Volvo 744 -87 UTAN gnista.

SoppanSlut
31 januari 2014 · 25 Inlägg

Tjenare alla Volvo entusiaster!

Ska börja med att säga att jag läst en j*vla massa trådar utan att få rätt hjälp.

Till problemet, köpte mig en Volvo 740 -87 som inte hade gnista. Mätte att jag inte hade någon ström fram till Hallgivaren. Bytte då tändstyrboxen inne i bilen och bilen startade. Bilen dog när den blev varm, jag kunde köra tills den blev varm sen dog den. Väntade jag i 2-3 minuter så startade den och gick en bit tills den blev varm och så fortsatte det tills den stoppade helt och vägrade gå igång efter nedkylning. Problemet kvarstår.

Saker jag bytt:

-Tändspole
-Tändmodul
-Fördelare (ink. hallgivare,lock,rotor)
-Tändstyrenhetsboxen

Kommer ingen gnista från tändspolen, tändkabeln är hel. Alla säkringar är hela. Bensinpumpen går, stiften är blöta. Jord mellan torpedplåt är bra, jordplatser i båda skärmarna rengjorda.

En liten skum grej jag märkte förut var att tankmätaren slog i topp när jag vred mellan halv och positionsljus. Även när jag sätter på varningsblinkers. Tänkte på jordfel (?) men VART sitter det jordanslutningar??

Öppen för alla typer av förslag på anledning(ar) till problemet. Tack! big_smile

MVH. Emil.

jaka54
1 februari 2014 · 5 731 Inlägg

Hej!
Lägger motorn alltid av när den blivit varm?

Senast redigerat av jaka54 (4 februari 2014)

SoppanSlut
1 februari 2014 · 25 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Läger motorn alltid av när den blivit varm?

Ja. Men nu startar den inte alls. Den dog som vanligt när den blev varm men vägrade starta sist och har inte startat sedan dess.

tvedberg
1 februari 2014 · 773 Inlägg

SoppanSlut skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Läger motorn alltid av när den blivit varm?

Ja. Men nu startar den inte alls. Den dog som vanligt när den blev varm men vägrade starta sist och har inte startat sedan dess.

dör den av att det inte finns någon gnista?

Henkix
1 februari 2014 · 6 737 Inlägg

original på 740 att tankmätaren hoppar lite hit o dit när man trycker på lite olika knappar i bilen wink
Monterade du i en tändenhet med samma Bosch numer?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
jaka54
1 februari 2014 · 5 731 Inlägg

Hej!
Jag skulle byta hallgivare ,eller rättare sagt hela fördelarplattan där hallgivaren sitter, det är lättast! Ta en på skroten!

Sen skulle jag kolla att verkligen bakre pumpen funkar!
Typiskt fel är att kontakterna på tankenslock ärjar sönder vilket gör att bensinpumpen bak och reostaten (tankmätaren givare) inte funkar.
Så var det på brorsans 745:a -87 och så är det säkert på flertalet gamla 740:or

Henkix
1 februari 2014 · 6 737 Inlägg

tror inte bakre pumpen har något att göra med att han inte har någon gnista

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
tvedberg
1 februari 2014 · 773 Inlägg

skulle gissa på att hallgivaren är dåligt eller dåligkontakt i givare osv..

SoppanSlut
3 februari 2014 · 25 Inlägg

Tack för alla svar! Kan börja med att be er som föreslår bensinpump eller Hallgivare att läsa tråden en gång till. Hallgivare är bytt och stiften blir blöta. Tack!

tvedberg skrev:
skulle gissa på att hallgivaren är dåligt eller dåligkontakt i givare osv..

Kontaktstycket är i bra skick och det kommer ström fram. Bensinpumpen går och spridarna klickar när jag jordar "0:an" på kontakten till hallgivaren. Bensinpumpen går också efter att jag gjort ett startförsök.


För att klargöra, Bilen har för tillfället INGEN gnista. Innan gick bilen bra tills den blev varm för att sedan dö. Den startade sedan lätt efter att den kallnat(varjegång). Men senast bilen dog efter att den blivit varm(somvanligt) har nu bilen ingen gnista alls. Att bilen innan dog för den blev varm berodde antagligen på Hallgivaren som är BYTT. Alltså bör bilen gå som den ska och inte dö när den blir varm bara jag får gnista på den.

Hjälp mig nu!! smile

tvedberg
3 februari 2014 · 773 Inlägg

SoppanSlut skrev:
Tack för alla svar! Kan börja med att be er som föreslår bensinpump eller Hallgivare att läsa tråden en gång till. Hallgivare är bytt och stiften blir blöta. Tack!

tvedberg skrev:
skulle gissa på att hallgivaren är dåligt eller dåligkontakt i givare osv..

Kontaktstycket är i bra skick och det kommer ström fram. Bensinpumpen går och spridarna klickar när jag jordar "0:an" på kontakten till hallgivaren. Bensinpumpen går också efter att jag gjort ett startförsök.


För att klargöra, Bilen har för tillfället INGEN gnista. Innan gick bilen bra tills den blev varm för att sedan dö. Den startade sedan lätt efter att den kallnat(varjegång). Men senast bilen dog efter att den blivit varm(somvanligt) har nu bilen ingen gnista alls. Att bilen innan dog för den blev varm berodde antagligen på Hallgivaren som är BYTT. Alltså bör bilen gå som den ska och inte dö när den blir varm bara jag får gnista på den.

Hjälp mig nu!! smile

du får testa och byta tändsople fast du kanske gjort det redan och testa bytt tändmodul

och kolla kablarna från tändspolen till tändningslåset och ev tändningslåset.

Senast redigerat av tvedberg (3 februari 2014)

SoppanSlut
3 februari 2014 · 25 Inlägg

tvedberg skrev:
du får testa och byta tändsople fast du kanske gjort det redan och testa bytt tändmodul

och kolla kablarna från tändspolen till tändningslåset och ev tändningslåset.

Haha herregud. Läs min tråd. Tändspole BYTT och tändmodul BYTT.

Ska kika på tändningslåset smile

jaka54
4 februari 2014 · 5 731 Inlägg

Hej!
Ok! Du har alltså ingen gnista! Du har kollat varje stift?
Har du bytt rotor och fördelarlock?
Du säger att du bytt hallgivare! -Ny eller begagnad från skroten??

Du säger att bensinpumpen går. -Du har två pumpar, en i tanken och en under förarsätet. - Vilken pump går? Båda?
Den i tanken har bara som funktion att pumpa fram soppa när tanken är nästan tom, vid full tank eller däromkring har du självrinning fram till främre pumpen (om nu bilen står horisontellt). Det är den främre pumpen som står för trycket fram till spridarna. -Lägger motorn av när den är varm även när du har full tank eller är det bara vid nästan tom tank??

SoppanSlut
4 februari 2014 · 25 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ok! Du har alltså ingen gnista! Du har kollat varje stift?
Har du bytt rotor och fördelarlock?
Du säger att du bytt hallgivare! -Ny eller begagnad från skroten??

Du säger att bensinpumpen går. -Du har två pumpar, en i tanken och en under förarsätet. - Vilken pump går? Båda?
Den i tanken har bara som funktion att pumpa fram soppa när tanken är nästan tom, vid full tank eller däromkring har du självrinning fram till främre pumpen (om nu bilen står horisontellt). Det är den främre pumpen som står för trycket fram till spridarna. -Lägger motorn av när den är varm även när du har full tank eller är det bara vid nästan tom tank??

Tack för ditt svar jaka54!

Jag har ingen gnista från tändspolen. Alltså har jag inte det på stiften heller. Rotor bytt till bättre begagnad och locket är helt nytt. Hallgivare från skroten, från en bil som gick när den ställdes. Kan inte svara på om pumpen i tanken går, men har inte speciellt mycket bensin i nu och stiften blir blöta. Har spänning på båda sidorna av säkringen inne i bilen som går till denna pump. Så i min hjärna tänks det att problemet inte har med bränsletillförseln att göra, för den får ju bensin. Men den får inte gnista, utan den kan den ju inte starta wink

SoppanSlut
7 februari 2014 · 25 Inlägg

"Bumpar" min tråd här lite då. Finns det ingen här på forumet som varit med om samma sak eller vet en möjlig anledning till varför den nu inte har gnista?

Tack.

Henkix
7 februari 2014 · 6 737 Inlägg

har du kollat om du har ström fram till tändspolen? du ska ha ström i både tänd/startläge smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
MrTulum
8 februari 2014 · 55 Inlägg

Vevaxelgivaren kass??

jaka54
8 februari 2014 · 5 731 Inlägg

Hej!
Det är en -87:a! De har hallgivare!
Som sagt... har du inte gnista från vare sig stift eller tändspole så måste du kolla om du har ström fram till tändspolen. Det kan ju vara tändningslåset eller en så enkel sak som glappkontakt någonstans.

SoppanSlut
10 februari 2014 · 25 Inlägg

Problemet är löst smile

Henkix
10 februari 2014 · 6 737 Inlägg

SoppanSlut skrev:
Problemet är löst smile

och vad var problemet? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
SoppanSlut
10 februari 2014 · 25 Inlägg

Henkix skrev:
och vad var problemet? tongue

Efter jag monterat Tändmodulen så kollade jag aldrig på stiften om det kom gnista roll
Eftersom bilen inte startade så antog jag bara att det inte fanns gnista, hehe.

Nu har jag ingen ström till spridarna istället. Haha denna bilen alltså lol

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang