freeze
8 september 2014
· 2 Inlägg
Jag gjorde just detta idag, skulle byta generatorn men gav nästan upp efter att ha hittat den här tråden där det står att man bör använda serviceläge. Nu kanske jag hittade en dålig beskrivning på det men efter att ha tittat på ett youtube klipp så tyckte jag att det såg sjukt omständligt ut. Tänkte att det måste gå lättare på något sett. och det gjorde det. Reggade mig och skriver detta om någon fler råkar ut för samma.
Detta gäller alltså en A6 1.8t 2004
Hoppas jag inte missar något men det tog mig ca en timma att lista ut så ni löser nog det. liten spegel kan vara bra att ha. Detta blir en guide för dummies eftersom jag inte vet vilken nivå nästa läsare är, och jag försöker återskapa det här från minnen då jag inte har bilen här.
Först. Koppla ur batteriet
Av med luftintagsslangen, två slangklämmor sedan bara att ta ut den.
Ta av plastkåpan på motorblocket, 3 plastfästen, man ser lite bättre om man gör det.
Dra ut plastkontakten på generatorn
skruva bort staget (ca 25 cm långt) som håller i motorn från bottenplattan, 2x insekstsbultar. (osäker på vad allt heter men hoppas att ni fattar)
Nu har du mer plats att jobba på.
Ta loss bulten rakt bakom generatorn (även kattstryparen om det finns någon, du kan lirka kabeln igenom kattstryparen)
Nu för att lossa själva generatorn, det finns en bult högt upp på framsidan, börja med den.
Sedan för att flytta fläkten ur vägen för nästa bult, följ axeln som går från fläkten rakt inåt, hitta bulten på baksidan och skruva ut den (håll upp fläkten lite om det går trögt). du kommer inte att kunna ta bort fläkten riktigt än då multiremmen ligger och trycker på.
Nu, ta en 17 nyckel (tror jag att det var) och dra remmspännaren från vänster till höger, det ser ut som ett block eller en sockerbit, sitter 3 små skruvar snett ovanför den om du har svårt att hitta den.
håll stadigt i nyckeln medans du lirkar av remmen från generatorn, glöm inte att memorera hur remmen ska gå och passa fingrarna.
Nu borde du kunna lyfta fläkten mot kylaren.
Då blottar sig bulten på undersidan av generatorn, skruva ut och sedan är generatorn lös, eller något fastkilad, ta en kofot och bänd försiktigt bort den, spjäll mot motorblocket.
OBS Ingen ide att försöka skruva ut den undre bulten utan att ta bort fläkten då det är alldeles för lite svängrum
Ha gärna någon till hjälp som håller bort kylarslangen medans du lirkar ut generatorn.
Grattis, det blev en generator
Klart och betalt.
Återkommer garanterat med edits
pmjcarlson skrev:
it_mutt skrev:
Inte skruvat på en 1.8T i en A6. Men för 2.4:an finns det bara en vettig lösning;Fram med fronten i serviceläge.
Då går det PRECIS att böka ut generatorn utan att ta bort fläktarna (under förutsättning att man inte vill lossa slangar och liknande till kylare, då går fronten att dra fram längre).
Så; serviceläge
Lossa "hållaren" till fronten i mitten (stor gummipryttel mitt på motorn i nederkant)
Och sen går det att få ut den det hållet. Nätt o jämt...och med mycket vridande och lirkande.
Det hjälper inte att "bara" ta bort fläkten, du behöver mer utrymme än så.
Men igen, det gäller iaf för 2.4:an.
Ahaaa okej.. Jag får se om jag hittar nått service läge på den, för helvete vad trångt det är där nere..