Projekt: En Helt Ok 855R

Projekt: En helt Ok 855R
  • 142 Följare
  • 276 668 Visningar
  • Projektet avslutat 16 november 2016
stefanwasa
24 juli 2014 · 766 Inlägg

Carlhkh skrev:
Jäklar vad fint det blev. Dem 'små' sakerna gör stor skillnad!

Gjorde typ samma sak igår jag med smile Dock inte riktigt lika grundligt.

Ja visst är det så, hoppas att det blir ganska lätt att "underhålla" sen smile

Volvo 244 GL "Back to basic" (1988)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
26 juli 2014 · 1 128 Inlägg

Grymt att du kör på 850 handtag å inte x70 som alla gör! smile

Nöjeskör närproducerat
stefanwasa
26 juli 2014 · 766 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:
Grymt att du kör på 850 handtag å inte x70 som alla gör! smile

Kul o höra att du också gillar det!

Nu är ju problemet att hitta ett par nya handtag fram, hoppas det dyker upp ett par snart smile

Volvo 244 GL "Back to basic" (1988)
stefanwasa
26 juli 2014 · 766 Inlägg

Nästa "stora" projekt blir att byta frambromsarna...vet inte om jag ska uppgradera till 302-skivorna, det är ju skillnad i pris och frågan är om det blir så stor skillnad så att det är värt det?

Volvo 244 GL "Back to basic" (1988)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
26 juli 2014 · 1 128 Inlägg

stefanwasa skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Grymt att du kör på 850 handtag å inte x70 som alla gör! smile

Kul o höra att du också gillar det!

Nu är ju problemet att hitta ett par nya handtag fram, hoppas det dyker upp ett par snart smile

Japp, tycker 850 handtagen är sköna att ta på och när dom är nya och fräscha och inte ljusgrå så bryter dom av fint mot en "ljus" lack som den T-Röda. wink

Nöjeskör närproducerat
Extrazz En 5a är Livet.
28 juli 2014 · 2 005 Inlägg

Hur i helvete har jag missat denna tråden!??!!

Du fixar och trixar ju med bilen så man blir tårögd ju. Man skulle köpt sig en röd kärra igen nu bara för det.

ang staget mellan tornen så köpte jag ett i för någon månad sen så sista staget vart det inte iaf. 750kr vart billigt iaf tongue
Har fått göra samma lösning som du gjorde med fästerna för gummit på dämparna bak. Skitmutter som lossnar. Hade oturen på en bil att kylaren läckte. Fick göra samma lösning där då muttrarna släppte.  Smidig lösning som fan. Dock surt när de lossnar.

Ang larmdosan så måste alla dörrar och  motorhuven vara stängd. Man kan ha rutorna nere när man programmerar in larmdosorna. Ett tryck på varje larmdosa vid programmering. Alla dosor ska programmeras samtidigt förövrigt.

ang bromsarna så tycker jag att du ska köra på 302 skivor.  står art och pris i min tråd förövrigt.

Du får jättegärna ta och kolla in mitt Projekt med mitt gröna skåp!

Senast redigerat av Extrazz (28 juli 2014)

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
stefanwasa
29 juli 2014 · 766 Inlägg

Extrazz skrev:
Hur i helvete har jag missat denna tråden!??!!

Du fixar och trixar ju med bilen så man blir tårögd ju. Man skulle köpt sig en röd kärra igen nu bara för det.

ang staget mellan tornen så köpte jag ett i för någon månad sen så sista staget vart det inte iaf. 750kr vart billigt iaf tongue
Har fått göra samma lösning som du gjorde med fästerna för gummit på dämparna bak. Skitmutter som lossnar. Hade oturen på en bil att kylaren läckte. Fick göra samma lösning där då muttrarna släppte.  Smidig lösning som fan. Dock surt när de lossnar.

Ang larmdosan så måste alla dörrar och  motorhuven vara stängd. Man kan ha rutorna nere när man programmerar in larmdosorna. Ett tryck på varje larmdosa vid programmering. Alla dosor ska programmeras samtidigt förövrigt.

ang bromsarna så tycker jag att du ska köra på 302 skivor.  står art och pris i min tråd förövrigt.

Du får jättegärna ta och kolla in mitt Projekt med mitt gröna skåp!

Hehe, riktigt kul att höra!

Ja jag vet inte vad han mena med det där att det var sista, jag har ju läst om flera som köpt staget efter mig...

Lustigt för när jag bytte kylaren på min 850 GLT (vardagsbilen) så hände ju samma sak som för dig, men som sagt smidig lösning nu när man vet om det smile

Ok, men det känns nog bäst att köra på 302-skivorna, kommer säkert ångra mig annars. Har kollat och jag kommer köra på Brembos Max-line skivor, som är slitsade från fabrik och belägg från Brembo. Kommer börja med frambromsarna, men detta kommer bli efter jag ställt av henne för vintern.

Jag har självklart koll på din tråd redan! smile

Volvo 244 GL "Back to basic" (1988)
Extrazz En 5a är Livet.
29 juli 2014 · 2 005 Inlägg

stefanwasa skrev:
Hehe, riktigt kul att höra!

Ja jag vet inte vad han mena med det där att det var sista, jag har ju läst om flera som köpt staget efter mig...

Lustigt för när jag bytte kylaren på min 850 GLT (vardagsbilen) så hände ju samma sak som för dig, men som sagt smidig lösning nu när man vet om det smile

Ok, men det känns nog bäst att köra på 302-skivorna, kommer säkert ångra mig annars. Har kollat och jag kommer köra på Brembos Max-line skivor, som är slitsade från fabrik och belägg från Brembo. Kommer börja med frambromsarna, men detta kommer bli efter jag ställt av henne för vintern.

Jag har självklart koll på din tråd redan! smile

Volvo anställda i sitt nötskal. Har många gånger gått in där för att få höra att det är slut etc. Dock frågar man någon annan eller nästa vecka då finns det plötsligt flera hundratals i lager tongue hehe. Gäller bara att komma till en person som kan man de gamla systemen och som orkar att leta lite. Inte säkert att alla delar ligger på "huvudlagret" utan kan ju finnas flera andra lager som de sällan kollar.

Det gick nog snabbt att montera allting i fabrik så muttrarna var ju helrätt. Även idag när man demonterar/monterar något så är det smidigt att ha de där. Dock när de släpper så kan det vara lite jobbigt. Finns ju en lösning på det hela. Men man måste i princip vara två st som skruvar istället.

Jag kör original skivor och bara det blev ju en skillnad tyckte jag iaf. Bara byta in dina nuvarande okhållare och köpa ut ett par nya större så. Tror nästan man kan ta två steg på frambromsarna innan man behöver fundera på att byta bakbromsarna.  Nackdelen är ju om man behöver större bromsar så måste man byta ut Titanerna / volvans till större fälgar vilket kan vara lite tråkigt om man vill ha kvar de.

Men hur kan du sitta där och läsa i smyg utan att säga att du håller på med exakt samma sak? tongue hehe. Har mängder med nya bilder på mitt. Dock pga ett internet som är för segt så får jag vänta lite med att ladda upp bilder så.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
stefanwasa
29 juli 2014 · 766 Inlägg

Extrazz skrev:
Jag kör original skivor och bara det blev ju en skillnad tyckte jag iaf. Bara byta in dina nuvarande okhållare och köpa ut ett par nya större så. Tror nästan man kan ta två steg på frambromsarna innan man behöver fundera på att byta bakbromsarna.  Nackdelen är ju om man behöver större bromsar så måste man byta ut Titanerna / volvans till större fälgar vilket kan vara lite tråkigt om man vill ha kvar de.

Men hur kan du sitta där och läsa i smyg utan att säga att du håller på med exakt samma sak? tongue hehe. Har mängder med nya bilder på mitt. Dock pga ett internet som är för segt så får jag vänta lite med att ladda upp bilder så.

Hehe, ja klart man blir trött när det blir fel, men oftast blir det ju rätt och jag har fått otroligt mycket hjälp från Volvo smile

Ja tankarna gick lite så att man skulle köra värre fram och köra original bak, men prisskillnaden blir inte så stor att köra slitsade Brembo bak också så jag kör nog på det. Snyggt om inte annat att ha samma typ av skivor fram och bak. Jag ska ju måla min ok svarta som du gjort och tänkte också behålla dem nya okhållarna i den färgen som dem kommer i, synd att förstöra den fina lackan liksom. Eller tycker du att man ska måla dem svarta också, du som haft dem monterade ett tag?

Jag har ju skrivit i din tråd, fast inte sagt att jag håller på med samma förstås smile

Skara-träffen den 23 augusti, du får komma dit så kan vi bolla lite ideer o tankar! smile

Volvo 244 GL "Back to basic" (1988)
Extrazz En 5a är Livet.
29 juli 2014 · 2 005 Inlägg

stefanwasa skrev:
Ja tankarna gick lite så att man skulle köra värre fram och köra original bak, men prisskillnaden blir inte så stor att köra slitsade Brembo bak också så jag kör nog på det. Snyggt om inte annat att ha samma typ av skivor fram och bak. Jag ska ju måla min ok svarta som du gjort och tänkte också behålla dem nya okhållarna i den färgen som dem kommer i, synd att förstöra den fina lackan liksom. Eller tycker du att man ska måla dem svarta också, du som haft dem monterade ett tag?

Jag har ju skrivit i din tråd, fast inte sagt att jag håller på med samma förstås smile

Skara-träffen den 23 augusti, du får komma dit så kan vi bolla lite ideer o tankar! smile

Har man pengar så varför inte smile Det ser ju bra ut med likadana fram och bak givetvis.
Jag tycker att ok-hållaren ser bra ut i den färg den har på min bil. Den är lackad så att den kommer ju inte mista färgen den första tiden iaf.

Jag skulle nog faktiskt kört samma färg som okhållarna har istället för helsvarta ok. Men det dammar igen så snabbt ändå xD

Det får jag kanske ta och pysa upp till om jag inte har något annat bokat den dagen. bara bilen håller ihop så smile

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
stefanwasa
31 juli 2014 · 766 Inlägg

När jag rengjorde upptäckte jag ett trasigt varningsljus i dörren...

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-c087cd2af47ccf25908778dfaad6831d.jpg

Dit med det nya, kostade 181kr hos Volvo
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-8c0e310bedfce5aadd2035c3d64c50ad.jpg

Gött med nytt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-bc0fa72bebff1eeedafb2b4c796f055e.jpg

När jag var hos Volvo fick jag hjälp med att kontrollera vevhusventilationen och den var helt ok, känns bra! smile

Volvo 244 GL "Back to basic" (1988)
Extrazz En 5a är Livet.
31 juli 2014 · 2 005 Inlägg

De är det lilla som gör det!

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
stefanwasa
9 augusti 2014 · 766 Inlägg

Ja det tar ju emot att visa upp detta... Jag visste att överdelen på stötfångaren som ska vara olackad plast var just lackad med sprayfärg, som hade börjat släppa på vissa ställen. Så tog thinner idag för att ta bort det, men då visar det sig att nån har lackat överdelen röd och sen har någon lackat grå/svart ovanpå det...

Första bilden så ser man hur det blev när jag gnuggade med thinner, inte bra med tanke på hur starkt det är, men vet inget bättre...
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-9fec28a43c7ff274df2feb2e880aa5ef.jpg

Här har jag gett upp och börjat slipa med ett 400-papper för att se hur det blev då...
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-916fe48c4359f77b8264fd71247cadd1.jpg

Planen nu är är slipa ner det gråa med 400-papper sen spray-lacka med Plasti Dip.

Volvo 244 GL "Back to basic" (1988)
Extrazz En 5a är Livet.
9 augusti 2014 · 2 005 Inlägg

Det var lustigt. ytan ska ju vara lite "knottrig" orginal. ang platdipp. är det inte bättre att slipa ner och måla så som man vill ha det istället?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
mercaa
9 augusti 2014 · 558 Inlägg

3 lager färg på den då jävlar är plasten skyddad tills den skrotas! wink

Håller tummarna att de blir kanon!

stefanwasa
9 augusti 2014 · 766 Inlägg

Ja jag vill ju ha det svart och snyggt och Plasti Dip verkar ju vara en tålig färg som sitter kvar sen...

Iden kommer från Mr_Complete som fixade sina stötfångare med sån färg, det blev ju riktigt bra, har granskat det själv smile 

Länk till Mr_Complete:s bild på detta: http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2198296

(Vill du att jag tar bort länken från tråden så säg till)

Volvo 244 GL "Back to basic" (1988)
Equium
9 augusti 2014 · 354 Inlägg

Har följt projektet och tycker du gör ett fantiskt fint jobb med bilen! smile Ang. stötfångaren, köp en helt ny från volvo?

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
9 augusti 2014 · 1 128 Inlägg

Vad är det för nån som lackar stötfångarn röd och sen drar på ett lager grått på det? Är det samma ägare som gjort det så är det ju riktigt korkat gjort. yikes

Nöjeskör närproducerat
Mr_Complete
9 augusti 2014 · 162 Inlägg

Oj det där såg inte så kul ut hmm
Tror det blir kanon med lite slipjobb och Plastidip smile (länken kan du ha kvar wink )

Nissan 200SX "S13" (1994)
Volvo 855R "T-Röd" (1996)
stefanwasa
10 augusti 2014 · 766 Inlägg

Equium skrev:
Har följt projektet och tycker du gör ett fantiskt fint jobb med bilen! smile Ang. stötfångaren, köp en helt ny från volvo?

Riktigt kul o höra! Det höjer såklart motivationen att fortsätta också smile

Ja dem finns att köpa nya, men den kostar ca 4500kr och då är den olackad. Stötfångaren bak är tyvärr inte delbar som den är fram. Det är för mycket pengar, har alldeles för mycket kvar att fixa på henne innan man kan börja fokusera helt på utseendet smile

_Blue_Speed_ skrev:
Vad är det för nån som lackar stötfångarn röd och sen drar på ett lager grått på det? Är det samma ägare som gjort det så är det ju riktigt korkat gjort. yikes

Hehe, jag vet inte, men skulle gissa på att det är olika ägare med olika smak för vad som är snyggt, tyvärr hade båda fel wink

Mr_Complete skrev:
Oj det där såg inte så kul ut hmm
Tror det blir kanon med lite slipjobb och Plastidip smile (länken kan du ha kvar wink )

Ja visst jag kör på slipning och jag var iväg idag och köpte Plasti Dip

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184029/184029-6e02898fecc369d61d50725ada237a77.jpg

Volvo 244 GL "Back to basic" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang