Köpråd: e60 545 - 550i vs 535d

badhero
5 februari 2014 · 92 Inlägg

Hej!
Sista halv året hoppade jag fram och tillbaka mellan bilar som jag vill ha, spontan köpte även en 325i e90, men kan tyvärr inte sluta drömma om en carbon svart e60 med hamann läp som ligger under m5 stötfångare och quad exhaust.
Nej nej, uppfatta mig inte fel, 325an är jävligt bra bil, men jag helt enkelt vill ha utseende och komfort av e60.

Nu till frågan, hur mycket dyrare det är att äga en 545 eller 550i? Kommer köra den endast under snö fri perioder, kör runt 2000 mil per år. Vill dock inte ha någon liten motor i soppas stor bil, så under en v8 eller alternativ 535d kommer jag inte gå.
Vilken av de 3 modeller är mest pålitlig?
Min plånbok är inte tjockare än 130k. sad


Helst vill ju ha en m5an, men det känns som att jag kommer bara hamna till kronofogden med den bilen, samt vem fan behöver 507 hp?

Senast redigerat av badhero (10 februari 2014)

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
baltis
5 februari 2014 · 1 948 Inlägg

Om du anser dig ha råd att tanka en 545/550 då borde du även ha råd att slanta upp lite mer i inköp big_smile

Känns som att 535d borde vara rätta valet, försök att få tag i en bil med faceliftet, både bättre inredning motor och växellåda då.

badhero
6 februari 2014 · 92 Inlägg

baltis skrev:
Om du anser dig ha råd att tanka en 545/550 då borde du även ha råd att slanta upp lite mer i inköp big_smile

Känns som att 535d borde vara rätta valet, försök att få tag i en bil med faceliftet, både bättre inredning motor och växellåda då.

Nej då, tror inte att de där bilar drar så jävla mycket(allt beror ju på hur man kör självklart), jag klarar 1.5l blandat rätt så lätt.
Det är viktigare för mig att ha en pålitlig bil som går inte sönder varje 500 mil.

Jag ska åka med bilen till Kiev i sommar, där har jag några bra kontakter.
Ska antagligen fixa ny inredning, så det spelar inte så stor roll.

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
ekelund88
6 februari 2014 · 2 656 Inlägg

badhero skrev:

baltis skrev:
Om du anser dig ha råd att tanka en 545/550 då borde du även ha råd att slanta upp lite mer i inköp big_smile

Känns som att 535d borde vara rätta valet, försök att få tag i en bil med faceliftet, både bättre inredning motor och växellåda då.

Nej då, tror inte att de där bilar drar så jävla mycket(allt beror ju på hur man kör självklart), jag klarar 1.5l blandat rätt så lätt.
Det är viktigare för mig att ha en pålitlig bil som går inte sönder varje 500 mil.

Jag ska åka med bilen till Kiev i sommar, där har jag några bra kontakter.
Ska antagligen fixa ny inredning, så det spelar inte så stor roll.

inredningen i en icke facelift är kass sämsta bmw gjort möjligen ? smile knarrar och knakar som aldrig förr satt 10000 gånger bättre i min e39 iaf smile som första punkt

545-550 har nått vattenrör i toppen som brukar paja kostar tydeligen runt 10 k och byta då det sitter riktigt illa till annars är den motorn skottsäker

535d för dom pengarna känns som ett lite sämre köp dom bör ha gått långt eller ha obefintligutrustning tror jag iaf smile

lycka till med bilköpet ps du gör helt rätt i att ha en störremotorjag ångrar mig med att välja en e60 med 6a smile

badhero
6 februari 2014 · 92 Inlägg

ekelund88 skrev:

badhero skrev:

baltis skrev:
Om du anser dig ha råd att tanka en 545/550 då borde du även ha råd att slanta upp lite mer i inköp big_smile

Känns som att 535d borde vara rätta valet, försök att få tag i en bil med faceliftet, både bättre inredning motor och växellåda då.

Nej då, tror inte att de där bilar drar så jävla mycket(allt beror ju på hur man kör självklart), jag klarar 1.5l blandat rätt så lätt.
Det är viktigare för mig att ha en pålitlig bil som går inte sönder varje 500 mil.

Jag ska åka med bilen till Kiev i sommar, där har jag några bra kontakter.
Ska antagligen fixa ny inredning, så det spelar inte så stor roll.

inredningen i en icke facelift är kass sämsta bmw gjort möjligen ? smile knarrar och knakar som aldrig förr satt 10000 gånger bättre i min e39 iaf smile som första punkt

545-550 har nått vattenrör i toppen som brukar paja kostar tydeligen runt 10 k och byta då det sitter riktigt illa till annars är den motorn skottsäker

535d för dom pengarna känns som ett lite sämre köp dom bör ha gått långt eller ha obefintligutrustning tror jag iaf smile

lycka till med bilköpet ps du gör helt rätt i att ha en störremotorjag ångrar mig med att välja en e60 med 6a smile

Yes jag märkte att inredningen var inte så bra i de gamla modeller, men det känns som att från slutet av 2005 de började göra lite bättre jobb, och med facelift allt blev perfekt.
Men som sagt, inredningen ska bort! Kommer göra nånting sånt med den istället!
http://centralgarage.kiev.ua/media/phot … 37913.jpeg
Allt detta (förutom lister) kommer kosta mig max 20k kr tillsammans med ljuddämpning i bilen och italiansk\tysk  skinn.
Jag läste att 545i har detta problem, men jag tror att tyskar insåg det i slutet av 2005, och började tillverka 550i istället med lite säkrare vattenrör.
Men som sagt, åker till Kiev, kommer antagligen byta vattenröret för att vara säker any way, det ända som kostar där - delar, jobbet är ju fan nästan gratis.
Ju de flesta 535d i detta pris klass har runt 15-20k mil på sig, men är det verkligen en så stor problem? Diesel motorer är ju kända för att vara väldigt hållbara, speciellt på BMW.

Tack! Japp min nästa bil ska fan ta 100 på max 6 sek, kan gå ut på krogen 2 gånger per månad istället för 4.

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
JimProfit
6 februari 2014 · 91 Inlägg

ekelund88 skrev:
inredningen i en icke facelift är kass sämsta bmw gjort möjligen ? smile knarrar och knakar som aldrig förr satt 10000 gånger bättre i min e39 iaf smile som första punkt

545-550 har nått vattenrör i toppen som brukar paja kostar tydeligen runt 10 k och byta då det sitter riktigt illa till annars är den motorn skottsäker.

Knarr?... det må hända att LCI E60 är bättre men E39 är det inte, jag har haft flera e39 tidigare och ingen är bättre än min E61 kan jag lova. Det är iaf min åsikt. :-)

10 papp för vattenrör?... Då vet du inte vad du snackar om.. tror snarare runt 50-70 papp om du lämnar till BMW är närmare sanningen. Om du köper ett "USA rör" så hamnar du på ungefär halva kostnaden då du slipper montera ner bröstkåpan m.m.

För övrigt är 550 en underbar bil, visst är M5an råare men i min mening inte tillräckligt för att motivera den merkostnad i ägande som den innebär.

Senast redigerat av JimProfit (6 februari 2014)

//Jim Profit
badhero
7 februari 2014 · 92 Inlägg

JimProfit skrev:

ekelund88 skrev:
inredningen i en icke facelift är kass sämsta bmw gjort möjligen ? smile knarrar och knakar som aldrig förr satt 10000 gånger bättre i min e39 iaf smile som första punkt

545-550 har nått vattenrör i toppen som brukar paja kostar tydeligen runt 10 k och byta då det sitter riktigt illa till annars är den motorn skottsäker.

Knarr?... det må hända att LCI E60 är bättre men E39 är det inte, jag har haft flera e39 tidigare och ingen är bättre än min E61 kan jag lova. Det är iaf min åsikt. :-)

10 papp för vattenrör?... Då vet du inte vad du snackar om.. tror snarare runt 50-70 papp om du lämnar till BMW är närmare sanningen. Om du köper ett "USA rör" så hamnar du på ungefär halva kostnaden då du slipper montera ner bröstkåpan m.m.

För övrigt är 550 en underbar bil, visst är M5an råare men i min mening inte tillräckligt för att motivera den merkostnad i ägande som den innebär.

I den pris klass det känns inte värd att lämna bilen på BMW verkstad, man kan få ner detta kostnad rätt rejält på någon billigare företag, billigare inte alltid betyder sämre wink

Har kollat på e55\c55 MB lite också, tycker att de kan vara lika snygga som e60 med rätta grejer, men hur dyra de där lux bilar o äga?

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
Powe_R
7 februari 2014 · 414 Inlägg

10k för vattenrör? Då måste jobbet vara bra billigt. Men felet är EXTREMT ovanligt! I sverige har jag typ läst om max en enda bil det hänt på, och då va det typ en "kompis farbrors halvbrors grannes" 745a. F.ö har både x45,x50,760 samma konstruktion, med samma svaghet. Men felet är som sagt ovanligt och inte direkt något att oroa sig för. Så den som säger "brukar paja" måste ha ätit lite för mkt svamp.

Prestandamässigt så smiskar 545/550 upp 535d utan några större problem. Förbrukningsmässigt ligger självklart V8an högre, men är fortfarande imponerande snål! Känslan i V8a bensinarna är i en helt annan nivå än dieseln, ska du bara köra 200mil per år så är det en no brainer för mig. Gå på 545 eller 550!
Kör själv både 530d och 545i och bilarna är två skilda världar både i prestanda, ljud och känsla. 545an rullar ca 4k mil per år och vi har knappt haft problem alls med den!

http://www.youtube.com/watch?v=QN4-KA0VGzs
Topgear kanske är lite oseriösa, men som du kan se torkar 545an av 535an ganska lätt i "drag race" vilket den även gör på papper. Sen på det skönare känsla och bättre ljud. 535ans enda fördel är i princip lägre förbrukning och lätt trimmad för den som vill, å andra sidan är convertern lite för klen på pre facelift modeller (innan 2007.04)

Senast redigerat av Powe_R (7 februari 2014)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
7 februari 2014 · 1 152 Inlägg

Powe_R skrev:
10k för vattenrör? Då måste jobbet vara bra billigt. Men felet är EXTREMT ovanligt! I sverige har jag typ läst om max en enda bil det hänt på, och då va det typ en "kompis farbrors halvbrors grannes" 745a. F.ö har både x45,x50,760 samma konstruktion, med samma svaghet. Men felet är som sagt ovanligt och inte direkt något att oroa sig för. Så den som säger "brukar paja" måste ha ätit lite för mkt svamp.

Prestandamässigt så smiskar 545/550 upp 535d utan några större problem. Förbrukningsmässigt ligger självklart V8an högre, men är fortfarande imponerande snål! Känslan i V8a bensinarna är i en helt annan nivå än dieseln, ska du bara köra 200mil per år så är det en no brainer för mig. Gå på 545 eller 550!
Kör själv både 530d och 545i och bilarna är två skilda världar både i prestanda, ljud och känsla. 545an rullar ca 4k mil per år och vi har knappt haft problem alls med den!

http://www.youtube.com/watch?v=QN4-KA0VGzs
Topgear kanske är lite oseriösa, men som du kan se torkar 545an av 535an ganska lätt i "drag race" vilket den även gör på papper. Sen på det skönare känsla och bättre ljud. 535ans enda fördel är i princip lägre förbrukning och lätt trimmad för den som vill, å andra sidan är convertern lite för klen på pre facelift modeller (innan 2007.04)

Jo men Topgear kör en standard 535d tongue


OT: X45i med 333hk motorn har det felet som nämnts ovan och det är jävligt vanligt wink
Jag har själv vart med om två st som jag ägt, kostnaderna på båda har enligt medföljde kvitto legat på ca 70tusen.
Det är inte vilka mekanikern runt hörnet som kan byta det.

Har ägt M5 inget jag kommer att äga igen. Missförstå mig inte, en utav de brutalaste bilarna i sin klass dock fel bil för Sverige, försäkringen gjorde sitt, sedan var det förbrukningen = utan dess like, låg på ca 2.5l/milen.
Utöver det en perfekt bil!

545i trött seg och tråkigt (om man jämför mot M5 samt trimmad 535d)
Annars en bra mellan ting. Jag låg efter optimering och stor service på ca 1.2-1.4l/milen

Sen så har vi min nuvarande 535d (downpipe, DPF, CAT delete, raka rör, lite andra saker och ca 400hk)
Helt underbar bil, har för förbrukning på 0.8-0.9l/mil. Helt brutal i körning men ändå så brukar frugan köra den varje dag till jobbet och helg shopping dvs grymt bra kombination. Knarr och skit invändigt finns beroende på bil till bil och ägare innan. Min har rullat ganska exakt 13000mil och den känns ny invändigt.

Gällande priset, vänta och köp en fullsmockad 535d för 160-180k med låga mil eller en BMW 550i LCI sen -07 och framåt. Det finns en anledning till att BMW sluttade tillverka 4.4l V8 och ersatte med nya 4.8l V8 och 367hk

Bara vad jag tycker och har upplevt från egen erfarenhet.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
JimProfit
8 februari 2014 · 91 Inlägg

Jag kollade upp det här med vattenröret innan jag köpte min 550 då jag ville vara förbered ifall det händer mig i framtiden. Tydligen inte så vanligt på 550 men om det händer köper man ett sånt här:
http://www.bimmerfest.com/news/411578/a … saves-745-(n62)-owner-thousands-in-repairs

Sedan lämnar man bilen till Bil & Motorteknik som gjort detta flera gånger (med ovannämnda rör) och pröjsar ca 35K istället för 70K. smile

//Jim Profit
baltis
9 februari 2014 · 1 948 Inlägg

badhero skrev:

baltis skrev:
Om du anser dig ha råd att tanka en 545/550 då borde du även ha råd att slanta upp lite mer i inköp big_smile

Känns som att 535d borde vara rätta valet, försök att få tag i en bil med faceliftet, både bättre inredning motor och växellåda då.

Nej då, tror inte att de där bilar drar så jävla mycket(allt beror ju på hur man kör självklart), jag klarar 1.5l blandat rätt så lätt.
Det är viktigare för mig att ha en pålitlig bil som går inte sönder varje 500 mil.

Jag ska åka med bilen till Kiev i sommar, där har jag några bra kontakter.
Ska antagligen fixa ny inredning, så det spelar inte så stor roll.

Varför har en så pass stark motor om man ändå ska spara på dropparna? smile

Själv kör jag golf tdi till vardags, full gas hela tiden, drar ändå aldrig mer än 0,65 big_smile

badhero
9 februari 2014 · 92 Inlägg

Ja det värkar vara helt andra känslor i 545\550 vs 535d, har tyvärr inte provkörd 545\550, men körde en stock 2005 535d en dag, tyckte att den var snabb även utan trim, men kändes lite... dieselish, trim ger säkert lite bättre körkänslan, får vänta tills snö försvinner och prova en 545\550.

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
Powe_R
9 februari 2014 · 414 Inlägg

badhero skrev:
Ja det värkar vara helt andra känslor i 545\550 vs 535d, har tyvärr inte provkörd 545\550, men körde en stock 2005 535d en dag, tyckte att den var snabb även utan trim, men kändes lite... dieselish, trim ger säkert lite bättre körkänslan, får vänta tills snö försvinner och prova en 545\550.

Du kan göra 535an riktigt snabb, MEN det är fortfarande en diesel.. Känslan kommer aldrig bli densamma som i 545/550. Med så låga mil som du kör så kommer även skatten äta upp skillnaden i bränsleförbrukning. Och då sitter du där med en bil som förvisso går bra, men låter tråkigt när du lika gärna kunde glida runt i en vass V8 med vacker motorsång till samma driftkostnad.

Sen ÄR ju både 545 och 550 snabbare än 535 diesel! Oavsett om du väljer facelift eller inte.

0-100 tider för samtliga enligt BMW. E60 + automat. Skillnaden blir större i fart, samtliga strypta på 250km/h

545i 5.9
550i 5.6 (2007 ej lci 5.5sek)
550i LCI 5.3
535d 6.6
535d LCI 6.4

Jämför självklart originalbilar då trimmat vs original är typ som varmkorv vs päron

Senast redigerat av Powe_R (9 februari 2014)

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
badhero
9 februari 2014 · 92 Inlägg

Powe_R skrev:

badhero skrev:
Ja det värkar vara helt andra känslor i 545\550 vs 535d, har tyvärr inte provkörd 545\550, men körde en stock 2005 535d en dag, tyckte att den var snabb även utan trim, men kändes lite... dieselish, trim ger säkert lite bättre körkänslan, får vänta tills snö försvinner och prova en 545\550.

Du kan göra 535an riktigt snabb, MEN det är fortfarande en diesel.. Känslan kommer aldrig bli densamma som i 545/550. Med så låga mil som du kör så kommer även skatten äta upp skillnaden i bränsleförbrukning. Och då sitter du där med en bil som förvisso går bra, men låter tråkigt när du lika gärna kunde glida runt i en vass V8 med vacker motorsång till samma driftkostnad.

Tycker att 150-200 mil per månad är ju rätt mycket.
Men ju, jag har lite ding för vass motorljud (hatar min 325a för det, låter fan inget), älskar de där v8or med bra avgassystem på, och diesel kommer aldrig ge samma känslan av acceleration med öppet fönster.

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
9 februari 2014 · 1 152 Inlägg

Powe_R skrev:

badhero skrev:
Ja det värkar vara helt andra känslor i 545\550 vs 535d, har tyvärr inte provkörd 545\550, men körde en stock 2005 535d en dag, tyckte att den var snabb även utan trim, men kändes lite... dieselish, trim ger säkert lite bättre körkänslan, får vänta tills snö försvinner och prova en 545\550.

Du kan göra 535an riktigt snabb, MEN det är fortfarande en diesel.. Känslan kommer aldrig bli densamma som i 545/550. Med så låga mil som du kör så kommer även skatten äta upp skillnaden i bränsleförbrukning. Och då sitter du där med en bil som förvisso går bra, men låter tråkigt när du lika gärna kunde glida runt i en vass V8 med vacker motorsång till samma driftkostnad.

Sen ÄR ju både 545 och 550 snabbare än 535 diesel! Oavsett om du väljer facelift eller inte.

0-100 tider för samtliga enligt BMW. E60 + automat. Skillnaden blir större i fart, samtliga strypta på 250km/h

545i 5.9
550i 5.6 (2007 ej lci 5.5sek)
550i LCI 5.3
535d 6.6
535d LCI 6.4

Jämför självklart originalbilar då trimmat vs original är typ som varmkorv vs päron

Anledningen att man kan jämföra trimmad 535d mot "trimmad" 545/550i är följande:
Kör du en ECU optimering och byter avgas på en 545i så får du ut ca 35hk kör du samma modd på en 535d så har du nästan 400hk.
Ex, jag gör 0-100 på blank 5sek vid torr väglag. För att komma ner i de siffrorna måste du hänga på kompressor på en 545i/550i och då drar priset iväg och bilen är ej gatlegal.

Med andra ord så jämför jag trimmad 535d mot samma grad trimmad 545i wink

Min bil:
100-150 på 5,0sek
100-200 på 13.7sek

Har inga siffror på 545i men tror inte den är snabbare OM den inte är överladdad.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
badhero
9 februari 2014 · 92 Inlägg

PITSTOP skrev:

Powe_R skrev:

badhero skrev:
Ja det värkar vara helt andra känslor i 545\550 vs 535d, har tyvärr inte provkörd 545\550, men körde en stock 2005 535d en dag, tyckte att den var snabb även utan trim, men kändes lite... dieselish, trim ger säkert lite bättre körkänslan, får vänta tills snö försvinner och prova en 545\550.

Du kan göra 535an riktigt snabb, MEN det är fortfarande en diesel.. Känslan kommer aldrig bli densamma som i 545/550. Med så låga mil som du kör så kommer även skatten äta upp skillnaden i bränsleförbrukning. Och då sitter du där med en bil som förvisso går bra, men låter tråkigt när du lika gärna kunde glida runt i en vass V8 med vacker motorsång till samma driftkostnad.

Sen ÄR ju både 545 och 550 snabbare än 535 diesel! Oavsett om du väljer facelift eller inte.

0-100 tider för samtliga enligt BMW. E60 + automat. Skillnaden blir större i fart, samtliga strypta på 250km/h

545i 5.9
550i 5.6 (2007 ej lci 5.5sek)
550i LCI 5.3
535d 6.6
535d LCI 6.4

Jämför självklart originalbilar då trimmat vs original är typ som varmkorv vs päron

Anledningen att man kan jämföra trimmad 535d mot "trimmad" 545/550i är följande:
Kör du en ECU optimering och byter avgas på en 545i så får du ut ca 35hk kör du samma modd på en 535d så har du nästan 400hk.
Ex, jag gör 0-100 på blank 5sek vid torr väglag. För att komma ner i de siffrorna måste du hänga på kompressor på en 545i/550i och då drar priset iväg och bilen är ej gatlegal.

Med andra ord så jämför jag trimmad 535d mot samma grad trimmad 545i wink

Min bil:
100-150 på 5,0sek
100-200 på 13.7sek

Har inga siffror på 545i men tror inte den är snabbare OM den inte är överladdad.

Var fan inte dåligt alls! Nästan som m5an wink
Ju bmw med 35 förkortning har bra trim potential, jag planerar dock inte att trimma bilen, max avgas på bensinare och chip på diesel!
Jag skulle lätt ta 535d, men ljudet från stor v8 ger mig .... ni fattat.

Vad fan är fel på alpina b5? Hur kunde de gå ner i priset soppas snabbt?
http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_A … =8&w=3
Har för mig att alpina även bättre än m5 (helt olika bilar dock).

BMW 335i "Ultimate driving machine" (2007)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
9 februari 2014 · 1 152 Inlägg

Pga av att de har samma problem som 545i samt att kompressorn på de strulade, sedan att den rullat 18-19tusen mil gör sitt gällande priset på en sån bil. Dock är den inte bättre än M5:an men mer sofistikerad mellan ting.

Skulle du däremot kolla på B5s så ser du att priset är ca 100k upp jämfört med den du kollade på.
S:en har diff, nya lådan (snabbare växlar) samt 530hk och den är baserad på 550i med nya 4.8l big_smile
(Letar efter en fin sådan i kombi själv smile )

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Powe_R
10 februari 2014 · 414 Inlägg

badhero skrev:
Tycker att 150-200 mil per månad är ju rätt mycket.
Men ju, jag har lite ding för vass motorljud (hatar min 325a för det, låter fan inget), älskar de där v8or med bra avgassystem på, och diesel kommer aldrig ge samma känslan av acceleration med öppet fönster.

Läste dock att du körde 200 mil per år, så nu är det ju skillnad, då spar du några kronor på att köra 535d helt klart, frågan är dock om du tycker att det är värt det? Bara du kan svara på det, för även 535an är en riktigt skön bil.
Är du ute mycket efter ljud och känsla så kan jag säga att 545an är och låter trevligare än 550i. Inte bara jag som tycker det, 550in ger inte samma känsla och ljud när man piskar ut den, dock är den ju lite vassare prestandamässigt.

PITSTOP skrev:
Anledningen att man kan jämföra trimmad 535d mot "trimmad" 545/550i är följande:
Kör du en ECU optimering och byter avgas på en 545i så får du ut ca 35hk kör du samma modd på en 535d så har du nästan 400hk.
Ex, jag gör 0-100 på blank 5sek vid torr väglag. För att komma ner i de siffrorna måste du hänga på kompressor på en 545i/550i och då drar priset iväg och bilen är ej gatlegal.

Med andra ord så jämför jag trimmad 535d mot samma grad trimmad 545i wink

Min bil:
100-150 på 5,0sek
100-200 på 13.7sek

Har inga siffror på 545i men tror inte den är snabbare OM den inte är överladdad.

NEJ man ska inte jämföra trimmad vs original. Sen OM man trimmar så är ju självklart en dieselturbo billigare att få fart på. Tycker det känns precis som trådarna man kunde läsa förut när alla skulle jämföra sina trimmade T5or mot originala feting Mercor och BMW's. Original vs original gäller för min del. punkt slut.
En optimerad 535d är inte heller gatlegal. Sen att du kanske åker genom besiktningen utan att dom märker något, visst men fortfarande lika gatlegal som en turbokonverterad M5a.
Bara för att man kommer undan med något betyder det inte att det är lagligt..

Som sagt. trimmad vs original är som Varmkorv vs päron

badhero skrev:
Vad fan är fel på alpina b5? Hur kunde de gå ner i priset soppas snabbt?
http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_A … =8&w=3
Har för mig att alpina även bättre än m5 (helt olika bilar dock).

Har själv spanat in bilen, lite sugen förut, dock känns väl kombi kanske inte helt 100% rätt för mig som 20 åring även om jag nu äger en och har ägt ett gäng tourings tidigare. Jag tror att bilen är kvar dels för att den gått en del, sedan är försäkringen helt SJUK dyr på alpina b5, M5an billigare att försäkra..

PITSTOP skrev:
Pga av att de har samma problem som 545i samt att kompressorn på de strulade, sedan att den rullat 18-19tusen mil gör sitt gällande priset på en sån bil. Dock är den inte bättre än M5:an men mer sofistikerad mellan ting.

Skulle du däremot kolla på B5s så ser du att priset är ca 100k upp jämfört med den du kollade på.
S:en har diff, nya lådan (snabbare växlar) samt 530hk och den är baserad på 550i med nya 4.8l big_smile
(Letar efter en fin sådan i kombi själv smile )

Nej. Där har du fel. både B5 och B5S baseras på den äldre 4.4L V8an från 545.

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
10 februari 2014 · 1 152 Inlägg

Powe_R skrev:

badhero skrev:
Tycker att 150-200 mil per månad är ju rätt mycket.
Men ju, jag har lite ding för vass motorljud (hatar min 325a för det, låter fan inget), älskar de där v8or med bra avgassystem på, och diesel kommer aldrig ge samma känslan av acceleration med öppet fönster.

Läste dock att du körde 200 mil per år, så nu är det ju skillnad, då spar du några kronor på att köra 535d helt klart, frågan är dock om du tycker att det är värt det? Bara du kan svara på det, för även 535an är en riktigt skön bil.
Är du ute mycket efter ljud och känsla så kan jag säga att 545an är och låter trevligare än 550i. Inte bara jag som tycker det, 550in ger inte samma känsla och ljud när man piskar ut den, dock är den ju lite vassare prestandamässigt.

PITSTOP skrev:
Anledningen att man kan jämföra trimmad 535d mot "trimmad" 545/550i är följande:
Kör du en ECU optimering och byter avgas på en 545i så får du ut ca 35hk kör du samma modd på en 535d så har du nästan 400hk.
Ex, jag gör 0-100 på blank 5sek vid torr väglag. För att komma ner i de siffrorna måste du hänga på kompressor på en 545i/550i och då drar priset iväg och bilen är ej gatlegal.

Med andra ord så jämför jag trimmad 535d mot samma grad trimmad 545i wink

Min bil:
100-150 på 5,0sek
100-200 på 13.7sek

Har inga siffror på 545i men tror inte den är snabbare OM den inte är överladdad.

NEJ man ska inte jämföra trimmad vs original. Sen OM man trimmar så är ju självklart en dieselturbo billigare att få fart på. Tycker det känns precis som trådarna man kunde läsa förut när alla skulle jämföra sina trimmade T5or mot originala feting Mercor och BMW's. Original vs original gäller för min del. punkt slut.
En optimerad 535d är inte heller gatlegal. Sen att du kanske åker genom besiktningen utan att dom märker något, visst men fortfarande lika gatlegal som en turbokonverterad M5a.
Bara för att man kommer undan med något betyder det inte att det är lagligt..

Som sagt. trimmad vs original är som Varmkorv vs päron

badhero skrev:
Vad fan är fel på alpina b5? Hur kunde de gå ner i priset soppas snabbt?
http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_A … =8&w=3
Har för mig att alpina även bättre än m5 (helt olika bilar dock).

Har själv spanat in bilen, lite sugen förut, dock känns väl kombi kanske inte helt 100% rätt för mig som 20 åring även om jag nu äger en och har ägt ett gäng tourings tidigare. Jag tror att bilen är kvar dels för att den gått en del, sedan är försäkringen helt SJUK dyr på alpina b5, M5an billigare att försäkra..

PITSTOP skrev:
Pga av att de har samma problem som 545i samt att kompressorn på de strulade, sedan att den rullat 18-19tusen mil gör sitt gällande priset på en sån bil. Dock är den inte bättre än M5:an men mer sofistikerad mellan ting.

Skulle du däremot kolla på B5s så ser du att priset är ca 100k upp jämfört med den du kollade på.
S:en har diff, nya lådan (snabbare växlar) samt 530hk och den är baserad på 550i med nya 4.8l big_smile
(Letar efter en fin sådan i kombi själv smile )

Nej. Där har du fel. både B5 och B5S baseras på den äldre 4.4L V8an från 545.

Nix, DU har fel wink B5s är baserad på 550i (som sagt är själv spekulant på en sådan just nu)

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Alpina

Klicka sedan på olika previous models så får du se...

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Powe_R
10 februari 2014 · 414 Inlägg

PITSTOP skrev:
Nix, DU har fel wink B5s är baserad på 550i (som sagt är själv spekulant på en sådan just nu)

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Alpina

Klicka sedan på olika previous models så får du se...

Så du använder wikpedia som källa? Jag själv kan gå in och ändra hur som helst där. B5 och B5s baseras på 4.4L V8an oavsett årsmodell! Man kan t.ex få sin Vanliga faceliftade B5a uppgraderad till B5s vad jag har hört (OBS vad jag har hört) Och jag "tror" knappast att dem då lyfter ut motorn för att byta till 4.8L för att få 30hk till.

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang