Elfönsterhissarna slutat fungera

pyrarrak
6 februari 2014 · 6 Inlägg

Jag har en skoda fabia kombi.
Min strålkastarlampa gick sönder efter jag bytt lampa fungerar inte mina fönsterhissar. Säkringarna är hela och inget annat har lagt av bara fönsterhissarna på båda sidor. Som tur är var båda rutor uppvevade.

Det kan ju inte vara någon motor eller knapp som krånglar för båda motorerna och alla knappar kan inte gå sönder med en gång.
Jag har sökt runt lite om vad det möjligen kan vara men inget har riktigt stämt på symptomen på min bil.

Är det någon som varit med om liknande eller har tips

SimonT Egen
7 februari 2014 · 277 Inlägg

Nu vet jag inte hur gammal din bil är eller särskilt mycket om skoda öht.
Men kanske sitter nån liten box eller modul som behöver nollas, ta av batteriet en stund

Passater vet jag har en komfortmodul där det brukar ärga

pyrarrak
7 februari 2014 · 6 Inlägg

Tack.
Bilen är från 2008 så den är ganska ny. Jag ska prova det. Jag hoppas det funkar. Jag vet att det sitter någon form av databox till fönsterhissarna. Man kan använda dom ett tag efter man tagit ut nyckeln och slutar fungera också om man öppnar en dörr. Så det är en avkänning till dörren och en timer som styr iallafall efter man tagit ut nyckeln. 

Tack för tipset.

pyrarrak
9 februari 2014 · 6 Inlägg

Nej det funkade inte med att koppla bort batteriet.
Jag ska prova det en gäng till imorgon och göra en mätning om det kommer ström till säkringarna.

mb_pucken
9 februari 2014 · 5 087 Inlägg

Lossa damasken mellan karossen och förardörren och kolla hur kablarna ser ut smile bytt massor med kabelstammar på jobbet på just Fabia. Stammen är lätt att byta och har för mig att den inte är så dyr smile
Styrningen till bla elhissarna sitter i motorn till elhissen på förarsidan smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
pyrarrak
11 februari 2014 · 6 Inlägg

Tack för ditt svar
Ja det ska jag göra. Jag hoppas det inte är så stort jobb att få igång dom där rackarns hissarna.
På ett sätt är det synd att det inte är utanpåläggande el draget i bilarna. Eller lätt avskruvbara lock så man kommer åt kopplingsplintar, strömbrytare och motorer.
Jaså styrningen sitter i motorn till elhissen på förarsidan. Då har jag något att kolla upp om jag inte hittar något annat fel. Tack.

pyrarrak
18 mars 2014 · 6 Inlägg

Det var en nollställning som behövdes. Jag provade först en gång och det gick inte. Då ska man sätta i nyckeln i förardörren och vrida nyckeln i låsläge och hålla den där i tre sekunder.
Sen provade jag idag igen efter att ha plockat bort innerklädslen på bilen och då funkade det plötsligt.

Tack för svaren jag fått.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang