Nått skoj elfel? Volvo V70-08

XeptiQ Whatever :)
22 februari 2014 · 1 652 Inlägg

En fundering, kan de vara så att det är "Saab" symtomet på Volvos bilar med, med tanke på canbus systemet att om en box kortsluts eller har fått för sig att sluta fungera så får bilen sneflipp? Har läst i VIDA och allt pekar på att en box slutat "svara" och det är TRM, slapvagn/dragkrok. Är det någon som fått detta problem och åtgärdat det eller lämnat in på service, isåfall, hur mycket kosta detta ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 februari 2014 · 13 742 Inlägg

börja med att gå igenom alla kablar som inte är "orginal" från fabrik.

det är väll draget framför allt att det sitter i ordenkligt överallt

räcker med en sak i samma canbus slinga så drar den med sig en jävla massa grejer.

vet att audi och vw får spelet om man tex väljer fel utag till draget då slutar tex förardörrens el att fungera osv.

alltså helt ologiska grejer.

fördelen med att åka gammalt skrot så slipper man sånna där fel smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
XeptiQ Whatever :)
22 februari 2014 · 1 652 Inlägg

Hehe ja det är ju det, gammalt är bäst i min mening.
Finns inget utöver de som är från fabrik i bilen.. Eftermonterat är extra ljus men de ska inte störa ut.. tror ja smile
Menfår väl se om jag kan hitta den box och se om det kan vara nått vajs med den då.. Segt om det skulle vara så för det är ju ett X antal lappar för den, ingen ide att köpa begagnat.




Growe skrev:
börja med att gå igenom alla kablar som inte är "orginal" från fabrik.

det är väll draget framför allt att det sitter i ordenkligt överallt

räcker med en sak i samma canbus slinga så drar den med sig en jävla massa grejer.

vet att audi och vw får spelet om man tex väljer fel utag till draget då slutar tex förardörrens el att fungera osv.

alltså helt ologiska grejer.

fördelen med att åka gammalt skrot så slipper man sånna där fel smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 februari 2014 · 13 742 Inlägg

XeptiQ skrev:
Hehe ja det är ju det, gammalt är bäst i min mening.
Finns inget utöver de som är från fabrik i bilen.. Eftermonterat är extra ljus men de ska inte störa ut.. tror ja smile
Menfår väl se om jag kan hitta den box och se om det kan vara nått vajs med den då.. Segt om det skulle vara så för det är ju ett X antal lappar för den, ingen ide att köpa begagnat.




Growe skrev:
börja med att gå igenom alla kablar som inte är "orginal" från fabrik.

det är väll draget framför allt att det sitter i ordenkligt överallt

räcker med en sak i samma canbus slinga så drar den med sig en jävla massa grejer.

vet att audi och vw får spelet om man tex väljer fel utag till draget då slutar tex förardörrens el att fungera osv.

alltså helt ologiska grejer.

fördelen med att åka gammalt skrot så slipper man sånna där fel smile

dragen brukar dom eftermontera på försäljningsstället!  kan räcka med 2st kablar som är kortslutna i draget för att det ska kunna knasa

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
XeptiQ Whatever :)
23 februari 2014 · 1 652 Inlägg

Hmm på så vis, Ja för jag får ju felkoden TRM, på slapvagn och dragkrok, så antagligen så är det något vajs med kablaget eller boxen där bak så.. För tror knappast att min ICM är hot wired rätt in in MS-CAN ? tycker inte den har något mer högsignal systemet att göra... ? Kan som sagt ha fel tongue


Growe skrev:

XeptiQ skrev:
Hehe ja det är ju det, gammalt är bäst i min mening.
Finns inget utöver de som är från fabrik i bilen.. Eftermonterat är extra ljus men de ska inte störa ut.. tror ja smile
Menfår väl se om jag kan hitta den box och se om det kan vara nått vajs med den då.. Segt om det skulle vara så för det är ju ett X antal lappar för den, ingen ide att köpa begagnat.




Growe skrev:
börja med att gå igenom alla kablar som inte är "orginal" från fabrik.

det är väll draget framför allt att det sitter i ordenkligt överallt

räcker med en sak i samma canbus slinga så drar den med sig en jävla massa grejer.

vet att audi och vw får spelet om man tex väljer fel utag till draget då slutar tex förardörrens el att fungera osv.

alltså helt ologiska grejer.

fördelen med att åka gammalt skrot så slipper man sånna där fel smile

dragen brukar dom eftermontera på försäljningsstället!  kan räcka med 2st kablar som är kortslutna i draget för att det ska kunna knasa

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
freddy_82 Truckreparatör
23 februari 2014 · 221 Inlägg

Hej!

De första jag gör när jag har problem med canbus är att mäta canbussen dra ut batteriet och mät ohm mellan can hi och can low kablarna där ska du ha ca 60 ohm när alla moduler är inkopplade. (brukar vara samma värden på alla canbus system). har du inte det så är kablarna av någonstans eller så är ett ändmotstånd trasigt, och då kan man få en j-vla massa konstiga fel!!.
Skulle nu mätvärdet vara bra så är det troligen någon modul som strular. Jag skulle radera alla fel koder och sen "starta om bilen" och läsa av de första felkoderna, och byta den modulen som lägger felkoden.
Men som tidigare har sagt det är inte lätt att hitta canbus fel. Då det lika gärna kan vara den mottagande enheten som strular. 
Sen har ju även bilar olika bus system. Och detta vet jag inte riktigt hur de fungerar troligen så är det olika canbus slingor.
(De maskiner jag jobbar med har bara en canbus slinga) 


(Ett canbus näteverk fungerar som de gamla koaxial nätverken man hade på 90 talet. en slinga med can hi och can low kablar och ändmotstånd i varje ände på 128ohm.)

Senast redigerat av freddy_82 (23 februari 2014)

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
XeptiQ Whatever :)
23 februari 2014 · 1 652 Inlägg

Tjo tjo,
okej , rena grekiskan för mig detta men inget jag fattar mig på att göra själv, men har haft ur batteriet en längre tid och nollat felkoderna och " startat om bilen " , men samma kommer tillbaka ..
Sen vet jag inte vart jag hittar dessa "can hi och can low" så svårt att mäta sig fram osv.
Så planen är att ringa volvo i morgon och be om en felsökning utan reparation så jag vet vad det är och vad det kan kosta att laga. Kan säkert vara ett simpelt problem med en kabel eller två som lossnat eller någon modul/box som inte vill vara med att leka längre.



freddy_82 skrev:
Hej!

De första jag gör när jag har problem med canbus är att mäta canbussen dra ut batteriet och mät ohm mellan can hi och can low kablarna där ska du ha ca 60 ohm när alla moduler är inkopplade. (brukar vara samma värden på alla canbus system). har du inte det så är kablarna av någonstans eller så är ett ändmotstånd trasigt, och då kan man få en j-vla massa konstiga fel!!.
Skulle nu mätvärdet vara bra så är det troligen någon modul som strular. Jag skulle radera alla fel koder och sen "starta om bilen" och läsa av de första felkoderna, och byta den modulen som lägger felkoden.
Men som tidigare har sagt det är inte lätt att hitta canbus fel. Då det lika gärna kan vara den mottagande enheten som strular. 
Sen har ju även bilar olika bus system. Och detta vet jag inte riktigt hur de fungerar troligen så är det olika canbus slingor.
(De maskiner jag jobbar med har bara en canbus slinga) 


(Ett canbus näteverk fungerar som de gamla koaxial nätverken man hade på 90 talet. en slinga med can hi och can low kablar och ändmotstånd i varje ände på 128ohm.)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
XeptiQ Whatever :)
24 februari 2014 · 1 652 Inlägg

Uppar lite med info..

Har pratat med Bröderna Brandt och han blev ganska ställd när jag förklarade problemet.. Något han under sina 15 år som mekaniker vart med om.. Men iaf, blir att lämna in den på felsökning eftersom man vet inte vad det är som felar i denna härva med kablar och boxar. Plus att känner ingen som kan eller har tid att kika på det smile

Men kan vara värt 1499,- för att veta vad bilen vill att man ska göra, kan vara simplet att de är glapp eller kondens etc.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Brådhis * Voff voff *
24 februari 2014 · 10 279 Inlägg

Här är en som har exakt samma fel. Verkar vara batteriet (eller möjligen ICM:en) där iaf:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php … mp;t=23383

//Brådhis

EDIT: Jag hade iaf, om inte ovanstående hjälper, gått på dom koderna som gör CEM:en arg och struntat i släpvagnsmodulen tills vidare. CEM är ju "moderskeppet" så ballar kommunikationen dit ur så blir alla noder arga.

Senast redigerat av Brådhis (24 februari 2014)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Joakim-S Hobby Fotograf
24 februari 2014 · 650 Inlägg

Håller med Brådhis, jag skulle kontrollera CEM:en först av allt. Om den spökar kan den sätta felkoder på massor av annat och få bilen att leva som den vill.

MG e-HS (2021)
Subaru-STi
24 februari 2014 · 45 Inlägg

Skulle definitivt kollat kablage i bakre kofångare, ang PAM-felkoderna, kända för att vara rötna där. Även kollat kablage mellan släpvagnskontakt(även släpvagnskontakten då givetvis) och TRM

Senast redigerat av Subaru-STi (24 februari 2014)

Audi A6 3.0 TFSI "V6 Kompressor" (2012)
tpc_
24 februari 2014 · 516 Inlägg

Skulle tippa på att din icm till stereon är kass.det mesta är sammankopplat med den.
Kass lösning som spökar invändig på dom tidiga v70II:orna

Bygger Volvo S60 RWD för dragrace http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262890
Volvo S60 "T5 RWD" (2004)
XeptiQ Whatever :)
25 februari 2014 · 1 652 Inlägg

Batteriet är helt nytt så beror inte på det. ICM, stör inte ut can hi eftersom den går på can lo.
Alla skriker ICM, hmm okej 5000 kr bara så där när killen kom undan med dryga 1000lappen, men har redan bytt batteri och PAM+ny mjukvara så något annat är det.

Brådhis skrev:
Här är en som har exakt samma fel. Verkar vara batteriet (eller möjligen ICM:en) där iaf:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php … mp;t=23383

//Brådhis

EDIT: Jag hade iaf, om inte ovanstående hjälper, gått på dom koderna som gör CEM:en arg och struntat i släpvagnsmodulen tills vidare. CEM är ju "moderskeppet" så ballar kommunikationen dit ur så blir alla noder arga.

Jo precis, men då ska man kunna felsöka CEM, har inte en susning eller vart man sak börja.

ProXem skrev:
Håller med Brådhis, jag skulle kontrollera CEM:en först av allt. Om den spökar kan den sätta felkoder på massor av annat och få bilen att leva som den vill.

I första inlägget så står det att PAM är utbytt och ny mjukvara. Och kollat kablaget och ser skit fint ut.. Ingen röta .. 

Subaru-STi skrev:
Skulle definitivt kollat kablage i bakre kofångare, ang PAM-felkoderna, kända för att vara rötna där. Även kollat kablage mellan släpvagnskontakt(även släpvagnskontakten då givetvis) och TRM

ICM , som sagt stör inte ut så här mycket, ICM-TRM-PAM går inte på samma. För har redan bytt ut ena modulen, så teoretiskt sett så ska allt funka nu eftersom det hänger ihop? Sak samma med ICM, byter jag den så funkar min TRM.. Nej, det är inte riktigt så, inte enligt Volvo iaf..

tpc_ skrev:
Skulle tippa på att din icm till stereon är kass.det mesta är sammankopplat med den.
Kass lösning som spökar invändig på dom tidiga v70II:orna

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Subaru-STi
25 februari 2014 · 45 Inlägg

Bara för att dubbelkolla, är det i stötfångarhöljet du har kontrollerat kablaget till PAM? Kablagen som går mellan sensorerna om man säger så.

Audi A6 3.0 TFSI "V6 Kompressor" (2012)
XeptiQ Whatever :)
26 februari 2014 · 1 652 Inlägg

God morgon!
Det jag kollat bak i kabel väg är;
Alla kablar o dret ut till givarna för PAM sesnorerna, kontakthöljet till släpvagn , skruvat isär för att göra rent. kollat kabel efter eventuella skador, fann inget men kan ha missat. Hitta TRM, och koppla ur ena kontakten i följd med att jag gick och tog av minus polen på batteriet en stund och sen koppla in, men får samma fel.. Min PAM är utbytt, med ny mjukvara, första "tipset" jag fick att byta..  men som sagt det kan vara den eftersom de ger en felkod den med, men antagligen är det parkopplade dessa små irriterande moduler.. så jag vet inte vad mer jag kan göra , för kan inte mäta mig fram för har aldrig gjort det och vet inte hur smile

Subaru-STi skrev:
Bara för att dubbelkolla, är det i stötfångarhöljet du har kontrollerat kablaget till PAM? Kablagen som går mellan sensorerna om man säger så.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Subaru-STi
26 februari 2014 · 45 Inlägg

Är ju inte lätt att felsöka över internet, men jag får känslan att DIM:et är kass. (tyvärr, då det är svindyrt)

Är samtliga felkoder permanenta/intermittenta?

Har du tillgång till en vida station, antal gånger felkoder har varit aktiva m.m..?

Audi A6 3.0 TFSI "V6 Kompressor" (2012)
XeptiQ Whatever :)
26 februari 2014 · 1 652 Inlägg

Hehe var inte sån nu, min plånkbok är ju inte den fetaste ^^
Nej jag vet att de är ganska svårt över nätet, försöker dels hitta någon runt om kring som kanske kan felsöka eller ser felet när man väl har bilen framför sig..
De verkar vara permanenta felkoder.. Har inte märkt av något att de kommer å går ..
Jo jag har vida och dice, har inte kollat hur många gånger koderna blivit aktiva.


Subaru-STi skrev:
Är ju inte lätt att felsöka över internet, men jag får känslan att DIM:et är kass. (tyvärr, då det är svindyrt)

Är samtliga felkoder permanenta/intermittenta?

Har du tillgång till en vida station, antal gånger felkoder har varit aktiva m.m..?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
XeptiQ Whatever :)
5 mars 2014 · 1 652 Inlägg

Jaha, kom precis från Volvo, och alla boxar som finns i bilen ger signaler och skickar signaler, han har mätt upp CEM o allt vad han kan göra å det funkar, så han är lite ställd på vad det är för fel..

Finns inget fel i kablaget bak till, så TRM PAM etc etc är helt .

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
XeptiQ Whatever :)
12 mars 2014 · 1 652 Inlägg

Ja, nu vet jag vad felet är .. Och det är AC Styrenhet / Manöverenhet som inte ville funka som den skulle. Så den slog ut hela bilen konstigt nog. .. Så allt berodde inte på ICM eller PAM som många tror tongue

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
mopar300
12 mars 2014 ·

sicket j**a elsystem.....made in taiwan............

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang