Volvo 945 d24 -94, koppla förbi immobilizer

DieselLoket
9 januari 2014 · 47 Inlägg

Tjena, jag har en Volvo 945 tdic med startspärr som funkar jättebra, rättare sagt innan juldagen.

Har inget minne av juldagsnatten och mina nycklar försvann till volvon, inklusive startspärrsnycklen...
Nyckel har jag fixat men behöver veta hur man kopplar förbi startspärren för den spärrpinnen går inte att få tag i.

Så mina frågor är:

* Hur gör man?
* Vilka kablar ska klippas och skarvas?
* Uppskattad tid?

Väldigt väldigt tacksam för svar i och med den ska in på besiktning snart (tack vare farbror blå stannade mig med hoodpipe)

Ännu än gång, tacksam för snabba svar!

MVH Mämpel

thule_92
9 januari 2014 · 124 Inlägg

Har precis gjort detta på en 945 Tdic jag hade. Jag rev ur hela instrumentbrädan letade upp imomoblizern som satt vid huvöppnaren går in ca 10 svarta kablar i den jag följde upp alla kablar och stripade loss dom från elsystemet så dom hängde bredvid kommer inte riktigt ihåg vart alla gick nu men du behöver ta loss elcentralen den innanför askkoppen bara kroka loss under den så går de in 2 kablar från immoblizern en som är på skarvad på en annan kabel bara klippa loss den kmr inte ihåg vilken säkring de var nu. sen den andra kabeln går till säkring 12 eller 13 som är glödningen och stoppen på pumpen den drar du loss bara sen ovanför pedalerna går en av dom svarta kablarna in i ett stort kontakt stycke med 5 olika kontakter med olika färger på den svarta kabeln klipper du av sen skarvar du den och drar den till säkring 12 eller 13 som är glödning och stoppen sen har du 2 svarta till tändningslåset den ena är skarvad svart mot rosa ut från tändningslåset den klipper du av sen har du den andra svarta som är i närheten nånstans den är också skarvad mot en rosa när du hittat den så klipper du den och skarvar den mot tändningslåset så du får rosa mot rosa sen dom andra kablarna till immoblizern som är kvar är nån jord och nån mer dom klipper du bara sen kastar du startspärren i soporna bara. Så var de kopplat på min 945 tdic i alla fall hoppas du får ordning på de.

Senast redigerat av thule_92 (9 januari 2014)

BMW 530d (2000)
PMPerformance
9 januari 2014 · 2 266 Inlägg

De bör vara väldigt simpelt att koppla om den då de enda kabeln som gör att bilen funkar är en plus på
stoppsolenoiden på pumpen.
Plus signal till startmotorn när man ska starta den.

svetsdiff !!!
DieselLoket
17 januari 2014 · 47 Inlägg

Tack för svar!
Ska ge mig på detta om ca en timme och kommer antagligen undra var alla kablar ska så jag frågar nu:
*hur vet jag vilka kablar som ska till stoppsolonoiden,glödningen,startmotorn?
*vilka ska till tändningslås?
*uppskattad tid för jobbet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang