Elfel: Flera elfel efter dött batteri (Volvo V40)

ToXtreme
21 januari 2014 · 3 627 Inlägg

Tja!

Som rubriken lyder har jag en V40 som hade dött batteri i helgen. Startade den med startkablar och efter många om och men så hostade den igång.

Då den var helt död så öppnades den med nyckel och inte fjärrlås som jag vanligtvis brukar göra det med.

Felen som uppstått är följande:
1. Låspinnen på förardörren åker inte upp, den försöker men åker ner igen. Alla andra åker upp som de ska.
2. Innerbelysningen slocknar inte, inte ens om man startar bilen och kör en stund.
3. Symbolen för "öppen dörr" tänds inte när man öppnar förardörren längre.
4. Airbaglampan lyser
5. Farthållaren fungerar inte.

Är allt detta sammanlänkat på något vis tro? Och vad fanken kan felet vara? Låskistan? Säkringar?

Tacksam för svar
MVH
Jimmy

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Putteliten
21 januari 2014 · 9 068 Inlägg

Om den har varit helt död så kan det ta ett tag innan allt kommer igång. Så ut å kör med bilen ett par mil så borde det komma igång.

ToXtreme
21 januari 2014 · 3 627 Inlägg

Putteliten skrev:
Om den har varit helt död så kan det ta ett tag innan allt kommer igång. Så ut å kör med bilen ett par mil så borde det komma igång.

Ja så tänkte jag i samband med att den var urladdad, men nu har den fått rulla 10 mil men ingen skillnad.

Lät batteriet ligga av i en halvtimme men det gjorde inte heller någon skillnad. Ska ta och köpa mig en multimeter och mäta upp det och se hur bra styrka det är i det och om generatorn laddar så mycket som den borde smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
ToXtreme
21 januari 2014 · 3 627 Inlägg

Okej, har nu upptäckt att bältessummern är stendöd också.

Mina spekulationer är just nu följande.

1. Airbaglampan och bältessummern beror på samma fel. Kanske en kortslutning i Bälteslåset? Glapp i kontakterna under sätet?

2. Innerbelysningen som lyser i några minuter att man stängt dörren har med att dörrpinnen inte åker upp.

3. Farthållaren är ett separat fel.

Det jag vet som hänt är ju då uppenbarligen att batteriet laddat ur sig. Ska köpa både laddare och multimeter på fredag när löningen kommer för att mäta och ladda. Om laddningen visar sig dålig kollar jag kolen på generatorn.


Kan alla dessa fel bero på dåligt tryck i batteriet?

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang