AUDI A3 Sportback 2.0TFSI - OEM+

Senaste update: Bilen såld, projektet avslutat
  • 76 Följare
  • 115 515 Visningar
  • Projektet avslutat 29 januari 2015
TomBjorklund VAGIS Car Club
9 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Efter att ha köpt Audi A3an i början av januari är det nu dags att dra igång en projekt tråd. Främst är det mindre uppdateringar som är planen, för effektmässigt har den redan steg 1 med 250hk och ett 3" från katten med endast mellan dämparen kvar. I avgasljud finns det annat att önska, så framöver blir det att gå ner till 2,25" för att få ett bättre kupéljud. Det finns lite felsökningar att göra, så även de kommer jag att ta med. Nedan följer en alltid uppdaterad To-do lista.


https://www1.garaget.org/archive/201/200945/348691/348691-3307179.jpg


Gjort + att göra: 2014-06-26
------------------------------------------------

Drivlina & chassie:
- (X)Short Shift
- (X)Rev. D dumpventil
- (X)Rev. N vevhusventilation
- (X)Byta vakuumslangar
- (X)Boost-tap för laddtrycksmätning
- (X)Laddtrycksmätare
- ( )Sportluftfilter
- ( )PCV-delete kit
- ( )Slitsade bromsskivor
- ( )Motorolja; byte senast 10/2014
- ( )Catback avgassystem; nya dämpare
- ( )Underredesbehandling - rostskydd

Body & look under huven:
- (X)Mattsvart Grill
- (X)Mattsvart motorkåpa
- ( )Audi TT motorkåpa
- (X)Kolfiberram till grillen (vinyl)
- ( )Kolfiberram till grillen (4D Vinyl)
- (X)Kolfiberwrap 4D; B-stolpar
- (X)Ny xenon-ballast; halvljus
- (X)Facelift Bakljus (MY09)
- (X)Tona bakljus (blanksvarta)
- (X)Tona bromsljus (blanksvart)
- (X)Tona dimljus (mattsvart)
- (X)Facelift bakre stötfångare (MY09)
- ( )S-line diffuser (blanksvart)
- ( )S-line "look" stötfångare fram
- ( )Cupra läpp
- ( )RS3/S3 vinge (blanksvart)
- ( )RS4-fälgar (18")
- ( )DRL-slingor
- (X)Färgade positionsljus (Orange)
- ( )Renovera nuvarande vinterfälgar
- ( )Bi-xenon linser i strålkastarna
- ( )LED-skyltbelysning
- (X)Coming Home/Leaving Home
- (X)Ta bort "Quattro"-streamer
- (X)Polering 2014
- ( )Tona allt bakom B-stolpen 15%

Interiör:
- (X)Extra nackkuddar fram; S-line
- (X)LED-innerbelysning
- (X)Laddtrycksmätare 60mm Defi
- ( )Aluminium-pedaler
- (X)Tygmattor med aluminiuminlägg
- (X)2-DIN hållare för stereo
- (X)Facelift knappar (MY11)
- (X)Koppla in Alpine-stero korrekt
- (X)Kolfiber-dekor i kupé (vinyl)
- (X)Parkeringshjälp (bak)

Önskelista:
- ( )Airride
- ( )Helfoliering, matt vit eller svart

Senast redigerat av t_one21 (4 augusti 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
10 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Ja ett första inlägg i projektet får väl innehålla den första utseendemässiga förändringen:
- Ta bort en framrutedekal som inte gör sig på bilen för 5öre

Någon tidigare ägare tyckte säkert att det var jätteballt med en gigant-dekal i dassigt silver, men det gör inte jag. De som missar att det är en Audi om texten inte står där kan gott vara ovetandes i så fall! lol

Lika delar pyssel och lite tur så tog det inte allt för lång tid innan dekalen gav upp och rutan var ren.

-----------------------------------------------------------

Före:

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-464ab2721f8725b7d5adb08f413cb694.jpg

Efter:

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-e7b7f6a414bdfc2f3962586bc22be4d3.jpg

Senast redigerat av t_one21 (13 februari 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
10 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Cool-fiber på rulle...

Hade sedan innan beställt en del vinyl med kolfiber-look som ligger och väntar på lite idéer. Har ju redan ett par som står med i To-do-listan i första inlägget men kände att det behövdes provas först på något annat än stora ytor eller komplexa former i bilen. Då fick lilla datorn rycka in, det får fungera som repskydd med tanke på att den kommer att få följa med ut i garaget framöver...

Så först kapa upp en lagom stor bit som täcker locket med marginal så att det finns lite att ta och dra i med.
Sedan göra rent locket från fett, med tanke på att det är av plast så bör man inte använda speciellt starka rengöringsmedel. I mitt fall så dör i alla fall inte plasten av lite t-röd, så bara lite snabbt torka bort skräp och fett.
När man lägger på vinylen så bör man stryka ner den med en skrapa eller handen allt eftersom för att slippa luftbubblor. Jag märkte med den här att den inte hade några luftkanaler på undersidan vilket gör det lite knöligare om man inte är noggrann från ruta 1.

För att få den följsam över hörnen på displayen/locket så värmde jag med en hårfön, det räckte ypperligt för att vinylen skulle töja sig utan att förstöra datorn. Sen är det bara fram med en skalpell eller brytbladskniv och försiktigt skära rent runtom. Det spelar ingen roll vilket du väljer så länge det är ett nytt fräscht blad!

-----------------------------------------------------------

Ovansidan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-abd775f66f39b18a1dbe82748ee22ed5.jpg

Insidan:

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-d615e3c2b3e2f7c2736d5c9a4db33622.jpg

-----------------------------------------------------------

Anledningen till att den får följa med ut i garaget är ju självklart att jag måste kunna posta nya inlägg här på garaget... eller för att VAG-Com kabeln kom i fredags!

Så nu återstår det bara lite mer preparationer innan jag kan koda för ComingHome/LeavingHome lights!

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-aaf3b0242c4e2799e6649cff430a8ed4.jpg

Senast redigerat av t_one21 (13 februari 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
11 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Alltid händer det något...

Efter att ha tutat ett par gånger på en polare vars Hynda (alltså en Hyundai) stod i vägen,
började den underbara Airbag-lampan att lysa... Den har en tendens till att vara bland det
knöligare som går att felsöka. Efter att ha läst en del angående de vanligaste felen på Audi gällande
Airbag så lutade det i vilket fall åt att det skulle vara kontakten under passagerar- eller förarstolen.
Så när jag kom hem var det dags för felsökning. Med den nyinköpta VAG-COM kabeln och VCDS så fick jag
i alla fall fram en felkod och även en mer konkret placering av problemet!

-----------------------------------------------------------
1 Fault Found
01738 - Crash Sensor for Front Airbag; Drivers Side (G283)
    011 - Open Circut - MIL ON
    Freeze Frame:
        Fault Status: 11101011
        Falt Priority: 2
        Fault Frequenzy: 1
        Reset Counter: 104
        Mileage: 204374 km
        Time Indication: 0
        Date: 2014-02-10
        Time: 20:25:45
------------------------------------------------------------

Så problemet fanns helt enkelt mellan styrenheten för Airbag och den främre Crash-sensorn.
Än en gång så fick google rycka in med hjälp för att lite snabbare lokalisera "G283", här är
resultatet av sökningen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-22bc2ce9bbeda44b1b07614b01a2c44e.jpg

Så upp med huven och hittade på den här lilla saken, med kontakten hängandes lite löst:

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-70457dcca9631e1eebcdadabc1824e4d.jpg

Så efter att ha petat i kontakten i sensorn igen så försvann varningslampan och jag raderade
felkoden.

ett problem mindre i världen!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
11 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Mörk, mörkare, lagom!

Passade på att köra Biltemas mattsvarta toningsfilm nu fram tills det är dags för besiktningen. Vänstra original - högra tonad (Bakljus på bakluckan)

Det ser lite trevligare ut med tanke på att bakljusen på bakluckan inte normalt lyser underfärd. Jag är egentligen mycket mer förtjust i deras toningsspray som blir blank, men det känns lite onödigt när besiktningen kommer krypande här fram i mars.

Här kommer en liten preview innan jag monterade dem på bilen igen:

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-7726bf3b888f57675ff00020adda6828.jpg

Senast redigerat av t_one21 (13 februari 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
12 februari 2014 · 1 093 Inlägg

2 på plats, 2 kvar

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-29c73031fe449d2dcdb34838b8b42e8e.jpg

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-fa6169f8855c77dac9cc73999b06789e.jpg

Vinter-skitig bil jag vet, men här syns i vilket fall skillnaden mellan den tonade och den otonade lyktan på förarsidan.

Jag tycker nog att i alla fall den mattsvarta filmen från Biltema är rätt skaplig att jobba med, beter sig som förväntat åtminstone. Nu är det bara de två yttre som ska få sig lite extra plast, sen är det klart!

Senast redigerat av t_one21 (13 februari 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
13 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Mer roliga prylar!

Igår kom ett litet efterlängtat paket från England, en short shift.
Leveranstiden på en vecka är väl heller inget speciellt att bråka på.
Men det blir nog att pula ner den efter jobbet, är inget större ingrepp men jag tänkte
ta lite bilder och ge en kort arbetsbeskrivning!

Som ofta med VAG (tex. Audi, VW, SEAT) så matchar många motor och drivline-delar märkena och modeller emellan. Just den här Short-shift armen är gjord för dessa:

SEAT:
    - Leon 1996-2007
    - Altea 1996-2007
Skoda
    - Octavia 1996-2006
VW
    - Eos 2007-2008
    - Golf GTI 2001-2005
    - Golf GTI 2006-2007
    - Jetta GLI 1999-2003
    - Bora GLI 1999-2003
    - Jetta GLI 2006-2007
    - Bora GLI 2006-2007
    - New Beetle 1999-2005
    - Passat (B7) 2005-2007
Audi
    - TT 1999-2011
    - A3 1996-2007
    - S3 1996-2007

Alla ovanstående modeller med följande motorer:

1.8T, 2.0FSi, 2.0TFSi, 1.9TDi eller 2.0TDi


Ha en trevlig dag!

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-10cf86f7b35ae2c7d46eab35bcbe388e_large.jpg

Senast redigerat av t_one21 (13 februari 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
14 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Att montera en Short-shift

Eftersom lösningen på att få i en short-shift i Audi A3an och övriga modeller som jag skrev ut i förra inlägget, inte är det traditionella att man faktiskt gör en förändring/byte av växelspaken, tänkte jag lite enkelt beskriva hur det går till.

Till en början brukar det underlätta att man öppnar huven...

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-5d7eaae5386a84c93bf3c524cb365915.jpg

Locket lyft, batteripolerna avlyfta, bulten som håller batteriet är släppt och batteriet har jag lyft bort.
Sedan sitter själva plattan batteriet och väggarna står på med tre bultar till innan den går att vända loss med lite kraft och ta ur motorrummet.

När batterihållaren är borttagen så har man gott om plats att göra bytet på själva armen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-ee9001a4fbbd021cbda3318ad85cce81.jpg

Det går två vajrar fram till armen, båda avslutas med en fjäder mot armen. Man behöver dock bara lossa på den vänstra som sitter på just den del vi ska byta ut. Med en vanlig plattång eller plattmejsel kan man utan större svårigheter lyfta av clipset som låser fast vajern.

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-31af4a6999c72994791d081cb74669ea.jpg

När vajern är släppt kan man gå vidare med att släppa på muttern i mitten som håller ned armen på plats. För att armen inte ska vrida sig fritt på axeltappen så har både den och armen splines, med en större för att den helt enkelt inte ska kunna monteras fel. Den nya armen var något tunnare i godset än den som sitter original och för att muttern inte skulle bottna så placerade jag en bricka mellan nya armen och muttern. Den måste dock vara stor nog i innerdiametern för att gå utanför alla splines och liten nog i ytterdiametern för att gå ner i brunnen på armen!

För att få loss original-armen så lyfter man på vänstra sidan (på ovanstående bild) och gicklar tills den glider av tappen.

Nu kan man jämföra den tapp som vajern ansluts på mellan de som skickats med och den som sitter på original-armen. De är så pass olika i formen att det knappt inte går att missta sig. Den gängas dit med en bricka på undersidan av nya armen i det justerbara spåret. Gör en chansning på hur mycket utslag du vill ta bort, desto närmre centrum desto kortare blir rörelsen i längdled. Den här short-shift armen ska kunna förkorta längden mellan 1-2(/3-4/5-6) med mellan 20-40% just beroende på hur mycket man vill ha. Själv valde jag att lägga den så nära centrum jag kunde för att minska med just 40%.

Nu kommer det roliga! montage...

Nu blir det helt enkelt att göra tvärtom, men börja med lite fett alt kopparpasta och smörj ned mot där axeltappen går in. Sedan är det smidigast att lägga den på tappen och vinkla in den i den högra armen med den lilla glidklossen. Rotera sedan armen tills den glider på tappen, det gör den endast när de stora spåren i axeln och insidan av armen matchar så det går inte att få på den fel!

Lägg på en eventuell bricka, skruva dit muttern. Lägg på vajern och sätt tillbaka clipset på den nya tappen för vajern. Enklast är att göra detta med växelspaken stående i neutral.

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-503a76f7be98af0fc1a4a0b3050a5d59.jpg

Nya armen på plats (dock utan clipset monterat på vajertappen på bilden), totala längden mellan 1an och 2an (3-4, 5-6) minskat med ca 40%.

Nu återstår bara att montera tillbaka batteriplattan/hållaren och batteriet samt lägga tillbaka kablarna.

Det var det för det här inlägget, återstår att se om jag kompletterar med short-shift även för rörelsen i sidled framöver.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
14 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Lull-lull

Beställde en extra nackkudde till bilen för nästan en månad sedan via eBay, och de hade trillat in igår.
Kommit små grejer varje dag nu nästan känns det som, men det lugnar väl ner sig lite ett tag nu. Har fullt upp i helgen så det blir inte mycket pyssel då heller.

Men kuddarna är i alla fall i svart läder med S-line brodyr, mer svart än sätena än så länge så det är en liten missmatch. Men det tar dom igen i att vara bekväma!

-------------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-5c8b3527021175411936957abc334be0.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-23e5fcb505da6de98cb3e701728609a3.jpg

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
17 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Luma!.. Eller?

Fick äntligen hem en omgång med LEDar till kupén, BA9S med fem SMD dioder vardera.
Ger ett riktigt vitt ljus (5000K) utan att bli blått. Just nu kvarstår dock att mata i ett litet motstånd som ska få äta upp den lilla krypströmmen som finns i belysningskretsen, den gör att alla lamporna avger lite lite ljus. Självklart kommer det en bild-update med lösningen.

Sen dök ett annat bekymmer upp, ballasten på höger sida till xenonet har gett upp.
Så beställning på en ny är gjord och än en gång ställer eBay upp med rimliga alternativ, 1450kr för en ny ballast. Jämfört med att köpa en begagnad som gått 23k mil för 1250, eller en ny för över 2700kr.

Förhoppningsvis hinner den dyka upp till helgen. I så fall blir det lamphus-renovering med lite modifikationer. Då lutar det även åt att ge grillen lite kärlek...

Tills dess dyker det möjligen upp lite småsaker!

-----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-7e2de13d2cb4deff58fb4b9a736b41f6_large.jpg

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
18 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Den dyra lilla jäveln...

På tidigare modeller av Audi A3 8X så räckte det med att släppa på själva huset till strålkastarna för att kunna enkelt byta lampor, ballaster eller hela huset. Men eftersom inget ska vara enkelt får man från 2005 (single-frame grillen) släppa på halva fronten för varje strålkastare; alltså hela fronten om båda lyktorna ska bort.

Turligt nog behövde vi bara släppa halva för tillfället då en av ballasterna gett upp som jag skrev i förra inlägget.
Fick lite hjälp av Preasty som har lite mer vana inne av att riva och skruva ihop Audi´s. Nu inväntar jag en ny ballast så blir det att riva hela fronten och ge strålkastarna lite kärlek och förändring.

Största problemet gällande just strålkastarna fram är att det är lite knöligt att hitta eftermarknadslyktor som passar orginal-xenon. Så det blir lite färg och omstrukturering (ala Airaksinen) då i alla fall.

----------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-13c3e11c51bae5903f6014e93c93e18f.jpg
----------------------------------------------------------

Nypris exkl frakt från Tyskland: 2599kr
Pris exkl frakt från Xenonkungen: 1995kr
Pris exkl frak från bildelsbasen: 1250-1750kr (20k-5k mil)
Nypris inkl frakt från Lettland: 1345kr

Xenonkungen hade varit ett alternativ och enheten hade varit garanterat 100% ny, men dessa kan vara demonterade från provserier och liknande, och då är jag i valet nästan tillbaka på att köpa en från bildelsbasen...
Då skiljer det inte många kronor mot en ny från Lettland och så fick det bli.

Så vänta vänta vänta... så kommer en uppdatering med demontering av fronten samt byte av ballast och xenon-lampor (5000K).

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
18 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Kvällens uppdatering

Kan bjuda på ett par bilder från kupébelysningen, har inte åtgärdad att de smålyser pga krypströmmen som normalt inte märks när man har glödlampor som behöver mer ström för att ens glöda.
Men de lyser bara medan bilen är upplåst, så det är ingen fara och inget som stör.

Första bilden är över främre panelen i taket, två huvudbelysningsfönster med 36mm LEDar i och två mer spot-liknande med varsina BA9S i. Den nedanför är bakre takbelysningen som består av en BA9S i vardera fönster.
Till höger är en före och en efter-bild från belysningen vid speglarna i solskydden, 36mm.

Det som är kvar är som sagt golvbrunnar, handskfack, bagageutrymme samt dörrar. Håll till godo...

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-4849d41f634290ae35150bf22df434ac.jpg

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
19 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Bra service=OK att betala lite extra

Ska iväg nu efter jobbet och plocka upp nya dumpen som är en Revision D från Audi Västerås. Satt och kikade på pris innan den skulle inhandlas och självklart var de dyrast när det väl kom till kritan. Detta trots att jag räknade in frakter i priserna jag hittade. Som mest skiljde det 300kr... Så en ny återcirkulerande dumpventil för 757kr, varför då? Om jag nu kunde få den billigare?

Leveranstiden på den billigare för 450kr var en vecka och Audi skulle få hem den på två dagar. Men inte ens leveranstiden var avgörande. Service! dagens ledord utan tvekan. När jag ringde upp dem för att få prisuppgifterna så slog han på regnumret och vi började prata om just A3 från 2005 och vilka felkällor det kunde finnas för det taskiga laddtrycket på 0,5bar. Efter att ha pratat nästan 15min om diverse saker som han vanligen åtgärdar på just 2.0TFSI motorn så la jag beställningen hos dem, just av den enkla anledningen att han erbjöd betydligt mer gratis i form av tips, råd och hjälp med mina problem.

Så se till att supporta de som ger er hjälp på vägen, kan vara värt någon hundring extra wink

-------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-d98fd7715377aaf13d1dbadee1d5e082.jpg

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
20 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Vinyl

Har ett lacksläpp på den ena galvade plåten som sitter över B-stolpen från utsidan. Har kikat lite tidigare på att byta ut dessa till nya i kolfiber men har gärna velat se hur det skulle se ut på plats. Så tog mig tid att klä den ena med kolfiber-vinyl igår kväll.

Själva folieringen är i själva verket ganska enkel om man ser till att ta fram stora förrådet med tålamod innan man drar igång. Först ut är att släppa på den lilla plastbit som täcker skruvarna till plåten jag ska klä. Enklast är att ta en platt skruvmejsel och försiktigt, med båda dörrarna öppna, bända ut den nedre kanten tills den släpper. Var bara noggrann med att inte råka följa med när den släpper och bryta sönder de två klackarna som håller den i den övre kanten.

Sedan sitter det två torx som bara är att skruva ur

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-d2a717976c447ac68450596f52c2978c.jpg

------------------------------------------

Nu är plåten bara inskjuten i överkant, så lyft ut den lite ner till och dra nedåt så släpper den.

Dags att tvätta av plåten och då brukar jag använda en bomullsduk och t-röd för att bli av med smuts och fett på samma gång. Se även till att göra rent baksidan, vi kommer att vika in folien där för att den bättre ska sitta på plats sedan, samt att under själva folieringen så är det bra om man kan hålla i plåten överallt...

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-b09e729b2e1be0219436342d191ab168.jpg

------------------------------------------

Nu är det dags att måtta upp en lämplig storlek på vinylen, se till att vinylen räcker upp på sidorna och runt kanten till insidan. Det gör att man dels har lite material att dra i utan att försämra fästförmågan på den yta som kommer att synas samt att vinylen fäster in på baksidan och då lättare kommer att hålla sig snygg.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-b7b92c6bf251fddc8d9abdbd07329269.jpg

------------------------------------------

Se till att plåten är helt ren, dra sedan av foliens skyddspapp. Jag valde att lägga folien med klistret uppåt för att enkelt kunna lägga ner plåten med en bra riktning. När jag bestämt hur den ska läggas på börjar jag med att lyfta upp vinylen närmast mig och dra handen in och längs med plåten. Då slipper jag luftbubblor som annars lätt uppkommer om jag istället lagt vinylen ovan på plåten.

Nu kan man försiktigt vika in ena sidan för att bara skydda den, för att nu ta tag och börja bearbeta andra sidan.
Jag börjar på mitten eftersom plåten är lite böjd, då har jag utrymme åt båda hållen på slutet att justera och värma för att få det snyggt och jämt.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-283206889122bd7d433efe6fb7274180.jpg

------------------------------------------

Se till att ha ca. en centimeter över som ligger vikt in på baksidan så kommer vinylen att sitta kvar bra även genom biltvätten wink Bästa verktyget att värma med för min vinyl är en hårtork, ger lagom mycket värme och luft över en större yta. Då sträcker filmen ut sig jämnare över ett större område när man drar i den.

Repetera proceduren på andra sidan, kan vara till hjälp att värma vinylen lite som att den enklare ska släppa från den provisoriska placeringen från början.

När båda långsidorna är på plats kan man försiktigt skära bort överflödig vinyl och vika in kortsidorna.

I mitt fall valde jag att lägga vinylen även över där skruvarna ska in igen, värm till vinylen är riktigt mjuk och pressa ner den i alla skrymslen så kommer den att klistra fast där (om din vinyl håller måttet!).

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-232f3747b92d7fed2f465ed666a0695b.jpg

------------------------------------------

Så hur ser det då ut när den sitter på plats? Jag tycker att det är rätt snyggt, än bättre om bilen får sig en vit foliering fram över, men cool-fibern är där för att stanna.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-0fd4c075fa0c15603673d13b6ebea320.jpg

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
21 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Planerat byte - Söndag

Tog en snabbvända förbi OKQ8 och lyfte bilen, dels för att kika vart dumpen satt mer exakt men också inspektera varför avgassystemet börjat slamra och låta (mer än vad det gjort...).

Tog tyvärr ingen bild på avgassystemet och den lilla läckan. Någon av de tidigare ägarna har i vilket fall gjort en riktig hemmafix-lösning för att stegra dimensionen på röret från katten. Den är dock tät men inte anslutningen mot Simons dämparen som hänger i mitten. Så det blir att riva ner och lappa ihop så det klarar besiktningen, sen blir det nog att byta ut diverse delar av systemet eventuellt till sommaren.

Det slamrande ljudet var dock inte värre än att första infästningen med dubbla pinnar inte längre höll sig i infästningen. Det har säkert bidragit till det ökade avgasljudet med när det legat och gett resonans rakt mot ramen. Lätt åtgärdat i vilket fall, bara att stoppa tillbaka. Dock hade jag inte tid igår att stå och vänta på att det skulle svalna, så för köra lugnt tills jag kommer upp på lyften igen.

I onsdags skulle jag hämta ut nya dumpen från Audi men blev segdraget på jobbet och kom iväg hemåt senare än planerat. Men Preasty ryckte ut och plockade upp den åt mig. Så nu ligger den och väntar på att bli monterad, men det får bli när allt är svalt och den står upplyft.

------------------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-4f655fa3d38ba26ff7b29fd4859d4a34.jpg

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Admiral-
21 februari 2014 · 20 Inlägg

Grymt jobbat smile

Måste få fråga vad syftet är med den nya dumpen är? Att få ett jämnare laddtryck eller?

TomBjorklund VAGIS Car Club
21 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Admiral- skrev:
Grymt jobbat smile

Måste få fråga vad syftet är med den nya dumpen är? Att få ett jämnare laddtryck eller?

Kul med respons!

Nja, i det här fallet så hoppas jag på att få ett laddtryck igen wink Just nu laddar den 0,5Bar, vilket är lågt för att vara orginal. Enligt förra ägaren ska den dessutom vara chippad med Steg 1, så då borde den ladda närmare 1Bar. Jag såg till att läsa ut felkoderna för motorn och då dök det upp en som Ross-tech härrör till trasig dump (alltså att styrningen vill ha säg 1Bar men lyckas bara mäta upp tex 0,5Bar, eftersom ett trasigt membran i den återcirkulerande skulle göra att turbon mer pumpar runt luften till sig själv istället för att bygga ett högre tryck).

Det kan vara annat som spökar, men det är första steget i alla fall. Sen sitter den lite knöligt till så ska jag ändå ta bort den gamla för att titta så kan jag peta dit en ny. Audi från 2005-2007 har haft problem med sina dumpar, ibland har de gått sönder med en motor som är helt original och är motorn trimmad i något avseende så har dumpen nästan alltid gett med sig.

Själva spolen är det inget fel på, utan själva tätningen mot tryckröret. Skillnaden är att de första revisionerna hade ett gummimembran som inte orkade med trycket och där med slets hål på.

Så förhoppningsvis är det en sådan jag kommer demontera och sedan i med en fräsch. smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
24 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Fronten riven och dumpen bytt!

Mitt inlägg försvann så här är det igen!

Fick åter igen support av Preasty med lite utrymme under bilen och byta ut den gamla dumpen. Den var troligen bytt en gång tidigare, men till en så pass nu gammal revision att det fortfarande var gummimembran. Tidigare konstruktionen var knappt hållbar för ordinarie laddtryck och med tanke på att denna A3'a har Steg 1 chip så gav den med sig, troligen har även förra ägaren åkt runt med trasig dump...

I vilket fall är det bytt och gav ju självklart en helt annan respons i bilen. Jag har dock inte hunnit in och kika på felkoderna och nollat dessa, så det är inte säkert att bilen totalt sett levererar fullt än.

På A3an sitter den lite illa till, med tanke på att motorn är tvärställd och turbon hamnar bakom den mot torpedväggen. Så man kommer "enklast" åt den lite från höger hjulhus. Men med ett litet slätrakade kommer man åt att släppa den.

Bilderna nedan visar först de två olika dumparna, där den gamla har grönt gummi. Bilden efter är den gamla dumpen i sin helhet där man kan se hålen i membranet och den sista bilden visar ännu tydligare vart och hur hålen är.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-a4a9c797f30791b62c2f1d945e48472e.jpg

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-6320d30ad5e9db82d089d5a78a86ec3c.jpg

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-0b0c2f447309baab91b998204d94647d.jpg

------------------------------------------

Sen passade vi på att riva av fronten, nu kommer troligen ballasten idag medan jag är på jobbet med UPS (hem så klart...), så har jag tur kan jag plocka upp den nya ballasten och prova den på tisdag. Men tills dess får bilen stå. Ska ge grillen och strålkastarna lite omvårdnad och kärlek under kvällen imorgon. Färg och lite vinyl står på tur.

Senast redigerat av t_one21 (25 februari 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Admiral-
25 februari 2014 · 20 Inlägg

okej då är jag med på noterna, får hoppas laddet hittat hem nudå smile

TomBjorklund VAGIS Car Club
25 februari 2014 · 1 093 Inlägg

Den nakna varianten

Så efter att vi bytt ut dumpventilen passade jag på att få ner fronten när bilen ändå hängde i lagom arbetshöjd. Så det blev lite naket den lilla biten hem...

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-da6937a7c4daa1f6cffc8131243d09ea.jpg

------------------------------------------

Sen sitter grillen med ramen fast i fronten med en hög skruvar + plast-clips som är riktigt jävliga. Se till att ni står varmt till om ni pysslar med det, annars är det ganska stor risk att clipsen sjunger på sista versen när man tappar tålamodet wink

Hela paketet som trillar loss när det väl just lossnar ser ut så här:

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-6be29eca286b71982be5d4f122fab993.jpg

------------------------------------------

Sedan är det än mer clips för både ringarna och kromade ramen, samma gäller här; var försiktig och införskaffa nytt tålamod så det går att montera igen wink

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-4599556e9f88efc7893635e82f55643e.jpg

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-1b0d7b0ffbc0b30587a459bfcb7a63f6.jpg

------------------------------------------

Sen kommer det förhoppningsvis lite färg på det här innan det är dags att montera allt igen!


Skillnaden med en ny dump
Efter bytet av dump märks en ganska stor skillnad i acceleration så fort turbon börjat ladda. Har tyvärr inte hunnit koppla in laddtrycksmätaren igen och kollat vad den laddar nu, inte heller hunnit plocka bort felkoderna. Men det kommer smile Oavsett om det är något mer som spökar så har det absolut gjort lilla Audin busigare än när jag hämtade den wink

Admiral- skrev:
okej då är jag med på noterna, får hoppas laddet hittat hem nudå smile

Så som svar på din fråga; Ja, jag tror det! mycket möjligt dock att det smiter ut lite ladd i gamla slangar och eventuellt vevhusventen (PCV), men ska prova att felsöka det med när jag ändå nollställer alla felkoder här framöver smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang