Halvljuset slocknar titt som tätt. Volvo 850 -92

Brådhis * Voff voff *
24 februari 2014 · 10 278 Inlägg

Eberstein skrev:

Dupond skrev:
I mitt huvud så låter det som att relä spökar. Kostar inte så farligt tror jag att byta. smile

Jo jag har varit inne på det spåret också. Det knepiga är att jag har inte hittat något liknande relä någonstans att köpa. Det är ett vitt "dubbelkontakts" relä, men det är bara en utav de två kontakterna från relät som används. Det är bara ett hål i relähållaren i bilen på ena sidan. Efter att ha läst på olika forum så blev jag lite fundersam, då det snackas om olika färger hit o dit. Någon som kan hjälpa mig? Det står för övrigt A E på det, skiljer sig lite ifrån de andra reläna där det står siffror.  Tacksam för hjälp!

p.s är lite ny på detta, första bilen, som ni kanske har märkt.

Provat att åka förbi Volvo? smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Aronson
25 februari 2014 · 914 Inlägg

Tittade i elscema för 850  1992 idag och upptäckte att 92:orna skiljer sig från de senare.
De har en glödtrådsvakt/relä till halvljuset placerat inne i bilen på elcentralen placerat högst uppe till vänster postion 201.Troligen därför att du bara hittar en spole i ljusreläet som sitter där ute i elcentralen.Ta och kontrollera detta,kläm och knacka lite på detta när halvljuset är på och se om det slocknar/blinkar samt ta isär det och kolla ev lödningar.

PlumCrazy
25 februari 2014 · 881 Inlägg

När mitt vita relä i min "gav upp" så kunde det arta sig så att halvljuset inte slocknade när man slog av bilen / tändningen, men efter en stund slocknade det.

Detta fenomen hände oftare och oftare allt eftersom. Hade själv ett h_lvete att hitta ett nytt relä, jag köpte mitt nya relä begagnat i Finland eftersom det inte går att köpa nytt längre.

Relät har numret: 3523535

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Eberstein
25 februari 2014 · 19 Inlägg

Brådhis skrev:

Eberstein skrev:

Dupond skrev:
I mitt huvud så låter det som att relä spökar. Kostar inte så farligt tror jag att byta. smile

Jo jag har varit inne på det spåret också. Det knepiga är att jag har inte hittat något liknande relä någonstans att köpa. Det är ett vitt "dubbelkontakts" relä, men det är bara en utav de två kontakterna från relät som används. Det är bara ett hål i relähållaren i bilen på ena sidan. Efter att ha läst på olika forum så blev jag lite fundersam, då det snackas om olika färger hit o dit. Någon som kan hjälpa mig? Det står för övrigt A E på det, skiljer sig lite ifrån de andra reläna där det står siffror.  Tacksam för hjälp!

p.s är lite ny på detta, första bilen, som ni kanske har märkt.

Provat att åka förbi Volvo? smile

//Brådhis

Vill helst undvika det, brukar vara ganska dyrt. Vill först hitta något, så man har något hum om pris.

Aronson skrev:
Tittade i elscema för 850  1992 idag och upptäckte att 92:orna skiljer sig från de senare.
De har en glödtrådsvakt/relä till halvljuset placerat inne i bilen på elcentralen placerat högst uppe till vänster postion 201.Troligen därför att du bara hittar en spole i ljusreläet som sitter där ute i elcentralen.Ta och kontrollera detta,kläm och knacka lite på detta när halvljuset är på och se om det slocknar/blinkar samt ta isär det och kolla ev lödningar.

Tack, jag ska kolla på det så fort jag kan.

Eberstein
25 februari 2014 · 19 Inlägg

Brådhis, det är lite svårt för en nybörjare som jag med att räkna ut själv vad som är fel. Det har ju nämnts både ljusvred, kabelbrott och fel på reläna. Vill ju inte bara chansa och köpa något som sedan visar sig att inte hjälpa. : )

Jag har ännu inte hittat felet, har även kollat på relät i elcentralen i bilen, om det nu var rätt relä, är ju så jävla trångt så såg inte vilken plats det satt på. Numret på relät var för övrigt: 3545704.

Brådhis * Voff voff *
26 februari 2014 · 10 278 Inlägg

Eberstein skrev:
Brådhis, det är lite svårt för en nybörjare som jag med att räkna ut själv vad som är fel. Det har ju nämnts både ljusvred, kabelbrott och fel på reläna. Vill ju inte bara chansa och köpa något som sedan visar sig att inte hjälpa. : )

Jag har ännu inte hittat felet, har även kollat på relät i elcentralen i bilen, om det nu var rätt relä, är ju så jävla trångt så såg inte vilken plats det satt på. Numret på relät var för övrigt: 3545704.

Jo, men då kan det ju vara en idé att faktiskt lyssna på oss här. smile Det är ju mer än en person som säger att det är reläet som gett upp. Personer som dessutom varit med om exakt samma fel.

Ljusvredet påverkas inte av när du slår på och av hel/halv, alltså kan det uteslutas. Kabelbrott borde ge mer glapp, dvs felet borde uppstå även när du inte bländar av/på.

Trångt förresten? Du lossar ju kåpan runt säkringarna under huven och så vitt jag minns är reläet väldigt lättåtkomligt då? Bara att dra rakt upp. Vitt (om jag minns rätt) relä som tar upp två platser, varav ena platsen inte används egentligen.

//Brådhis

EDIT: Det kostar dessutom ingenting att ringa till Volvo och fråga vad det kostar. Jag har nå´t svagt minne av runt 500:-, men det är nu 10 år sedan så minnet kan svika lite... smile

Senast redigerat av Brådhis (26 februari 2014)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
turbodeath
26 februari 2014 · 2 452 Inlägg

är standardfel på dom bilarna relät,o om jag inte minns fel så kan färg skifta med då det finns andra tillverkare...tror nytt kostar på volvo ca 595 kr nått sådant...

döden kommer tillbaka
PlumCrazy
26 februari 2014 · 881 Inlägg

Eberstein skrev:
Numret på relät var för övrigt: 3545704.

3545704 är ett annat relä som har med glödtrådsvakten att göra. smile

Ljusvredet är det inte, inte kabelbrott heller. Kabelbrott = Kabel av = Ingen kontakt = Strömlöst = Mörkt. wink

Det vita relät har nummret jag skrev tidigare. 850 har 3 typer av ljusrelä beroende på årsmodell, vitt, gult, och grönt varav alla är dubbelrelän. Det gula och gröna sitter i bilar med den smala fronten med halv och heljus i separata reflektorer.

Det vita relät går inte köpa nytt på Volvo, det har utgått från sortimentet, det blir till att leta på skroten i så fall, eller reparera det du har. Har du tur ligger ett nytt på lager hos någon Volvo åf i landet.

Senast redigerat av PlumCrazy (27 februari 2014)

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Dupond och Dupont
26 februari 2014 · 581 Inlägg

Är du osäker kan du ju alltid försöka ta bild och lägga upp om du har möjlighet. smile Kan de som vet peka ut vad du kan göra. wink

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Brådhis * Voff voff *
27 februari 2014 · 10 278 Inlägg

PlumCrazy skrev:
Vill du komma åt ordentligt så måste du öppna motorhuven och skruva lös elcentralen ovanifrån för att sedan lyfta upp hela paketet som Brådhis säger. Lättast/Latast är ändå, enligt mig, att känna sig fram och dra ut relät underifrån.

Nej? Det skrev jag inte... smile Halvljusreläet kommer du åt om du tar bort kåpan runt säkringarna. Sen sitter reläet där utan att du behöver lyfta upp elcentralen. Och ja, du tar ut det uppifrån. Nerifrån kommer du inte åt det alls. smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (27 februari 2014)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
PlumCrazy
27 februari 2014 · 881 Inlägg

Brådhis skrev:

PlumCrazy skrev:
Vill du komma åt ordentligt så måste du öppna motorhuven och skruva lös elcentralen ovanifrån för att sedan lyfta upp hela paketet som Brådhis säger. Lättast/Latast är ändå, enligt mig, att känna sig fram och dra ut relät underifrån.

Nej? Det skrev jag inte... smile Halvljusreläet kommer du åt om du tar bort kåpan runt säkringarna. Sen sitter reläet där utan att du behöver lyfta upp elcentralen. Och ja, du tar ut det uppifrån. Nerifrån kommer du inte åt det alls. smile

//Brådhis

Det stämmer, jag tänkte fel. Blandade ihop positionerna med ett annat relä som jag också bytt. smile

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
D-a-n-i-e-l
27 februari 2014 · 1 Inlägg

Kan till99% säga att det är startkontakten i tändningslåset. När felet inträffar, testa att vicka lite på nyckeln. Funkar lyset då ja, då jar du hittat felet. Sväng in till Volvo och byt några hundralappar mot en ny startkontakt och lägg en kvarts arbete - klartt! Fira med bira :-)

Eberstein
28 februari 2014 · 19 Inlägg

Brådhis, ja jo det vita relät vid säkringarna är ju inga problem att komma åt. Det var någon som skrev något om ett annat relä, det var det jag syftade, in upp bakom pedalerna där. (halvljuset slocknar för övrigt närsom utan att skifte krävs, om jag inte nämnde det)

Jo det var också någon som tipsade om att jag skulle rucka lite på startkontakten, men det gav inget resultat.

Jag kan absolut ta bilder, på exakt vad?

Skönt det blir ljusare och ljusare i alla fall ute. Jag får väl ta och åka upp till Volvo i stan och kolla vad dem ska ha för ett nytt/begagnat om dem har.

Eberstein
17 mars 2014 · 19 Inlägg

Tänkte bara tala om hur det gick.

Jag bestämde mig för att dra en ny kabel och satte därmed halvljuset på en knapp istället.

Men tack för hjälpen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang