Vilka belägg ger minst rostiga skivor?

sCaz
8 augusti 2014 · 15 Inlägg

Vill addera till tråden att man bör undvika billiga belägg som innehåller metall och endast köra keramiska. Många märken står det tyvärr inte på men står det inget förutsätter jag att det är metalliska då de keramiska som regel är lite dyrare (de är trots allt mycket bättre på alla fronter rent generellt). Det som ofta händer är att man skjuter in metall i fälgar och övrig metall (eller plast) i hjulhuset vilket skapar rostytor som är "omöjliga" att få bort. Vi har väl alla undrat varför vissa bilar har rostiga plastnavkapslar? Det kan förvisso bero på att man kört stål mot stål om det är tydligt :-) Beläggen jag kör nu är keramiska och kan smutsa ner fälgar på utsida och insida ordentligt om jag kör hårt och inte tvättat på nån vecka eller två men det räcker med lite fälgrent och högtryck så är de jättefina igen då bromsdammet bara rinner av allt till skillnad från andra belägg jag haft att göra med genom åren som man ofta får skrubba av och allt ändå inte lossnar.

Senast redigerat av sCaz (8 augusti 2014)

Toyota Supra MKIV TT "Gin no shiri" (1993)
Krassegrand
8 augusti 2014 · 239 Inlägg

bromsmannen skrev:
Man ska dock aldrig lacka på skivans yta som greppar mot skivan men det vet nog 99% av alla redan smile

Detta är intressant!
Bara för att jag är så onödigt nyfiken så har jag för många år sedan testat att smörja in skivorna fram med konsistensfett och sedan kört bilen.
Till min stora förvåning märkte jag ingen skillnad alls! (Fram på en SAAB 99)
Fett på skivorna har ingen eller mycket lite inverkan på bromseffekten.
Givetvis ska man inte rekomendera någon slags föroreningar på slitytan men det är inte så farligt som många tror.
Jag har dessutom för mig att det står i SBSs monteringsanvisningar att man inte behöver tvätta bort det lager med färg som sitter på slitytan på deras lackade skivor.

Jörgen

Citroën SM "Maserati" (1974)
Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
caromania Forummoderator
8 augusti 2014 · 9 296 Inlägg

Krassegrand skrev:

bromsmannen skrev:
Man ska dock aldrig lacka på skivans yta som greppar mot skivan men det vet nog 99% av alla redan smile

Detta är intressant!
Bara för att jag är så onödigt nyfiken så har jag för många år sedan testat att smörja in skivorna fram med konsistensfett och sedan kört bilen.
Till min stora förvåning märkte jag ingen skillnad alls! (Fram på en SAAB 99)
Fett på skivorna har ingen eller mycket lite inverkan på bromseffekten.
Givetvis ska man inte rekomendera någon slags föroreningar på slitytan men det är inte så farligt som många tror.
Jag har dessutom för mig att det står i SBSs monteringsanvisningar att man inte behöver tvätta bort det lager med färg som sitter på slitytan på deras lackade skivor.

Jörgen

Nej det låter helt vansinnigt att över huvud taget testa. Även om du nu säger att fettet inte påverkar någonting så kan ju beläggen påverkas negativt på en massa olika sätt som du inte kunnat testa rejält och empiriskt. Självklart blir det spekulationer, men de kan ju mattas snabbare, tåla hårdare inbromsningar sämre osv. Rent faktiskt så kommer ju ett fett påverka friktionen så nej, det där är nog inget som någon någonsin ska eller bör testa.

Skyddsfärg som eventuell skiva levereras med är ju heller inte samma sak som om folk målar sina skivor till höger och vänster.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Krassegrand
8 augusti 2014 · 239 Inlägg

Den zinkfärg som skivorna levereras med kan väl inte skilja så jättemycket från den zinkfärg som man själv kan måla med.

Sedan håller jag med om att beläggen kan påverkas av fett på sätt som ligger utom min kontroll ,te'x bindemedel i beläggen kan kanske skadas. Jag rekomenderar ingen att göra detta jag bara berättade om min erfarenhet.

Jag tror dock inte att ett tunt lager rostskyddande färg har någon negativ inverkan på skivans eller beläggens funktion

Jörgen

Senast redigerat av Krassegrand (8 augusti 2014)

Citroën SM "Maserati" (1974)
Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
Krassegrand
8 augusti 2014 · 239 Inlägg

sCaz skrev:
Vill addera till tråden att man bör undvika billiga belägg som innehåller metall och endast köra keramiska. Många märken står det tyvärr inte på men står det inget förutsätter jag att det är metalliska då de keramiska som regel är lite dyrare (de är trots allt mycket bättre på alla fronter rent generellt).

Detta visste jag inte.
Ska försöka hålla mig till keramiska i fortsättningen!

Jörgen

Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
Citroën SM "Maserati" (1974)
it_mutt Avstängd
8 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

sCaz skrev:
... Beläggen jag kör nu är keramiska och kan smutsa ner fälgar på utsida och insida ordentligt om jag kör hårt och inte tvättat på nån vecka eller två men det räcker med lite fälgrent och högtryck så är de jättefina igen då bromsdammet bara rinner av allt till skillnad från andra belägg jag haft att göra med genom åren som man ofta får skrubba av och allt ändå inte lossnar.

Vet har du kört med för belägg tidigare? Det där har jag inte ens upplevt med Biltemabelägg (att man inte ens får bort det om man skrubbar hårt).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Xuri One Man Clan
8 augusti 2014 · 4 287 Inlägg

Krassegrand skrev:

bromsmannen skrev:
Man ska dock aldrig lacka på skivans yta som greppar mot skivan men det vet nog 99% av alla redan smile

Detta är intressant!
Bara för att jag är så onödigt nyfiken så har jag för många år sedan testat att smörja in skivorna fram med konsistensfett och sedan kört bilen.
Till min stora förvåning märkte jag ingen skillnad alls! (Fram på en SAAB 99)
Fett på skivorna har ingen eller mycket lite inverkan på bromseffekten.
Givetvis ska man inte rekomendera någon slags föroreningar på slitytan men det är inte så farligt som många tror.
Jag har dessutom för mig att det står i SBSs monteringsanvisningar att man inte behöver tvätta bort det lager med färg som sitter på slitytan på deras lackade skivor.

Jörgen

måste ju varit något fel på den bilen...

Jag tappar bromseffekt om skivorna är blöta.. men efter nån sek så börjar de nypa riktigt bra...

Personligen så vet jag att blyerstiften i en vanlig penna påverkar friktionen på bromskivorna, så att fettet inte skulle göra de , nja.

Å kan bara säga som föregående talare, Keramiska belägg är överlägset bäst...

håller bra, bromsar bra, å nyper nästan bättre ju varmare dom blir... å man slipper de där jävla dammet som blir....
Jag kommer aldrig köpa vanlig orginal skit till någon bil i fortsättningen...
Bromsar är något av de viktigaste man kan ha på en bil, å ett par keramiska belägg är ofta inte speciellt mycke dyrare än orginal som separerar efter lite inspirerad körning... å sotar ner lika mycke som en polsk lastbil från 70 talet..

Rekommenderar er att kolla med andreas på bromsmannen.se
bra priser, kundbemötande å han vet vad han pratar om...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
sCaz
9 augusti 2014 · 15 Inlägg

it_mutt skrev:

sCaz skrev:
... Beläggen jag kör nu är keramiska och kan smutsa ner fälgar på utsida och insida ordentligt om jag kör hårt och inte tvättat på nån vecka eller två men det räcker med lite fälgrent och högtryck så är de jättefina igen då bromsdammet bara rinner av allt till skillnad från andra belägg jag haft att göra med genom åren som man ofta får skrubba av och allt ändå inte lossnar.

Vet har du kört med för belägg tidigare? Det där har jag inte ens upplevt med Biltemabelägg (att man inte ens får bort det om man skrubbar hårt).

En blandad kompott av oftast orginal, biltema eller mekonomens märken. Roadhouse är väl det enda märkesbelägget jag kan minnas. Jag är hursomhelst imponerad över de keramiska som har suttit på nuvarande bil sedan sedan fälgarna köptes av förra ägaren, dom har sina skrapmärken och stenskott men just gällande det mattande bromsdammet så efter lite fälgrent och högtryck för att skölja bort så finns inget att skrubba och ytan är som nylackad, vilket jag tycker är riktigt bra! Jag har haft några fälgar som man skrubbat där bromsdammet suttit fastetsat i lacken på fälgen och varit omöjlig att ta bort om man inte ska ta med sig klarlacken. Visst, om man håller efter så bränner ju inte dammet fast men lämnar sina spår i lacken.  Dammet jag får från de keramiska ligger likt en dammig "dra-med-fingret-hinna" och jag ser inte hur det skulle kunna skjutas fast i någon yta.

Senast redigerat av sCaz (9 augusti 2014)

Toyota Supra MKIV TT "Gin no shiri" (1993)
it_mutt Avstängd
9 augusti 2014 · 10 388 Inlägg

sCaz skrev:

it_mutt skrev:

sCaz skrev:
... Beläggen jag kör nu är keramiska och kan smutsa ner fälgar på utsida och insida ordentligt om jag kör hårt och inte tvättat på nån vecka eller två men det räcker med lite fälgrent och högtryck så är de jättefina igen då bromsdammet bara rinner av allt till skillnad från andra belägg jag haft att göra med genom åren som man ofta får skrubba av och allt ändå inte lossnar.

Vet har du kört med för belägg tidigare? Det där har jag inte ens upplevt med Biltemabelägg (att man inte ens får bort det om man skrubbar hårt).

En blandad kompott av oftast orginal, biltema eller mekonomens märken. Roadhouse är väl det enda märkesbelägget jag kan minnas. Jag är hursomhelst imponerad över de keramiska som har suttit på nuvarande bil sedan sedan fälgarna köptes av förra ägaren, dom har sina skrapmärken och stenskott men just gällande det mattande bromsdammet så efter lite fälgrent och högtryck för att skölja bort så finns inget att skrubba och ytan är som nylackad, vilket jag tycker är riktigt bra! Jag har haft några fälgar som man skrubbat där bromsdammet suttit fastetsat i lacken på fälgen och varit omöjlig att ta bort om man inte ska ta med sig klarlacken. Visst, om man håller efter så bränner ju inte dammet fast men lämnar sina spår i lacken.  Dammet jag får från de keramiska ligger likt en dammig "dra-med-fingret-hinna" och jag ser inte hur det skulle kunna skjutas fast i någon yta.

Ah, Ja det kanske hänger på att jag tvättar mina bilar "så pass ofta" att det faktiskt inte hinner sätta fast sig.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Krassegrand
11 augusti 2014 · 239 Inlägg

Xuri skrev:
måste ju varit något fel på den bilen...

Jag tappar bromseffekt om skivorna är blöta.. men efter nån sek så börjar de nypa riktigt bra...

Absolut det har jag också märkt. Det verkar nästan som att beläggen är fulla med vatten som trycks ut och sen fungerar det bra.

Nåt fel på bilen?
Det bromsade bra!

Jörgen

Citroën SM "Maserati" (1974)
Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
bromsmannen
12 augusti 2014 · 33 Inlägg

sCaz skrev:

it_mutt skrev:

sCaz skrev:
... Beläggen jag kör nu är keramiska och kan smutsa ner fälgar på utsida och insida ordentligt om jag kör hårt och inte tvättat på nån vecka eller två men det räcker med lite fälgrent och högtryck så är de jättefina igen då bromsdammet bara rinner av allt till skillnad från andra belägg jag haft att göra med genom åren som man ofta får skrubba av och allt ändå inte lossnar.

Vet har du kört med för belägg tidigare? Det där har jag inte ens upplevt med Biltemabelägg (att man inte ens får bort det om man skrubbar hårt).

En blandad kompott av oftast orginal, biltema eller mekonomens märken. Roadhouse är väl det enda märkesbelägget jag kan minnas. Jag är hursomhelst imponerad över de keramiska som har suttit på nuvarande bil sedan sedan fälgarna köptes av förra ägaren, dom har sina skrapmärken och stenskott men just gällande det mattande bromsdammet så efter lite fälgrent och högtryck för att skölja bort så finns inget att skrubba och ytan är som nylackad, vilket jag tycker är riktigt bra! Jag har haft några fälgar som man skrubbat där bromsdammet suttit fastetsat i lacken på fälgen och varit omöjlig att ta bort om man inte ska ta med sig klarlacken. Visst, om man håller efter så bränner ju inte dammet fast men lämnar sina spår i lacken.  Dammet jag får från de keramiska ligger likt en dammig "dra-med-fingret-hinna" och jag ser inte hur det skulle kunna skjutas fast i någon yta.

På nedanstående länk kan man jämföra semi-metallic och ceramicbelägg från Centricparts.com
http://www.centricparts.com/products/posiquiet
Som ni ser så är det mycket liten skillnad (om ens märkbar vid körning) och jag kan garantera att det obefintliga dammet från semi-metallicbeläggen inte "bränner fast" Har sålt alla belägg från Centricparts i nästan 10år så jag vet.

Roadhouse är Mekonomens billigaste belägg och är inget märkesbelägg och inget man ska köpa om man ska köra hårt med bilen.

VH Andreas Bromsmannen.se

Volvo 960 "Limousine Pullman" (1993)
Mazda Miata (1991)
-jimmy
13 augusti 2014 · 377 Inlägg

Xuri skrev:

Krassegrand skrev:

bromsmannen skrev:
Man ska dock aldrig lacka på skivans yta som greppar mot skivan men det vet nog 99% av alla redan smile

Detta är intressant!
Bara för att jag är så onödigt nyfiken så har jag för många år sedan testat att smörja in skivorna fram med konsistensfett och sedan kört bilen.
Till min stora förvåning märkte jag ingen skillnad alls! (Fram på en SAAB 99)
Fett på skivorna har ingen eller mycket lite inverkan på bromseffekten.
Givetvis ska man inte rekomendera någon slags föroreningar på slitytan men det är inte så farligt som många tror.
Jag har dessutom för mig att det står i SBSs monteringsanvisningar att man inte behöver tvätta bort det lager med färg som sitter på slitytan på deras lackade skivor.

Jörgen

måste ju varit något fel på den bilen...

Jag tappar bromseffekt om skivorna är blöta.. men efter nån sek så börjar de nypa riktigt bra...

Personligen så vet jag att blyerstiften i en vanlig penna påverkar friktionen på bromskivorna, så att fettet inte skulle göra de , nja.

Å kan bara säga som föregående talare, Keramiska belägg är överlägset bäst...

håller bra, bromsar bra, å nyper nästan bättre ju varmare dom blir... å man slipper de där jävla dammet som blir....
Jag kommer aldrig köpa vanlig orginal skit till någon bil i fortsättningen...
Bromsar är något av de viktigaste man kan ha på en bil, å ett par keramiska belägg är ofta inte speciellt mycke dyrare än orginal som separerar efter lite inspirerad körning... å sotar ner lika mycke som en polsk lastbil från 70 talet..

Rekommenderar er att kolla med andreas på bromsmannen.se
bra priser, kundbemötande å han vet vad han pratar om...

Det sägs annat om bromsmannen på Facebook..
Men jag har aldrig handlat av han så jag ska inte yttra mig.. smile

Xuri One Man Clan
13 augusti 2014 · 4 287 Inlägg

-jimmy skrev:

Xuri skrev:

Krassegrand skrev:

Detta är intressant!
Bara för att jag är så onödigt nyfiken så har jag för många år sedan testat att smörja in skivorna fram med konsistensfett och sedan kört bilen.
Till min stora förvåning märkte jag ingen skillnad alls! (Fram på en SAAB 99)
Fett på skivorna har ingen eller mycket lite inverkan på bromseffekten.
Givetvis ska man inte rekomendera någon slags föroreningar på slitytan men det är inte så farligt som många tror.
Jag har dessutom för mig att det står i SBSs monteringsanvisningar att man inte behöver tvätta bort det lager med färg som sitter på slitytan på deras lackade skivor.

Jörgen

måste ju varit något fel på den bilen...

Jag tappar bromseffekt om skivorna är blöta.. men efter nån sek så börjar de nypa riktigt bra...

Personligen så vet jag att blyerstiften i en vanlig penna påverkar friktionen på bromskivorna, så att fettet inte skulle göra de , nja.

Å kan bara säga som föregående talare, Keramiska belägg är överlägset bäst...

håller bra, bromsar bra, å nyper nästan bättre ju varmare dom blir... å man slipper de där jävla dammet som blir....
Jag kommer aldrig köpa vanlig orginal skit till någon bil i fortsättningen...
Bromsar är något av de viktigaste man kan ha på en bil, å ett par keramiska belägg är ofta inte speciellt mycke dyrare än orginal som separerar efter lite inspirerad körning... å sotar ner lika mycke som en polsk lastbil från 70 talet..

Rekommenderar er att kolla med andreas på bromsmannen.se
bra priser, kundbemötande å han vet vad han pratar om...

Det sägs annat om bromsmannen på Facebook..
Men jag har aldrig handlat av han så jag ska inte yttra mig.. smile

jasså vad sägs då ? Jag är heldnöjd med mina 2 köp smile

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
DasAuto
13 augusti 2014 · 2 751 Inlägg

Jag hade Brembo Max på min golf, dom rostade faktiskt aldrig smile
Inte ens efter tvätt. De finns dock inte till alla bilar av någon anledning. Jag var helt klart nöjd med dem.

http://www.euro-dily.cz/upload/file/max.jpg

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Krassegrand
13 augusti 2014 · 239 Inlägg

Är dessa belägg keramiska?
Brembo

P 50 038

http://www.bremboaftermarket.com/En/Car … ter=299798

Det ligger ett set sådana i reservdelslådan i garaget!

Jörgen

Senast redigerat av Krassegrand (13 augusti 2014)

Citroën SM "Maserati" (1974)
Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
DasAuto
13 augusti 2014 · 2 751 Inlägg

Man brukar inte ha keramiska belägg utan skivor

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Krassegrand
13 augusti 2014 · 239 Inlägg

DasAuto skrev:
Man brukar inte ha keramiska belägg utan skivor

sCaz skrev:
Beläggen jag kör nu är keramiska

hmm

Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
Citroën SM "Maserati" (1974)
Xuri One Man Clan
13 augusti 2014 · 4 287 Inlägg

Jag körde runt 2000mil på keramiska belägg å vanliga skivor å de funkade hur bra som helst...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
DasAuto
13 augusti 2014 · 2 751 Inlägg

Jag körde 9000mil innan jag bytte bakbeläggen för första gången, fram byttes runt ca 9500mil big_smile
Ganska bra hållbarhet.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Krassegrand
14 augusti 2014 · 239 Inlägg

Min Smart har trummor bak!
Har gått 28000 mil med originalbeläggen.

Jörgen

Senast redigerat av Krassegrand (18 augusti 2014)

Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
Citroën SM "Maserati" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang