Vilka belägg ger minst rostiga skivor?

Krassegrand
6 december 2013 · 239 Inlägg

Jag har här en länk (är det ok att lägga en länk till MrAuto här) till en reservdelssida med 3 olika sorters belägg.
Mitt stora problem är att skivorna rostar.
Min tanke är att mjuka belägg borde fördela trycket bättre över hela ytan. Om jag har rätt i mitt resonemang, vilka av dessa belägg är då bäst?

BÖLK
BREMBO
BOSH.

Jörgen

Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
Citroën SM "Maserati" (1974)
simlar
6 december 2013 · 5 516 Inlägg

Jag tvivlar på att olika märken på beläggen skulle orsaka mindre rost på bromsskivorna.

Både skivorna och beläggen nöts när du bromsar och eftersom skivorna inte har något rostskydd på sig (skulle vara lite svårt med det då rostskyddet skulle nötas bort vid varje bromsning) så är det sånt man får leva med. Bara se till att göra hårda inbromsningar lite oftare för att skrapa bort ytrosten.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
_XenoX_ Tekniker
6 december 2013 · 221 Inlägg

Kör rally varje dag så håller du både OK och skivor friska. Låter du bilen stå ett par dagar så rostar dom oavsett.

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
Krassegrand
6 december 2013 · 239 Inlägg

Då finns det ingen anledning att köpa annat än det billigaste? smile

Om jag minns rätt från min ungdom så slets skivorna på min SAAB 99 jämnare med original belägg än med billiga pirat belägg (typ Biltema och Mekonomen)

Jörgen

Citroën SM "Maserati" (1974)
Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
Krassegrand
6 december 2013 · 239 Inlägg

_XenoX_ skrev:
Kör rally varje dag så håller du både OK och skivor friska.

Det är ett väldigt kul sätt att hålla bromsarna i form men det är lite dyrt.

_XenoX_ skrev:
Låter du bilen stå ett par dagar så rostar dom oavsett.

Det är väldigt sant, jag brukar försöka att tvätta bilen på söndagen. Det gör att det blir mycket mindre rost än när den står med nytvättade bromsar från lördag eftermiddag till måndag morgon.

Jörgen

Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
Citroën SM "Maserati" (1974)
Xuri One Man Clan
6 december 2013 · 4 286 Inlägg

att köpa billigaste bromsklossarna är i mitt tycke de sämsta man kan göra, de håller sämre å bromsar ofta sämre.
Å vem vill att bromsarna ska tveka när dom väl behövs?

OM du köper vettiga grejer, bättre än orginal så håller de bättre å man kan med gott samvete bromsa å värma upp grejerna innan man ställer bilen... å de ofta till bättre pris än man får ge för orginal i alla fall...

själv köpte jag elförzinkade bromskivor och keramiska bromsbelägg runtom för ca 7500 papp... betydligt billigare än orginal, jag har kört 1500 mil väldigt hårt å även på bana å mina bromsar ser ut som nya å dom bromsklossarna är knappt 1mm slitna... å de är heller ingen kant på skivorna ännu..

Senast redigerat av Xuri (6 december 2013)

Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
mb_pucken
6 december 2013 · 5 083 Inlägg

Kör mintex på mercan som satt på vid köp och då var dom nya. Skitbelägg.. Bara gått 3000mil och är snart slut och de märks. Räcker att man nämner ordet bromsa i närheten av bilen så är hela bilen och fälgarna fulla i bromsdamm....

När dom ska bytas blir de original eller motsvarande smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Grabber Dagdrömmare
6 december 2013 · 2 836 Inlägg

Tror att rosten på skivan har mer med materialet i skivan att göra än beläggen.
På Skodan jag hade var skivor rostiga inom en timme när det regnade, BMW kan stå en hel dag!

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Xuri One Man Clan
6 december 2013 · 4 286 Inlägg

mb_pucken skrev:
Kör mintex på mercan som satt på vid köp och då var dom nya. Skitbelägg.. Bara gått 3000mil och är snart slut och de märks. Räcker att man nämner ordet bromsa i närheten av bilen så är hela bilen och fälgarna fulla i bromsdamm....

När dom ska bytas blir de original eller motsvarande smile

slängde på mintex på brorsans vento... krävdes inte många inbromsningar på 70väg innan de började ryka om dom......

har sett flertalet billiga belägg som börjat sepera efter några tusen mil å de ser inte jag som ett alternativ å bromsdammet du pratar om är heller inget kul...

Jag har faktiskt inte gnott på mina fälgar sen dom åkte på i våras med svamp för de blir inge bromsdam smile

greenstuff/posi etc ger typ 1% bromsdamm jämnfört med orginal eller billigare...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
dawwe ...has left the building...
6 december 2013 · 4 474 Inlägg

BÖLK är typ en "no-name product som fått ett varunamn", kan vara i klass med andra liknande produkter (Biltema, Vaico, Meyle osv), eller sämre? Jag har "Vaico" belägg fram på min bil, med "Mapco" skivor, suttit på i dryga 7000 mil, skivorna i mycket bra skick o beläggen går 7000 mil till. Bak sitter det Atec skivor och belägg, suttit på i 1000 mil o är därför oxå som nytt. Mapco,Vaico och Atec är att likställa med BÖLK kvalitetsmässigt är min åsikt, kanske till o med likadana/samma produkter där bara kartongen skiljer...
Skivor rostar alltid, förr eller senare. Man kan spraymåla de delar av skivorna som inte kommer komma i kontakt med beläggen med zinkspray, skyddar ett tag iaf. Gällande belägg så är min åsikt att det beror på vilken bil de skall sitta på, en lätt/liten/bruks bil klarar sig säkert bra med de billigare beläggen, medan en motorstarkare bil bör kanske ha lite vassare belägg. Gällande Greenstuff så är min åsikt att dessa är SKIT, eller rättare sagt de är som original. Vill man uppgradera beläggen så är det lägst RedStuff som gäller, helst YellowStuff, MEN det finns betydligt bättre bromsbelägg än dessa, från andra tillverkare. Jag har YellowStuff på en bil, RedStuff på en annan, K-Sport "Sport" på en tredje, Meyle Original på en fjärde o så Vaico/Atec på den sista. Samtliga funkar som de skall, och jag märker ingen större skillnad så länge jag kör normalt. Jag upplever inte att något av beläggen skulle vara avsevärt sämre vad gäller hur mycket de "dammar"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
xenon
6 december 2013 · 165 Inlägg

Det enda borde väl egentligen vara kolfiber skivor eller kanske keramiska?
Men det är väl inte aktuellt.

En hård inbromsning före det tillfället du vill ha blanka skivor löser väl problemet ganska enkelt?

Han har ju fyrhjulsdrift fan!
Aah men du, jag har raggarspinn!
Krassegrand
7 december 2013 · 239 Inlägg

Xuri skrev:
elförzinkade bromskivor

Det låter mycket vettigt!


Grabber skrev:
Tror att rosten på skivan har mer med materialet i skivan att göra än beläggen.

Det kan jag mycket väl tänka mig


xenon skrev:
En hård inbromsning före det tillfället du vill ha blanka skivor löser väl problemet ganska enkelt?

En hård inbromsning hjälper mot lätt ytrost men endast en löser inte problemet med gravrost.

Typ nedan
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTi4Fd1dCWhDdMC-mueR04p2Wm4NDq9fdo2BuGzdEdO_2lPZtGi

Jag har provat med zinkfärg men det är länge sedan och är kanske värt ett nytt försök.
Jag håller just nu på med ett experiment där jag lackade ett par nya skivor med värmebeständig färg.
Ska bli intressant att se till våren hur det har funkat.

Jörgen

Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
Citroën SM "Maserati" (1974)
Krassegrand
7 december 2013 · 239 Inlägg

Xuri skrev:

mb_pucken skrev:
Kör mintex på mercan som satt på vid köp och då var dom nya. Skitbelägg.. Bara gått 3000mil och är snart slut och de märks. Räcker att man nämner ordet bromsa i närheten av bilen så är hela bilen och fälgarna fulla i bromsdamm....

När dom ska bytas blir de original eller motsvarande smile

slängde på mintex på brorsans vento... krävdes inte många inbromsningar på 70väg innan de började ryka om dom......

har sett flertalet billiga belägg som börjat sepera efter några tusen mil å de ser inte jag som ett alternativ å bromsdammet du pratar om är heller inget kul...

Jag har faktiskt inte gnott på mina fälgar sen dom åkte på i våras med svamp för de blir inge bromsdam smile

greenstuff/posi etc ger typ 1% bromsdamm jämnfört med orginal eller billigare...

Originalbeläggen som satt på Smartarna när jag köpte dem separerade faktiskt på båda bilarna. Jag köpte sen ett tag beläggen från Bil och Industribroms. Det senaste bytena (på båda bilarna) är från AD-bildelar och de ger en mycket stabilare känsla i bromspedalen och skramlar mindre i oken utan att fastna.

Om jag ska välja mellan dessa 3
Bölk                     Förkastat i ett tidigare inlägg
Brembo                Kan det vara nåt?
Bosch                   Är inte det eldetaljer?

Jörgen

Senast redigerat av Krassegrand (7 december 2013)

Citroën SM "Maserati" (1974)
Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 december 2013 · 13 669 Inlägg

kör på brembo beläggen.. har det på våran Arosa fungerar fin fint. köpte både skivor och belägg från Brembo till den och dom fungerar som det är tänkt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Krassegrand
8 januari 2014 · 239 Inlägg

Growe skrev:
kör på brembo beläggen.. har det på våran Arosa fungerar fin fint. köpte både skivor och belägg från Brembo till den och dom fungerar som det är tänkt smile

Det slutade med att jag beställde alla 3 och givetvis var Brembo slut så nu sitter BÖLK på och jag måste hålla med om att de inte känns särskit trevliga. De funkar och stoppar bilen när det behövs men ger en skum känsla i pedalen. jag får väl slita ut dem och byta till Bosch sen.

Jörgen

Citroën SM "Maserati" (1974)
Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
bromsmannen
24 juli 2014 · 33 Inlägg

Fick se ett konstigt inlägg om att någon trodde att skivor rostar olika mycket beroende på belägg och var tvungen att kolla smile

Skivor rostar inte olika mycket beroende på beläggen. Skivor rostar olika mycket beroende på vilket gjutgods som används till skivorna. Gjutgodsskivor av högre kvalite har hög HC halt (high carbon) Skivor rostar även olika mycket beroende på hur hårt man bromsar och om allt är som det ska med ok, kolvar och glidfunktion.

Xuri skrev:
att köpa billigaste bromsklossarna är i mitt tycke de sämsta man kan göra, de håller sämre å bromsar ofta sämre.
Å vem vill att bromsarna ska tveka när dom väl behövs?

OM du köper vettiga grejer, bättre än orginal så håller de bättre å man kan med gott samvete bromsa å värma upp grejerna innan man ställer bilen... å de ofta till bättre pris än man får ge för orginal i alla fall...

själv köpte jag elförzinkade bromskivor och keramiska bromsbelägg runtom för ca 7500 papp... betydligt billigare än orginal, jag har kört 1500 mil väldigt hårt å även på bana å mina bromsar ser ut som nya å dom bromsklossarna är knappt 1mm slitna... å de är heller ingen kant på skivorna ännu..

Kan det möjligtvis vara så att du köpte bromsarna av Bromsmannen.se Xuri?

/Andreas Bromsmannen.se

Volvo 960 "Limousine Pullman" (1993)
Mazda Miata (1991)
Xuri One Man Clan
24 juli 2014 · 4 286 Inlägg

bromsmannen skrev:
Fick se ett konstigt inlägg om att någon trodde att skivor rostar olika mycket beroende på belägg och var tvungen att kolla smile

Skivor rostar inte olika mycket beroende på beläggen. Skivor rostar olika mycket beroende på vilket gjutgods som används till skivorna. Gjutgodsskivor av högre kvalite har hög HC halt (high carbon) Skivor rostar även olika mycket beroende på hur hårt man bromsar och om allt är som det ska med ok, kolvar och glidfunktion.

Xuri skrev:
att köpa billigaste bromsklossarna är i mitt tycke de sämsta man kan göra, de håller sämre å bromsar ofta sämre.
Å vem vill att bromsarna ska tveka när dom väl behövs?

OM du köper vettiga grejer, bättre än orginal så håller de bättre å man kan med gott samvete bromsa å värma upp grejerna innan man ställer bilen... å de ofta till bättre pris än man får ge för orginal i alla fall...

själv köpte jag elförzinkade bromskivor och keramiska bromsbelägg runtom för ca 7500 papp... betydligt billigare än orginal, jag har kört 1500 mil väldigt hårt å även på bana å mina bromsar ser ut som nya å dom bromsklossarna är knappt 1mm slitna... å de är heller ingen kant på skivorna ännu..

Kan det möjligtvis vara så att du köpte bromsarna av Bromsmannen.se Xuri?

/Andreas Bromsmannen.se

De är korrekt! smile

tack för ett bra  köp andreas !

Andra gången jag e helnöjd med produkter från dig !

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 T4 "Ofoget" (2000)
bromsmannen
28 juli 2014 · 33 Inlägg

Underbart att höra Xuri smile

Påminn mig att ge dig rabatt vid nästa köp!

/VH Andreas Bromsmannen.se

Mazda Miata (1991)
Volvo 960 "Limousine Pullman" (1993)
Krassegrand
4 augusti 2014 · 239 Inlägg

Det är säkert så att materialet i skivan har stor betydelse för hur mycket skivan rostar men min erfarenhet säger att hårda och billiga belägg ökar på rosttendensen. Jag ville se om andra hade sett samma tendens.

Nu har jag valt att lacka mina skivor innan jag monterar dem. Först zinkfärg (mest på navet) och till sist ett lager värmebeständig färg.

Det verkar fungera utmärkt.

Jörgen

Senast redigerat av Krassegrand (4 augusti 2014)

Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
Citroën SM "Maserati" (1974)
bromsmannen
7 augusti 2014 · 33 Inlägg

Krassegrand skrev:
Det är säkert så att materialet i skivan har stor betydelse för hur mycket skivan rostar men min erfarenhet säger att hårda och billiga belägg ökar på rosttendensen. Jag ville se om andra hade sett samma tendens.

Nu har jag valt att lacka mina skivor innan jag monterar dem. Först zinkfärg (mest på navet) och till sist ett lager värmebeständig färg.

Det verkar fungera utmärkt.

Jörgen

Hej Jörgen.

Självklart blir skivans yta som inte beläggen ska greppa mot avsevärt mindre rostbenägna om man lackar dem. Mina skivor är elförzinkade vilket ger ett ganska bra rostskydd men de flesta billigare skivor har inget rostskydd alls utan rostar då typ direkt de monteras.

Man ska dock aldrig lacka på skivans yta som greppar mot skivan men det vet nog 99% av alla redan smile

Det finns en uppsjö av olika belägg som sliter olika hårt på skivor men generellt sett sliter hårda belägg mer på skivan och då rostar skivan mindre (iaf på skivans yta som beläggen greppar mot) och det var den ytan jag trodde du menade i inlägget smile

/Andreas Bromsmannen.se

Mazda Miata (1991)
Volvo 960 "Limousine Pullman" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang