Kan inte vrida på nyckeln i tändningslåset Mercedes w210

grottpung
22 januari 2014 · 8 Inlägg

Tja, skulle starta min e230 -97 imorse och och då var såklart bilbatteriet tomt så fick hjälp av morsan med startkablar från hennes bil men det gick såklart ej sad. Provade vrida på tändningen några gånger och sen dess går nyckeln att stoppa i men inte vrida.. (vanlig nyckel, ingen IR nyckel). Centrallåset och all annan el fungerar så som innerbelysning osv. men det går verkligen inte att vrida nyckel i tändningslåset till något läge. Har provat med att värma låskolven utan framgång. Alternativt någon som har nån blekaste hur man tjuvkopplar så jag kan använda bilen tills problemet är löst?

Är löjligt tacksam till den som kan hjälpa mig

Mercedes E230 "Mertz" (1996)
mb_pucken
22 januari 2014 · 5 087 Inlägg

Prova att rycka i ratten medan du försöker vrida nyckeln smile
Ryck även lite i växelspaken om du har en automat smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
grottpung
22 januari 2014 · 8 Inlägg

mb_pucken skrev:
Prova att rycka i ratten medan du försöker vrida nyckeln :)
Ryck även lite i växelspaken om du har en automat :)

Har ryckt i ratten och fipplat med nyckeln samtidigt utan resultat.
Det är en automat ja, men kan inte lägga i någon växel eftersom man måste vrida på tändningen först.:(

Mercedes E230 "Mertz" (1996)
Slash Saabifierad
23 januari 2014 · 2 026 Inlägg

För du in nyckeln helt och hållet? ibland kan det skilja någon millimeter.
Använder du nyckeln du alltid använt eller använder du reservnyckeln?
Säker på att det inte är diodnyckel?
Har du fjärrstyrt centrallås?
Att starta med startkablar bygger på att du sedan får igång din bil så att den börjar ladda själv (dock finns det oftast en anledning till varför batteriet är tomt), men nu när du inte kan det så borde du plocka ur batteriet och sätta det på laddning då ett tomt batteri inte fyller någon funktion, kanske det som är grundproblemet.

Senast redigerat av Slash (23 januari 2014)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Evildan
23 januari 2014 ·

Då det är en 230 har du förmodligen inte komfortstart på din bil?

grottpung
24 januari 2014 · 8 Inlägg

Slash skrev:
För du in nyckeln helt och hållet? ibland kan det skilja någon millimeter.
Använder du nyckeln du alltid använt eller använder du reservnyckeln?
Säker på att det inte är diodnyckel?
Har du fjärrstyrt centrallås?
Att starta med startkablar bygger på att du sedan får igång din bil så att den börjar ladda själv (dock finns det oftast en anledning till varför batteriet är tomt), men nu när du inte kan det så borde du plocka ur batteriet och sätta det på laddning då ett tomt batteri inte fyller någon funktion, kanske det som är grundproblemet.

Har 3 st nycklar totalt, 2st vanliga nycklar med fjärrstyrt centrallås och en liten nödnyckel. Har provat alla nycklar men tror det är en fjäder i tändningslåset som hoppat. Vet att bara man kan vrida nyckeln till läge 1 så är det ganska enkelt att få ur låscylindern som nyckeln går in i men nu går det inte att vrida nyckeln alls. Den går i utan problem men går inte att vrida. Har värmt upp låset med lödkolv ifall det hade frusit men det gick inte heller och batteriet är full laddat.

Mercedes E230 "Mertz" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang