SAAB OG900S TURBO Förstabilsprojekt!

Denna 900 ska fixas till som ett förstabilsprojekt så den rullar en massa mil till! Kommer ta lite tid men får det göra! Satsar att få den någorlunda klar tills man får körkortet. Då denna skall köras till SaabFestivalen och andra träffar en massa gånger!
  • 91 Följare
  • 212 785 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 maj 2016
Saab_2takt Turbo lover
22 december 2013 · 329 Inlägg

Goddagens allesammans! big_smile

Tänkte dra i gång ett litet projekt på 900an då det var lite mer att göra med bilen än tänkt först! Var tänkt att bara fixa stereon, laddmätare, trimma lite, e85 och allmän uppfriskning. Men blev lite mer än så när jag gick lös med hammaren i underredet. Aja, ack den som ger sig, denna SAAB 900 S (lätt trycks turbo) från 1991 förkärnar allt den behöver!

Mål:

Tar att uppdaterar målet lite! smile Det ursprungliga målet var med Saaben att få till den så Aero liknade som möjligt med en personlig touch. Men vi tar och lägger till lite på detta målet då bankörningen var så sket kul på Kinnekulle! Bilen skall bli som så att man skall kunna ha bilen till banan, ha görskoj på banan sedan kunna åka hem utan öronen trillar ur eller ryggen är av på 4 ställen smile En trackday bil med andra ord som skall kunna vardags åka med! smile


Historia till köpet:

Jag hitta denna 900a på 900klubens sida och kunde inte låta bil att mejla ägaren även om den stod i Stockholm sisådär 50 mil från Göteborg. Efter ett par mejl så bestämde jag mig, jag vill ha denna bil! Nu var det bara att överta en av föräldrarna för att följa med eftersom jag endast var 17 år vid det laget. Men det gick, fick med morsan tillslut! Flyg beställdes och den 8 december 2013 så flög vi upp. Men det gick inte helt lätt, blev totalt 3 timmars förseningar allt som allt på grund av snö och is. Men vi kom fram tillslut, ägaren var super och det blev en deal och 7000 fattigare! Första bilen inköpt! Vilken känsla!!!big_smile Nu var det bara att köra hem den och morsan fick ta den första etappen. Det gick inte fort då ovädret som hade hotat våran avresa med flyget hade hunnit i kapp oss så vi tvingades ner till 70 km/h hela vägen ner till Jönköping. Herrejävlar vad trögt det gick men det gick framåt i alla fall tänkte vi! Sedan vid Jönköping fick jag ta över med gasandet då vädret var bättre. Vilken bil! Så trevlig o köra och med mycket tryck under pedalen (för ovana mig i alla fall)! Den rulla på mil efter mil och till slut var vi hemma klockan 00:30, flyget skulle lämna Landvetter 11:30 så ingen dålig tripp! Men nöjd är man! smile

Ljud:

Stereo:
Sony Mex-4000BT
Fram:
Kicker KS 40
Hatthylla:
Sony 6/9 XS-F6926SE
Bas:
Sony bas 10 tum
Slutsteg:
Inbyggt i basen, smidigt smile

Detta projekt kommer inte vara något snabbis direkt så varför inte slänga upp en liten to do lista!

To do listan (uppdateras då och då):

Fixa rost hjulhus vänster: Klar!
Fixa rost hjulhus höger: Klar!
Fixa rost under list höger: Klar!
Byta strålkastarglas vänster: Klar!
Gula glödlampor: Klar!
Fixa rosten i reservhjulsbaljan: Klar!
Ögonlock borta: Klar!
Fixa rost interiör: Klar!
Laddmätare: Få lysa grönt kvar tongue
6X9or: Klar!
Bas: Klar!
Stereon flytt ner: Klar!
8000 RPM varvräknare: Klar!
Turbomätare i intrumetbräda: Klar!
Länkarmar (har inte kollat noga men ingen broska): Klar!
Stereon uppgradering/byte: Klar!
Byta ventillockspackning:
Rem byte: Klar!
Intercooler: Klar!
E85 konvertering:
3 tum avgas:
batterikrök: Klar!
Fixa "oxidprickar" i lacken: Klar!
Byta list vänster bak  fönster: Klar!
Fixa hängande innertak: Klar!
Fixa smårost här och där på lack: Klar!
Sätta dit ett aero paket (kjolar mm): Klart!
Lacka främre och bakre kofångare: Klar!
APC/ T5 : ?
Chrome turbo grill: Klar!
Montera "extra" knapp:Klar!
Interiör i allmänhet:
Bygga hatthylla: Klar!
Super Aero: Klar! Behövs dock nya däck i rätt dimension
Fixa rost skärmlist höger fram: Klar!
Fixa rost skärmlist vänster fram: Klar!
Fixa rost vid batteri:Klar!
Fixa/byta kylare: Bytt kylare, Klar!
Byta motorkudde fram: Klar!
Fixa rost skärmlist vänster bak:Klar!
Rostskydda dörrar samt dylikt: Klar!
Vatteninsprut:
Batteri i bagaget: Klar!
Glasfiber vinge: Klar!
Lamda / Air / fuel mätare: Klar!
Oljetryck mätare: Klar!
Fixa rost bak vid stötfångare: Klar!
Sportfilter: Klar!




Kommer säkert mer tongue



Liter bilder på flyget då! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-9bfe8aad925318623b5e8315d199620b_large.jpg
Precis nyköpt! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-d98b47aab6a7af8b3955f1539f354fc3.jpg
Resultat efter va kan det vara, ett par 100 timmar smile Inte klar än dock tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-c97573400b7fdc179f6be261902b8935.jpg
T16 skare va! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-dcfd85b943bffb506647337c4c012e7c.jpg
20 k mil är inget wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-57e7559e3ae8d5355a46fb81c05612b1.jpg
Lite rolig info ja hitta i en kompis tidning! 137 900 kr kosta den 1991, nu kan man köpa en halv NEVS 9-3 för dom pengarna smile

Nu till det dåliga sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-b6154188eb3d59c58e16de8b8b667c57.jpg

Fick tummen ur idag så började fix lite!
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-848952849cb82c0cfbad5d057180f9de.jpg Blev lite stort hål yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-bbce70f522b2af8b36d64106ea6e8c45.jpg En bit plåt och svets så var de löst! inte finaste lopporna (mig fluss) men läcker inte in iaf. Får stå och torks tills i mon så ja kan slänga på lite underredsklet smile

nästa hål då:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-ba25e60bf273d461054a181a438aaaf1.jpg
Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-999869c0eda31193dabb084cb7f1bbe2.jpg
Efter, va för snabb och slipa ner lopporna och spraya så hann in med att ta bild på slutresultatet wink


Började riva lite i interiören och till min skräck syn på detta : yikes
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-738c6b68f43712ecf8b54d65c82d672b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-af266d596d01249e2adff15a4e04c820.jpg

Är ju bara och fixa till, ser värre än vad det är man förstår inte var vattnet kommer in i från? Någon som har någon aning? smile Den listen till höger om bränsleboxen hade glidit ner 1-2 cm  men känns inte som att vattnet kan komma in den vägen. hmm Skriv gärna om ni vet smile

Simma lugnt!

Senast redigerat av Saab_2takt (22 september 2015)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Warsore
22 december 2013 · 367 Inlägg

Fint! Se till att ta väl hand om den. Riktigt fina bilar. Saknar min Og900!

More Bass To The People!
Saab_2takt Turbo lover
22 december 2013 · 329 Inlägg

Warsore skrev:
Fint! Se till att ta väl hand om den. Riktigt fina bilar. Saknar min Og900!

Det är klart! smile Är så synd att moder natur gillar 900or så mycket sad Det är ju en så fin bil som du säger!

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
22 december 2013 · 329 Inlägg

Goddagens!

Fick lite gjort på högersidan idag! Tanken för dagen var att fixa dit lite plåt och lite underedsklet men hade glömt de ute så de va stenhårt, får ta kletet imon! wink

Lite bilder på dagens jobb :

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-5c26e3a8204f38eb66a2c1efd0fc3cc4.jpgLiteplåt! glömde ta före bild på jobbet tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-51b2e38e7011777a736a47f179f565a1.jpg en skvätt rostskydd på de! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-39e138250239bafec90869f954bf6833.jpg

Tog och svetsade igen några hål som har varit för något platsskydd, var troligen genom dom hålen som har skapat rosten på vänster sidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-e81fb751011bb6b90dad2201826fe3d5.jpg Lite rost under listen framför höger bak hjulhus.

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-51b2e38e7011777a736a47f179f565a1.jpg Så lätt kan inte rosten komma undan! Blir en skvätt svart på de imon smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-7fbc6a9490a4cbe2811f6a0c3ff28f53.jpg Slog upp bränsleboxen (lucas 14.1) och fick se denna låda till min förvåning!

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-108d707c4ab97421a694465435179cec.jpg Blää org chipp! Tur att 180 häst chip sitter i wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-34930a5a57dd28b277396bb6303fcd4b.jpg
Hitta även detta hål i reservhjulsbaljan efter några slag med hammaren. Får se om jag orkar få gjort det i morgon är ganska trött i kroppen efter allt jobb. roll

Simma lugnt!

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
TomLindberg
22 december 2013 · 133 Inlägg

Tråkigt med rosten, kul med Saab:) Ska självklart följas

Saab_2takt Turbo lover
23 december 2013 · 329 Inlägg

TomLindberg skrev:
Tråkigt med rosten, kul med Saab:) Ska självklart följas

Kul att höra!  smile Japp, rost är inte kul men den har ändå klarat sig ganska bra smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Juvakka
23 december 2013 · 1 697 Inlägg

Vattnet på golvet fram kanske kan komma från skruvarna till intsrumentpanelen som sitter i a-stolpen. Har för mig dem hålen är ovala och skruven inte riktigt täcker hela hålet, så där ska sitta nån tätningsmassa.

Jobba på med rosten så kan du snart börja med det roliga smile

Saab 900 "T16" (1992)
Saab_2takt Turbo lover
23 december 2013 · 329 Inlägg

Juvakka skrev:
Vattnet på golvet fram kanske kan komma från skruvarna till instrumentpanelen som sitter i a-stolpen. Har för mig dem hålen är ovala och skruven inte riktigt täcker hela hålet, så där ska sitta nån tätningsmassa.

Jobba på med rosten så kan du snart börja med det roliga smile

Goddagens!

Okaj!! Räcker det att man tar bort a-stolparna eller bör man ta bort hela instrumentpanelen också för det? Instrumentpanelen skall bytas (pga av sprickor) men har inte lust att plocka av den om jag måste smile

Över till dagens arbete då! Var tanken med dagen att kleta dit lite underedsklet men efter svetsningen på reservhjulsbaljan så behövde ju rostskydds lacken härda så får fixa det efter jul då! smile

Liter bilder på dagens arbete smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-fe4b34218dc1b39ba435b98a416c0cdb.jpg
Här läcker de inte in något mer, förhoppnings vis tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-51465f0da00ae3fba709fa673dfcec7c.jpg Tog och slängde ut sätena för att inspektera hur det var med rosten! Blev positivt förvånad smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-9e7e23bf60187f9e6355842a2574c0a4.jpg Tur att dem bakre fotbaljorna hade klarat sig väl, lite ytrost bara och massa skräp smile

Nu är frågan hur jag skall fixa dessa rost hål, det lilla hålet går nog att lösa underifrån men vettefasen hur jag skall göra med de större hålet. Går nämligen en balk under själva plåten om man får säga så. Va tycker ni, ska jag svetsa inifrån eller utifrån? hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-05f3ff4dd40329b7f719de73c93a3183.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-2496d100da463aadd98a6c9f85ed5b39.jpg
Help! roll

Simma lugnt!

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Juvakka
23 december 2013 · 1 697 Inlägg

Det är alltså bakom instrumentpanelen (snarare knäpanelen om man ska vara nogran) jag menar, där a-stolpen går ner innanför skärmarna på bilen. Nere där är knäpanelen fastskruvad med en skruv på varje sida. Min har läckt  genom dem skruvarna, samt där boxen är fastskruvad och där listerna som fäster mattan i framkant av dörrarna sitter.

Dräneringen från mellan vindruta och huv går ner där. Min saknar dräneringsslangar från rännan under rutan så vattnet rinner längs a-stolpen ner, vet att farsans 900 93:a har dräneringsrör men det kanske inte fanns på dem äldre.

Senast redigerat av Juvakka (23 december 2013)

Saab 900 "T16" (1992)
Saab_2takt Turbo lover
24 december 2013 · 329 Inlägg

Juvakka skrev:
Det är alltså bakom instrumentpanelen (snarare knäpanelen om man ska vara nogran) jag menar, där a-stolpen går ner innanför skärmarna på bilen. Nere där är knäpanelen fastskruvad med en skruv på varje sida. Min har läckt  genom dem skruvarna, samt där boxen är fastskruvad och där listerna som fäster mattan i framkant av dörrarna sitter.

Dräneringen från mellan vindruta och huv går ner där. Min saknar dräneringsslangar från rännan under rutan så vattnet rinner längs a-stolpen ner, vet att farsans 900 93:a har dräneringsrör men det kanske inte fanns på dem äldre.

Goddagens!

Man blir så glad av sådana långa och välformulerade svar! Stor tummen upp på de! smile Får kolla upp det imorgon om jag hinner! Btw Såg din bil på saabfestival som var i år. Mycket fin bil du har, jag strävar mot något liknade så man har allt kollat in din bil wink

God jul på er även om de är lite sent! Fick vänstra strålkastarglaset av farsan idag så får dra på de imorgon smile

Simma lugnt!

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
26 december 2013 · 329 Inlägg

Goddagens!

Blir en lite update idag! Har rivit ut instrumentpanelen m.m för att kolla dessa hål som Juvakka sa, hittade dem och det bör vara dem big_smile Skall även passa på att dra om sladdarna till stereon då jag skall montera den lite längre ner då jag har tänkt att laddmätaren och annat skall sitta där stereon satt innan jag rev. Fick även dit lite underredsklet på mina lagningar och det nya västra lyktglaset.

Nu är den stora frågan, ögonlock eller ej? Vad tycker ni?

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-fc56d51ab508df07dc0d1923418aba9f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-d82b6f3a438d18fe2af1778813536014.jpg

Liten bild på instrumentpanelen efter ja gick lös tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-9b9de93962c76b5a753a1a5c74bf5bec.jpg

I morgon skall jag se om jag kan slipa bort all rost på golvet samt fixa rost hålen och dra om lite sladdar smile

Simma lugnt!

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
s1xten
26 december 2013 · 39 Inlägg

jag tycker det ser bättre ut utan ögonlock big_smile

Mercedes W115 "240D" (1975)
BoB__
26 december 2013 · 231 Inlägg

Tycker som föregående talare. Snyggare utan faktist. smile

"Har du inte hyfs nog att ljuga?"
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Ford Focus ST "Pendlarn" (2007)
Toyota Celica Supra "Mkii" (1986)
isak033
27 december 2013 · 157 Inlägg

Tycker också det är bäst utan!
Sedan tycker jag också att det skulle vara snyggare utan vita blinkers och en olackerad grill big_smile
Men smaken är som baken smile

Seat Leon Cupra R "Farsans BSR" (2012)
Saab_2takt Turbo lover
27 december 2013 · 329 Inlägg

3 röster utan, får bli utan då! smile hade dom varit lite mer slimmadd så hade de nog sett bättre ut.
Isak, kröm grill kommer men dom vita blikerserna få sitta kvar än så länge smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
29 december 2013 · 329 Inlägg

Goddagens!

Har varit lite segt med arbete dom senaste dagarna pga svets tråden tog slut och så. Men nu är iallafall interiör delen färdigsvetsad, rostgrundad och underredskletat en gång (skall kletas en eller två gånger till bara) underifrån. smile Insidan har också fått sig ett lager zink rostgrundfärg där bak vid fotbaljorna och bakom sidopanelerna. Även högra ögonlocket är nu bortplockat också fick sig plastdetaljerna lite bumper shine! smile

Undersidan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-54edf0a6ba321083becde04e5d43e794.jpg
Färdig svetsat och rostskydds sprayad smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-48a15ce749ad075d7fe714ce0b4cf2a3.jpg
lite klibb på de (första lagret)!

Inifrån då:

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-0b6a18fd8ef1a4b71bb30f73b526e265.jpg
inget hål här inte smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-defec6dabf302250d4f4d0e7f9aedf25.jpg
ska inte vara någon familjen flinta bil här inte! Hann tyvärr inte med att ta kort på lackningen där roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-62ec8633b9f9b0b1cd43163ae775e1d9.jpg
va lite mycket rost bakom högra sidopanelen men gick inte att komma åt rosten så fick bli lite rost grundfärg smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-5c9bfceed3e00443d3c4f6a0114b8bf7.jpg
Hoppas de håller rosten borta ett tag iallafall, gjorde samma procedur på vänstersidan men där var det inte så farligt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-73b6f7c8fd393a5e0a9d20494b5b6376.jpg
Lite rost grundfärg där bak med, vad som tur va ingen rost där!

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-25a19968262fdbe3a052eba0e06f9872.jpg Dessa 6X9 skall ja även få plats med som jag fick av farsan idag, vi klurade lite på saken och kom fram till att vi skall bygga en nya skiva där över bagaget så kommer de bli fint! Mer om detta kommer efter nyår! big_smile

Simma lugnt!

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Saab_2takt Turbo lover
31 december 2013 · 329 Inlägg

Goddagens!

Blir en liten skriftlig uppdatering av första inlägget med historia om köpet och mitt mål med bilen denna gång + lite delar från biltema! smile


Även om man åker neråt i landet för att hälsa på en fd klasskompis så kan man inte låta bli att stiga in på Biltema i Halmstad! smile Behövde lite bitum mattar för golven, lampor och en laddtrycksmätare då man inte kunde hålla fingrarna borta big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193935/193935-ef7f072661b090d257dc0591ed6e2a6a.jpg
139 riksdaler! Till och med led upplystning! smile

Nu är frågan de, vilket lämpligt ställe skall man plugga in vakuum slangen? Sorry men är noob på laddmätare roll

Gott nytt år! smile

Senast redigerat av Saab_2takt (24 september 2014)

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Warsore
1 januari 2014 · 367 Inlägg

Saab_2takt skrev:
Goddagens!

Blir en liten skriftlig uppdatering av första inlägget med historia om köpet och mitt mål med bilen denna gång + lite delar från biltema! smile


Även om man åker neråt i landet för att hälsa på en fd klasskompis så kan man inte låta bli att stiga in på Biltema i Halmstad! smile Behövde lite bitum mattar för golven, lampor och en laddtrycksmätare då man inte kunde hålla fingrarna borta big_smile

https://lh3.googleusercontent.com/-DUca … 133548.jpg
139 riksdaler! Till och med led upplystning! smile

Nu är frågan de, vilket lämpligt ställe skall man plugga in vakuum slangen? Sorry men är noob på laddmätare roll

Gott nytt år! smile

Fiiiint! Är också sugen på att installera en sådan, så svar på inkopplingen hade underlättat för mig också!

More Bass To The People!
Godspeaker Specialist
1 januari 2014 · 1 187 Inlägg

skönt bygge, bra skrivet smile Jag har stora förhoppningar om att du gör något riktigt bra av kärran big_smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Saab_2takt Turbo lover
2 januari 2014 · 329 Inlägg

Warsore skrev:
Fiiiint! Är också sugen på att installera en sådan, så svar på inkopplingen hade underlättat för mig också!

Tror jag har kommit på ett nu, slangen skall nog sitta bara mellan turbon och motorns insugs sida bara men kommer nog ta några försök för min del för att få det rätt roll

Godspeaker skrev:
skönt bygge, bra skrivet smile Jag har stora förhoppningar om att du gör något riktigt bra av kärran big_smile

Tackar tackar, det värmer stort! smile

Kolla gärna in mitt projekt : SAAB 900S TURBO 1991
Saab 900S Turbo "My Private Jet" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang