Mercedes w123 300D automat växlar bara i bland?!

krinkles
22 december 2013 · 12 Inlägg

hejsan på er alla big_smile

någon som skulle ha nån aning om va de är för tokerier med mercan när den speciellt är kall då slänger den i alla växlar utan problem varm då får jag den bara funka med 1:växel och när 2:växel går i så slirrar de som fan sad

och spelar ingen roll tok varvar eller slår växel petarn på alla lägen den strejkar ändå

har bytt olja(röd färg på oljan) och oljefilter men inget blev bättre?

snälla hjälp nån orkar inte se bilen gråta i sin ensamhet roll

PMPerformance
22 december 2013 · 2 266 Inlägg

Den där är väl en gammal låda som har vakummstyrning som hjälper till med växlarna?

Kanske ska gå genom dom och kolla så dom är täta.

svetsdiff !!!
krinkles
23 december 2013 · 12 Inlägg

gick igenom vakuumslangarna så inga fel gjorde även så att jag klippte kopplingarna kortare så dom var tätare men ingenting hmm

krinkles
23 december 2013 · 12 Inlägg

nu har jag gått igenom en massa och fel som kunde ha varit men var ändå inte. att kickdown:en krånglar provade koppla ur hjälpte inte, rengjorde vakuumklockan i lådan rengjordes var oljig och skitig provat koppla direkt ner till växellådan funkade inte for i väg bara med lägre varv. ska ta lös hela om de nu så den heter vakuumklockan och se om de är nå tätning där nere som skulle kunna va dålig som tydligen har en tätnings ring. om inte de byter jag alla tätningar!!!

mysterium ett fortsätter tongue hihi

Mercedesturbodiesel Sothora <3
24 december 2013 · 1 201 Inlägg

om den slirar fast du bytt olja o filter samt kopplat ur kickdown wiren är de nog tyvärr slut med lådan

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
krinkles
24 december 2013 · 12 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
om den slirar fast du bytt olja o filter samt kopplat ur kickdown wiren är de nog tyvärr slut med lådan

jag tror ändå inte riktigt de för kall så går alla växlar med galant precis som den gjort innan den börja strejka tongue

men om inte jag kommer över de så slänger jag en manuell låda lite jobbigt jag vet men har varit inne på köpa en auto växellåda men får inte tag i nån så jävla svårt sen vet man ju inte heller va som passar till min det är -78 årsmodell mad

nu har jag kommit fram till att vacuum slangarna vid diesel pumpen dom måste funka till 100% om inte de funkar får inte in nå växlar. de kan också vara vacuum pumpen som blivit lite trött och fixas med en ny packning så jag får till baka trycket misstänker den lite pga att c låset låser väldigt långsamt dörrarna. så gör de inte på min andra w123. neutral

men fattar inte ändå hur de kommer säg att den slänger in växlarna kall?!?! hmm
jaja löser jag problemet så tar jag de upp de här värkar som många andra haft detta fenomen kan nämna att min har rullat nu 44,000mil inte för de säger så mycket nu då cool

Mercedesturbodiesel Sothora <3
24 december 2013 · 1 201 Inlägg

vacuumet styr hur hårt lådan ska lägga i växlarna..
brända lameller i lådan garanterat.

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
krinkles
25 december 2013 · 12 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
vacuumet styr hur hårt lådan ska lägga i växlarna..
brända lameller i lådan garanterat.

det stämmer inte för då skulle de ha luktat som brända lameller speciellt när man tar upp olje filtret i lådan? som folket från america säger att man märker på lukten tom i olje stickan ska man lägga märke till lukten om lamellerna har gått

säger de igen kall funkar perfekt när den blir varm bilen så lägger den ner med växlande?

Mercedesturbodiesel Sothora <3
26 december 2013 · 1 201 Inlägg

du verkar kunna det här bättre så då behöver du nog inte fråga smile

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
krinkles
27 december 2013 · 12 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
du verkar kunna det här bättre så då behöver du nog inte fråga smile

så visso men min osäkerhet gör de mesta ville bara höra om nån annan stött på detta fenomen och kunde lite halv tipsa för så många timmar man lagt ner för att få det överstökat men kommer lite noll hela tiden jag åter kommer i alla fall jag löser problemet

de glädjer mig som fan hur ni försöker hjälpa mig men så envis som jag är, känns lite dumt i bland men måste bara vara helt 100 på de bara smile

mb_pucken
27 december 2013 · 5 087 Inlägg

Har haft liknande problem på 2 av mina mercor smile
Ena var det för låg nivå på oljan och fyllde en bit över max så funka den. Sen om de är rekommenderat är upp till var å en å bedömma.
Den andra slutade växla efter lite lek men så fort den va kall funka den. Bytte olja men de hjälpte ej. Körde den utan vakuum å de funka ej de häller. Bytte låda å då funka det igen. Lamellerna i lådan var slut. Oljan lukta inte konstigare än vanlig atf olja. Lite svart var den dock.
En sak ja märkte på den med kassa tabeller var att den kunde rulla bakåt i branta backar med driven i oavsett temperaturen på lådan smile

Senast redigerat av mb_pucken (27 december 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
krinkles
27 december 2013 · 12 Inlägg

mb_pucken skrev:
Har haft liknande problem på 2 av mina mercor smile
Ena var det för låg nivå på oljan och fyllde en bit över max så funka den. Sen om de är rekommenderat är upp till var å en å bedömma.
Den andra slutade växla efter lite lek men så fort den va kall funka den. Bytte olja men de hjälpte ej. Körde den utan vakuum å de funka ej de häller. Bytte låda å då funka det igen. Lamellerna i lådan var slut. Oljan lukta inte konstigare än vanlig atf olja. Lite svart var den dock.
En sak ja märkte på den med kassa tabeller var att den kunde rulla bakåt i branta backar med driven i oavsett temperaturen på lådan smile

har fått en liten slut satts nu och yep lådan är färdig, i mitt fall så när jag står på bara P så när jag drar på gasen så försöker den fara framåt?!?!?! tänkte bara what!?! men bilen blir manglad nu för jag får inte tag i nån växellåda köpte en auto lika dan men passade ändå inte?!?! på nå jävla vänster störande  mad   provade även en s280 växellåda som ska passa om617 men icke sa nikke jävla cp skrov eldar upp fan skapet blir till att lufta ur motorn sälja i delar blä hmm    manuel låda börjar jag inte med  sad

mb_pucken
27 december 2013 · 5 087 Inlägg

Du kan få skicka ner pedalställ och växelspak med mekanism till mig wink ska bygga OM605 med automat i en w123 coupe smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
1 februari 2015 · 3 730 Inlägg

Lånar denna gamla tråd i hopp om hjälp.
Jag har en Mb 300d aut -77a. Vad jag förstått så ska det finnas vakuum till växellådan.

Min fråga är då var denna anslutning sitter på lådan? Jag har en plats i förgreningen som är pluggad och hittar ingen slang till lådan. Lådan växlar sent och hårt. Det är därför jag börjat forska i detta. Tack på förhand

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang