Lättare trimm till volvo 965 3.0 (204hk)

jocke-1991
26 november 2013 · 429 Inlägg

hej

som rubriken lyder så skulle jag vilja ha tips på enklare trim till volvo 965 3.0

någon som vet hur man kan få ut några hk utan att det märks på besiktningen:) alltså ingen turbo

Elving_
26 november 2013 · 675 Inlägg

Allt beror ju på hur mycket effekt du vill ha och hur tjock plånboken är. Men ett alternativ är att köpe ett extraktor till BMW´s M50 motor (Eller rent av M3ans S50 grenrör) för att få bättre flöda i avgaset. Och sedan bygga ett trevligare avgas bakom det.

Denna killen har byggt eget grenrör och insug och sedan mappat originalsprut.
http://www.youtube.com/watch?v=2EbJXFC0HFk#t=28
Hoppas det var till hjälp smile

Volvo V90 (1998)
Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
SirKim2000
26 november 2013 · 14 Inlägg

Linkan : Passer bmw sitt grenrør rett på toppen på hvitmotoren til 960? Eller må man bytte flens?

Kalasgasarn
26 november 2013 · 937 Inlägg

antagligen inte men inte svårae än att byta fläns smile

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
Elving_
27 november 2013 · 675 Inlägg

Oj det glömde jag säga tongue Ja man får köpa en grenrörsfläns till 960 motorn och byta smile Lite kapa och svetsa helt enkelt smile

Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Volvo V90 (1998)
jocke-1991
27 november 2013 · 429 Inlägg

okey smile så nått bra extraktorgrenrör och resten av avgassystemet? (tum?
vad skall man göra med insuget?
hur mkt kostar det att mappa?

jocke-1991
27 november 2013 · 429 Inlägg

skriv gärna ett ca pris på olika idéer:)

Elving_
27 november 2013 · 675 Inlägg

Schmeidmann säljer extraktor till M50.

Insug är det viktigt med uträkningar. Kan man inte det så är det bäst att inte röra det smile Speciellt viktigt på en sugis. På turbo är det inte lika viktigt. Men man kan ju lämna iväg till nån firma som vet vad dom gör så kan du bygga både insug och grenrör, det är det bästa.

Kostnad av mappning beror på vart.

Du gör som du vill, men om du tycker att grejjer är dyrt så är det för att det är det. Billiga saker är sällan bra, man får vad man betalar för smile

Volvo V90 (1998)
Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
jocke-1991
28 november 2013 · 429 Inlägg

Okey smile
Det får kosta vad det vill:) bara de gör nån skillnad när allt är gjort smile

Kalasgasarn
28 november 2013 · 937 Inlägg

om du ändå ska krabba med å sug trimma denna motor så är det lika bra att byta kammar om du ska komma någonstans i effekt .) bytta rör å insug kan vel inte göra mycket mera än 15-20 hk med en mappning. plocka bort toppen prata med någon som begriper sig på portning ( om du inte gör det sj ) sen lite vassare kammar så kan du nog skrämma upp motorn rätt bra smile

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
jocke-1991
28 november 2013 · 429 Inlägg

Vilka kammare ska man ha?smile

Elving_
28 november 2013 · 675 Inlägg

Kalasgasarn skrev:
om du ändå ska krabba med å sug trimma denna motor så är det lika bra att byta kammar om du ska komma någonstans i effekt .) bytta rör å insug kan vel inte göra mycket mera än 15-20 hk med en mappning. plocka bort toppen prata med någon som begriper sig på portning ( om du inte gör det sj ) sen lite vassare kammar så kan du nog skrämma upp motorn rätt bra smile

På dessa bilarna gör insug och grenrör en hel del skulle jag tro. Original är inte alls optimalt för effekt. Dom är ju gjorda för att glida med, så Volvo hade inget vidare prestandatänk när dom byggde motorerna smile

Volvo V90 (1998)
Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
jocke-1991
28 november 2013 · 429 Inlägg

oki wink

Kalasgasarn
29 november 2013 · 937 Inlägg

Linkan_740 skrev:

Kalasgasarn skrev:
om du ändå ska krabba med å sug trimma denna motor så är det lika bra att byta kammar om du ska komma någonstans i effekt .) bytta rör å insug kan vel inte göra mycket mera än 15-20 hk med en mappning. plocka bort toppen prata med någon som begriper sig på portning ( om du inte gör det sj ) sen lite vassare kammar så kan du nog skrämma upp motorn rätt bra smile

På dessa bilarna gör insug och grenrör en hel del skulle jag tro. Original är inte alls optimalt för effekt. Dom är ju gjorda för att glida med, så Volvo hade inget vidare prestandatänk när dom byggde motorerna smile

ja det kanske är så smile

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
jocke-1991
29 november 2013 · 429 Inlägg

Oki:)

jocke-1991
29 november 2013 · 429 Inlägg

Vilka kammar rekomenderas?smile

Kalasgasarn
29 november 2013 · 937 Inlägg

jadu det finns en hel uppsjö av kammar. olika lyft öppnings tide mm..... men enem har nog till denna motor. motorn är ju inte fullt vanlig smile

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
jocke-1991
30 november 2013 · 429 Inlägg

va?:-)

darkwizard Fordonstekniker
30 november 2013 · 1 740 Inlägg

http://enem.se/ib.asp

Kolla med denna firma, dom kan nog både få fram andra kammar och extraktor rör.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
jocke-1991
30 november 2013 · 429 Inlägg

tack:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang