Dåligt batteri eller tjuvar den ström?

j0nisch
24 december 2013 · 20 Inlägg

Tjena! Nu är det så att min 10 år gamla octavia rs batteri en morgon inte alls funkade. När man försöker starta så är den helt död, man hör ett varv i motorn med ett tiotal sekunders intervaller. Larmet går också igång när det händer, misstänker ett sabotagelarm.

När batteriet varit tomt har jag laddat den med en ctekladdare och då har den funkat. Lite lite klenare då och då.
Men nu har den blivit urladdad igen. Kan tillägga att jag satte in en baslåda och högtalare i november. Förra ägaren som drog kablar men jag har kopplat in rem-kabeln.

Så jag vet inte, är det batteriet som är dåligt sä jag får köpa nytt eller är det möjligt att baslådan tjuvar ström? Tack på förhand.
Mvh Johan

andreas_1996
24 december 2013 · 951 Inlägg

starkare batteri kanske hjälper smile

Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Mack Forum- och sitemoderator
24 december 2013 · 26 136 Inlägg

Om batteriet är lika gammalt som bilen så tippar i alla fall jag på att det är dags för ett nytt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Drönirettab
25 december 2013 · 21 761 Inlägg

Eftersom batteriet är 10 år gammalt (gissar jag?) och dessutom har blivit ordentligt urladdat någon eller några gånger så är det rimligtvis slitet, jag håller med om att det bör bytas ut. Ryms det ett större batteri på batterihyllan så ser jag ingen nackdel att sätta ett större, man får högre kapacitet och mest troligt högre startström.

Men innan du byter batteri så bör du även göra en tjuvströmsmätning för att vara säker på att det inte är såna bekymmer, annars kommer ju kanske det nya batteriet så småningom också att dras ur i onödan. smile

Senast redigerat av Drönirettab (25 december 2013)

j0nisch
25 december 2013 · 20 Inlägg

andreas_1996 skrev:
starkare batteri kanske hjälper smile

Mack skrev:
Om batteriet är lika gammalt som bilen så tippar i alla fall jag på att det är dags för ett nytt.

Drönirettab skrev:
Eftersom batteriet är 10 år gammalt (gissar jag?) och dessutom har blivit ordentligt urladdat någon eller några gånger så är det rimligtvis slitet, jag håller med om att det bör bytas ut. Ryms det ett större batteri på batterihyllan så ser jag ingen nackdel att sätta ett större, man får högre kapacitet och mest troligt högre startström.

Men innan du byter batteri så bör du även göra en tjuvströmsmätning för att vara säker på att det inte är såna bekymmer, annars kommer ju kanske det nya batteriet så småningom också att dras ur i onödan. smile

Ja okej! Vad för batteri rekommenderas? Antar att man ska skippa biltema batteri och välja något av kvalité, eller?

Och en tjuvströmsmätning, hur gör man den? Ska man ha en voltmeter och testa på de olika sladdarna som är anslutna till batteriet, eller? smile

gamlingen
25 december 2013 · 5 198 Inlägg

j0nisch skrev:

andreas_1996 skrev:
starkare batteri kanske hjälper smile

Mack skrev:
Om batteriet är lika gammalt som bilen så tippar i alla fall jag på att det är dags för ett nytt.

Drönirettab skrev:
Eftersom batteriet är 10 år gammalt (gissar jag?) och dessutom har blivit ordentligt urladdat någon eller några gånger så är det rimligtvis slitet, jag håller med om att det bör bytas ut. Ryms det ett större batteri på batterihyllan så ser jag ingen nackdel att sätta ett större, man får högre kapacitet och mest troligt högre startström.

Men innan du byter batteri så bör du även göra en tjuvströmsmätning för att vara säker på att det inte är såna bekymmer, annars kommer ju kanske det nya batteriet så småningom också att dras ur i onödan. smile

Ja okej! Vad för batteri rekommenderas? Antar att man ska skippa biltema batteri och välja något av kvalité, eller?

Och en tjuvströmsmätning, hur gör man den? Ska man ha en voltmeter och testa på de olika sladdarna som är anslutna till batteriet, eller? smile

varför då ? finns säkerligen hundratusentals som åker runt med deras batteri och som fungerar ypperligt.

j0nisch
25 december 2013 · 20 Inlägg

gamlingen skrev:

j0nisch skrev:

andreas_1996 skrev:
starkare batteri kanske hjälper smile

Mack skrev:
Om batteriet är lika gammalt som bilen så tippar i alla fall jag på att det är dags för ett nytt.

Drönirettab skrev:
Eftersom batteriet är 10 år gammalt (gissar jag?) och dessutom har blivit ordentligt urladdat någon eller några gånger så är det rimligtvis slitet, jag håller med om att det bör bytas ut. Ryms det ett större batteri på batterihyllan så ser jag ingen nackdel att sätta ett större, man får högre kapacitet och mest troligt högre startström.

Men innan du byter batteri så bör du även göra en tjuvströmsmätning för att vara säker på att det inte är såna bekymmer, annars kommer ju kanske det nya batteriet så småningom också att dras ur i onödan. smile

Ja okej! Vad för batteri rekommenderas? Antar att man ska skippa biltema batteri och välja något av kvalité, eller?

Och en tjuvströmsmätning, hur gör man den? Ska man ha en voltmeter och testa på de olika sladdarna som är anslutna till batteriet, eller? smile

varför då ? finns säkerligen hundratusentals som åker runt med deras batteri och som fungerar ypperligt.

Känns som deras batteri är budget, men de funkar bra då? smile

Drönirettab
25 december 2013 · 21 761 Inlägg

j0nisch skrev:
Och en tjuvströmsmätning, hur gör man den? Ska man ha en voltmeter och testa på de olika sladdarna som är anslutna till batteriet, eller? smile

Man kan plocka bort batteripluskabeln och koppla in en multimeter mellan pluspol och pluskabelsko, multimetern ställs i läge för likströmsmätning och lämpligt mätområde är 10/20 A beroende på mätare.

Visar det på betydligt mer än 20 mA så testar du att plocka bort en säkring i taget tills strömmen minskar tydligt. När du hittar den säkring som verkar dra tjuvström så kollar du varje förbrukare individuellt på den säkringen vilken som drar ström.

Bilen ska helst vara helt avstängd och låst vid mätningen, men eftersom den har larm så kan det dock ligga kvar en förhöjd viloström innan larmet har gått i "sleep mode" och därför bör du vänta kanske 20-30 minuter innan du kollar vad mätaren visar. smile

SimonT Egen
25 december 2013 · 277 Inlägg

Som ovanstående frågat om de e så gammalt så är det antagligen.slut,
Biltema batterier är väldigt bra för sitt pris och har lång garanti jämfört med andra och livslängden är inte sämre

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang