Hemma gjord värmefläkt?

Ziomek
31 januari 2014 · 45 Inlägg

Hej!

Det är så att min BMW E34 520 -90 har värmepaketet gjort sitt.. så det läckte in bra med glykol som låg som en dimma i kupen och alla rutor blev immiga. Så jag kopplade samman slangarna som går in i kupen så man slipper all glykol, drog säkringen för fläktarna också.

Gick förbi jula och köpte mig en 12V värmefläkt, visst den funkar men inget att rekommendera..

Jag behöver göra något för att slippa all imma på rutan som blir efter att man andas i bilen smile

Någon som har något tips som tex någon hemma gjord extrem värmefläkt?

Volkswagen Transporter T5 "Blueberry" (2007)
Expoze
1 februari 2014 · 2 024 Inlägg

Byt värmepaketet? Ger bästa resultatet.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Ziomek
1 februari 2014 · 45 Inlägg

Expoze skrev:
Byt värmepaketet? Ger bästa resultatet.

Men nu finns de ingen ekonomi för nytt värmepaket, då tänkte jag på något provisoriskt så länge wink

Volkswagen Transporter T5 "Blueberry" (2007)
Expoze
1 februari 2014 · 2 024 Inlägg

Tror inte att du hittar nån billigare fungerande lösning än att hämta ett begagnat värmepaket. Returbilen tex tar 400:- för ett.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
tju2an Tidsoptimistisk påkämpare
1 februari 2014 · 126 Inlägg

Vill nog påstå att Expoze har rätt i detta fall. Du kommer sannolikt förlora både tid och pengar på att göra en halvdan provisorisk abrovinsch som dessutom förmodligen inte blåser värmen åt rätt håll.

Försök lägga vantarna på ett begagnat värmepaket och är du händig löser du det själv, på samma tid som det hade tagit dig att rigga upp en julafläktbaserad klimatanläggning!

granadadr
1 februari 2014 · 7 289 Inlägg

tju2an skrev:
Vill nog påstå att Expoze har rätt i detta fall. Du kommer sannolikt förlora både tid och pengar på att göra en halvdan provisorisk abrovinsch som dessutom förmodligen inte blåser värmen åt rätt håll.

Försök lägga vantarna på ett begagnat värmepaket och är du händig löser du det själv, på samma tid som det hade tagit dig att rigga upp en julafläktbaserad klimatanläggning!

precis och vad kostar denna värmefläkt på jula??

ett värmepaket på skroten kanske kostar 200 på sin höjd,, bara dumt med tattarlösningar

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Glesmark
1 februari 2014 · 1 938 Inlägg

199kr har han ju redan lagt och är beredd på att köpa ytterligare en pryl på jula till något bygge, dvs redan överskridit vad ett värmepaket kostar.
Snålheten bedrar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 februari 2014 · 17 478 Inlägg

Jag hade en MB diesel som det monterades en kupévärmare på 950W i. Denna kopplades till en inverter som försåg denna med 230 volt. Fick dynga i ett nytt batteri som laddades via ett laddningsrelä dessutom. Det fungerade bra men bilens -fungerande- värmesystem fick hjälpa till när den blivit varm då en sådan installation drog sjuka mängder ström.

Det rockade loss på cirka 3000:- (Jag gjorde det som en kul grej)
Det är nog billigare att byta paket ja...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
andreas1
1 februari 2014 · 1 020 Inlägg

Jula har hårtork 12 volt.. Kanske funkar

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
granadadr
1 februari 2014 · 7 289 Inlägg

andreas1 skrev:
Jula har hårtork 12 volt.. Kanske funkar

hahahahahahahaha,, den var bra smile

Ziomek
1 februari 2014 · 45 Inlägg

andreas1 skrev:
Jula har hårtork 12 volt.. Kanske funkar

Testade en riktig hårfön men de funkade inte hmm

Volkswagen Transporter T5 "Blueberry" (2007)
qazse
1 februari 2014 · 178 Inlägg

3st extravärmare från nya ford ranger = typ gratis från bilverkstad när dom byter dom.
massa dotorfläktar = gratis från soptippen.
3st 80a säkringar och passande säkring för fläktarna du får tag på = gratis på bilskrot om du har tur.
sladdar/brytare/kabelskor/skruvar/lim/stålband = mestadels gratis beroende på vart du får dom från.

sen är det bara att slänga ihop skiten och lägga allt på instrumentbrädan

(koppla värmarna fel +på- och -på+ så går dom hela tiden)

Drönirettab
1 februari 2014 · 21 761 Inlägg

Att ersätta det ordinarie värmepaketet med någon form av elektriskt uppvärmd pryl kommer inte att bli bra, det krävs enligt min åsikt för mycket ström för att det ska bli tillräcklig värme så att kupen kan hållas någorlunda varm på vintern. Som Hybridsmurfen menade alltså. smile

andreas1
1 februari 2014 · 1 020 Inlägg

Andas genom en slang som du sticker ut genom rutan så immar det inte så mycket..
Dra kylvattnet genom järnrör i kupen längs rutan o fläkt på det.
Måste gå o löda ihop det gamla paketet.
Känns rent sjukt att du ej anser dig ha ekonomi till ett beg paket men har tydligen råd o tanka?
I detta fallet är det ju säkerhetsrisk,.
Hade nog satt bilen o börjat cykla

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Ziomek
1 februari 2014 · 45 Inlägg

andreas1 skrev:
Andas genom en slang som du sticker ut genom rutan så immar det inte så mycket..
Dra kylvattnet genom järnrör i kupen längs rutan o fläkt på det.
Måste gå o löda ihop det gamla paketet.
Känns rent sjukt att du ej anser dig ha ekonomi till ett beg paket men har tydligen råd o tanka?
I detta fallet är det ju säkerhetsrisk,.
Hade nog satt bilen o börjat cykla

Hoppades mer på att det kanske fanns en billig utväg, men tydligen inte.
Frågar man inte så lär man inte sig, men då blir de ett nytt värmepaket på skroten.

Volkswagen Transporter T5 "Blueberry" (2007)
JonR
1 februari 2014 · 3 259 Inlägg

Att du drog säkringarna till kupefläkten kan ju ha lite att göra med att det immar igen.......

Kör i kanel om du inte har råd med ett nytt värmepaket!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
pim_pim
1 februari 2014 ·

Dra in avgassystemet in i bilen och ut igen. Det ger värme smile

Raggarn84
25 februari 2015 · 387 Inlägg

Jag köpte en på jula 21/2 -15 för att montera bak i en skåpbil för att få lite värme där bak då jag åker där till och från jobbet. men dra åt satan vad den var kass, blåste mer kallt än varmt så den ska lämnas tillbaka... Blir att sitta med en fleecefilt och vinterjacka på...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang