Skillnad på Castrol Edge 0W-30 samt 0W-40?

SE
23 januari 2014 · 202 Inlägg

Hej,

Som rubriken lyder, vad betyder 0W-30 samt 0W-40 när det kommer till motorolja?
Kan man på något sätt genom enbart denna information få kunskap om hur bra oljan är?

Kanske något jag borde veta, men jag har verkligen inte en suck...


Väldigt tacksam för svar!

Mercedes C 350 AMG
Volvo V60 T8 AWD "390hk 640nm" (2019)
jaka54
23 januari 2014 · 5 713 Inlägg

Hej!
Första siffran står för hur lättflytande (viskös) oljan är vid låga temperaturer (W står för vinter), Ju lägre siffra desto bättre!
Andra siffran talar om vad oljan tål när det gäller höga temperarturer. Ju högre siffra desto bättre!
Sedan har biltillverkarna olika krav på sina oljor,t.ex VW och Audi som anger att oljan till sina bilar ska klara VW normen 502.00, 500 01, 504 00 osv till sina bilar.
Så... 0W-40 eller 0W-50 är alltså "bättre" (tål mer värme) än 0W-30 olja. Man ska alltid välja helsyntetolja till moderna bilar och byta olja varje år eller vart 1000:e mil. Så kallad "Long-Life service" ska man undvika.
Olja och filter kan man lätt byta själv så man vet att det blir ordentligt gjort.

SE
24 januari 2014 · 202 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Första siffran står för hur lättflytande (viskös) oljan är vid låga temperaturer (W står för vinter), Ju lägre siffra desto bättre!
Andra siffran talar om vad oljan tål när det gäller höga temperarturer. Ju högre siffra desto bättre!
Sedan har biltillverkarna olika krav på sina oljor,t.ex VW och Audi som anger att oljan till sina bilar ska klara VW normen 502.00, 500 01, 504 00 osv till sina bilar.
Så... 0W-40 eller 0W-50 är alltså "bättre" (tål mer värme) än 0W-30 olja. Man ska alltid välja helsyntetolja till moderna bilar och byta olja varje år eller vart 1000:e mil. Så kallad "Long-Life service" ska man undvika.
Olja och filter kan man lätt byta själv så man vet att det blir ordentligt gjort.

Stort tack för ditt utförliga svar!
Precis gjort ett oljebyte nu med 0W-40. Tack!

Mercedes C 350 AMG
Volvo V60 T8 AWD "390hk 640nm" (2019)
Janneutanb
24 januari 2014 · 7 271 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Första siffran står för hur lättflytande (viskös) oljan är vid låga temperaturer (W står för vinter), Ju lägre siffra desto bättre!
Andra siffran talar om vad oljan tål när det gäller höga temperarturer. Ju högre siffra desto bättre!
Sedan har biltillverkarna olika krav på sina oljor,t.ex VW och Audi som anger att oljan till sina bilar ska klara VW normen 502.00, 500 01, 504 00 osv till sina bilar.
Så... 0W-40 eller 0W-50 är alltså "bättre" (tål mer värme) än 0W-30 olja. Man ska alltid välja helsyntetolja till moderna bilar och byta olja varje år eller vart 1000:e mil. Så kallad "Long-Life service" ska man undvika.
Olja och filter kan man lätt byta själv så man vet att det blir ordentligt gjort.

Nja riktigt så är det väl ändå inte?
Siffrorna anger väl vilken tröghet dom har vid olika temperaturer.
Har du en motor som är specad för att köra med en 30 olja så ska du inte hälla i en 60 olja för att den skulle tåla högre temperaturer.
60 oljans arbetsområde är vid mycket högre temperaturer än 30 oljans vilket inte alls blir bra om du inte kommer upp i den temperaturen.

it_mutt Avstängd
24 januari 2014 · 10 388 Inlägg

Brains skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Första siffran står för hur lättflytande (viskös) oljan är vid låga temperaturer (W står för vinter), Ju lägre siffra desto bättre!
Andra siffran talar om vad oljan tål när det gäller höga temperarturer. Ju högre siffra desto bättre!
Sedan har biltillverkarna olika krav på sina oljor,t.ex VW och Audi som anger att oljan till sina bilar ska klara VW normen 502.00, 500 01, 504 00 osv till sina bilar.
Så... 0W-40 eller 0W-50 är alltså "bättre" (tål mer värme) än 0W-30 olja. Man ska alltid välja helsyntetolja till moderna bilar och byta olja varje år eller vart 1000:e mil. Så kallad "Long-Life service" ska man undvika.
Olja och filter kan man lätt byta själv så man vet att det blir ordentligt gjort.

Nja riktigt så är det väl ändå inte?
Siffrorna anger väl vilken tröghet dom har vid olika temperaturer.
Har du en motor som är specad för att köra med en 30 olja så ska du inte hälla i en 60 olja för att den skulle tåla högre temperaturer.
60 oljans arbetsområde är vid mycket högre temperaturer än 30 oljans vilket inte alls blir bra om du inte kommer upp i den temperaturen.

Vad var det du motsatte dig?

Första siffran; lägre = bättre vid starter i kallt klimat

Andra siffran/orna = oljan blir inte för tunn av värmen.

Det går dock inte att säga att en xw-40-olja är bättre för motorn än en xW-50-olja. Det kan fungera precis lika bra, under förutsättning att motorn klarar av att hållas "kall nog" av kylsystemet.

En högre "slutsiffra" brukar dock resultera i högre oljeförbrukning

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Janneutanb
24 januari 2014 · 7 271 Inlägg

Jo men om bilen har en oljetemperatur på 75 grader och ska gå med 0-30 olja så kan du ju inte hälla i en 0-60 olja och köra med samma oljetemp då den nya oljan inte kommer ha samma viskositet som den gamla vid den temperaturen.

mats757
24 januari 2014 · 913 Inlägg

Viskositet har ingenting med kvalite på oljan att göra. En motor är byggd för att använda en viss viskositet. Punkt.
Då har man anpassat lagerspel och oljeflöde för att det ska funger.
Att använda en tjockare olja pga för hög oljetemp är inte heller rätt angreppsväg. Visst kan det fungera hjälpligt. Men man löser ändå inte problemet. Hög oljetemp löser man med bättre kylning. Varken en 10-30 eller 10-60 mår bra av för hög temperatur.
Har man inte på ett ingengörmässigt sätt konstruerat om sin motor så ska man använda den viskositet som rekomenderas av tillverkaren.

Sedan finnns det olika tillverkar krav på kvalite, som exvis nämdes tidigare i tråden. Exvis har VW 501,00 osv. Det är för att man ska få rätt tillsatser i oljan som inte slår ut tillexempel avgasrening, tål extrema tryck på kamnockar osv.

Det är väldigt lätt att tänka... Jodå Castrol är bra olja, den köper jag. Japp... MEN se till att det är rätt kvalite OCH viskositet. Då blir det bra. Hittar man inte rätt är det bättre att gå till Biltema och köpa RÄTT olja där istället.

Första hand. Rätt kvalite och viskositet.
Andra hand rätt märke
Mats

Sammyboy
28 juli 2014 · 62 Inlägg

Jag har en bmw 335i -07 bmw och Castrol själva rekommenderar 0-30 Castrol edge.
Men det är när bilen är original dvs 306 hästar.

Men om jag nu har trimmat bilen till ca 400 häst. Då är det väl bättre i så fall att använda 10-60 oljan istället?
Bilen körs bara på sommaren och inte på vintern.

Jag har definitivt inga kylningsproblem med oljan men undrar vad som är bäst för motorn i detta fall?

BMW 335i "E91" (2007)
mats757
28 juli 2014 · 913 Inlägg

Absolut inte.
En 10 -60 olja är väldigt mycket tjockare än den olja som motorn är byggd för. Oljeflödet bler påtagligt sämre genom alla lager och kylningen I exvis vevlagren blir väldigt mycket sämre.

MEN, du berättar inte någonting om VAD du har gjort med motorn. Är alla lagerspel anpassade efter den tjockare oljan du tänkt använda så är det en annan sak.

Använd den olja som BMW rekomenderar, då är det inte bara viskositet man ska kolla på, även specifikationerna . Nu kan jag inte BMW, men VW har exvis 501,00 osv. A3 B4 används av Renault.

Sammyboy
28 juli 2014 · 62 Inlägg

Fint känner mig klokare nu, då ska jag hålla mig till 0-30.
Tack för ditt snabba svar smile

BMW 335i "E91" (2007)
Richtenb
29 juli 2014 · 1 359 Inlägg

Nu ska vi ju iofs inte glömma bort att tillverkarna faktiskt anger en viss olja eftersom de har ett fint samarbete med oljetillverkaren och dels för att få ner bränsleförbrukningen samt i vissa fall komma upp till utsatt effekt/miljökrav också.

0w-30 är exempelvis mer ostabil i sina egenskaper än en 5w-30 olja eller ännu bättre än 10w-30 (om man klarar temperaturskalan nedåt) Att 0w-30 skulle vara optimalt för din bil Sammyboy i 30 gradig värme är naturligtvis inte sant utan BMW har dragit till med en olja som fungerar oavsett om du bor i sibirien eller i USA...baserat efter sitt samarbete med Castrol naturligtvis och för att klara bränsleförbrukningen samt få ut "nån häst mer"

I ditt fall är ju egentligen en 5w-30 eller 5w-40 bättre och vi ska inte glömma bort att 10w-60 är vedertagen som motorsportolja i M3 (S54) för bankörning. N54 är ju baserad på den äldre M54 från E46 för att klara laddtrycket.

Personligen tycker jag att 10w-60 är lite väl, jag hade nog hällt i 10w-50 eller 10w-40 för bankörning. Dels tappar du effekt och dels får du högre förbrukning. Men du kan nog vara rätt lugn vad gäller lagerspel, kraft i oljepump osv. 

Jag får exempelvis BARA köra på 5w-30 olja från Mobile 1 (allt annat förstör ju motorn naturligtvis)
Kan säga att jag kört på 5w-40 med 6 och 10 psi i ladd och 10w-50 på bana, öppnat upp motorn och allt ser konstigt nog ut att vara i nyskick trots att jag inte kört 5w-30 någonsin från 600 mil till 7000. konstigt..... Den drar inte en droppe olja heller... konstigt. jag har en magnet i avtappningspluggen... inga avlagringar.. konstigt

Men naturligtvis spelar oljeflöde, kanaler, lager roll men man ska inte blint tro att det endast är därför en tillverkare rekommenderar en viss olja. De vill tjäna så mycket pengar som möjligt. Och de vill att du ska köpa en ny bil utan att den går sönder för tidigt.....

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
xXSammy
29 juli 2014 · 6 568 Inlägg

Richtenb skrev:
Text.

Kort och enkelt är det bara att följa tillverkar klassningen. smile Sällan biltillverkaren skapar en motor och häller i felaktig olja.

Byte olja på min idag och fyllde på Castrol Edge Turbo Diesel 5W40 (Möter upp Fiat 9.55535.S2)

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang