Färgspruta från jula? Är det något?

Audikrille
19 november 2006 · 324 Inlägg

Vad tror ni om den hära sprutan?
Är det något som funkar?

Det står så hära om den:

En smidig färgspruta med 600 ml överliggande bägare och upphängningskrok. Munstycke 1,2-1,8 mm. Arbetstryck 3,5-5 bar. 1/4" -anslutning. Justering av sprutbild, färgmängd och trycket på ingående luft. Tillbehör: 1 st slanganslutning, 1 fast nyckel, 1 extra nylonpackning samt 1 st renögringsborste

Den koster 299:-

Ska måla om front, skärmar. ev någon gång hellackera.

Tänkte lägga till en bild men det gick ju inte.

MVH//Christer

Senast redigerat av Audikrille (19 november 2006)

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
MalZonCossie
19 november 2006 · 121 Inlägg

Kan den vara grön till färgen?
Isf har jag em som funkar helt ok, har dock aldrig sprutat nån färg med den utan bara filler å de tycker jag funkade felfritt!

MVH Jonas

Ford Sierra RS COSWORTH 4x4 "Bästa Tuningcar 2015" (1991)
Audikrille
19 november 2006 · 324 Inlägg

MalZon skrev:
Kan den vara grön till färgen?
Isf har jag em som funkar helt ok, har dock aldrig sprutat nån färg med den utan bara filler å de tycker jag funkade felfritt!

MVH Jonas

Jopp! Det är den. Okej.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
Goli
19 november 2006 · 793 Inlägg

För hellackering, nej, för småsaker, ja.

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
Audikrille
19 november 2006 · 324 Inlägg

Okej. men Vad menar du med små saker? Backspegel? Skärm?

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
Goli
19 november 2006 · 793 Inlägg

Små saker är en bedömmningsak. Vad jag menar är att den ger så liten beläggningsyta så om du gör en hellakering kommer det ha torkat innan du är klar.

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
Fredrik.Gustavsson
19 november 2006 · 2 123 Inlägg

Tycker arbets trycket verkar vara jävligt högt.
När vi sprutar med färgspruta har vi c:a 2 Bar.
Måste vara jävligt lätt att få rinningar med så högt tryck iaf.

laazy vorsprung durch teknik
19 november 2006 · 886 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:
Tycker arbets trycket verkar vara jävligt högt.
När vi sprutar med färgspruta har vi c:a 2 Bar.
Måste vara jävligt lätt att få rinningar med så högt tryck iaf.

Har en sådan julaspruta hemma och det är som du säger att trycket är för högt. Ska man måla småsaker så går det hyffsat men ska man måla stora saker som t.ex plåtar/ skärmar så finns det risk för att det börjar rinna.

Audikrille
19 november 2006 · 324 Inlägg

Goli skrev:
Små saker är en bedömmningsak. Vad jag menar är att den ger så liten beläggningsyta så om du gör en hellakering kommer det ha torkat innan du är klar.

Okej. Då förstår jag. Om man ska hellackera ska man allså ha en spruta med bred sprutbild?

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
Audikrille
19 november 2006 · 324 Inlägg

laazy skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:
Tycker arbets trycket verkar vara jävligt högt.
När vi sprutar med färgspruta har vi c:a 2 Bar.
Måste vara jävligt lätt att få rinningar med så högt tryck iaf.

Har en sådan julaspruta hemma och det är som du säger att trycket är för högt. Ska man måla småsaker så går det hyffsat men ska man måla stora saker som t.ex plåtar/ skärmar så finns det risk för att det börjar rinna.

men om man har för högt tryck blir det nästan inte bara en dimma av färgen då?
eller blir det så att ju Högre tryck=mera färg?
Är inte så insatt i sånthära.

Senast redigerat av Audikrille (19 november 2006)

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
Fredrik.Gustavsson
19 november 2006 · 2 123 Inlägg

Audikrille skrev:

laazy skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:
Tycker arbets trycket verkar vara jävligt högt.
När vi sprutar med färgspruta har vi c:a 2 Bar.
Måste vara jävligt lätt att få rinningar med så högt tryck iaf.

Har en sådan julaspruta hemma och det är som du säger att trycket är för högt. Ska man måla småsaker så går det hyffsat men ska man måla stora saker som t.ex plåtar/ skärmar så finns det risk för att det börjar rinna.

men om man har för högt tryck blir det nästan inte bara en dimma av färgen då?
eller blir det så att ju Högre tryck=mera färg?
Är inte så insatt i sånthära.

Det kommer inte mer färg ju högre tryck du har utan färgen sprutas ut mkt hårdare och det blir alltså svårare att få det jämnt.
Tycker du ska köpa sprayburkar och spraya istället, blir minst lika bra som med dom billiga färgsprutorna.
Satsa på en i 1500-2000 kr klassen, då är det iaf hyffsade saker du får. Den vi använder när vi sprutar kostar 6000 kr.

Man får alltså vad man betalar för.

Audikrille
19 november 2006 · 324 Inlägg

Okej.. Då vet ja!

Jo, det brukar väll vara så att man får vad man betalar för.

Jag får tacka så mycket för alla svaren!
MVH//Christer

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
Ponta947
19 november 2006 · 38 Inlägg

Fredrik.Gustavsson:   jobbar du som lackerare då iom att du värkar ha kolla på gerjorna ?

Audikrille
19 november 2006 · 324 Inlägg

Tänkte på en grej. 
Vad är det som blir om man har lägre tryck på en spruta där det står 3,5 - 5bar ?Om man kör med 2bar? Räcker det inte bara med att byta munstycke till ett mindre?

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
JohanLq
19 februari 2007 · 75 Inlägg

Audikrille skrev:
Tänkte på en grej. 
Vad är det som blir om man har lägre tryck på en spruta där det står 3,5 - 5bar ?Om man kör med 2bar? Räcker det inte bara med att byta munstycke till ett mindre?

visst kan man byta munstycke och fortfarande få fram en bra färgspridning på lågt tryck men risken är att en billig spruta kan börja "spotta" ut färgen oregelbundet pga de grövre luftrören i dessa sputor. en dyrare spruta har mera precisionsbyggda luftrör som kan hantera låga mängder luft på ett bättre sätt.

Senast redigerat av azwinkie (19 februari 2007)

Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
19 februari 2007 · 2 258 Inlägg

Vi har en sån och har lackat en kanot och en glasfiberpool till dottern med den, det gick bra. Men de andra i tråden verkar kunna sina grejor så lyssna på dem.

http://home.rixtele.com/~knektebacken/bilder/050807%200111-020%20kanotlack.jpg

Sambon brukar lacka bussar på jobbet, men kanoten målade vi här hemma med en sådan spruta. Poolen var svår att få bra, men det berodde nog inte på sprutan. Vit färg i en pool gör att man till slut inte vet vad som är målat och inte, och det är omöjligt att se om det är blankt eller omålat när det bara blir reflexer överallt... smile Men den blev helt ok trots ett par rinningar på kanterna, inget som syns i en pool liksom... smile

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Smajly
27 februari 2007 · 3 059 Inlägg

Bara som en liten jämförelse när ni snackar om lufttrycket..

När jag kör med airbrushen har jag till vissa saker också 2 bar.. allt mellan 1 o 3 bar används till mina små airbrush. Allt beroende på vad för motiv som görs. Inte sagt att det kommer mera färg då bara för att du har mer luft.. färgmängden regleras för sig själv antingen genom ett reglage på sprutan eller med hjälp av avtryckaren.

Orgiz
28 februari 2007 · 10 Inlägg

Jag lackade nyss om min bil med en 200kroners spruta fån Ö&B. Jag tycker inte det var några problem. Men hade dock en grej som man kopplar på sprutan där slangen går in.
Den fungerar så att den stryper luften. På så sätt kan man köra på fullt tryck på kompressorn och sedan reglera på sprutan!

se bild på www.bmwprojekt.info.se

Landa_Racing
28 februari 2007 · 104 Inlägg

självklart kan du helalckera med en billig spruta. Men resultatet kommer garanterat bli lidande. För tillvärkarna av färg har ju special anpassade sprutor för olika material. tex basfärg klarlack osv..
Trycket på sprutan kan du justera så det passar dig bäst. Test spruta först på något annat bara.
Men 2 bar låter lite för mig..
På basfärgen rekomenderas 3-4 bar..
Men som sakt.. en smaksak.
Men har du för lågt tryck blir det klubigt och blir väldigt fult.. eller så rinner det.

Vill du ha lite tips Skriv ett PM..

MVH Adde

..:Landa_in_racing:..
850 Tdi och Projekt 745.
Kör RÄTT kör BRETT!
Volvo 144 Turbo "Sleeper" (1968)
jocke_gronberg
28 november 2014 · 4 586 Inlägg

tänkte lacka lite moped delar i ett projekt som jag har igång

då duger väl denna ?

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- … ta-082210/

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang