Ingen bil utan en båt, min mahognyracer - Essbåt från 1937.

Renovering och återställande av en klassisk svensk mahognyracer från 1937. Båten konstruerades och byggdes av Gideon Forslund på Essingevarvet i Stockholm 1937. Modellen heter Ess och denna var från början försedd med en Ford Flathead V8, en av de första båtarna i världen med Fords V8 monterad från varvet! I princip helt känd ägarhistorik från 1937 till dagens datum. Målet är att återställa båten i funktionellt originalskick, där det är möjligt.
  • 173 Följare
  • 242 243 Visningar
  • Projektet avslutat 9 oktober 2023
tommyhjortasen
26 februari 2015 · 1 049 Inlägg

Finfint! Det doftar vår i luften.

hugger69
26 februari 2015 · 1 030 Inlägg

Ingen vårdort hör uppe än kan jag lova! roll......ingen vinterdoft heller för den delen! 2-3 grader varmt och halv storm är ingen vinter i slutet av februari här uppe, tragiskt! sad

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
danjac
26 februari 2015 · 698 Inlägg

Skönt att höra att kurre lever. Började nästan tro att kurre och ägaren hade tagit sig vatten över huvudet.

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
hugger69
27 februari 2015 · 1 030 Inlägg

danjac skrev:
Skönt att höra att kurre lever. Började nästan tro att kurre och ägaren hade tagit sig vatten över huvudet.

...det kan jag ha gjort ändå! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
27 februari 2015 · 1 030 Inlägg

Kurres Flathead: Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, den ryms!!

Så har då äntligen Kurre återfått sitt riktiga hjärta sedan det förra försvann runt 1946! Under åren 1946-2015 har det suttit lite olika motorer under luckorna men nu är ordningen återställd!

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/DSC00414_zpswolbwgja.jpg


Det återstår en hel del detaljarbete men motorn är grovt inpassad och en ny parallell motrobädd i trä har tillverkats av Tomas på Bussjö Alutek, efterföljare till anrika Norbergs Båtbyggeri.

Vi vet ju inte exakt hut det såg ut när båten lämnade varvet men nu blir motorn helt stumt monterad, som man ofta gjorde förr. Om detta är bra eller anus råder det säkert delade meningar om men pga avsaknaden av trycklager eller liknande så provar vi detta montage i första läget.

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/DSC00407_zpsg8pneqhs.jpg

Som ni ser så är det väldigt gott om ont om utrymme även i längdled! På bredden finns det hur mycket plats som helst men höjd och längd har vart de kritiska begränsningarna! Man förstår definitivt varför Gidde valde att ha asymmetriska motorluckor på Kurre och kanske även alla andra Essbåtar med stor Ford V8:a i?! Vi har dock inte hunnit lägga dit luckorna ännu för att se om det tar i.....! Till de främre motorfästena har torn i metall svetsats ihop då de fästena hamnar så högt på en  Ford Flathead.

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/DSC00412_zpssgtio2ox.jpg


Det som återstår nu är målning av allt bart trä och metall, inkoppling av all motorel, tillverkning av växelstång i ett stycke(!) tillverkning av fäste för gasreglage och vajer samt ett nytt avgassystem från limporna och bakåt. Det kommer att bli med svanhalsar direkt efter motorn då allt siter väldigt lågt och i vattenlinjen!

På återhörande! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Putteliten
27 februari 2015 · 9 077 Inlägg

Härligt! Ett steg i rätt riktning. Angående stumt eller kuddar, fördelen med stumt är att båten svarar bättre vid gaspådrag. Nackdelen är att vibrationerna från motorn kommer gå ut i hela båten. Frågan är också hur träet kommer påverkas av vridet från motorn. För att få lite komfort i båtturerna så rekomenderar jag motorkuddar.

hugger69
27 februari 2015 · 1 030 Inlägg

Putteliten skrev:
Härligt! Ett steg i rätt riktning. Angående stumt eller kuddar, fördelen med stumt är att båten svarar bättre vid gaspådrag. Nackdelen är att vibrationerna från motorn kommer gå ut i hela båten. Frågan är också hur träet kommer påverkas av vridet från motorn. För att få lite komfort i båtturerna så rekomenderar jag motorkuddar.

Tackar! cool ett gigantisk steg i rätt riktning faktiskt" tongue
Jo, jag håller med dig där! Vi får se när båten kommer i sjön!
En Flathead går ju ganska lugnt och då den här extremt välbalanserad så kan det funka bättre!?

Senast redigerat av hugger69 (27 februari 2015)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Putteliten
27 februari 2015 · 9 077 Inlägg

hugger69 skrev:

Putteliten skrev:
Härligt! Ett steg i rätt riktning. Angående stumt eller kuddar, fördelen med stumt är att båten svarar bättre vid gaspådrag. Nackdelen är att vibrationerna från motorn kommer gå ut i hela båten. Frågan är också hur träet kommer påverkas av vridet från motorn. För att få lite komfort i båtturerna så rekomenderar jag motorkuddar.

Tackar! cool ett gigantisk steg i rätt riktning faktiskt" tongue
Jo, jag håller med dig där! Vi får se när båten kommer i sjön!
En Flathead går ju ganska lugnt och då den här extremt välbalanserad så kan det funka bättre!?

Ja det kanske inte blir samma som med en gammal 4cyl Penta, men viss resonans lär du få genom hela båten skulle ja tro.

hugger69
27 februari 2015 · 1 030 Inlägg

Putteliten skrev:

hugger69 skrev:

Putteliten skrev:
Härligt! Ett steg i rätt riktning. Angående stumt eller kuddar, fördelen med stumt är att båten svarar bättre vid gaspådrag. Nackdelen är att vibrationerna från motorn kommer gå ut i hela båten. Frågan är också hur träet kommer påverkas av vridet från motorn. För att få lite komfort i båtturerna så rekomenderar jag motorkuddar.

Tackar! cool ett gigantisk steg i rätt riktning faktiskt" tongue
Jo, jag håller med dig där! Vi får se när båten kommer i sjön!
En Flathead går ju ganska lugnt och då den här extremt välbalanserad så kan det funka bättre!?

Ja det kanske inte blir samma som med en gammal 4cyl Penta, men viss resonans lär du få genom hela båten skulle ja tro.

Kan du definitivt ha rätt i....hoppas det blir njutbar resonans bara! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Putteliten
27 februari 2015 · 9 077 Inlägg

hugger69 skrev:

Putteliten skrev:

hugger69 skrev:

Tackar! cool ett gigantisk steg i rätt riktning faktiskt" tongue
Jo, jag håller med dig där! Vi får se när båten kommer i sjön!
En Flathead går ju ganska lugnt och då den här extremt välbalanserad så kan det funka bättre!?

Ja det kanske inte blir samma som med en gammal 4cyl Penta, men viss resonans lär du få genom hela båten skulle ja tro.

Kan du definitivt ha rätt i....hoppas det blir njutbar resonans bara! tongue

Ja det får vi hoppas! big_smile Annars så kanske det inte är så svårt att byta?

hugger69
27 februari 2015 · 1 030 Inlägg

Byta?
...till en gammal Penta?hmm

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
BlueScreeen
28 februari 2015 · 2 030 Inlägg

Nämen så skoj att motorn kommit i båten tillslut! big_smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
hugger69
28 februari 2015 · 1 030 Inlägg

Putteliten skrev:

hugger69 skrev:
Byta?
...till en gammal Penta?hmm

Haha precis! wink Nääää till motorkuddar....

Nä, allt är ju möjligt! Problemet är att anslutning en mot propelleraxeln alltid kommer att vara stum då det inte finns plats för annat där och att blanda stumt och flexibelt är inte heller optimalt......roll

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
28 februari 2015 · 1 030 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Nämen så skoj att motorn kommit i båten tillslut! big_smile

Eller hur! big_smile
....nu är det bara resten kvar, typ! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
10 mars 2015 · 1 030 Inlägg

Uppdatering Kurre: Bling-bling å listigt!

Enligt vissa källor så skall det ha varit en 85 hk Ford Flathead V8 i Kurre då båten lämnade slipen hos Gideon i Stockholm så då jag hittade detta enblem, från en Ford pickup runt 1937, på eBay så var för trevlig för att avstå!

Har inte bestämt var det kommer att hamna i båten men någonstans blir det nog, ett litet busigt avsteg från original!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/1d2de3a8-061e-421b-a2d1-6a1e6825eea7_zps5jexe8c6.jpg


Jag har även i dagarna fått tillbaka mina egentillverkade sidolister från kromfirman Lisjö Krom. De ser helt magiska ut och att montera dessa på nyfernissade ytor kommer garanterat att bli en erotisk upplevelse....men det dröjer innan jag kan visa de bilderna då arbetslistan har en hel del andra punkter som skal åtgärdas först. Bjuder dock på ett smakprov då lådan var nyöppnad:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/c626606b-fe4a-4717-9ace-16dde5024079_zpsli1ebyn7.jpg


...fortsättning följer!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
BlueScreeen
10 mars 2015 · 2 030 Inlägg

Denna båten kommer vara porr på riktigt!!!!

Och man får vara busig och frångå original ibland wink

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
hugger69
10 mars 2015 · 1 030 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Denna båten kommer vara porr på riktigt!!!!

Och man får vara busig och frångå original ibland wink

Ha, ha, tackar! big_smile
....den blir inte så original ändå då en gammal veteranbåt ofta förändras lite under sin levnad så allt är som original ändå! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
tommyhjortasen
10 mars 2015 · 1 049 Inlägg

Fantastiskt, motorn på plats! Är det så att motorn behöver vara vinklad bakåt en aning för att vara parallell med propelleraxeln? Kurre kommer nog i vattnet i år.

hugger69
11 mars 2015 · 1 030 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Fantastiskt, motorn på plats! Är det så att motorn behöver vara vinklad bakåt en aning för att vara parallell med propelleraxeln? Kurre kommer nog i vattnet i år.

Eller hur!! lol
En stor ångest-sten har lämnat mina axlar!! smile

Japp, motorn lutar c:a 10 grader bakåt och är helt i linje med propelleraxeln, se det som en enda lång streckad linje från propeller till vevaxeln och ut i remskivan mitt! wink Det är bla därför som vi valde att montera motorn stumt utan motorkuddar, vilket man gjorde redan 1937...man var som jag sagt tidigare inte helt dumma i huvvet på den tiden heller! tongue

Vi shimsar in motor och axel i förhållande till varandra då vill vi inte ha något som kan flexa i onödan och ge onödiga vibrationer. Skall man ha motorkuddar i en sådan här båt så måste man matcha med en flexibel motorkoppling, typ ett trycklager, men dessa lager bygger mycket i axiell led och den platsen finns INTE i Kurre, jag lovar! roll
Motorn i sig går ganska lugnt så det borde funka hyffsat men visst kommer det att vibrera gött under rumpan ibland....tongue

...visst är siktet inställt på körning i vatten i sommar! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang