Halvljuset slocknar titt som tätt. Volvo 850 -92

Eberstein
29 januari 2014 · 19 Inlägg

Tjena,

Ja, lyset slocknar mitt under körning rätt ofta. Först var det bara när man släckte helljuset ibland, men nu kan det ske närsom. Jag tänkte först att det var något glapp i själva "spaken" (där man skiftar mellan lysena), att den fastnade i något mellanläge och inte gick tillbaka helt. Men till frågan, vad kan vara fel? Allmänt glapp, relät eller något annat?

Tacksam för svar snabbt, lite otäckt ibland när det blir kolsvart!


///Rubrik ändrad. HS

Senast redigerat av Hybridsmurfen (29 januari 2014)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 januari 2014 · 17 470 Inlägg

Eberstein skrev:
Tjena,

Ja, lyset slocknar mitt under körning rätt ofta. Först var det bara när man släckte helljuset ibland, men nu kan det ske närsom. Jag tänkte först att det var något glapp i själva "spaken" (där man skiftar mellan lysena), att den fastnade i något mellanläge och inte gick tillbaka helt. Men till frågan, vad kan vara fel? Allmänt glapp, relät eller något annat?

Tacksam för svar snabbt, lite otäckt ibland när det blir kolsvart!

1. Vad är det för bil? (Snälla inte en fransk...)
2. Har du automatiskt halvljus på dagen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Eberstein
29 januari 2014 · 19 Inlägg

1. Det är en 850 -92a. (GLT).
2. Jag tror det, jag behöver ju inte slå på det manuellt.

Eberstein
1 februari 2014 · 19 Inlägg

Ingen som har någon idé om vad det kan röra sig om?

simlar
2 februari 2014 · 5 524 Inlägg

Misstänker glapp i ljusvredet, vet att det är inte allt för ovanligt på Saab 9000 och det ger då lika symptom som du har.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Eberstein
3 februari 2014 · 19 Inlägg

simlar skrev:
Misstänker glapp i ljusvredet, vet att det är inte allt för ovanligt på Saab 9000 och det ger då lika symptom som du har.

Okej, ja det låter vettigt. Men du tror inte att det kan vara själva "spaken" man skiftar med, är nämligen väldigt sällan på ljusvredet om någon gång. 

Jag får väl ta och se om jag hittar ett nytt ljusvred, kan ju inte va alltför dyrt.

_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
3 februari 2014 · 2 390 Inlägg

Standard fel på 850/s70, det är glappkontakt vid nyckeln. Testa peta där nästa gång det slocknar.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Aronson
3 februari 2014 · 914 Inlägg

Det händer att ljusreläet ger sig,då blir det det fenomenet du beskriver.Om det inte hjälper att lirka med nyckeln som performance skrev så ta bort reläet ,det sitter under locket ute vid säkringarna .Lirka sedan av kåpan på reläet och titta på lödningarna .Det brukar då räcka med att löda om dem samt att fila av kontakt ytan på spolen med fint slippapper.

Eberstein
6 februari 2014 · 19 Inlägg

_Performance_ skrev:
Standard fel på 850/s70, det är glappkontakt vid nyckeln. Testa peta där nästa gång det slocknar.

Aronson skrev:
Det händer att ljusreläet ger sig,då blir det det fenomenet du beskriver.Om det inte hjälper att lirka med nyckeln som performance skrev så ta bort reläet ,det sitter under locket ute vid säkringarna .Lirka sedan av kåpan på reläet och titta på lödningarna .Det brukar då räcka med att löda om dem samt att fila av kontakt ytan på spolen med fint slippapper.

Okej, ska testa det nästa gång. Ja men bra, då har jag lite olika alternativ. Tack för hjälpen!

Blyfot_Racing
7 februari 2014 · 904 Inlägg

Mina dim ljus höll på så å det va jord kontakten som sitter framför batteriet som glappade

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Brådhis * Voff voff *
7 februari 2014 · 10 277 Inlägg

Haft precis samma fel på en av min 850. Halvljusreläet var problemet. Egentligen ganska uppenbart eftersom felet (till en början) oftast sker när man bländar av från hel till halv. Så byt relä så lirar allt igen. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
aaby
7 februari 2014 · 23 Inlägg

Brådhis skrev:
Haft precis samma fel på en av min 850. Halvljusreläet var problemet. Egentligen ganska uppenbart eftersom felet (till en början) oftast sker när man bländar av från hel till halv. Så byt relä så lirar allt igen. smile

//Brådhis

hade samma fel på en gammal 900a en gång i tiden, så jag kan bara hålla med Brådhis smile

Volvo 145 "Polisen" (1969)
Eberstein
8 februari 2014 · 19 Inlägg

Okej! Där finns inget sätt att kolla så att det verkligen är det som är felet innan man köper ett nytt?

mange_240
8 februari 2014 · 1 562 Inlägg

Eberstein skrev:
Okej! Där finns inget sätt att kolla så att det verkligen är det som är felet innan man köper ett nytt?

Du kan väl sprätta upp de å kolla lödningarna.

Eberstein
10 februari 2014 · 19 Inlägg

mange_240 skrev:

Eberstein skrev:
Okej! Där finns inget sätt att kolla så att det verkligen är det som är felet innan man köper ett nytt?

Du kan väl sprätta upp de å kolla lödningarna.

Yes, ska kolla på det ikväll.

Eberstein
16 februari 2014 · 19 Inlägg

Efter att ha kollat relät, det såg riktigt fint ut. Inga synliga fel i vilket fall. Jag skruvade även bort plattan över bakom/över ratten och skulle kolla om jag kunde skruva bort ljusspaken. Fick dock inte bort den. Jag tänkte om det blir något glapp där inne. Men kunde inte se något nu då..

Brådhis * Voff voff *
17 februari 2014 · 10 277 Inlägg

Eberstein skrev:
Efter att ha kollat relät, det såg riktigt fint ut. Inga synliga fel i vilket fall. Jag skruvade även bort plattan över bakom/över ratten och skulle kolla om jag kunde skruva bort ljusspaken. Fick dock inte bort den. Jag tänkte om det blir något glapp där inne. Men kunde inte se något nu då..

Felet i reläet brukar vara att det helt enkelt är så slitet att gapet blir för stort så det inte slår till. Inget man ser om man inte vet i huvudet vad gapet ska vara egentligen.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Dupond och Dupont
17 februari 2014 · 581 Inlägg

I mitt huvud så låter det som att relä spökar. Kostar inte så farligt tror jag att byta. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Eberstein
23 februari 2014 · 19 Inlägg

Dupond skrev:
I mitt huvud så låter det som att relä spökar. Kostar inte så farligt tror jag att byta. smile

Jo jag har varit inne på det spåret också. Det knepiga är att jag har inte hittat något liknande relä någonstans att köpa. Det är ett vitt "dubbelkontakts" relä, men det är bara en utav de två kontakterna från relät som används. Det är bara ett hål i relähållaren i bilen på ena sidan. Efter att ha läst på olika forum så blev jag lite fundersam, då det snackas om olika färger hit o dit. Någon som kan hjälpa mig? Det står för övrigt A E på det, skiljer sig lite ifrån de andra reläna där det står siffror.  Tacksam för hjälp!

p.s är lite ny på detta, första bilen, som ni kanske har märkt.

crescentcompact
23 februari 2014 · 280 Inlägg

Du har en Volvo, åk till en Volvoverkstad och köp ett relä.

/Fredrik

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang