Saab 900ng 2.0t ojämt laddtryck!

EnDansk
15 januari 2014 · 69 Inlägg

Hej, hittade en vakuumslang i monterutrymmet som var av (har varit av i över 1 år) så bytte jag ut den, sedan så har bilen gått som ett spjut laddar mkt mer.

Men när jag har full gas så går laddtrycket från 1.1 - 1.4 bar (bilen har steg 1 chip).

Vakuumslangen som jag bytte ut går från den lilla anslutningen på dumpen till förgasaren. Funderade om det kan vara läckage eller ett el fel. hmm

Tack på förhand!

jonTe
16 januari 2014 · 5 710 Inlägg

Vandrar laddtrycket mellan 1.1-1.4 när du gasar eller laddar den olika från gång till gång?
Jag skulle:
• Kolla så du har rätt grundladdtryck (0.4bar)
• Bytt tändstift om detta inte är gjort på länge.
Förutsätter att du kör 98oktan?

Vakuumslangen som jag bytte ut går från den lilla anslutningen på dumpen till förgasaren.

Din bil har inte förgasare. Slangen går till spjällhuset och på din motor är detta ganska lik en förgasare wink

MVH Jonas
..............
EnDansk
16 januari 2014 · 69 Inlägg

Okej, som du kanske förstår så är jag inte allt för kunnig när det gäller motorer wink Hur kollar jag grundladdtrycket?

och ja den vandrar mellan 1.1-1.4 när jag gasar fullt vid ca 3000varv men är ganska svårt att prova ordentligt eftersom det är så extremt halt överallt där jag bor...

jonTe
16 januari 2014 · 5 710 Inlägg

Lättaste sättet är att hålla lätt på bromsen. Tar det steg för steg:
• Kör på 3:ansväxel
• Tryck lätt på bromsen med vänsterfoten (räcker med att bromsljuset tänds)
• Gasa fullt från ca 2000RPM och dra den till typ 6000RPM samtidigt som du håller kvar lätt broms.
• Kontrollera på din graderade mätare att GLT håller sig på 0.4bar.

Gör den inte det tar vi det i nästa steg smile

MVH Jonas
..............
EnDansk
16 januari 2014 · 69 Inlägg

har provat lite nu, GLT ligger på 0,4.

Men det är endast mellan 2.8-3.2tusen varv laddet svajar efter det så ligger det stabilt på 1.1...

EnDansk
16 januari 2014 · 69 Inlägg

Jag kan försöka filma om det underlättar smile

http://www.youtube.com/watch?v=ZmiBWjD1KLA

Senast redigerat av EnDansk (16 januari 2014)

jonTe
17 januari 2014 · 5 710 Inlägg

Känns som att den reglerar ned p.g.a att det spikar eller att styrsystemet tror att den spikar.
Frågar igen:
- Vad kör du för soppa?
- Bytt stift på länge?

MVH Jonas
..............
EnDansk
17 januari 2014 · 69 Inlägg

99 v power och stiften var bytta utav förra ägarn ca 2500mil sedan.

Jag tycker själv att det känns som att det regleras pga att det spikar. Men jag tänkte om det kan vara något som kärvar eftersom den vakuum slangen jag bytte har varit av i över ett år.

Funkiee Saab älskare!
17 januari 2014 · 4 597 Inlägg

Byt stift till NGK BCPR7ES-11. Hjälper inte det så testa o byt till en annan röd tändkasett

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
EnDansk
17 januari 2014 · 69 Inlägg

Okej provar det smile

EnDansk
17 januari 2014 · 69 Inlägg

Tändstiften gjorde ingen skillnad hmm

Funkiee Saab älskare!
17 januari 2014 · 4 597 Inlägg

testa annan TK smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
EnDansk
17 januari 2014 · 69 Inlägg

kan inte tänka mig att det är något fel på tändspolen?

Funkiee Saab älskare!
17 januari 2014 · 4 597 Inlägg

tänk inte, pröva wink saaben är känslig för misständningar o det kan mycket väl vara TK som är dålig men bara på belastning smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Toddemannen
17 januari 2014 · 664 Inlägg

Det är inte wg-klockan som är för svag då? Polarn hade problem med ostabilt ladd för att den var för slapp , och vi klämde dit fjädrar som temporär lösning, ligger han på 1.4-1-5 klipper den laddet , för att laddtryckspärren går i.

Funkiee Saab älskare!
17 januari 2014 · 4 597 Inlägg

Toddemannen skrev:
Det är inte wg-klockan som är för svag då? Polarn hade problem med ostabilt ladd för att den var för slapp , och vi klämde dit fjädrar som temporär lösning, ligger han på 1.4-1-5 klipper den laddet , för att laddtryckspärren går i.

då brukar den oftast överladda, kan till o med gå upp till 2 bar o sen dippa

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
EnDansk
17 januari 2014 · 69 Inlägg

men bilen ska inte ligga på 1.4 den ska vara på 1.1bar om ingen har förstått det wink

Funkiee Saab älskare!
17 januari 2014 · 4 597 Inlägg

kan vara magnet ventilen också, inte helt ovanligt att dessa går sönder!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
meatos
17 januari 2014 · 424 Inlägg

Ser ut som på filmen att det är nåt elektroniskt som strular och inte mekaniskt eftersom den fladdrar som den gör för att sen ställa sig rätt. Det är känslan jag får iaf inte säkert det stämmer. Kolla om du kan låna en annan magnetventil att testa med

EnDansk
17 januari 2014 · 69 Inlägg

Jag håller med om att det känns som elektronik, ska försöka få tag på en snarast wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang