Vilket slags relä?

mogge92
7 januari 2014 · 175 Inlägg

hej jag skulle koppla in en elantenn som jag köpte på skroten häromdan men det finns ju bara 2 sladdar som går ut från motorn kopplar man dom på ett batteri så åker antennen upp och vänder man sladdarna om och sätter + på - och - på + så går den ner, men vad jag undrar är om det finns något slags relä som kopplar om dom så den åker upp när den får ström och ner när strömmen bryts. mvh/morgan

Baker3
10 januari 2014 · 91 Inlägg

Vad jag vet finns det inte ett enskilt relä som löser ditt problem.

Senast redigerat av Baker3 (10 januari 2014)

BMW 325i "M-Sport" (2007)
mogge92
10 januari 2014 · 175 Inlägg

ockej vet du hur man hadde kunnat lösa det?

Drönirettab
11 januari 2014 · 21 761 Inlägg

Nu har jag ingen erfarenhet av elantenner, men det brukar väl ändå vara så att stereon skickar ut 12 V så att antennen åker upp och sedan är antennen uppe så länge spänningen ligger på. När stereon stängs av så bryts spänningen och då åker antennen ner igen, dvs det handlar inte om att polvända spänningen. hmm

Är det fel av mig?
Eller finns det olika arbetssätt hos elantennerna?

mogge92
14 januari 2014 · 175 Inlägg

jo för den måste ju ha ström för att åka ner då det bara finns + och -

Swedenrockers Living life on two wheels.....
14 januari 2014 · 835 Inlägg

Vad kommer antennen från för bil?
Ska förtydliga det Drönirettab skrev:
Motorantenner har oftast jord i chassiet och sen har de oftast 2 matningskablar, den ena har konstantström från batteriet och den andra är en styrkabel som styrs av huvudenhetens remote/antennutgång.
Så när stereon startas eller i vissa fall när radioläget väljs så skickar stereon ut en styrsignal som gör att motorantennen körs ut.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
mogge92
14 januari 2014 · 175 Inlägg

aha antennen kommer från en 945 men det sitter ett relä sidanom där det går ut en svart en röd och en grön röd men hur ska dom kopplas?

Swedenrockers Living life on two wheels.....
15 januari 2014 · 835 Inlägg

Grön/röd ska kopplas till säkringscentralen, säkring 5, stift 3.
Röd ska kopplas till stereons remote, stift 12 i den stora kontakten om det är originalradion.
Svart ska kopplas till en bra jordpunkt.

mogge92 skrev:
aha antennen kommer från en 945 men det sitter ett relä sidanom där det går ut en svart en röd och en grön röd men hur ska dom kopplas?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
mogge92
15 januari 2014 · 175 Inlägg

tack så mycket men vad menar du med stift 3+

Swedenrockers Living life on two wheels.....
15 januari 2014 · 835 Inlägg

Om du drar ur säkringscentralen och kollar på undersidan av den så ser du att varje säkring har flera anslutningsstift för alla kablar. Stift 3 sitter denna kabel på från fabrik (om man nu bryr sig).
Kolla på inlägg 7 i denna tråd så ser du:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=283335

mogge92 skrev:
tack så mycket men vad menar du med stift 3+

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
mogge92
15 januari 2014 · 175 Inlägg

aha tack så mycket

Swedenrockers Living life on two wheels.....
15 januari 2014 · 835 Inlägg

Lycka till, du kan väl återkomma med hur det gick.
Btw så brukar Volvo vara duktiga på att göra kompletta kabelstammar så kolla bak där antennen ska sitta om det inte är förberett med ett svart 4-poligt kontaktstycke som har 1 svart, 1 grön/grå och 1 grön/röd kabel.
Då är svart jord, grön/grå remote och grön/röd plusmatning.

mogge92 skrev:
aha tack så mycket

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
mogge92
15 januari 2014 · 175 Inlägg

hej kollade vid tankröret i kofferten om där var några sladdar och där var  3 kontakter och en hade 3 sladdar och dom andra 2 hade typ 6 sladdar, färg på sladdarna var orange röd/grön och en svart som kom fram till kopplingen så jag kollade om dom hade ström och det hade dom den röd/gröna hade ström och den orange hade ström om man jordade på den svarta

Swedenrockers Living life on two wheels.....
15 januari 2014 · 835 Inlägg

Hade du inte med relät till antennen?
Sen så kom jag att tänka på att det är väl en 944 som antennen kommer ifrån och du har en 945?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
mogge92
15 januari 2014 · 175 Inlägg

nej, satt på en 945 och jag har en 945

Swedenrockers Living life on two wheels.....
15 januari 2014 · 835 Inlägg

Aha, hade kombin motorantenn om man ville?
Det går eventuellt att ordna med ett par reläer i de fall det sitter en ändlägesbrytare i motorantennen.
Har du en multimeter som du kan mäta likström med så går det att kolla upp.
Däremot så ser jag inte på nåt elschema att 945 var förberedd för motorantenn, iaf inte på ett schema för -95.

mogge92 skrev:
nej, satt på en 945 och jag har en 945

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
mogge92
15 januari 2014 · 175 Inlägg

jag tog i alla fall den från denna bilen http://www.pickandpay.nu/visa.php?id=332580 tyvärr sitter där ingen ändlägesbrytare men hade man inte kunnat koppla så man har två fjädrande knappar typ såna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … are-43029/ en som man skickar upp antennen och en där man tar ner den? hade varit tacksam om du hade kunnat "rita" ett koplings chema isåfall hur det ska kopplas

Swedenrockers Living life on two wheels.....
16 januari 2014 · 835 Inlägg

Det går definitivt att göra en egen variant, det man får passa sig för är att inte fortsätta trycka in knapparna för länge när antennen når ett ändläge (eller om antennen frusit/kärvar) eftersom motorn då brinner upp.
Men absolut kan jag rita ett inkopplingsschema åt dig.
Återkommer senare.

mogge92 skrev:
jag tog i alla fall den från denna bilen http://www.pickandpay.nu/visa.php?id=332580 tyvärr sitter där ingen ändlägesbrytare men hade man inte kunnat koppla så man har två fjädrande knappar typ såna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … are-43029/ en som man skickar upp antennen och en där man tar ner den? hade varit tacksam om du hade kunnat "rita" ett koplings chema isåfall hur det ska kopplas

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
mogge92
16 januari 2014 · 175 Inlägg

nej absolut får man ju kolla när den är uppe och känna sig fram så den inte sitter fast. hade varit snällt om du hade visat hur man koppla

Drönirettab
16 januari 2014 · 21 761 Inlägg

Eventuellt att det går att sätta en säkring på pluskabeln som blir "lagom" anpassad så att den håller i vanliga fall (med hänsyn till kylans "kärvande" effekt) och löser ut om man går i ändläge för lång tid, men å andra sidan ger det kanske mer besvär än gör nytta. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang