Var köpa detta reläet?

Pierre_r Lastbilsmekaniker
7 december 2013 · 729 Inlägg

Har köpt 2st reläsatser till halvljuset på mina jeepar och dom kom med något Taiwan skräp till reläer som kallas "shiey joung" och innan jag monterar dom så skulle jag vilja köpa några reservreläer att ha i bilarna ifall dom andra ger upp utan anledning.
Ser ut såhär:
http://forumbilder.se/CGD6A/putco-rela.jpg

Dom enda andra nummer jag har kunnat googla fram är:
Pilot: PL-RY1
BWD: R4136
samt att Honda tydligen använder dom i endel av deras bilar och då ska dom tydligen ha detta nummer:
39797-SE0-004

Biltema har samma reläer i deras ljusförstärkarsats fast där har dom raderat ut texten på reläerna så antagligen är det samma tillverkare på deras relä.

Hittade pilots relä på ebay för $3 men med $60 i frakt....

Finns sånna reläer att köpa i sverige?

Eller vet kanske någon här vilka stift som motsvarar stift nr:30,85,86,87 på ett vanligt standardrelä?
Så man kan bygga om det till standardrelä.

Drönirettab
7 december 2013 · 21 761 Inlägg

Det borde vara relativt lätt att ta reda på vilka stift som är 30/85/86/87. Rimligtvis är det två (tre?) grova och två tunna kablar till varje relä i reläsatsen, då ska en av de grova ha förbindelse med batteriplus och den/de andra ska ha förbindelse med halvljuslampa/helljuslampa.

När det gäller de tunna kablarna så bör en ha förbindelse med jord, den andra är jag lite osäker på vart den kan gå. Sedan är frågan om bilen har plusstyrt eller minusstyrt halv/helljus. smile

Caffe
7 december 2013 · 1 436 Inlägg

Bra tråd, letar nämligen efter exakt samma efter att B-temas reläsats gav upp... Tänkte slippa klippa kablar och grejja.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Dawnofhonda
8 december 2013 · 587 Inlägg

Kolla på ställen som adcenter eller bilspecalisten finns inget där så kan du kolla med nån som säljer reservdelar till japs bilar för jag hade en Toyota med flera relän som ser lika ut som det där gör.

Pierre_r Lastbilsmekaniker
6 juni 2014 · 729 Inlägg

Gammal tråd men jag ska kanske säga hur det slutade.

Jag köpte nya pilot reläer från ett företag i usa när jag ändå beställde andra delar från dom.
Dessa kom med ett schema på sidan som visar vilka nummer stiften har.

På reläet som ligger ner i bilden i första inlägget:
Vänstra övre stiftet =87
Vänstra undre stiftet =30
Högra övre stiftet =85
Högra under stiftet =86

Kan kanske hjälpa någon som vill byta ut biltemas reläer till vanliga standard relä.

Pierre_r Lastbilsmekaniker
6 juni 2014 · 729 Inlägg

Jo det brukar va det, men det är inte det på dom från biltema.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang