Köpråd: Mitsubishi Lancer Ralliart 2010

zputnic
18 februari 2014 ·

Hejsan!


Börjar bli dags att byta sportbil+vardagsbil mot en busbruksbil.

Hittade då denna lancer som verkar perfekt.
Lagom med hästar, drivning på alla 4, hyfsat praktisk och 4 dörrar.

Törs man köpa en sådan?
När man kikar runt så är det antingen problem med pumpen till diffen eller växellådan som verkar leva sitt eget liv.
De som finns ute nu verkar ha gått 4-10k mil.

Rasar AYC pumpen på alla till slut eller verkar alla ge upp runt 6k mil?


De fick ju rätt bra kritik när alla precis köpt de nya 2010, men hur är de nu, 4 år senare?
Tacksam för all input som kan ges.



MVH Micke

professorWinther
25 februari 2014 · 585 Inlägg

Jag har en 2010.

Helt underbara bilar, går riktigt fint efter en omprogramering. Går att göra nästan allt man vill med dessa bilar som man kan göra med ett standalone motorstyrning.

Fyrhjulsdriften funkar klockrent, de olika inställningarna gör att man kan få bilen precis som man vill.

Att Ayc pumpen rasar beror på undermåligt rostskydd. Den är tillverkad i aluminium och sitter bakom höger bakhjul. Så fort du får vägsalt på den så börjar höljet luckras upp. Finns några gängade hål där det samlas vatten.
Jag har rostskyddat min ordentligt och byggt ett extra stänkskydd.

Ang växellådorna så beror det oftast på att folk inte bytt olja i tid, mycket viktigt på dessa. Gärna ska man byta en extra gång också. Det är även inprogramerat i lådorna att de ska vara "ryckfria" vilket gör att de slirar något på lamellerna då man lägger gas. När de funkar, funkar de riktigt bra.
Förut var det väldigt dyrt att byta dessa, men nu finns det företag som renoverar med värre grejer.

Ett fel som inte är så känt är att reläna till bränslepump och andra motorkomponenter inte klarar den ström som går igenom dem. Vilket gör att de kan bli svårstartade ibland. Finns en drive i usa där de byter ut gratis, men inte i sverige. De har blivit fyra nya revisioner på reläna. De senaste reläna kostar 562kr på mitsubishi st, men går att köpa i USA för ca 100:-

Fyra likadana relän och MPI relät finns att köpa i kitt från USA. Byt bränslepumpsrelät varje år säger jag, då riskerar du inte att pumpen inte orkar på fullgas, och bilen leanar ut.

Lacken har lätt för att få stenskott, som på alla nya bilar med miljölacker, därför jag har helfolierat min.
Som med alla japanska bilar är det bra att komplettera rostskyddet, jag har fyllt upp alla mina balkar med rostskydd.

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
zputnic
2 mars 2014 ·

OK, tack för svar.
Kom iväg och provkörde en original, tyckte den var kanon, lagom stel i chassit med smile

Kan du PMa hur man gör för att få tag i de där reläna? smile


MVH Micke

MissMotor
30 juli 2015 · 171 Inlägg

Drar igång den här tråden igen.

Jag och sambon var iväg och kollade på en ralliart 2010 idag. Är lite nyfiken på vad den drar per mil, både original och efter en motoroptimering.

Tacksam för snabba svar!

Senast redigerat av MissMotor (30 juli 2015)

“I never saw a wild thing sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough without ever having felt sorry for itself.”
professorWinther
4 augusti 2015 · 585 Inlägg

Min 2010 drog i genomsnitt 1,2L Per mil 98oct under första året. Hade gått 19 mil då jag började. Jag bokförde alla tankningar jag gjorde under de åren jag hade den.

Efter att jag monterade boostpill och mappade om så fick jag ner snittförbrukningen till 1,1L/mil på 98 oct.

Jag är dock ganska gasglad och brukade bilen som den bör.
Som lägst på färddatorn så kom jag ner till 0,68 mellan två tankningar (0,72 då man räknade på förbrukning), då körde jag snitt på 80km/h

Det finns inget jag inte kan, bara saker jag inte lärt mig.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang