Golf4 1,8T skakar vid gaspådrag, varför?

Truster
22 februari 2014 · 58 Inlägg

jap, tänk på att olja och vatten kommer rinna ut

om din bil är org så ska den ladda 0.55 som max med 0.3 som grund tryck

om din mätare verkligen stämmer så kan det helt klart vara problemet, vid för högt tryck så går bilen snålt och börjar hacka

vart kopplade du in den?

hur känns bilen? org så är den rätt trött

OttoM
22 februari 2014 · 322 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-f614ed14ac41d632185c6d6a0927b8ee.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/131/130636/130636-20a61bc55b05f945b6810b8e459dcfbd.jpg

Här har det varit magert men varmt.roll

OttoM
22 februari 2014 · 322 Inlägg

Truster skrev:
jap, tänk på att olja och vatten kommer rinna ut

om din bil är org så ska den ladda 0.55 som max med 0.3 som grund tryck

om din mätare verkligen stämmer så kan det helt klart vara problemet, vid för högt tryck så går bilen snålt och börjar hacka

vart kopplade du in den?

hur känns bilen? org så är den rätt trött

Tror mätaren är ok. Kopplade den på samma slang som går till acturatorn med T-rör. Ja man kan väl säga att den är mer som en vanlig bil av samma märke, trött är väl ordet i sammanhanget, ja.
Hur ska jag nu undvika att förstöra utbytesturbon, var kan felet finnas?

OttoM
23 februari 2014 · 322 Inlägg

Så max 0,55 bar. Hur skadligt är det med 2 bars tryck?
Finns det anledning att sätta en tryckluftsregulator på slangen till actuatorn och ställa den på 0,6 bar som en säkerhetsgrej?
Det känns inte bra att utsätta något som inte avsett för det, för ett så högt tryck, vågar inte tänka på vad det skulle blivit om jag fullvarvat motorn.
Även om jag skulle hitta orsaken till det höga trycket och åtgärda det finns ju risken att felet kommer tillbaka.

Truster
23 februari 2014 · 58 Inlägg

har dock svårt att tro att en k03 orkar med 2bar, dessutom så borde bilen tvärdö vid ca 0.9 bar då styrsystemet säger ifrån

du ska inte börja pilla på turbon, bilen klarar helt själv av att reglera ordentligt, och funkar inte regleringen så stänger styrsystemet av motorn vid alldeles för högt tryck, det blir även felkod

men ja 2bar så rasar motorn fort om du inte har bränsle för det


denna funkar bra och är billig:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … are-32240/

OttoM
23 februari 2014 · 322 Inlägg

Nej, jag menade inte att ändra något. Bara sätta in en tryckregulator för att säkerställa att actuatorn aldrig kan få mer tryck än inställt 0,6 bar.
Jag ska stämma av mätaren jag använt mot andra jag har, kyltekniska, absolut rätt. Känns dumt att köpa nytt om den är rätt den jag har.
Skulle ju gjort en OBD på den också men saknar programvara till ELM327 bluetooth som går att använda i dator med win vista, passande mobil mm saknas.
Har du något bra tips om en sån som går till VAG?

Truster
23 februari 2014 · 58 Inlägg

bluetooth funkar dåligt med vag, speciellt gamla bilar

ju mer tryck actuatorn får desto mer öppnar den, den måste kunna få mer än 0.6 bar annars så finns risken att turbon laddar för mkt

OttoM
23 februari 2014 · 322 Inlägg

Truster skrev:
bluetooth funkar dåligt med vag, speciellt gamla bilar

ju mer tryck actuatorn får desto mer öppnar den, den måste kunna få mer än 0.6 bar annars så finns risken att turbon laddar för mkt

Jo, men jag klockade den gamle till fullt öppen vid 0,5 bar och utbytes till fullt öppen vid 0,6. Allt därutöver borde vara för mycket. Om jag ställer regulatorn på 0,7 då så har jag lite marginal, den borde då reglera snabbare än om det skulle ligga ett övertryck på ca 1,5 bar som först måste ventileras ut innan ventilen ens börjat stänga. Eller?

Truster
23 februari 2014 · 58 Inlägg

låter som du tänker tvärtom

om det av någon anledning är 1.5bar så ska allt det trycket gå till klockan för att säkerställa att den öppnar max
blir det 1.5bar och den är fullt öppen så är det nåt brutalt stopp

är bilen org så kommer det aldrig vara mer än 0.55 bar till klockan  så länge slangarna och nj75 funkar

klockan går inte sönder bara av högt tryck, som jag skrev innan rör inte den eller styrsystemet

hitta  felet  istället , börja med obd

OttoM
23 februari 2014 · 322 Inlägg

Givetvis ska jag försöka hitta felet, det är det primära.
Annars tänkte jag ungefär så här.


0            0,3           0,6                                         2
I________I________I_____________________I
I   stängd  I______________ öppen__________I
                        börjar  I                                         I
                        stänga
                                   I övertryck som fördröjer    I
                                   verkan och förlänger tiden
                                    till helt stängd ventil helt i
                                    onödan.

Senast redigerat av OttoM (23 februari 2014)

Truster
24 februari 2014 · 58 Inlägg

jajo, men det ska aldrig vara mer än 0,55 bar till wastegaten endå så det är onödigt att strypa trycket

sen så är det inte någon direkt fördröjning mellan 0,55 - 2bar, nj75 slår igen ventilen tillräckligt snabbt endå

du får tänka på att nj75 växlar konstant mellan att skicka luft till wastegaten och helt öppet in i insuget

styrsystemet reglerar tryck genom att ändra "varvtalet" på nj75 och du har heller inte 2bars tryck

chippar du den så hamnar du på ca 1.3 bar som max

OttoM
24 februari 2014 · 322 Inlägg

Truster skrev:
jajo, men det ska aldrig vara mer än 0,55 bar till wastegaten endå så det är onödigt att strypa trycket

sen så är det inte någon direkt fördröjning mellan 0,55 - 2bar, nj75 slår igen ventilen tillräckligt snabbt endå

du får tänka på att nj75 växlar konstant mellan att skicka luft till wastegaten och helt öppet in i insuget

styrsystemet reglerar tryck genom att ändra "varvtalet" på nj75 och du har heller inte 2bars tryck

chippar du den så hamnar du på ca 1.3 bar som max

Nej så klart det inte ska behövas, men har man mer än 1kg för mycket är det två gånger klockans volym som ska passera ut genom det där lilla röret och slangen innan den börjar göra det jobbet den fått signal om. Bara en tanke. Det kanske var läckorna i den gamle turbon som orsakade det förhöjda trycket, eller det går inte?
Fick ihop det ikväll men kunde inte testa, något läcker kylvatten, kommer inte att kunna sova i natt, är det kylvatten ut på turbon blir det till att börja riva ner allt igen.yikes Det finns en avtappningsplugg också på turbon som jag inte ägnat en tanke tidigare. Hoppas det är den eller nåt annat. Tror igentligen inte att det är på turbon då denne blev varmkörd, då skulle det ångat lite, inte bara pissat undertill. Får leta läcka imorron sen ska jag ta trycket påen igen.
Testade nj75 ventilernas funktion, ( har en extra ), de är ok, om det inte är fel på styrsignalen från datorn.

Får slänga in en brask-lapp om den där mätaren, har inte testat den än, så du kan mycket väl ha rätt i att den är felaktig. Legat stilla i 30 år, vet faktiskt inte varför jag har köpt den.roll

Senast redigerat av OttoM (24 februari 2014)

OttoM
25 februari 2014 · 322 Inlägg

Hittade läckan, inget alvarligt.smilesmile

Nu är trycket 0, först vid 2500 rpm börjar nålen röra sig, ca 0,1 bar. Har provat många olika manometrar, visar lika lite alla.

Jag vände nj75 ventilen och satte den som beskrivs i bladet nedan. Är det rätt så betyder det att bilverkstaden som bytte motor har satt nj75 fel.mad

Bilen är mycket piggare nu och skakningarna är borta, men nu kan jag förnimma obalansen i drivaxeln, så får väl byta den med vid tillfälle.

Kan inte bifoga bild.sad men det står att den långa anslutningen på nj75 ska kopplas mot turbon.

Truster
25 februari 2014 · 58 Inlägg

den får inte börja stänga när trycket är så högt, då höjs ju trycket igen

min långa sitter i insuget

koppla tryck mätaren mellan insug och btr

OttoM
25 februari 2014 · 322 Inlägg

Truster skrev:
den får inte börja stänga när trycket är så högt, då höjs ju trycket igen

min långa sitter i insuget

koppla tryck mätaren mellan insug och btr

btr?

Provar länka till bilden som ligger i albumet.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2159515

Jag har kopplat efter den bilden, det är nog en Audi men nj75-ventilen har väl samma funktion oavsett ?

Jag har inget tryck alls förrän den varvas upp och det var detsamma hur jag än vände ventilen. Att jag vände den var för att de visade så i schemat.

Truster
25 februari 2014 · 58 Inlägg

enligt bilden så ska långa vara mot inloppet/turbons insug precis som min sitter

btr= bränsletrycks regulator, rund blank sak som sitter vid spridarna

om du har 0 bar där så kolla alla slangar/ trycktesta, 0,3 bar ska du ha även om datorn ser nåt fel, 0.5 vid ca 2k rpm

OttoM
25 februari 2014 · 322 Inlägg

Truster skrev:
enligt bilden så ska långa vara mot inloppet/turbons insug precis som min sitter

btr= bränsletrycks regulator, rund blank sak som sitter vid spridarna

om du har 0 bar där så kolla alla slangar/ trycktesta, 0,3 bar ska du ha även om datorn ser nåt fel, 0.5 vid ca 2k rpm

Jaha, ja, tittar man på bilden sitter den långa anslutningen mot actuatorn, tvärt emot vad jag trodde skrevs att den ska göra då. Språkförbistring.mad
Den måste jag vända igen.

Var sitter den där Boost Pressure Control Valve (N249) som talas om i en annan tråd?
Kollar trycket imorgon.

Senast redigerat av OttoM (25 februari 2014)

OttoM
26 februari 2014 · 322 Inlägg

Tryck vid brt= 0,5 vakuum

Har vänt nj75. Läste att den nippel som det är fri genomströmning på ska sitta mot actuatorn.

Kabeln till nj75 har 8 volt spänning hela tiden oavsett varvtal.

Som jag skrev igår var ur-skakningarna borta, men efter ventilvändning blev det ett annat symtom. Drar man motorn lite, plattan i mattan typ, får man en hästspark framifrån vid 3000 rpm, som om motorn baktänder, därefter är inte motorn lika pigg. Är det möjligen när w-gate öppnar?

Ringde DinBil och fråga om att göra diagnostik på skrället, de menade att i en så gammal bil är det tveksamt om det går att få fram något nyttigt med obd, jag skulle räkna med en dags manuell felsökning a 2000kr.
Nu börjar det bli lite jobbigt, hur mycket ska man lägga på en ålderman.

Precis som den här mannen http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p … mp;t=22121 men jag misstänker att mitt problem med samma ventil är elektriskt, varför 8 v ständigt?

Senast redigerat av OttoM (26 februari 2014)

Truster
26 februari 2014 · 58 Inlägg

0.5+ eller  minus?

ta bort batteriet under natten, efter alla olika test så kan du ha en hel drös med orelaterade felkoder

det går att få ut rätt mkt med obd

hästsparken tyder på överladd, alltså att styrsystemet stänger av bränslet nån s och sedan går i nödläge därav sämre prestanda

hur mkt tryck vid 3k rpm på full belastning på 3an?

OttoM
26 februari 2014 · 322 Inlägg

minus.

Jag tog bort bränsletrycksregulatorn och rengjorde koppen, det fanns lite "grus" i den, satte i den som satt på den andra motorn.
Tänkte ut å ta en provtur nu.
Hittade en slang till som var knäckt, nu är alla med väv på bytta.
Trycket vid belastning vet jag inte, då måste jag först ha tag på en lång slang, men den möjligheten finns.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang