Volvo r s60 2.4 -03 (Larm fråga)

beifeldtarn92
11 december 2013 · 3 Inlägg

Hej!


Jag och sambon bytte bil idag, och jag misstänker att dom har pillat/gjort något med larmet men jag är inte helt hundra. Så därför vänder jag mig till er!

Jag förstod att larm var ett tillval, men hur vet jag om vi har det eller inte? vi har en blinkande "diod" i framrutan som blinkar med jämn intervall men sätter jag mig i bilen och låser den och öppnar en bildörr så börjar lampan blinka jätte snabbt precis som om larmet gick, antar att det finns larm då?

Grejen är den att det hörs ingenting, kan dom ha kopplat bort bara larmsirenen?

upptäckte att tanklocket var lite defekt, "ringen" i plast som sitter på insidan av tanklocket var bruten vilket resulterar till att tanklocket inte låser sig när man låser bilen. Kan det va som så att det larmar pga det? och därför har dom valt att koppla bort ljudet på larmet? eller har ni någon annan teori?

Och vart vänder man sig om man behöver clips till skärmkanter och dylikt som sticker ut? hittade ett ställe, syns knappt men är extremt pedant med bilar och klarar bara inte av det tongue

Och en sista fråga, någon som helst aning om varför klockan nollställer sig till 00.00 vid varje uppstart? batteriet verkar inte vara särskilt dåligt då bilen är lättstartad, och jag hittar inga andra tecken på att det skulle vara dåligt, har dock inte satt på några mätinstrument men vad kan det annars vara?

Är oerhört tacksam för alla svar jag kan få, testar här innan jag vänder mig till en verkstad.

För övrigt är jag väldigt nöjd med bilen, sjukt go komfort jämfört med min gamla saab 9-3 -98.


Tack på förhand!

Mvh

Senast redigerat av beifeldtarn92 (11 december 2013)

St0hl Inofficiell Alkoholkontrollant.
12 december 2013 · 451 Inlägg

Är rätt vanligt att sirenerna ger upp på dessa bilar.
Eller inte själva sirenen, utan ett batteri som sitter i sirenen. Och när det händer så ger det felkod på larmet. Samt kan göra att larmet går lite närsomhelst. Och ett lätt fix på detta är då att koppla ur sirenen.
Du kan ju kolla om den är urkopplad. Och om jag inte minns fel så ska denna sitta antingen framför höger framhjul, bakom "hjulhusplasten". Eller så sitter den under plasten framför vindrutan, på höger sida.
Sen brukar enheten som sitter uppe i taket också ge med sig rätt lätt.

Fast absolut lättaste är ju att kolla felkoderna. Så slipper du riva bort nånting.

Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.
zzr94092
12 december 2013 · 4 390 Inlägg

ang, klockan som nollar sig kan vara ett tecken på att "instrumentpanel"håller på att ge sig ,finns många trådar om det här och på "jagrullar.se och  svxc.se ,Men kolla batt, först ordentligt

beifeldtarn92
12 december 2013 · 3 Inlägg

Tack för svar!

Varit i kontakt med en verkstad idag angående ett problem med bakvagnen också som jag upptäckte idag, troligtvis krängningshämmarstag vä/hö som gett sig eller en inställning då jag såg att bakdäcken slet snett.

Han gav mig samma svar som du, men vet inte om jag åtgärdar det just nu då det kom upp lite annat. Förhoppningsvis får väl bilen stå i fred ett tag till smile

Angående instrumentpanelen så vet jag inte vad det kan vara, hur märker man om den är på väg att bli dålig? allt annat funkar ju. Det är bara klockan som ställer om sig vid varje uppstart.

Norpan12
12 december 2013 · 54 Inlägg

Angående larmet, lås bilen med rutan nedvevad och öppna huven efter ett par minuter, larmet kopplas inte in direkt.
Tanklocket är inte larmat och låses inte direkt utan efter c:a 10 minuter, olika på olika årsmodeller.
Klockan håller jag med ovanstående, kolla batteriet noga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang