Sätta spik istället för säkring?

Rille68
22 december 2013 · 150 Inlägg

Tjena! Min son har en duett (A-traktor) där säkringen går efter ca 5mil. Säkringen går inte av utan det blir så jävla varmt så plastsäkringen smälter likaså med kabeln som strömmen går till men bara i början. Vågar man sätta dit en spik?

SLG
22 december 2013 · 498 Inlägg

Går det inte att flytta säkringen till ett annat ställe då? Eller sätt något som tål värme över det.. Avgasbandage haha

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
joH900
22 december 2013 · 414 Inlägg

Sätter du en spik där så eldar du nog upp bilen. Du kan ju lösa problemet istället, du har nog dålig kontakt, dålig jord eller för klena kablar dragna

Men visst kan du sätta en M12 bult där som säkring så slipper du att den går av, men då brinner kablarna av istället smile

Knugcab
22 december 2013 · 5 111 Inlägg

Nej, fixa felet i stället. Det händer så där av en anledning och det är väl lite jobbigt om det blir en majbrasa av hela traktorn...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Drönirettab
22 december 2013 · 21 761 Inlägg

Det finns folk som gör så, men då riskerar det ju att bli kabelbrand istället. Bättre att försöka ta reda på orsaken enligt mig. smile

Vilken säkring är det som beter sig så där, dvs vilka saker går på den säkringen?

Rille68
22 december 2013 · 150 Inlägg

Det är själva huvudsäkringen som är på 25amp tror jag de va.

Ricke W
22 december 2013 · 374 Inlägg

Huvudsäkring som är på 25amp? Det räcker inte långt. Jag tror ni behöver se över elsystemet ordentligt!

Vad är det som drivs via den säkringen?

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
birka76 BASS GLAD
22 december 2013 · 1 381 Inlägg

är de inte någon som satt i fel säkring från början ... sätt i en 30 sen testa gå uppåt ,,, '

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
Volvo 940 LITEN TURBO "Röda faran med briljant lack" (1991)
Volvo XC90 (2006)
Volvo 945 Turbo "De vita skåpet .." (1996)
Knugcab
22 december 2013 · 5 111 Inlägg

http://www.veteranprylar.com/el-ovrigt/ … 0-amp.html

Verkar som att den skall vara 40A.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
mb_pucken
22 december 2013 · 5 083 Inlägg

Förlåt men det här var nog veckans dummaste fråga.
Prova att googla lite på el så finns det en hel del att lära sig om hur det funkar och varför den beter sig som den gör.
Förbrukar något för mycket ström för säkringen så uppdaterar man kablarna till förbrukningen och sedan säkringen efter kablarna.
Ta reda på hur stor kabel som sitter där och ta reda på vilken säkring den kabeln ska ha. Räcker inte den så sänk förbrukningen eller uppdatera till lämplig kabel och säkring.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Drönirettab
22 december 2013 · 21 761 Inlägg

När jag kikar i ett elschema till Amazon så hittar jag iaf ingen säkring som är på 40 A, det är 25 A som är störst (finns 4 st säkringar). Att Duetten skulle ha större huvudsäkring låter väl lite tveksamt tycker jag, men jag har aldrig haft eller skruvat i en sån. smile

KHRacing
22 december 2013 ·

Rille68 skrev:
Tjena! Min son har en duett (A-traktor) där säkringen går efter ca 5mil. Säkringen går inte av utan det blir så jävla varmt så plastsäkringen smälter likaså med kabeln som strömmen går till men bara i början. Vågar man sätta dit en spik?

Självklart kan du sätta en spik. men ge grabben en direktuppringade mobil till brandkåren först

Rille68
22 december 2013 · 150 Inlägg

Det är ju inte så att säkringen går. Metallen är hel men plasten smälter och sen lossnar säkringen:/ så om jag köper en större så kommer den också smälta?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 december 2013 · 14 007 Inlägg

Rille68 skrev:
Tjena! Min son har en duett (A-traktor) där säkringen går efter ca 5mil. Säkringen går inte av utan det blir så jävla varmt så plastsäkringen smälter likaså med kabeln som strömmen går till men bara i början. Vågar man sätta dit en spik?

Av vilken anledning tror du att det sitter en säkring där? Tänk på namnet säkring.......den ska SÄKRA nåt så det inte händer nåt alldeles illa. Leta reda på felet istället för att ta till spiken.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Drönirettab
22 december 2013 · 21 761 Inlägg

Glappkontakt kan ju göra att kablar och kontaktytor blir väldigt varma fastän de inte borde bli det, kolla upp att allting är fritt från oxid och ärg. Sedan är frågan om det har kopplats in ytterligare saker på säkringen än originalprylarna, en sån sak kan ju göra att både säkringen och kabeln blir underdimensionerade. smile

zzr94092
22 december 2013 · 4 378 Inlägg

hur kan man bara komma på idén "vi drar dit en spik"..Men hoppas att dom inte gör så,för ni alla har ju förklarat varför man inte gör så,och även att det kanske är på sin plats att felsöka lite, kan ju inte vara så besvärligt på en Duett.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
22 december 2013 · 14 007 Inlägg

zzr94092 skrev:
hur kan man bara komma på idén "vi drar dit en spik"..Men hoppas att dom inte gör så,för ni alla har ju förklarat varför man inte gör så,och även att det kanske är på sin plats att felsöka lite, kan ju inte vara så besvärligt på en Duett.

Det är väl inte många meter kabel i en Duett!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Rille68
22 december 2013 · 150 Inlägg

Det är oxid på kabelskon som sitter på säkringsdosan. Sen så har isolatorn till kablen smält. Men lägger upp bilder imorn på elen. Är jävligt mycket "epa" el. Tusen sladdar hit och dit. Men ska försöka sätta dit en tjockare elkabel då? För att säkringen smälter bara när du har mycket ström på så som helljus och kupéfläkt på max och lite annat. Men det har bara varit strul med den så vi vill bli av med den. Varje vecka händer det saker kardanen går av, ramen knäcks på bägge sidor, startmotorn pajar och massa mer skit.

Germax
23 december 2013 · 12 086 Inlägg

Smälter kabelisoleringen är det väldigt fel någonstans, det är inte säkringen som är för liten..
Jag tror det är väldigt dålig kontakt vid säkringen vilket skapar det höga motståndet =höga värmeutvecklingen. Gör rent alla kontaktytor och byt ut oxiderade och allmänt kassa kablar.

Brådhis * Voff voff *
23 december 2013 · 10 244 Inlägg

Precis som Germax skriver så beror värmeutvecklingen inte på för klen säkring (då skulle den ju lösa ut!) utan på dålig kontakt. Se över kontaktytorna och sätt för h-vete inte dit en spik!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang