"Vad ska dessa till?" Kontakter saab 9000

Eddy Galen, inte dum.
27 december 2013 · 1 324 Inlägg

Tjena,

Har ryckt isär min motor utan att markera vad alla kontakter ska till, och nu när jag ska få ihop den igen så har jag två kontakter jag inte vet var de ska till, och en  Den ena sitter på samma kabelstam som till tändkasetten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/116/115195/115195-4385bd310db03849fca950b814a94910.jpg

Jag har även en till kontakt jag inte har bild på som just nu hänger vid generatorn som är sådandär kontakt liknande på bilden ovan på men med fyra pins, och jag har absolut ingen aning var den ska sitta. Bild på denna kommer i eftermiddag när jag varit i garaget.

Senast redigerat av Eddy (27 december 2013)

AEracing Servicetekniker
27 december 2013 · 160 Inlägg

Nu var det ganska måpnga år sedan jag skruvade i en 9000. Men ska inte den svarta till tändkasetten och den bruna till tryckröret?

OG9-3 2.0T Sport Edition
VirreEriksson
27 december 2013 · 1 301 Inlägg

Den lilla på bilden till givaren på tryckröret smile

Den andra låter som lambdan? Har för mig de var 4 kablar sist jag kollade.

Senast redigerat av VirreEriksson (27 december 2013)

Toyota Supra MKIV "MaxxECU" (1993)
Saab 9000 Aero "nordic extreme R" (1996)
Saab 9000 "2,0t" "B234R Swapped" (1997)
kwansa Hmm, vet inte?
27 december 2013 · 1 775 Inlägg

Jag håller med AEracing till 100% tempgivaren på tryckröret och tändkasseten smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Mickius
27 december 2013 · 4 670 Inlägg

VirreEriksson skrev:
Den lilla på bilden till givaren på tryckröret smile

Den andra låter som lambdan? Har för mig de var 4 kablar sist jag kollade.

Stämmer bra! smile

kwansa Hmm, vet inte?
27 december 2013 · 1 775 Inlägg

Japs-Micke skrev:

VirreEriksson skrev:
Den lilla på bilden till givaren på tryckröret smile

Den andra låter som lambdan? Har för mig de var 4 kablar sist jag kollade.

Stämmer bra! smile

är den stora kontakten till lambdan? tongue

hur tänkte ni att den ska räcka ner till "fästet" på bakremotorfästet, när dem sitter ihop med tempgivare-kontakten? roll wink Sen är det ingen kontakt som har 4 kablar ens?

Senast redigerat av kwansa (27 december 2013)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Mickius
27 december 2013 · 4 670 Inlägg

kwansa skrev:

Japs-Micke skrev:

VirreEriksson skrev:
Den lilla på bilden till givaren på tryckröret smile

Den andra låter som lambdan? Har för mig de var 4 kablar sist jag kollade.

Stämmer bra! smile

är den stora kontakten till lambdan? tongue

hur tänkte ni att den ska räcka ner till "fästet" på bakremotorfästet, när dem sitter ihop med tempgivare-kontakten? roll wink Sen är det ingen kontakt som har 4 kablar ens?

Citirer dig
Jag har även en till kontakt jag inte har bild på som just nu hänger vid generatorn som är sådandär kontakt liknande på bilden ovan på men med fyra pins, och jag har absolut ingen aning var den ska sitta. Bild på denna kommer i eftermiddag när jag varit i garaget.

wadde Tryck och pys-åka
27 december 2013 · 884 Inlägg

Håller med i kören. Stora till TK och lilla till insugstemperaturgivaren på röret som leder till insugsspjället.

Kan tillåmed ge räkning för kablarna. Två grövre till TK Grå och röd (om mitt minne inte sviker) är matning till och de små brun blå grön gul är triggning av de 4 tändspolarna, nån orange tror jag är information tillbaka till styrsystemet om hur förbränning med mera ligger till.
Lilla kontaktens svarta är minus, vita är trycksignalen.
Onödig information såhär i mellandagarna.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
wadde Tryck och pys-åka
27 december 2013 · 884 Inlägg

En intressant tanke är att det är typ omöjligt att sätta nån kontakt på 9000ingarna fel, utom spridarna möjligen.
Alla kontakter är lite olika och de som råkar vara lika varandra sitter långt isär på motorkroppen.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Eddy Galen, inte dum.
27 december 2013 · 1 324 Inlägg

Tackar för alla svar. Nu glömde jag ta en bild på kontakten vid generatorn, men då vet jag att den är till Lambda!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang