Köpråd: 2JZ-GTE import

Zazze SRF Performance
21 februari 2014 · 188 Inlägg

Jag har bestämt mig för att sälja min RX-8 och köpa en 2JZ-GTE till min Supra MK3 då 7M-GTEn börjar bli lite tråkig. Men har lite funderingar kring detta.

Några frågetecken är:
VVTi eller ej?
Vilken ECU, auto eller manuell? Eller någon eftermarknad av detta?

Ska jag använda mig av min R154 låda eller köpa V160 direkt?

Andra grejer jag ska fundera på?

Vill veta allt om 2JZ som ni vet. All information kommer tas väl omhand och förhoppningsvis blir det ett roligt projekt som många kommer följa smile

Vart får jag tag i en vettig Motor/Växellåda osv. Hur är det med frakter, hemsidor, tull, jag ni vet?


Något ni undrar så är det bara att fråga, svarar så ofta jag kan smile

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
Erick
21 februari 2014 · 4 767 Inlägg

Hör med Barre! Han har precis köpt en 2jz från usa till sitt projekt!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=3954707

R154 håller inte och V160 är okristligt dyr. (runt 30k). För runt 10k finns det en bmw-låda som håller för massa stryk! Hör med Barre om det också.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Zazze SRF Performance
21 februari 2014 · 188 Inlägg

Erick skrev:
Hör med Barre! Han har precis köpt en 2jz från usa till sitt projekt!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=3954707

R154 håller inte och V160 är okristligt dyr. (runt 30k). För runt 10k finns det en bmw-låda som håller för massa stryk! Hör med Barre om det också.

Okej, de ska jag göra.

R154 håller, tro mig. Men lägger hellre pengarna på en V160 än o blandar in BMW smile

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
21 februari 2014 · 1 163 Inlägg

R154an håller lika bra som en bmw låda.. ändå har jag bmw låda i min.. hmm var väl värt att lägga ner 2jz i mk3an iaf wink det är väl någon liten grej man ska byta mellan 1-2 vad jag vet för att det ska hålla.. Allt du behöver finns hos driftmotion.com smile

~Andy~
Zazze SRF Performance
22 februari 2014 · 188 Inlägg

Andyy90 skrev:
R154an håller lika bra som en bmw låda.. ändå har jag bmw låda i min.. hmm var väl värt att lägga ner 2jz i mk3an iaf wink det är väl någon liten grej man ska byta mellan 1-2 vad jag vet för att det ska hålla.. Allt du behöver finns hos driftmotion.com smile

Får kolla vad jag hittar för roliga grejer där då smile Vart fick du tag i din 2JZ? smile

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
22 februari 2014 · 1 163 Inlägg

Zazze skrev:

Andyy90 skrev:
R154an håller lika bra som en bmw låda.. ändå har jag bmw låda i min.. hmm var väl värt att lägga ner 2jz i mk3an iaf wink det är väl någon liten grej man ska byta mellan 1-2 vad jag vet för att det ska hålla.. Allt du behöver finns hos driftmotion.com smile

Får kolla vad jag hittar för roliga grejer där då smile Vart fick du tag i din 2JZ? smile

Jag köpte en NA motor och bytte kolvar och toppackning så fick min ganska billigt.. tanken var ju en gte motor men vafan spelar ingen större roll.. tongue

~Andy~
Zazze SRF Performance
22 februari 2014 · 188 Inlägg

Andyy90 skrev:

Zazze skrev:

Andyy90 skrev:
R154an håller lika bra som en bmw låda.. ändå har jag bmw låda i min.. hmm var väl värt att lägga ner 2jz i mk3an iaf wink det är väl någon liten grej man ska byta mellan 1-2 vad jag vet för att det ska hålla.. Allt du behöver finns hos driftmotion.com smile

Får kolla vad jag hittar för roliga grejer där då smile Vart fick du tag i din 2JZ? smile

Jag köpte en NA motor och bytte kolvar och toppackning så fick min ganska billigt.. tanken var ju en gte motor men vafan spelar ingen större roll.. tongue

Okej. Jag funderar mest över det här med VVTi, om man ska ha de eller inte. Vissa säger att det är jättebra och vissa säger att det bara är ivägen? Har läst massor och det beror ju helt på vad man tänkt göra med motorn? Men de största problemet jag sett just nu är att de flesta styrsystemen inte fungerar på motorer med VVTi? men utbudet av motorer utan VVTi är typ 5% av alla 2JZ-motorer. Inte lätt o hitta nån tycker jag?

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
23 februari 2014 · 1 163 Inlägg

Zazze skrev:

Andyy90 skrev:

Zazze skrev:

Får kolla vad jag hittar för roliga grejer där då smile Vart fick du tag i din 2JZ? smile

Jag köpte en NA motor och bytte kolvar och toppackning så fick min ganska billigt.. tanken var ju en gte motor men vafan spelar ingen större roll.. tongue

Okej. Jag funderar mest över det här med VVTi, om man ska ha de eller inte. Vissa säger att det är jättebra och vissa säger att det bara är ivägen? Har läst massor och det beror ju helt på vad man tänkt göra med motorn? Men de största problemet jag sett just nu är att de flesta styrsystemen inte fungerar på motorer med VVTi? men utbudet av motorer utan VVTi är typ 5% av alla 2JZ-motorer. Inte lätt o hitta nån tycker jag?

Jag har faktiskt ingen aning om det där med vvtin.. som sagt jag körde på en NA motor bara för att det var så mycket billigare och ändå samma motor.. tongue

~Andy~
Zazze SRF Performance
23 februari 2014 · 188 Inlägg

Blir nog att importera en iaf, men vart får man tag i en? Går det att hitta en direkt från japan och slippa ta igenom USA och Ebay?

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
Erick
23 februari 2014 · 4 767 Inlägg

Har du tänkt att bygga smidd maskin med singelturbo kan du likagärna köpa en 2jz-ge, eftersom det är samma block osv. Men mycket billigare. Finns kompletta motorer för typ 4-5k i england.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
23 februari 2014 · 1 163 Inlägg

Erick skrev:
Har du tänkt att bygga smidd maskin med singelturbo kan du likagärna köpa en 2jz-ge, eftersom det är samma block osv. Men mycket billigare. Finns kompletta motorer för typ 4-5k i england.

Det var skälet till att jag gjorde så.. sparade typ 20k på det totalt.. big_smile

~Andy~
Zazze SRF Performance
23 februari 2014 · 188 Inlägg

Erick skrev:
Har du tänkt att bygga smidd maskin med singelturbo kan du likagärna köpa en 2jz-ge, eftersom det är samma block osv. Men mycket billigare. Finns kompletta motorer för typ 4-5k i england.

Jag hade funderingar på de först, men jag hade tänkt köra original med dubbelturbon första året för att lägga tid på upphängning och bromsar innan jag sätter igång o trimma. Men man kanske ska försöka ta sig tid att bygga en GE ist då? För att lägga pengarna på något roligare? Motorn ska ju iaf försöka ta sig över 1000hk sträcket inom några år.

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
jp79 Tatuerare
23 februari 2014 · 135 Inlägg

Bygger själv på en GE och sattsar på 800hk iår med smidd maskin och singel

Projekttråd för Supran : http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276449
Sponsorer för 2015*J-spec*timrå tattoo*Sundsvalls bildetaljer * www.l-m-r.se
Satsar på sveriges snabbaste och bredaste N/A-turbo
Zazze SRF Performance
23 februari 2014 · 188 Inlägg

jp79 skrev:
Bygger själv på en GE och sattsar på 800hk iår med smidd maskin och singel

Lycka till smile

Mitt projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=264015
Road Force One Sweden
Toyota Supra MK3 MA70 "AE86 on steroids" (1992)
Toyota Supra MK3 MA70 "Grisen" (1989)
I_am_lost1 system7
21 juli 2014 · 737 Inlägg

Kör på en 2jz-gte då det är en bra motor om man vill bygga vidare och dom klarar bra mycket original, plus att dom är inte så dyr utan växellåda dom ligger mellan 17 till 20 tusen inklusive frakt till Sverige.
om du köper en för 20 så får du nya lager nya kolvringar och stål packning

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org
Nissan 200sx s13 "tuc tuc" (1989)
Nissan 200sx "s13" (1994)
I_am_lost1 system7
21 juli 2014 · 737 Inlägg

och v160 inklusive hks 2 skivig koppling får du för 22 tusen och en 2jz vvti ligger på 14 15 tusen inklusive frakt wiring och ecu utan låda

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org
Nissan 200sx "s13" (1994)
Nissan 200sx s13 "tuc tuc" (1989)
alvin
28 juli 2014 · 4 Inlägg

I_am_lost1 skrev:
Kör på en 2jz-gte då det är en bra motor om man vill bygga vidare och dom klarar bra mycket original, plus att dom är inte så dyr utan växellåda dom ligger mellan 17 till 20 tusen inklusive frakt till Sverige.
om du köper en för 20 så får du nya lager nya kolvringar och stål packning

Och var hittar jag 2JZ-GTE till dessa priser?
Inte ebay iallafall, där börjar VVTi motorerna på 15 000 (+frakt+moms+tull).
Priserna är även de samma hos samtliga JDM importörer i USA/Canada.

Har heller aldrig sett någon där nämnda slidelar bytts.

Senast redigerat av alvin (28 juli 2014)

I_am_lost1 system7
28 juli 2014 · 737 Inlägg

alvin skrev:

I_am_lost1 skrev:
Kör på en 2jz-gte då det är en bra motor om man vill bygga vidare och dom klarar bra mycket original, plus att dom är inte så dyr utan växellåda dom ligger mellan 17 till 20 tusen inklusive frakt till Sverige.
om du köper en för 20 så får du nya lager nya kolvringar och stål packning

Och var hittar jag 2JZ-GTE till dessa priser?
Inte ebay iallafall, där börjar VVTi motorerna på 15 000 (+frakt+moms+tull).
Priserna är även de samma hos samtliga JDM importörer i USA/Canada.

Har heller aldrig sett någon där nämnda slidelar bytts.

om du är intresserad av en 2jz gte för 17500sek inklusive frakt ecu och wiring och motorerna startas alltid innan dom skickas, så kan jag länka till en as schysst snubbe i thailand svensk är han också, träffade han när jag var där och han var riktigt trevlig och hjälpsam, han hjälpte mig en hela dag och leta s15 lysen och bra coilovers och bjöd på kaffe, en riktigt bra man och göra affärer med smile

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org
Nissan 200sx "s13" (1994)
Nissan 200sx s13 "tuc tuc" (1989)
alvin
29 juli 2014 · 4 Inlägg

I_am_lost1 skrev:

alvin skrev:

I_am_lost1 skrev:
Kör på en 2jz-gte då det är en bra motor om man vill bygga vidare och dom klarar bra mycket original, plus att dom är inte så dyr utan växellåda dom ligger mellan 17 till 20 tusen inklusive frakt till Sverige.
om du köper en för 20 så får du nya lager nya kolvringar och stål packning

Och var hittar jag 2JZ-GTE till dessa priser?
Inte ebay iallafall, där börjar VVTi motorerna på 15 000 (+frakt+moms+tull).
Priserna är även de samma hos samtliga JDM importörer i USA/Canada.

Har heller aldrig sett någon där nämnda slidelar bytts.

om du är intresserad av en 2jz gte för 17500sek inklusive frakt ecu och wiring och motorerna startas alltid innan dom skickas, så kan jag länka till en as schysst snubbe i thailand svensk är han också, träffade han när jag var där och han var riktigt trevlig och hjälpsam, han hjälpte mig en hela dag och leta s15 lysen och bra coilovers och bjöd på kaffe, en riktigt bra man och göra affärer med smile

Jag har hört talas om denna herre men vet inte hur man får kontakt med honom. Inte heller har jag någon aning om hur pass pålitlig/seriös han är. Dock verkar du ju ha en positiv erfarenhet så det lovar ju gott. smile

Jag skulle vara mycket tacksam om du kunde dela med dig av hur jag kan komma i kontakt med honom.

I_am_lost1 system7
29 juli 2014 · 737 Inlägg

alvin skrev:

I_am_lost1 skrev:

alvin skrev:

Och var hittar jag 2JZ-GTE till dessa priser?
Inte ebay iallafall, där börjar VVTi motorerna på 15 000 (+frakt+moms+tull).
Priserna är även de samma hos samtliga JDM importörer i USA/Canada.

Har heller aldrig sett någon där nämnda slidelar bytts.

om du är intresserad av en 2jz gte för 17500sek inklusive frakt ecu och wiring och motorerna startas alltid innan dom skickas, så kan jag länka till en as schysst snubbe i thailand svensk är han också, träffade han när jag var där och han var riktigt trevlig och hjälpsam, han hjälpte mig en hela dag och leta s15 lysen och bra coilovers och bjöd på kaffe, en riktigt bra man och göra affärer med smile

Jag har hört talas om denna herre men vet inte hur man får kontakt med honom. Inte heller har jag någon aning om hur pass pålitlig/seriös han är. Dock verkar du ju ha en positiv erfarenhet så det lovar ju gott. smile

Jag skulle vara mycket tacksam om du kunde dela med dig av hur jag kan komma i kontakt med honom.

Lennart heter han jag kan länka hans Facebook och en norsk drifting grupp där han säljer väldigt mycket  motorer i, då driftingen är bättre och mer seriös och större i Norge smile jag kan skicka ett pm till dig vid lunch när jag sitter vid en dator,  dock tar ju frakten 5 vecket typ

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org
Nissan 200sx "s13" (1994)
Nissan 200sx s13 "tuc tuc" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang