Frågor angående BatteriLaddare

bosabengt
20 januari 2014 · 2 035 Inlägg

Hej

Jag köpte denna batteriladdare på JULA


http://www.jula.se/batteriladdare-hjalp … 5a-608031.

Har lite frågor nu.

Går det att driva t ex en bilstereo på "START" läget?

När använder man 2-6-12A lägena?

Och vad är det för skillnad på läge 1 och 2?

Och varför finns det två START/LADDA knappar?

mvh

Biljudsveteran sen 1984!
simlar
20 januari 2014 · 5 524 Inlägg

Mer lämpligt om du tar t.ex ett datornätaggregat eller en xbox360-nätdel och modifierar eller ett halvkasst batteri som du laddar under tiden du har igång stereon.

Laddare brukar inte vara så glada i att driva strömkällor, inte ens säkert att laddaren ger ut någon ström då den inte "ser" något batteri.

Jag har själv en moddad xbox360-nätdel för att testa diverse 12V-grejjer. Pallar 16,5A@12V = 198W.

Senast redigerat av simlar (20 januari 2014)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Expoze
20 januari 2014 · 2 024 Inlägg

bosabengt skrev:
Går det att driva t ex en bilstereo på "START" läget?

Går gör det nog, men om du tänker på att kunna utnyttja 75A under längre tid så går det inte, det brukar bara finnas den kraften i ett par sekunder i de där laddarna. Hade en liknande själv för massa år sen och den gav dessutom över 16V ut när man drog på startläget så det bör kollas först.

bosabengt skrev:
När använder man 2-6-12A lägena?

Beror på hur stort batteri du laddar, står lämpliga storlekar i manualen.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Drönirettab
20 januari 2014 · 21 761 Inlägg

Det går inte att driva en bilstereo alls med den där laddaren om jag förstår manualen rätt, det ska finnas minst 4 V motspänning för att laddaren ska slå igång. Laddaren måste alltså känna av att det finns en spänningskälla (batteri) för att ge laddning.

De tre olika strömlägena används beroende på hur stort batteri som är ansluten till laddaren. En vanlig tumregel är att laddströmmen bör vara högst en tiondel av batteriets kapacitet, dvs om kapaciteten är 60 Ah så bör laddaren ge ungefär 6 A som mest. Den rekommendationen är så vitt jag vet mest för att batteriet inte ska riskera att bli för varmt.

Läge 1 är när laddaren ska ge vanlig laddning och läge 2 är när den ska användas som starthjälp, men varför det finns två knappar med "charge/start" vet jag faktiskt inte. smile

bosabengt
24 januari 2014 · 2 035 Inlägg

Okej, tackar för svaren.

Tänkte att det skulle vara lite som den större CTEK att man kan driva en bilstereo t ex.

Men kan man ha på denna laddaren under en längre tid så som på CTEK? Eller måste man stänga av när laddaren indikerar 100%?

Biljudsveteran sen 1984!
Drönirettab
24 januari 2014 · 21 761 Inlägg

Visserligen står det "fully automatic" på laddaren, men det står ingenstans i manualen att den går över till någon form av underhållsladdning eller stänger av laddspänningen när indikeringslampan visar "full". Min gissning är att den inte går över till underhållsladdning (runt 13,2-13,8 V), men om du mäter laddspänningen på ett batteri som har blivit fulladdat så får du reda på hur det är. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang