Koppling inuti extraljus

hondalarsan
17 november 2013 · 11 Inlägg

Har fått en uppsättning begagnade extraljus och tänkte montera dessa istället för mina gamla som blivit stulna. Jag har alltså redan draget kablage fram till grillen, med relä och allt (tjuvarna knipsade av kablarna utanför grillen). De "nya" extraljusen har dock en jordkabel inuti själva extraljuset. När jag öppnade ett av dem ser man hur det finns tre kablar. Jag gissar att den med vit kontakt är + och att den svarta är jord. Sedan sitter den kabel som man ser är jordad i höljet ihop med den svarta kabeln i dess kontakt. Ska den göra det eller har de bara hakat ihop? Vad ska kopplas till vad?

http://www.forumbilder.com/images/2013/11/17/bild.jpg

Är det någon kontakt som ska kopplas på den fyrkantiga piggen på lamphållaren (uppåt i bilden)?:

http://www.forumbilder.com/images/2013/11/17/bild-1.jpg

patrikke
17 november 2013 · 1 749 Inlägg

Den svarta går till jord i kaross om inte lyktan jordar genom huset, sätt den svarta på piggen på lamphållaren, koppla den vita på + på lampan.

Senast redigerat av patrikke (17 november 2013)

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
simlar
17 november 2013 · 5 524 Inlägg

Den fyrkantiga piggen är där du ska koppla på jorden. H3-lampor har ingen separat jordkabel utan dem jordar genom metallsockeln.

Den bruna kabeln som sitter på höljet är original jordkabeln, den jordar i lamphuset alltså och lamphuset jordar i sin tur i extraljusfästet. Finns stor risk för dålig jord därför brukar de flesta komplettera med en jordkabel som går ut från lamphuset och jordas på en lämplig jordpunkt i fronten.

Den svarta kabeln är precis som du misstänker en jordkabel, den ser även ut att vara ihopkopplad med originaljorden.

Och den vita kabeln är då plusmatningen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
hondalarsan
18 november 2013 · 11 Inlägg

Tack för snabba svar, har nu fått ihop det finfint!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang