Bromslykta som krånglar på Volvo 740

krieri
21 februari 2014 · 3 Inlägg

Det är så att jag äger en Volvo 744, som först inte gick igenom besiktningen pga att vänster bromslykta var defekt.  Trodde först det bara var lampan, men den bytte jag. Sen har jag kollat jorden. Efter att ha provat typ allt å klippt alla kablar som går till kulan så bestämde jag mig för att köpa en helt ny lykta från skroten. Och det funkar fortfarande inte?! Bara höger sida som lyser när jag bromsar. ljuset på 5w lyser men inte det på 21w då man trycker på bromsen.

Måste ha felet åtgärdat innan 10 Mars och vill verkligen slippa lämna in den, vad tror ni att det kan vara?
Finns det nått relä eller något som kan jävlas?

Tacksam för hjälp! // Krille E lolcool

mange_240
21 februari 2014 · 1 562 Inlägg

Ser kretskortet på baklyktan bra ut, dessa brukar kunna bli riktigt dåliga och orsaka sådana problem. Testa å röra på lampan. Annars bör du ju börja med att mäta om du har strömmatning fram till lyktan.

Senast redigerat av mange_240 (21 februari 2014)

jaka54
22 februari 2014 · 5 715 Inlägg

Hej!
Skaffa en multimeter så du kan mäta var det finns spänning. Utan en sådan står man sig slätt när det gäller att hitta elfel.
Följ kablarna från baklampan och framåt och se var spänningen/strömmen finns och var den upphör.

krieri
22 februari 2014 · 3 Inlägg

Kretskortet är inget fel på, är strömmen till som jävlas. Men vet som sagt inte vart. Men ska skaffa en multimeter och prova mig fram! tack för snabba svar smile

mange_240
22 februari 2014 · 1 562 Inlägg

Är kretskortet okej kan du ju göra det enkelt för dej, och dra en kabel från höger sida till vänster.

Drönirettab
22 februari 2014 · 21 761 Inlägg

På min 240 slutade ena bromslyktan att fungera och glödtrådsvakten lyste, efter en del felsökning så visade det sig att det var själva glödtrådsvakten som var boven. Det kom ingen spänning ut från stiftet på vakten. Då gjorde jag en fusklagning med byglingskabel från andra bromslyktan, som mange_240 beskriver. smile

mange_240
22 februari 2014 · 1 562 Inlägg

Javisst en multimeter är väl aldrig fel att äga, men bara för detta känns det som en onödig kostnad.

krieri
23 februari 2014 · 3 Inlägg

kanske bara drar en kabel över från andra sidan! Men orkar den driva bägge ljusen då ?  lyser dem lika starkt endå ? smile

mange_240
23 februari 2014 · 1 562 Inlägg

krieri skrev:
kanske bara drar en kabel över från andra sidan! Men orkar den driva bägge ljusen då ?  lyser dem lika starkt endå ? smile

Ja de kommer fungera utmärkt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang