AUDI A3 Sportback 2.0TFSI - OEM+

Senaste update: Bilen såld, projektet avslutat
  • 76 Följare
  • 115 481 Visningar
  • Projektet avslutat 29 januari 2015
TomBjorklund VAGIS Car Club
12 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Dagens bidrag blir ett klipp

Bytte kamera i iPhonen igår efter att den fått ett fall på 1.5 våning och tappat kunskaperna hur man gör med autofokus... Så passade då på att inviga kameran i mörkret genom att filma en snutt på laddtrycksmätaren jag monterade i helgen som va.

Har kommit fram till att byta färgerna så att den lyser rött när instrumentbelysningen är påslagen och vitt dagtid när bilen är igång. Det kommer ge ett enhetligare intryck.

Här kommer i alla fall öppnings- och avslutningsceremonin:

http://www.garaget.org/video/143427

Senast redigerat av t_one21 (12 mars 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
13 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Snabbast!.. eller?

Äntligen lyckats få tag på en dubbel-DIN bur till Audinin, de är inte svåra att hitta bara till rätt pengar.

Hittade efter mycket sökande till slut en säljare i Tyskland som hade en bur till en billig peng, så då var det bara att slå till.

Nu till det tråkiga; DHL

De är är kvickare med bra marknadsföring än sina leveranser. Efter att paketet blivit inskannat och lämnat avsändaren har de lyckats skicka paketet fel i Tyskland två gånger innan det nu äntligen är någonstans i Sverige...

http://www.resume.se/Global/Bilder/Kampanjer/D/dhl_is_faster.jpg

Bara att bita ihop och se glad ut samt hoppas att paketet är helt, en sned bur har jag ingen nytta av.

Nästa lilla undersökning blir vilka knappar som ska monteras i denna då original från 2005 inte alls passar på grund av att de är gjorda för singel-DIN logiskt nog.

Det finns tre alternativ, hitta knappar för 2-DiN från antingen 2005, 2009 eller 2011.

Alla har sina för- och nackdelar enligt följande:
2005
- Passar utan problem i korgen och är enhetligt med årsmodellen på bilen även om det är just dessa knappar som skiljer sig mest i interiören jämfört med faceliften 2009

2009
- Passar med lite flyt i korgen utan modifikation, ger mittenkonsolen utseendet av att vara från 2009
- Knapparna går att byta ut mot andra
- Drickahållaren ersätts med korthållare
- Korthållaren kan ersättas med ytterligare tre knappar så att den blir liksidig
- Knapparna har en tendens till att inte sitta rakt och med jämna mellanrum.
- En ensam kromad list under knapparna

2011
- Passar med lite flyt i korgen utan modifikation, ger mittenkonsollen utseendet att vara från 2011
- Knapparna är fast, går ej att byta ut (säger de i alla fall...)
- Varken kort eller drickahållare
- Knapparna sitter perfekt i förhållande till varande
- En kromad list över och en under knapparna

Det lutar ju då självklart mot 2009 eller 2011. Det måste gå på något sätt att anpassa 2011ans knappar och sitter de då bättre på plats så är det självklart bra mycket snyggare.

Det handlar väl mest om det finns en större prisskillnad mellan dessa två och tillgång, kan vara bra om man får tag i det inom rimlig tid...

Återstår att se när korgen väl kommer vilka knappar det blir smile

Var ut till Feltema i Västerås och köpte solfilm, rutorna sitter ganska bra till så det borde gå att få till även med billig film. Värmer man försiktigt med tex hårfön i stället för varmluftspistol så drar den inte ihop sig så jäkligt. Jag passade på att ta en helhetsbild på bilen när parkeringen ändå var tom rnt omkring.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-3182a85f26988eb6de639ccf268af17a.jpg

------------------------------------------

Helt otroligt, medans jag sitter och laddar upp bilden så ringer det en tjej från posten som står med mitt paket hemma och undrar varför jag inte öppnar... smile Normalt lämnar de bara en avi och lämnar in det på mataffärn, men hon tog sig tiden att slå en pling och kolla om jag var hemma eller i närheten! Tummen upp Posten (trodde aldrig att jag skulle säga det wink ). Fick försändelse ID:t via sms så att jag kan hämta den efter jobbet.

Intressant är att DHL tydligen körde paketet fram till införseln i Sverige och där efter har posten tagit vid, någon mer som varit med om detta?

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
PatrikB92 Med-lem
13 mars 2014 · 341 Inlägg

t_one21 skrev:
Snabbast!.. eller?

Helt otroligt, medans jag sitter och laddar upp bilden så ringer det en tjej från posten som står med mitt paket hemma och undrar varför jag inte öppnar... smile Normalt lämnar de bara en avi och lämnar in det på mataffärn, men hon tog sig tiden att slå en pling och kolla om jag var hemma eller i närheten! Tummen upp Posten (trodde aldrig att jag skulle säga det wink ). Fick försändelse ID:t via sms så att jag kan hämta den efter jobbet.

Intressant är att DHL tydligen körde paketet fram till införseln i Sverige och där efter har posten tagit vid, någon mer som varit med om detta?

Beställde bromsskivor + belägg från Tyskland för något år sedan, posten körde hem det till dörren smile Det satt en lapp från DHL på paketet, så det var samma för mig där som det var för dig nu smile

Har själv jobbat på posten och jag tog alltid med mig paketen och knackade på först innan det skrevs någon avi, det uppskattades väldigt mycket hos de ja körde post till smile

Kör: Passat 3BG 1.8T -05
lasse_sjoblom .
16 mars 2014 · 197 Inlägg

en av de intresantare trådar på garaget med mycke bilder, beskrivningar och info . prem lagd

Audi s6 "urs6 avant 2.2t" (1996)
TomBjorklund VAGIS Car Club
17 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Lugn helg med nya problem på halsen

Helgen i stort har varit lugn, tyvärr även för Audin. Det enda positiva är att reg.plåten nu sitter på plats i fronten igen (även om den ser lite mindre tuff ut) med fina skruvar donerade av Preasty.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-33d3d47717783490c5184ed992de7ff4.jpg

------------------------------------------

Följde med fina plastskallar att knäppa på när plåten blivit fastskruvad, så en klar visuell förbättring än de lätt rostiga skruvarna som höll den innan grillen gjordes i ordning.

Det negativa är att det förmodligen är någon eller några vakuumslangar som gett upp under huven. Laddtrycket har sjunkit, tomgången pendlar nu mellan 900-1500rpm och det finns ett visst pysande ljud under huven.

Felkoderna för detta har bland annat varit; För snålt på tomgång, Felaktiga värden från LMM och fel värde på önskat kontra faktiskt laddtryck. Så nu låter den som ett mindre flygplan med 3"-systemet med endast en mellandämpare. Inte en chans att gå igenom besiktningen heller för den delen.

Så framöver blir det felsökning av slangar i motorrummet... man kan ha roligare saker för sig!

Sen har vårkänslorna varit på frammarsch i Västerås under ett par veckor, så nog har det kliat lite att göra i ordning sommarhjulen. Det behövs inte längre på ett tag...

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-823fe1d7d00fc5684e183f2e75dc7c22.jpg

------------------------------------------

PatrikB92 skrev:
Beställde bromsskivor + belägg från Tyskland för något år sedan, posten körde hem det till dörren smile Det satt en lapp från DHL på paketet, så det var samma för mig där som det var för dig nu smile

Har själv jobbat på posten och jag tog alltid med mig paketen och knackade på först innan det skrevs någon avi, det uppskattades väldigt mycket hos de ja körde post till smile

Överlag tycker jag nog att Posten har varit något mer service-minded smile Väntade på ett paket med bus i för några år sedan (Traxxas 4x4 med borstlös motor och dubbla paket Litium-batterier) och fick en sms-avi. Men paketet fanns varken på angivet uthämtningsställe eller postcentralen. Fick hjälp att lokalisera det (fredag 16.05 big_smile ) och de kom fram till att det inte ännu ens kommit till centralen utan höll på att lastats av från lastbil. Men jag fick ett telefonnummer och kunde få åka direkt dit och lösa ut paketet. Så jämfört med UPS och DHL så står de högre i kurs, definitivt nu! smile

lasse_sjoblom skrev:
en av de intresantare trådar på garaget med mycke bilder, beskrivningar och info . prem lagd

Kul att höra! Försöker att få med allt pulande som blir, tycker det är lite roligare än att bara visa färdiga resultat. Blir mer projekt-tråd om man gör så wink

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Greken021 Västerås Night Racers founder
18 mars 2014 · 431 Inlägg

alltid roligt med audi projekt. plus om man kan se det rulla i stan oxå big_smile

Sponsring: JB-ENGINE (http://jb-engine.se/)
audi a3 1.8tsq - 500whp projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=267168
Lägg gärna en röst på bilen: http://www.garaget.org/mypage/edit_car. … _id=308412
Audi A3 1,8TS QUATTRO "Västerås Night Racers" (2000)
TomBjorklund VAGIS Car Club
19 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Läckan hittad!

Efter att jag slutat jobbet igår passade jag på att leta efter den pysande vakuum-läckan som ställer till det för tomgången. Började med att släppa på motorkåpan med LMM fortfarande inkopplad för att det inte skulle genereras några felkoder pga det, även luftfiltret sitter i kåpan så det är bra att ha på när jag ska starta motorn.

Efter att ha startat upp den så provade jag att dra i ett par slangar som kunde tänkas vara skyldiga och mycket riktigt, där var läckaget!

Om ni ska påbörja en felsökning i en bil som någon annan haft för er, börja alltid med att kontrollera deras lösningar. I många fall är det brist på kunskap eller att de snålat in på pengar som gjort att lösningen inte hållit måttet.

I det här fallet fanns läckan mellan insuget och deras eftermonterade T-kors för att mäta laddtrycket. Att tilläggas är att det även var detta T-kors som det enbart hängde en slangstump på 3 cm ut i motorrummet. Alltså fanns det en permanent vakuum- och laddluftläcka innan jag pluggade den. Dock användes detta T-kors igen när jag nu installerade min laddtrycksmätare...

I normala fall skulle man sätta ett T-kors i plast/nylon eller metall som har nipplar avsedda för dimensionen på slang och kapa bort tillräckligt av slangen för att T-korset inte ska göra slangen längre än original. Men den här lösningen innefattade en för grov slang från insuget ihopdragen med slangklämma, till ett T-kors med vanliga högtrycks-nipplar, till en för grov slang till originaldelen med slangklämma som höll åt det.

Än mindre bra var att de enbart kapat halvt igenom slangen för att sedan dra av den = sprickbildning innan den ens var på plats.

Slog av motorn och gick fram för att börja skruva bort klämmorna med handen på T-korset och det gav detta resultat...

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-53a212911dac5efce2bc3fdddbf75901.jpg

------------------------------------------

Lyckades hitta på en slang i gömmorna som förmodligen är lika dan som satt där tidigare, allt för att kunna använda bilen och framför allt besikta den! Men ny slang är beställd, sen får vi se hur och var inkopplingen av laddtrycksgivaren blir.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-7b5a0909ae57735ebd314ec7c5e225a0.jpg

------------------------------------------

Nu finns det lite att göra innan besiktningen som är bokad till måndag morgon:
Laga avgasläckage före mellandämparen
Plocka bort toningen på dimljus & bakljus
Byta positionsljusen till vita
Kontrollera felkoder så att inget oväntat dyker upp

Får väl se hur det går wink

Greken021 skrev:
alltid roligt med audi projekt. plus om man kan se det rulla i stan oxå big_smile

Ja, jag säger det samma! Håller ögonen på ditt projekt med! smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Snappz
20 mars 2014 · 77 Inlägg

jag gillar din tråd skarpt! allting är så bra beskrivet! (y)

TomBjorklund VAGIS Car Club
20 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Att göra klart...

Efter att jag gjorde i ordning motorkåpan har jag inte tagit mig för att sätta tillbaka insugsslangen på plats och har nu bestämt mig för att göra en ny lösning på samma plats. Dels på grund utav att flexslangen på ovansidan blivit skadad så att det är hål samt att infästningen för den blivit sönderdragen av någon klåpare innan som försökt lyfta motorkåpan utan att lossa skruvarna till den.

Men för att börja någonstans så har jag plockat lös de andra två delarna från baksidan av grillen för att malla av och kunna använda samma infästningar, allt för att kunna återställa till original.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-5caa01bcc68f11272b7e294a7fcb03ba.jpg

Hela den del som sitter från motorkåpan (innehållande luftfilter), fram till insuget genom grillen. Består av en slang som går från 3" till en bred anslutning som går ut i den del som är fäst på baksidan av grillen. Här kan den inströmmande luften gå 50/50, antingen in i insuget eller ner (vita området) in i motorrummet.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-4ef966298db187db4018ea808099e857.jpg

Om man som nybörjare rycker bort motorkåpan är det stor risk att man glömt lossa denna skruv samt motsvarande på andra sidan, vilket resulterar att fästet direkt går av och att risken att slangen inte hänger kvar och längre ger ett kallluftsinsug.

------------------------------------------

Men som jag skrev i förra inlägget så är det besiktning på g, så det finns några andra saker som står lite högre på To-Do listan...

Snappz skrev:
jag gillar din tråd skarpt! allting är så bra beskrivet! (y)

Man tackar! Känns lite som att om jag ändå ska ta kort och dokumentera allt jag gör kan jag lika gärna lägga någon minut extra på att förklara med smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Snappz
20 mars 2014 · 77 Inlägg

t_one21 skrev:

Snappz skrev:
jag gillar din tråd skarpt! allting är så bra beskrivet! (y)

Man tackar! Känns lite som att om jag ändå ska ta kort och dokumentera allt jag gör kan jag lika gärna lägga någon minut extra på att förklara med smile

Det är perfekt för sådana som mig! som bara är här för att lära sig! big_smile

TomBjorklund VAGIS Car Club
23 mars 2014 · 1 093 Inlägg

En helgs bestyr

Uppdateringen kommer lite efter, har haft fullt upp med lite renovering hemma under helgen...

Lyckades styra ihop det med att få låna lite plats i ett varmgarage igår när jag skulle laga läckaget på avgassystemet. Presty hade lite plats över framför sin och garagekompisens söta små svarta Evos. Observera! Jag passar på att kalla dem söta innan de fått i sina motorer igen av en anledning, jag har helt enkelt inte en suck då... wink

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-62de7d6513e07d2ccacd035a4312051d.jpg

------------------------------------------

Men tacksamt nog så räckte det att lyfta den på långsidan för att komma åt framför mellandämparen, så en hel del avgaspasta, bandage och en ny klämma. Efter det en riktig vända och hetta upp avgasröret för att härda det.

Som jag skrivit tidigare så har jag sedan jag lackade motorkåpan inte monterat tillbaka resterande delar som styr luft från fronten. Dels så är ett par fästen avbrutna, och dels innefattar den lösningen att en stor del av luften som sugs in till filtret kommer från motorrummet. Så efter att ha mätt diametern på inloppet i motorkåpan så blev det en svänga förbi Biltema och hämta upp deras 3" insugsslang. Billig peng för att kunna prova ett par nya lösningar jag funderar på. I stället för att ta luften ur grillen där flödet är ganska begränsat (fysiska grillen är ju täckt av kylare på baksidan och där insuget satt original är till stor del täckt av huven vilket gör att det är lättare att suga luften som finns i motorrummet ändå), så tänkte jag leda upp luft underifrån.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-26371f17e80db62bc0036a7182a30873.jpg

------------------------------------------

Helt enkelt låta nya slangen gå ner genom motorrummet och sluta en bit ovanför hasplåtarna. Ska logga lite insugstemperaturer och se om det gör någon skillnad smile

Det kom ett trevligt litet paket från do88.se med i förrgår. Väntar på en liten adapter från eBay som ska få en nu fräsch vakuumslang i svart och min eminenta bränsleslang som agerar vakuumslang ska bytas mot en något kortare, modell rätt wink

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-5416839b986f5f09ec852385b2f9b7e1.jpg

------------------------------------------

Ska göra en tillsvidare-toning av rutorna när det finns någon stund över. Sen blir det att plocka bort rutorna och göra det ordentligt mer framåt sommaren smile

Toningen på alla lysen har tagits bort och allt ska vara klart inför imorgon utom en sak...

Snappz skrev:
Det är perfekt för sådana som mig! som bara är här för att lära sig! big_smile

Kul att du känner så! smile kommer mer kul grejer framöver!

Imorgon är det dags allt rulla in till besiktningsmannen! Kvar är att byta positionsljusen, bra om så lite som möjligt sticker ut en måndagsmorgon!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
TomBjorklund VAGIS Car Club
24 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Trevlig måndag

Riktigt trevligt vår-väder idag!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-d7c7d473a79b64473846c9c1800127b4.jpg

------------------------------------------

07.15 var det dags för besiktning...

En trevlig och morgonpigg typ som tog nyckeln och drog en repa.

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-54f492288f8d0cff24822695ff6b4d0e.jpg

------------------------------------------

Löstagbara draget var väl det enda som jävlades lite, hoppades väl på att han skulle hoppa över att kolla det men icke sa Nicke.

Jag hade provat slita lite i den innan men det satt rätt bra, besiktningsmannen däremot rev fram smörjolja och gummiklubba. Så efter att han hängt i den och jag klappat på den (dragkroken, inte honom) så släppte den. Full av sand och skit så är det förklarligt att den satt. Men han skrapade rent den och fästet, smörjde och sköt i den igen och den satt som ett smäck!

Tydligen underkänner han 3/10 löstagbara drag om dagen, dels pga att de sitter fast när det ska gå att ta loss samt att de glappar för mycket när de ska vara låsta i dragläget.

I vilket fall blev det blankt papper!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-fabff33b2ad30f69adc3b8987a2db16b.jpg

------------------------------------------

Hoppas er måndag blir lika bra!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Emil_sb
24 mars 2014 · 210 Inlägg

Gött att den gick igenom.. Ett vanligt fel som dom flesta med avtagbar kula gör är att låta den sitta i alltid. Det är då den kärvar fast.. smile

Blir nog riktigt bra med luftslangen förövrigt smile

Kolla gärna in mitt Audi A4 Projekt!
Mack855
24 mars 2014 · 1 354 Inlägg

Den är så grann din A3a!! Blankt papper var väl inte oväntat? wink

nyller BMW 335D E91
24 mars 2014 · 1 399 Inlägg

Riktigt trevlig tråd måste jag säga! Kommer följas med nöje! Keep up the good work! wink

Billling
24 mars 2014 · 362 Inlägg

Sjukt bra tråd med alla utförliga beskrivningar och step by step instruktioner hur du gör allt! Bilen blir bra som bara den! Nu känner man sig dock väldigt slarvig i sin egen projekttråd sad Följer såklart smile

TomBjorklund VAGIS Car Club
25 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Lite funktionalitet, TACK!

Som jag skrivit tidigare så sitter det en xenon-konvertering i helljuset. Jag brukar rent allmänt gå lös på de som byter till xenon utan att göra det rätt och riktigt, bland annat här på g.org... Men jag har xenon i halvljuset original vilket då inkluderar både automatisk nivåreglering och högtrycksspolning.

Den tidigare konverteringen innefattar H7-sockel (original) med 35W och 8000K lampor. Nackdelen med att gå upp så pass långt i färgtemperatur är att man tappar en hel del av funktionaliteten i xenonet så fort det är lite sämre väder (blöt vägbana, regn, snöfall). Så för att fortsatt använda de ballaster som sitter på plats idag så har jag fått hem två nya lampor som är på 6000K.

Viktigt att tänka på är att xenon-lamporna slits med antalet tändningar och drifttimmar det utsätts för, så att byta lampor innan de går sönder kan vara en bra idé om man är intresserad av att se något wink

Jag har lite funderingar på att framöver byta projektorlinserna i halvljuset till bi-xenon, för att kunna dra fördel av att slippa tändningstiden på helljuset samt utnyttja halvljus-lamporna till max eftersom de ändå lyser. I det läget är det förmodligen inte intressant att behålla konverteringen i helljuset heller, men det tar vi då i så fall!

Här kommer i alla fall en liten bild på vad som ska ner i lyktorna!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-7e1d035d12731a04e31b5e1057d89c06.jpg

------------------------------------------

Tempz skrev:
Gött att den gick igenom.. Ett vanligt fel som dom flesta med avtagbar kula gör är att låta den sitta i alltid. Det är då den kärvar fast.. smile

Blir nog riktigt bra med luftslangen förövrigt smile

Ja, förra ägaren hade aldrig(!) demonterat den... Så nu ska jag leta rätt på ett täcklock bara, sen får den ligga i bagageluckan. smile

Jag tror att det kan bli bra, ska försöka att stuva om lite grann bland framför allt vakuumslangarna så att den kan smita ner lite bättre. Oavsett måste jag kika att den inte höjer temperaturen på insugsluften smile

Mack855 skrev:
Den är så grann din A3a!! Blankt papper var väl inte oväntat? wink

Tack! big_smile
Men man vet aldrig! wink Var ju som sagt lite fundersam kring dragkroken, onödig 2a. Sen vet man aldrig när det kommer till ljudnivå, skick på avgassystem, slitage på leder. Men allt var grönt den här gången!

nyller skrev:
Riktigt trevlig tråd måste jag säga! Kommer följas med nöje! Keep up the good work! wink

Kul med fler som håller ögonen på en! Sen är det lite mer press på att få saker gjorda ordentligt första gången med tongue

Billling skrev:
Sjukt bra tråd med alla utförliga beskrivningar och step by step instruktioner hur du gör allt! Bilen blir bra som bara den! Nu känner man sig dock väldigt slarvig i sin egen projekttråd sad Följer såklart smile

Jag håller koll i din med wink så illa är det verkligen inte! Ja men det känns roligare att kunna dela med sig att det som funkar/inte funkar, plus att man kan få lite bättre input och respons från de trogna som orkar med att följa en. big_smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
jemtegrannen
25 mars 2014 · 215 Inlägg

Prem lagd! smile

BlueScreeen
25 mars 2014 · 2 030 Inlägg

En bra projekttråd med bilder och utförliga beskrivningar, alltid mycket roligt och lärorikt att läsa de trådar när de blir mycket bilder och förklaringar så glada amatörer kan förstå smile förövrigt fin bil wink
prem lagd!

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
TomBjorklund VAGIS Car Club
26 mars 2014 · 1 093 Inlägg

En liten smidig pryl

Jag skrev tidigare om att jag köpte vakuumslangen från Do88.se till en ny liten pryl som jag väntade på. Det handlar om den här lilla skönheten i aluminium!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-9bd35e3ff0a43153c3512b950496012d.jpg

------------------------------------------

En Boost-Tap till alla 2.0TFSI-motorer. Den kliver snyggt på mellan breather-hose´n från PCV-ventilen och insuget (för er som kommer ihåg den högra svarta slangen jag lossade vid PCV-bytet).

Så istället för att kapa upp någon originalslang som exemplet (min bil) nedan som tidigare ägare gjort, kan man helt enkelt snyggt och prydligt ansluta laddtrycksgivaren på ett sätt som går till 100% att återställa till original på bara någon minut!

------------------------------------------

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200945/200945-7b5a0909ae57735ebd314ec7c5e225a0.jpg

------------------------------------------

Jämför man denna i pris med att köpa motsvarande delar som använts i min bil så kostar denna något mer, men fördelarna väger klart över ur mitt perspektiv.

+ Går att helt återställa utan att byta ut något eller köpa nytt
+ Ökar inte antalet slangskarvar
+ Mäter lufttrycket på ett ställe som enligt bland annat APR, Forge och BSH är stabilare
- Kostar något mer
- Lite väntetid på leverans (om man inte hittar en i Sverige?)

Lovar självklart en bildserie på monteringen och en liten utvärdering när den trillar in om en vecka!

jemtegrannen skrev:
Prem lagd! smile

Kul, välkommen! tongue

BlueScreeen skrev:
En bra projekttråd med bilder och utförliga beskrivningar, alltid mycket roligt och lärorikt att läsa de trådar när de blir mycket bilder och förklaringar så glada amatörer kan förstå smile förövrigt fin bil wink
prem lagd!

Tack och bock! Lika roligt varje gång någon ny hakar på tråden! smile

EDIT: kommentarer till andras inlägg

Senast redigerat av t_one21 (26 mars 2014)

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang