B230 ft -93 laddar mindre när den är varm än kall???

godizet
14 januari 2014 · 103 Inlägg

Varför laddar min generator mindre när motorn blivit genomvarm. Har satt en mätare å när bilen är kall så ligger den på 13.7 å sen när den är varm lägger den sig mellan 12 - 13 å pendlar där emellan. utan att jag har något mer på än innan.

Senast redigerat av godizet (14 januari 2014)

Attackgasadå! Vi som saknar lite PoWeR :(
Volvo 945 turbo "Attackgasadå" (1993)
barenhoff TEAM RADIOACTIVE
14 januari 2014 · 467 Inlägg

spänn/byt remmen, den blir ju nån mm längre när den är varm då gummi expanderar

Drönirettab
14 januari 2014 · 21 761 Inlägg

Kontrollera batteriets och generatorns kablar så att de har bra kontakt, mät även med multimeter nere på generatorn för att se om spänningen skiljer sig tydligt. Är det samma spänning på generatorn som uppe på batteriet och att kablar+generatorrem är okej, så kan du plocka loss generatorns laddregulator och kolla hur kolen ser ut.

Är kolen slitna så rekommenderar jag att hela regulatorn byts ut. smile

godizet
15 januari 2014 · 103 Inlägg

remmarna är helt nya. Har spänt dem nu å det felar inte lika mycket, men lite ändå. kanske normatl, men får ta och kolla kolen i morgon å mäta på generatorn direkt.  tack

Attackgasadå! Vi som saknar lite PoWeR :(
Volvo 945 turbo "Attackgasadå" (1993)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
15 januari 2014 · 835 Inlägg

Din laddningsregulator kan ha en inbyggd temperaturkompensering, då har den en högre laddspänning när den är kall.
Oavsett så har du för låg laddspänning om du nu inte mätt endast på tomgång och varvtalet är för lågt.
Gäller dina mätvärden under alla varvtal?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
NoCooL
15 januari 2014 · 215 Inlägg

Dåliga kol ?

risodlarn
15 januari 2014 · 577 Inlägg

det är inte så enkelt att du har högre varvtal vid kallstart, är ju förhöjd tomgång då. förutsatt att du har mätt vid tomgång alltså

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
godizet
15 januari 2014 · 103 Inlägg

har mätt vid olika varvtal å det är samma som felar. Ska kolla kolen på den med.

Attackgasadå! Vi som saknar lite PoWeR :(
Volvo 945 turbo "Attackgasadå" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang