Elfel volvo 945 -98

Vallin
11 februari 2014 · 40 Inlägg

Tjena! Märkte första dagen jag körde den (i fredags) att något var konstigt med elen, vänster blinkers lös svagt hela tiden och det gick inte att blinka med helljus, stängde jag av helljuset så funka de som de skulle. Efter ett tag när jag kört så slockna lampan och allt var som innan, som det ska vara. Idag chippade jag bilen (viking chip) och bytte till guldbox, vid uppstart så märkte jag att båda blinkersena lyser inne i bilen men inte på utsidan och det går inte alls att blinka, helljus lampan lyser även om man inte använder helljuset, det är automat och uppåtpilslampan lyser (den som spärrar att fyran går i) den går dock att stänga av men vid ny uppstart lyser den igen. Någon som vet vad de kan vara? Testade även att byta tillbaka till originalboxen men det hjälpte inte.

Volvo 740 "T5" (1988)
tvedberg
11 februari 2014 · 773 Inlägg

Vallin skrev:
Tjena! Märkte första dagen jag körde den (i fredags) att något var konstigt med elen, vänster blinkers lös svagt hela tiden och det gick inte att blinka med helljus, stängde jag av helljuset så funka de som de skulle. Efter ett tag när jag kört så slockna lampan och allt var som innan, som det ska vara. Idag chippade jag bilen (viking chip) och bytte till guldbox, vid uppstart så märkte jag att båda blinkersena lyser inne i bilen men inte på utsidan och det går inte alls att blinka, helljus lampan lyser även om man inte använder helljuset, det är automat och uppåtpilslampan lyser (den som spärrar att fyran går i) den går dock att stänga av men vid ny uppstart lyser den igen. Någon som vet vad de kan vara? Testade även att byta tillbaka till originalboxen men det hjälpte inte.

kolla jordpunkter

Vallin
11 februari 2014 · 40 Inlägg

Okej vart sitter de?

tvedberg skrev:

Vallin skrev:
Tjena! Märkte första dagen jag körde den (i fredags) att något var konstigt med elen, vänster blinkers lös svagt hela tiden och det gick inte att blinka med helljus, stängde jag av helljuset så funka de som de skulle. Efter ett tag när jag kört så slockna lampan och allt var som innan, som det ska vara. Idag chippade jag bilen (viking chip) och bytte till guldbox, vid uppstart så märkte jag att båda blinkersena lyser inne i bilen men inte på utsidan och det går inte alls att blinka, helljus lampan lyser även om man inte använder helljuset, det är automat och uppåtpilslampan lyser (den som spärrar att fyran går i) den går dock att stänga av men vid ny uppstart lyser den igen. Någon som vet vad de kan vara? Testade även att byta tillbaka till originalboxen men det hjälpte inte.

kolla jordpunkter

Volvo 740 "T5" (1988)
tvedberg
11 februari 2014 · 773 Inlägg

Vallin skrev:
Okej vart sitter de?

tvedberg skrev:

Vallin skrev:
Tjena! Märkte första dagen jag körde den (i fredags) att något var konstigt med elen, vänster blinkers lös svagt hela tiden och det gick inte att blinka med helljus, stängde jag av helljuset så funka de som de skulle. Efter ett tag när jag kört så slockna lampan och allt var som innan, som det ska vara. Idag chippade jag bilen (viking chip) och bytte till guldbox, vid uppstart så märkte jag att båda blinkersena lyser inne i bilen men inte på utsidan och det går inte alls att blinka, helljus lampan lyser även om man inte använder helljuset, det är automat och uppåtpilslampan lyser (den som spärrar att fyran går i) den går dock att stänga av men vid ny uppstart lyser den igen. Någon som vet vad de kan vara? Testade även att byta tillbaka till originalboxen men det hjälpte inte.

kolla jordpunkter

kolla runt i motorrumet och lite under instrumetbrädan kan det finnas något.

Vallin
11 februari 2014 · 40 Inlägg

tvedberg skrev:

Vallin skrev:
Okej vart sitter de?

tvedberg skrev:

kolla jordpunkter

kolla runt i motorrumet och lite under instrumetbrädan kan det finnas något.

Okej, ska kolla!

Volvo 740 "T5" (1988)
Henkix
11 februari 2014 · 6 737 Inlägg

sitter massa jordpunkter tillexempel bakom styrenheten till bränslet o även på innerskärmarna i motorrummet ovanför batterit o luftburken wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Vallin
11 februari 2014 · 40 Inlägg

Henkix skrev:
sitter massa jordpunkter tillexempel bakom styrenheten till bränslet o även på innerskärmarna i motorrummet ovanför batterit o luftburken wink

Okej, kanske kommit åt den bakom bränsleboxen när jag haft loss den då smile

Volvo 740 "T5" (1988)
tvedberg
11 februari 2014 · 773 Inlägg

Vallin skrev:

Henkix skrev:
sitter massa jordpunkter tillexempel bakom styrenheten till bränslet o även på innerskärmarna i motorrummet ovanför batterit o luftburken wink

Okej, kanske kommit åt den bakom bränsleboxen när jag haft loss den då smile

kan va så.

chroffe
11 februari 2014 · 72 Inlägg

Har du dragkrok?

Vallin
11 februari 2014 · 40 Inlägg

chroffe skrev:
Har du dragkrok?

Ja

Volvo 740 "T5" (1988)
chroffe
11 februari 2014 · 72 Inlägg

Vallin skrev:

chroffe skrev:
Har du dragkrok?

Ja

Ok. För om det är något dumt med dragkrokskontakten så kan det ge alla möjliga konstiga symtom.

Hade nämnligen ett liknande fel med blinkersen på min 740 vinterbil, och då hade isoleringen legat och gnagt av så kablarna låg och kortslöt mot varandra.

Kanske kan vara värt att kika på.


Mvh

Henkix
11 februari 2014 · 6 737 Inlägg

testa koppla bort kontaktstycket från kroken i bagaget o se om det funkar tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Vallin
16 februari 2014 · 40 Inlägg

chroffe skrev:

Vallin skrev:

chroffe skrev:
Har du dragkrok?

Ja

Ok. För om det är något dumt med dragkrokskontakten så kan det ge alla möjliga konstiga symtom.

Hade nämnligen ett liknande fel med blinkersen på min 740 vinterbil, och då hade isoleringen legat och gnagt av så kablarna låg och kortslöt mot varandra.

Kanske kan vara värt att kika på.


Mvh

Henkix skrev:
testa koppla bort kontaktstycket från kroken i bagaget o se om det funkar tongue

Det var en kompis som hade bytt chipet i bränsleboxen och inte satt tillbaka jordkablarna bakom den... Tack för alla svar smile

Volvo 740 "T5" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang