Bil-larm med schema Sensor fråga.

paketerad
17 december 2013 · 223 Inlägg

fick inget svar från ett annat forum så får testa här då det brukar bli riktigt fina svar.
wink

har ett touch guard tg600 i min volvö.
http://www.ilv.se/pdf/TG-600_11.pdf

Min fråga är nu när jag har håller på och kopplar med dörrkontakter och bagageluckan.

På skissen finns nummer "3" Grön & svart "Ingång för sensorer"

Finns ingen sensor i min bil, varken stöt-sensor, infra-sensor eller vibrations-sensor? Vad är det för sensor dom talar om? Kan jag koppla en vibrationssensor från Kjell och Company?.

Om det finns en sån så har de som installerat detta gömt den väldigt bra!

"Reagerar på vibrationer. Kan arbeta antingen med NC eller med NO.
Art nr: 50546"

Finns inte original att få tag i samt, så svarar inte dem på hemsidan.

240bns
18 december 2013 · 1 008 Inlägg

När TG-600 såg dagsljuset i början av 90-talet så fanns det några olika sensorer att köpa till som tillval, vanligt var att montera vibrationssensorer i B-stolparna samt ultraljudssensorer som övervakade kupen.

Det spelar ingen roll vilket fabrikat på sensorn du använder, du kan i princip ta en rörelsedeckare från ett villalarm och koppla in om du vill.
Nu kommer jag inte ihåg om ingången är normalt öppen eller sluten, men om sensorn ifrån Kjell&Co har bådeoch så är det ju lugnt.

paketerad
18 december 2013 · 223 Inlägg

nu vet jag hur skiten funkar, det går två kablar från enheten 1 kabel sticker till larm panelen där uppe som har en defekt sensor inbyggd, går inte laga 20 år gammalt, den andra kabel från enheten är klippt och sitter tejpad rullad.

den får signal av jord,  alltså jordtrigg, så fort kabel blir jordad larmar det.


en mekanisk sensor från kjell är skit, måste vara en digital eftersom den måste ställas in riktigt känsligt..

hur hittar man en chock / stöt sensor som inte är plus styrd,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang