · 126 Inlägg

Montera ett relä på lämpligt ställe i bilen.
Kör styrströmmen via en kabel som går till cigarettändaren, och lägg matningsström direkt från batteriet eller någon +terminal.

Som föregående talare skrivit, glöm inte att säkra av.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang