Denna 900 ska fixas till som ett förstabilsprojekt så den rullar en massa mil till! Kommer ta lite tid men får det göra! Satsar att få den någorlunda klar tills man får körkortet. Då denna skall köras till SaabFestivalen och andra träffar en massa gånger!
Slave_joe skrev: Aha:) du behöver ha backspärren sen på besiktningen, så du vet;) jag köpte en av nån stcs forum "EpicEngineering" står det på den, grymt fin att köra med.. Justerbart slag på och fungerande backspärr bild på den finns under min 99a
Ååå va besiktningen är tråkiga Nåväl, ska kolla lite på den dära epic spaken. Såg lite spännande ut
Erick skrev: Toyo r888 är alltid ett säkert kort.
Slicks är ännu roligare men vill minnas att stcs är tråkmånsar och inte tillåter det på sina banträffar
Allright! Japp bara bessbara däck tyvärr på STCS träffarna..
M_Broberg skrev: har en epic engineering spak modell längre. riktigt trevlig sak.
har för mig att du har rätt mjuka dämpare och sänkfjädrar va?
då kanske itne R-däck är rätt väg o gå utan lite styvare grejjer
De ska la kränga lite? Har för mig att om man kränger mer än 15 grader så får man 30 häst till genom någon centrifugalkraft? Kör Kilen och monrow reflex på den. Känns ganska stelt ändå
Nu har man hittat en sådan Epic Enginering shortshift och monterat den. Att en växelpet kan göra så mycket! nu med shortshiften så är 1000 gånger goare att växla nu samt de kortare slaget. Gillas stort! Blev även en lite sväng till barken viking bilträffen i Göteborg idag me
Satt och surfade blocket för 2 veckor sedan och fick syn på ett set med 17 tums rims(z) som föll i min smak så ja tänkte why not! 900an har ju sett gubbig nu ett tag Så jag och en polaren drog till Örebro lite halvspontant. Väl uppe så konstatera vi att fälgarna var värda pengarna så det blev ett köp. Ivrig som man är så kunde jag inte hålla mig så vi monterade dom direkt efter köp
Testade att lägga på centrum locken från super aero fälgarna, tycker de blev ganska snyggt. Vad tycker folket? Se sista bilden
Norman88 skrev: Skitsnyggt! Dock skulle jag nog vilja se den nån cm lägre fram. Bak ser det lagom ut
Det hade jag också vilja göra Från hjul till skärmkant är de typ 5 cm bak och 7 fram, höghus varning på stort Efter bess som skall göras inom väldigt snar framtid. Så ska jag kapa ner fjädern fram samt hitta skärmbräddare så wheelgapet hålls under 3 cm runt om
Erick skrev: Blev snyggt, såg mycket mer saabigt ut när du fick dit locken på sista bilden
Instämmer! Gick och funderade på lock eller ej men när dom väl bara kosta 29 styck på saab outlet så kunde jag inte hålla mig. Fick 5 styck när jag beställde 4 styck också! Man tackar, Orio
Din 900 är otroligt fin må jag säga! någon centimeter lägre fram så hade detta varit solklar fullpoängare i mina ögan!!
Köpte en Saab 900 1990 för två tusen kroner av en polare , och kan säga nu i efter hand att jag har ALDRIG haft så kul i hela mitt liv! Vintern slutade 120 km i ställ i varenda kurva , riktigt roligt och läskigt!
DEN SOM SÄTTER SIG I EN GAMMAL SAAB VID VINTERHALVÅRET ÄR BÅDE SJÄLVMORDSBENÄGNA OCH STÖRTSKÖNA! visa nu 740 nissarna vart skåpet skall stå! Som sagt mycket fin Saab du har , tack för mig
Lingon-bmw skrev: Din 900 är otroligt fin må jag säga! någon centimeter lägre fram så hade detta varit solklar fullpoängare i mina ögan!!
Köpte en Saab 900 1990 för två tusen kroner av en polare , och kan säga nu i efter hand att jag har ALDRIG haft så kul i hela mitt liv! Vintern slutade 120 km i ställ i varenda kurva , riktigt roligt och läskigt!
DEN SOM SÄTTER SIG I EN GAMMAL SAAB VID VINTERHALVÅRET ÄR BÅDE SJÄLVMORDSBENÄGNA OCH STÖRTSKÖNA! visa nu 740 nissarna vart skåpet skall stå! Som sagt mycket fin Saab du har , tack för mig
Nämen tackar! Ja ner ska den, skäms nästan över hur hög den är fram. Sänknings kittet var ju snarare ett höjnings kitt
Haha, 900or är grymt goa på vintern. Körde ju hem min från Stockholm på typ den enda dagen som de snöade som fan år 2013/2014. Men de va kul! Mer vinter ska den dock inte få smaka, har skaffat en BMW till de ändamålet!
Nåväl! Tillslut så fick man tummen ur att beställa en stor o fin IC! Blev en 450x300x76 med 2,5 tum mittenanslutning från KL Racing som var redigt trevlig till bra pris. Har också haft dålig kontroll på vinkelharry så framfjädrarna har blivit av med 1/2 varv vadera. Gött jämnhög nu! Bara aero- breddare som saknas nu
Låter bilderna tala för sig själv från och med nu
Senast redigerat av Saab_2takt (10 september 2015)
Det blev verkligen bra med ICn! Har funderat ett tag på vad man skall ha för någon och det där såg riktigt tilltalande ut. Skulle du kunna tänka dig att dela med dig med ett "recept" på slangar, böjjar, rör osv? Det hade uppskattats!
Edit: En till fråga, ser att du hittat en bra gummikloss att lägga under övre bärarmen, var fick du tag på den?
Senast redigerat av Trekmeister (10 september 2015)
Trekmeister skrev: Det blev verkligen bra med ICn! Har funderat ett tag på vad man skall ha för någon och det där såg riktigt tilltalande ut. Skulle du kunna tänka dig att dela med dig med ett "recept" på slangar, böjjar, rör osv? Det hade uppskattats!
Edit: En till fråga, ser att du hittat en bra gummikloss att lägga under övre bärarmen, var fick du tag på den?
Ajjemän! Tanken bakom de hela var att få de så "factory" som möjligt. Fick idéen från Addz här på forumet då han gjorde samma mod, så han ska ha cred till de! Värt att nämna är att ett fäste per lampa kommer du få ta bort samt ta bort lite plast som sticker ner från lampan. Då silikonslangarna går precis under lamporna. Men de påverkar inte hur stabilt lampan sitter fast.
1 st tryckrör från Saab 9000. Så man får den böjen med intake temp sensorn för T5. Går bra med ett vanligt 90 grader 2 tum också om man åker original motorstyrning.
4 st Gummikuddar med M8 gänga. Ska helst vara 3 cm gänga eller mer på vardera ände.
Är det någon som har en backljus kontakt liggandes till min OG900?
Den som sitter framför tändningslåset samt på vänster sida av växelspaken. Monterade kassa LED-lampor i backljuset som att de har blivit kortis. Så kontakten har tagit livet. Får ingen ström igenom den längre
17 tum var inget för mig, alldeles för stötigt för min smak tyvärr. Aja man lär sig så länge man lever ^^ Så om någon är intresserad så skicka gärna ett PM. Fälgarna är Team Dynamics Monza 17" et 17 med däck på 205/40/17 på 6.5-7 mm runt om. Blir blocket inom kort annars
Istället blev de back to basic, super aero med Federal 595 RSR Semi-R på 205/50/16. Total älskar dessa däck, bilen sitter som klistrad! Ska bli redigt kul att testa dessa på Gälleråsen banan nu till helgen! Då Saab turbo club har sin sista banträff för i år