Audi A6 1.8t C5 (4b) årsm 2004, Ta bort fläkten/generatorn

pmjcarlson
3 januari 2014 · 18 Inlägg

Halloj!

Skulle ha behövt ha lös generatorn på bilen men får inte ut den (antar jag) utan att ta lös fläkten på bilen..
Är det nån som har nått tips eller nån guide på hur man tar lös den lite smidigt?

Till generator problemet så slutade bilen å ladda så plockade lös regulatorn och kolen var sliten så jag köpte nya å lät en verkstad löda på nya men sen när jag satt ihop grejerna så laddade den ändå inte.. Generatorn är av märket valeo.. Nån som tror att det är rotorn som lagt av? Eller har jag bara misslyckats när jag satt dit regulatorn?

Tacksam för svar! big_smile

it_mutt Avstängd
3 januari 2014 · 10 388 Inlägg

Inte skruvat på en 1.8T i en A6. Men för 2.4:an finns det bara en vettig lösning;Fram med fronten i serviceläge.

Då går det PRECIS att böka ut generatorn utan att ta bort fläktarna (under förutsättning att man inte vill lossa slangar och liknande till kylare, då går fronten att dra fram längre).

Så; serviceläge

Lossa "hållaren" till fronten i mitten (stor gummipryttel mitt på motorn i nederkant)

Och sen går det att få ut den det hållet. Nätt o jämt...och med mycket vridande och lirkande.

Det hjälper inte att "bara" ta bort fläkten, du behöver mer utrymme än så.

Men igen, det gäller iaf för 2.4:an.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
pmjcarlson
3 januari 2014 · 18 Inlägg

it_mutt skrev:
Inte skruvat på en 1.8T i en A6. Men för 2.4:an finns det bara en vettig lösning;Fram med fronten i serviceläge.

Då går det PRECIS att böka ut generatorn utan att ta bort fläktarna (under förutsättning att man inte vill lossa slangar och liknande till kylare, då går fronten att dra fram längre).

Så; serviceläge

Lossa "hållaren" till fronten i mitten (stor gummipryttel mitt på motorn i nederkant)

Och sen går det att få ut den det hållet. Nätt o jämt...och med mycket vridande och lirkande.

Det hjälper inte att "bara" ta bort fläkten, du behöver mer utrymme än så.

Men igen, det gäller iaf för 2.4:an.

Ahaaa okej.. Jag får se om jag hittar nått service läge på den, för helvete vad trångt det är där nere..

it_mutt Avstängd
3 januari 2014 · 10 388 Inlägg

pmjcarlson skrev:

it_mutt skrev:
Inte skruvat på en 1.8T i en A6. Men för 2.4:an finns det bara en vettig lösning;Fram med fronten i serviceläge.

Då går det PRECIS att böka ut generatorn utan att ta bort fläktarna (under förutsättning att man inte vill lossa slangar och liknande till kylare, då går fronten att dra fram längre).

Så; serviceläge

Lossa "hållaren" till fronten i mitten (stor gummipryttel mitt på motorn i nederkant)

Och sen går det att få ut den det hållet. Nätt o jämt...och med mycket vridande och lirkande.

Det hjälper inte att "bara" ta bort fläkten, du behöver mer utrymme än så.

Men igen, det gäller iaf för 2.4:an.

Ahaaa okej.. Jag får se om jag hittar nått service läge på den, för helvete vad trångt det är där nere..

Du kan säkert hitta hur man gör genom att googla på det.

Lite för omständligt at förklara. Eller ja, skulle nog tro att det är halvt omöjligt att förklara så det blir begripligt bara genom text

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
MustangHT1967
5 januari 2014 · 94 Inlägg

Har renoverat generatorer en gång för länge sedan .
Blästrade ,svarvade/böt koppar ringarna ,böt kol ,kollade funktionen i en maskin.
Generatorn har även dioder i sig.

Om du har rätt mätinstrument ,en med ampermätare för 100 amp tex,kan du kolla själv.
Annars är min rek. att renovera hos firma eller köpa ny generator.

Senast redigerat av MustangFB1968 (5 januari 2014)

freeze
8 september 2014 · 2 Inlägg

Jag gjorde just detta idag, skulle byta generatorn men gav nästan upp efter att ha hittat den här tråden där det står att man bör använda serviceläge. Nu kanske jag hittade en dålig beskrivning på det men efter att ha tittat på ett youtube klipp så tyckte jag att det såg sjukt omständligt ut. Tänkte att det måste gå lättare på något sett. och det gjorde det. Reggade mig och skriver detta om någon fler råkar ut för samma.

Detta gäller alltså en A6 1.8t 2004
Hoppas jag inte missar något men det tog mig ca en timma att lista ut så ni löser nog det. liten spegel kan vara bra att ha. Detta blir en guide för dummies eftersom jag inte vet vilken nivå nästa läsare är, och jag försöker återskapa det här från minnen då jag inte har bilen här.

Först. Koppla ur batteriet

Av med luftintagsslangen, två slangklämmor sedan bara att ta ut den.
Ta av plastkåpan på motorblocket, 3 plastfästen, man ser lite bättre om man gör det.
Dra ut plastkontakten på generatorn
skruva bort staget (ca 25 cm långt) som håller i motorn från bottenplattan, 2x insekstsbultar. (osäker på vad allt heter men hoppas att ni fattar)

Nu har du mer plats att jobba på.

Ta loss bulten rakt bakom generatorn (även kattstryparen om det finns någon, du kan lirka kabeln igenom kattstryparen)

Nu för att lossa själva generatorn, det finns en bult högt upp på framsidan, börja med den.

Sedan för att flytta fläkten ur vägen för nästa bult, följ axeln som går från fläkten rakt inåt, hitta bulten på baksidan och skruva ut den (håll upp fläkten lite om det går trögt). du kommer inte att kunna ta bort fläkten riktigt än då multiremmen ligger och trycker på.

Nu, ta en 17 nyckel (tror jag att det var) och dra remmspännaren från vänster till höger, det ser ut som ett block eller en sockerbit, sitter 3 små skruvar snett ovanför den om du har svårt att hitta den.
håll stadigt i nyckeln medans du lirkar av remmen från generatorn, glöm inte att memorera hur remmen ska gå och passa fingrarna.

Nu borde du kunna lyfta fläkten mot kylaren.

Då blottar sig bulten på undersidan av generatorn, skruva ut och sedan är generatorn lös, eller något fastkilad, ta en kofot och bänd försiktigt bort den, spjäll mot motorblocket.
OBS Ingen ide att försöka skruva ut den undre bulten utan att ta bort fläkten då det är alldeles för lite svängrum

Ha gärna någon till hjälp som håller bort kylarslangen medans du lirkar ut generatorn.

Grattis, det blev en generator
Klart och betalt.

Återkommer garanterat med edits




pmjcarlson skrev:

it_mutt skrev:
Inte skruvat på en 1.8T i en A6. Men för 2.4:an finns det bara en vettig lösning;Fram med fronten i serviceläge.

Då går det PRECIS att böka ut generatorn utan att ta bort fläktarna (under förutsättning att man inte vill lossa slangar och liknande till kylare, då går fronten att dra fram längre).

Så; serviceläge

Lossa "hållaren" till fronten i mitten (stor gummipryttel mitt på motorn i nederkant)

Och sen går det att få ut den det hållet. Nätt o jämt...och med mycket vridande och lirkande.

Det hjälper inte att "bara" ta bort fläkten, du behöver mer utrymme än så.

Men igen, det gäller iaf för 2.4:an.

Ahaaa okej.. Jag får se om jag hittar nått service läge på den, för helvete vad trångt det är där nere..

it_mutt Avstängd
9 september 2014 · 10 388 Inlägg

freeze skrev:
Jag gjorde just detta idag, skulle byta generatorn men gav nästan upp efter att ha hittat den här tråden där det står att man bör använda serviceläge. Nu kanske jag hittade en dålig beskrivning på det men efter att ha tittat på ett youtube klipp så tyckte jag att det såg sjukt omständligt ut. Tänkte att det måste gå lättare på något sett. och det gjorde det. Reggade mig och skriver detta om någon fler råkar ut för samma.

Detta gäller alltså en A6 1.8t 2004
Hoppas jag inte missar något men det tog mig ca en timma att lista ut så ni löser nog det. liten spegel kan vara bra att ha. Detta blir en guide för dummies eftersom jag inte vet vilken nivå nästa läsare är, och jag försöker återskapa det här från minnen då jag inte har bilen här.

Först. Koppla ur batteriet

Av med luftintagsslangen, två slangklämmor sedan bara att ta ut den.
Ta av plastkåpan på motorblocket, 3 plastfästen, man ser lite bättre om man gör det.
Dra ut plastkontakten på generatorn
skruva bort staget (ca 25 cm långt) som håller i motorn från bottenplattan, 2x insekstsbultar. (osäker på vad allt heter men hoppas att ni fattar)

Nu har du mer plats att jobba på.

Ta loss bulten rakt bakom generatorn (även kattstryparen om det finns någon, du kan lirka kabeln igenom kattstryparen)

Nu för att lossa själva generatorn, det finns en bult högt upp på framsidan, börja med den.

Sedan för att flytta fläkten ur vägen för nästa bult, följ axeln som går från fläkten rakt inåt, hitta bulten på baksidan och skruva ut den (håll upp fläkten lite om det går trögt). du kommer inte att kunna ta bort fläkten riktigt än då multiremmen ligger och trycker på.

Nu, ta en 17 nyckel (tror jag att det var) och dra remmspännaren från vänster till höger, det ser ut som ett block eller en sockerbit, sitter 3 små skruvar snett ovanför den om du har svårt att hitta den.
håll stadigt i nyckeln medans du lirkar av remmen från generatorn, glöm inte att memorera hur remmen ska gå och passa fingrarna.

Nu borde du kunna lyfta fläkten mot kylaren.

Då blottar sig bulten på undersidan av generatorn, skruva ut och sedan är generatorn lös, eller något fastkilad, ta en kofot och bänd försiktigt bort den, spjäll mot motorblocket.
OBS Ingen ide att försöka skruva ut den undre bulten utan att ta bort fläkten då det är alldeles för lite svängrum

Ha gärna någon till hjälp som håller bort kylarslangen medans du lirkar ut generatorn.

Grattis, det blev en generator
Klart och betalt.

Återkommer garanterat med edits




pmjcarlson skrev:

it_mutt skrev:
Inte skruvat på en 1.8T i en A6. Men för 2.4:an finns det bara en vettig lösning;Fram med fronten i serviceläge.

Då går det PRECIS att böka ut generatorn utan att ta bort fläktarna (under förutsättning att man inte vill lossa slangar och liknande till kylare, då går fronten att dra fram längre).

Så; serviceläge

Lossa "hållaren" till fronten i mitten (stor gummipryttel mitt på motorn i nederkant)

Och sen går det att få ut den det hållet. Nätt o jämt...och med mycket vridande och lirkande.

Det hjälper inte att "bara" ta bort fläkten, du behöver mer utrymme än så.

Men igen, det gäller iaf för 2.4:an.

Ahaaa okej.. Jag får se om jag hittar nått service läge på den, för helvete vad trångt det är där nere..

Tycker du det var omständigt att få ut fronten i serviceläge?

(0). Av med hasplåten/plasten under)

1). Lossa 2 skruvar i varje hjulhus

2). Lossa slangen till strålkastarspolningen (om man har någon)

3). Plugga loss kontakten till dimljus och tuta (behövs egentligen inte, då sladdarna här är rätt långa, men för säkerhets skull)

4). Lossa tre muttrar på varje sida som håller ihop stötfångare och kaross "inne i stötfångaren"

5). Frigör AC-slangarna ur sina hållare (ståltrådsspiralen)

6). Bort med gallerna vid dimljusena och lossa de två uppåtgående insexorna

7). Bort med 3st torx till "stötfångarinfästningarna" på varje sida

8). Lossa en torx på varje sida "under strålkastaren"

9). Lossa två torx på varje sida uppe på plasten (som går tvärs över fronten), precis där den går ihop med skärmarna, Här lämnar man då kvar de innersta två halvt iskruvade.

Ska det vara riktigt klurigt så skruvar man i en bit gängstav i hålen till stötfångarinfästningarna. Anledningen till detta är då för att ha något som fronten kan vila på.

10). Lossa expansionskärlet (en eller två skruvar), så du kan flytta fram det (alternativt; ta loss slangarna, men då rinner ju glykolen ut)



Det går även att skippa gängstaven och låta fronten hänga i de två innersta skruvarna i steg "9", det ger tillräckligt med plats.

Möjligt att det är för att jag har gjort det några gånger, men det tar bara ett "par minuter". Givetvis fritt att göra hur man känner för, nu ligger ju iofs beskrivningen till att få ut fronten i serviceläge här också.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
freeze
10 september 2014 · 2 Inlägg

Omständligt ja om man inte har något bra sätt att komma under bilen, min är låg som attan och jag undviker helst att ligga under bilen. Har man hiss eller smörjgrop så är det nog lätt. Men i övrigt, i detta läge så känns det helt onödigt med serviceläge, hade gott om plats.


it_mutt skrev:

freeze skrev:
Jag gjorde just detta idag, skulle byta generatorn men gav nästan upp efter att ha hittat den här tråden där det står att man bör använda serviceläge. Nu kanske jag hittade en dålig beskrivning på det men efter att ha tittat på ett youtube klipp så tyckte jag att det såg sjukt omständligt ut. Tänkte att det måste gå lättare på något sett. och det gjorde det. Reggade mig och skriver detta om någon fler råkar ut för samma.

Detta gäller alltså en A6 1.8t 2004
Hoppas jag inte missar något men det tog mig ca en timma att lista ut så ni löser nog det. liten spegel kan vara bra att ha. Detta blir en guide för dummies eftersom jag inte vet vilken nivå nästa läsare är, och jag försöker återskapa det här från minnen då jag inte har bilen här.

Först. Koppla ur batteriet

Av med luftintagsslangen, två slangklämmor sedan bara att ta ut den.
Ta av plastkåpan på motorblocket, 3 plastfästen, man ser lite bättre om man gör det.
Dra ut plastkontakten på generatorn
skruva bort staget (ca 25 cm långt) som håller i motorn från bottenplattan, 2x insekstsbultar. (osäker på vad allt heter men hoppas att ni fattar)

Nu har du mer plats att jobba på.

Ta loss bulten rakt bakom generatorn (även kattstryparen om det finns någon, du kan lirka kabeln igenom kattstryparen)

Nu för att lossa själva generatorn, det finns en bult högt upp på framsidan, börja med den.

Sedan för att flytta fläkten ur vägen för nästa bult, följ axeln som går från fläkten rakt inåt, hitta bulten på baksidan och skruva ut den (håll upp fläkten lite om det går trögt). du kommer inte att kunna ta bort fläkten riktigt än då multiremmen ligger och trycker på.

Nu, ta en 17 nyckel (tror jag att det var) och dra remmspännaren från vänster till höger, det ser ut som ett block eller en sockerbit, sitter 3 små skruvar snett ovanför den om du har svårt att hitta den.
håll stadigt i nyckeln medans du lirkar av remmen från generatorn, glöm inte att memorera hur remmen ska gå och passa fingrarna.

Nu borde du kunna lyfta fläkten mot kylaren.

Då blottar sig bulten på undersidan av generatorn, skruva ut och sedan är generatorn lös, eller något fastkilad, ta en kofot och bänd försiktigt bort den, spjäll mot motorblocket.
OBS Ingen ide att försöka skruva ut den undre bulten utan att ta bort fläkten då det är alldeles för lite svängrum

Ha gärna någon till hjälp som håller bort kylarslangen medans du lirkar ut generatorn.

Grattis, det blev en generator
Klart och betalt.

Återkommer garanterat med edits




pmjcarlson skrev:

Ahaaa okej.. Jag får se om jag hittar nått service läge på den, för helvete vad trångt det är där nere..

Tycker du det var omständigt att få ut fronten i serviceläge?

(0). Av med hasplåten/plasten under)

1). Lossa 2 skruvar i varje hjulhus

2). Lossa slangen till strålkastarspolningen (om man har någon)

3). Plugga loss kontakten till dimljus och tuta (behövs egentligen inte, då sladdarna här är rätt långa, men för säkerhets skull)

4). Lossa tre muttrar på varje sida som håller ihop stötfångare och kaross "inne i stötfångaren"

5). Frigör AC-slangarna ur sina hållare (ståltrådsspiralen)

6). Bort med gallerna vid dimljusena och lossa de två uppåtgående insexorna

7). Bort med 3st torx till "stötfångarinfästningarna" på varje sida

8). Lossa en torx på varje sida "under strålkastaren"

9). Lossa två torx på varje sida uppe på plasten (som går tvärs över fronten), precis där den går ihop med skärmarna, Här lämnar man då kvar de innersta två halvt iskruvade.

Ska det vara riktigt klurigt så skruvar man i en bit gängstav i hålen till stötfångarinfästningarna. Anledningen till detta är då för att ha något som fronten kan vila på.

10). Lossa expansionskärlet (en eller två skruvar), så du kan flytta fram det (alternativt; ta loss slangarna, men då rinner ju glykolen ut)



Det går även att skippa gängstaven och låta fronten hänga i de två innersta skruvarna i steg "9", det ger tillräckligt med plats.

Möjligt att det är för att jag har gjort det några gånger, men det tar bara ett "par minuter". Givetvis fritt att göra hur man känner för, nu ligger ju iofs beskrivningen till att få ut fronten i serviceläge här också.

it_mutt Avstängd
10 september 2014 · 10 388 Inlägg

freeze skrev:
Omständligt ja om man inte har något bra sätt att komma under bilen, min är låg som attan och jag undviker helst att ligga under bilen. Har man hiss eller smörjgrop så är det nog lätt. Men i övrigt, i detta läge så känns det helt onödigt med serviceläge, hade gott om plats.

Inga problem med en normalhög bil på ett garagegolv heller iofs.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang