Quinna's -31 Tudor (Filmuppdatering på sida 60)

Bygget av vår familjs -31a Tudor Hot Rod från ruta 1.
  • 302 Följare
  • 632 962 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 december 2022
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
14 juni 2016 · 1 301 Inlägg

240ins inre leder passar klockrent på 440-växeln! Hallelulja!

Jag kommer försöka på den lilla fritid jag nu har, tillverka distanser för att förlänga styrväxeln. 240ins är 680mm CC mellan inre kulorna, och 440ins ca 50mm kortare. Tanken är att förlänga totalt 60mm. Då kan jag hissa upp växeln lite högre i ramen än vad som var tänkt från början, och då får jag lite bättre frigång vid full utslag och full utfjädring. Detta vid 100% Ackerman.

Kommer bli skitbra!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
14 juni 2016 · 6 473 Inlägg

Kul att hitta saker som passar ihop, ett tips är att skriva ner alla prylar inkl årgång mm på papper som du kan läsa om 10år när bilprovningen gör nerlag på en styrled big_smile

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
15 juni 2016 · 1 301 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Kul att hitta saker som passar ihop, ett tips är att skriva ner alla prylar inkl årgång mm på papper som du kan läsa om 10år när bilprovningen gör nerlag på en styrled big_smile

Jag har faktiskt ett Excel-dokument där jag har antecknat leverantör, artikelnr, ursprungsbil, årsmodell, pris och inköpsdatum på varenda komponent som jag använder i bygget.

Jag har för avsikt att ha ett av dom mest väldokumenterade byggena i historien tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
15 juni 2016 · 6 473 Inlägg

quinna skrev:

farbrorbozze skrev:
Kul att hitta saker som passar ihop, ett tips är att skriva ner alla prylar inkl årgång mm på papper som du kan läsa om 10år när bilprovningen gör nerlag på en styrled big_smile

Jag har faktiskt ett Excel-dokument där jag har antecknat leverantör, artikelnr, ursprungsbil, årsmodell, pris och inköpsdatum på varenda komponent som jag använder i bygget.

Jag har för avsikt att ha ett av dom mest väldokumenterade byggena i historien tongue

Hahaha de va inte illa ;-)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 augusti 2016 · 1 301 Inlägg

Sådärja! Nu är jag tillbaka igen... för nu är badrummet är renoverat. Eller ja, åtminstone den delen jag skulle göra själv.

Allt är rivet, den rätt omfattande fuktskada jag hittade är åtgärdad, golvet uppbilat och nya avlopp och brunnar monterade, golvvärme monterat, golvet flytspacklat, taket sänkt och spotlights monterade, väggarna gipsade och all el omdragen. Alltså, det som återstår är fuktspärr och plattsättning, och förstås montering av möbler, men det bleknar lite i allt annat.

Så imorgon kommer plattsättaren och det betyder att jag ÄNTLIGEN kan återgå till mitt fantiserande i garaget. Och först på listan är att återuppta ombyggnationen och infästningen av 440ins styrväxel. Återkommer med bilder senare i veckan när jag har hunnit få något gjort smile

Skönt att vara tillbaka!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
1 augusti 2016 · 467 Inlägg

Välkommen tillbaka! Du är saknad😊 hoppas allt gått som planerat med badrummet också!

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
2 augusti 2016 · 6 473 Inlägg

Välkommen tillbaka :-)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
eastmotorsport -sommar ska de va....
2 augusti 2016 · 4 524 Inlägg

Kul att du är igång igen smile

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
3 augusti 2016 · 1 301 Inlägg

Hej hopp!

Idag har det varit semester... så jag har varit i garaget tongue

Direkt efter morgonkaffet så rev jag isär styrväxeln från 440in. Det gick hyfsat smidigt, sånär som på att dammskyddet på ingående axeln gick sönder. Ganska trevlig växel att skruva med. Och enkel... en pacbox, ett kullager och ett nållager... det är allt som över huvudtaget går att byta, förutom damasker och leder.

Man vet att fett har sett sina bästa dagar när det ser ut som Nutella... Men efter en timme eller så med trasa och lösningsmedel så såg det ut såhär.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-08-03%2011.54.47_zpsvyxo3fxa.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-08-03%2011.55.32_zpswa9bk13m.jpg

Och efter ytterligare en timme så såg det ut såhär.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-08-03%2013.52.47_zpsc5cvu4vq.jpg

Allt alltså rengjort, omfettat och ihopmonterat igen. Inga konstigheter, men skönt att ha gjort. Skönt också med lite fräsch svart färg. Det guldiga strecket är för övrigt "mitten" på styrväxeln. Det är mest för att ha något att mäta emot när jag ska tillverka infästning. Dumt nog så har ju 440-växeln bara ett fäste, så det andra får jag fräsa/svarva till för att kunna montera.

Jag har besök nu i dagarna så jag passade på att ta hjälp att lyfta tillbaka mock-up motorn i nya motorfästena också. Motorn har aldrig suttit på den positionen förut så det var lite spännande att se hur det kommer bli. Framförallt för att se om det kommer ta i styrväxeln eller inte.

Men eftersom mock-up motorn inte har remskivor eller nåt sånt, så fick jag tillverka något att mäta emot. Så det fick bli en "remskiva" på rätt avstånd i polyesterplasten som blev kvar i botten på en hink efter jag gjöt golvet tongue

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-08-03%2020.12.22_zps2iwvlhft.jpg

Och kontentan av denna fantastiskt vackra installation är att styrväxeln går att få dit där jag vill ha den, med flera millimeters frigång till motorn. Och den installationen innebär att det jag har ritat, som ger 100% Ackermann och 0 bumpsteer är fysiskt möjlig big_smile

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
9 augusti 2016 · 1 301 Inlägg

Dags för en liten update igen då!

Trots att jag har hunnit med en heldag på Gröna Lund och en hel helg på Kolmården, så har det blivit lite tid i garaget. Så pass att jag har hunnit få till ett fäste för andra sidan av styrväxeln iallafall. Ett ganska enkelt, men fullt dugligt.

Jag svarvade till ett stycke alujumjum till lämplig storlek, och svarvade invändigt till styrväxelns yttermått minus en tiondel ungefär. Sen kapade jag bort en del undertill, fräste jag två hål och försänkte för M10 insex. Inga konstigheter.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-08-04%2017.14.45_zpsbhtevcpu.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-08-04%2017.56.02_zps9op6fv1p.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-08-04%2017.56.28_zpsbxfimdih.jpg

Sen har jag gjort ett par fästplåtar att skruva fast styrväxeln i, med avlånga hål för att kunna justera växeln i längsled.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-08-08%2017.59.35_zpsx2222rxc.jpg

Det blir justerbart i höjdled också, och det är dom fästena som jag håller på med just nu. Kommer nog bli bra, och det kommer bilder på det senare i veckan. Jag har fått till förlängare till styrväxeln också, men lyckades gänga dom snett, så jag ska göra nya. Kommer bild på det med.

Såhär ser det ut just nu när jag håller på att malla in positionen för att kunna malla in fästen.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-08-08%2018.44.23_zpss5wfcqj0.jpg

Jag har fått hjälp med att göra lite hållfasthetsberäkningar också, på ramen jag håller på att bygga. Det har jag också tänkt visa upp när jag får tid över.

Återkommer!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
11 augusti 2016 · 1 301 Inlägg

Hej igen, alla där ute i cyberrymden!

Jag lyckades få till ett par timmar igår och idag, så nu sitter styrväxeln där den ska. Blev riktigt bra faktiskt. Nu är det justerbart i både höjd och längsled dessutom, och det ska finnas mer än nog med justermån för att hitta både bra Ackermann och 0 bumpsteer.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-08-11%2020.59.08_zpssy791saa.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-08-11%2020.59.42_zpsxwwlyemz.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-08-11%2021.00.25_zpsjmih0j7v.jpg

Lite tillsnyggning behövs fortfarande, men det får bli i samband med att allt helsvetsas och görs klart ordentligt. Det är ganska många saker som går i samma anda. Mycket är ju fortfarande bara punktat.

Sen nämnde jag tidigare att jag har fått hjälp att hållfasthetsberäkna delar av min ram. Och även om jag inte har ritat upp hela ramen i CAD så har jag ritat fackverksprofilen. Och en väldigt vänlig sinnad själ har ritat samma fackverk, i samma dimensioner som jag har i min ram, och jämfört hållfastheten i denne med en "vanlig" balk av vanligt använd dimension. Alltså, inte för att få en siffra på hur stark min ram är, utan för att jämföra principen mellan min ram och en vanlig balkram.

Detta är dels för SFRO's del om det skulle komma frågor på vridstyvhet och liknande, och dels för att bekräfta min egen uppfattning om hur jag har dimensionerat.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/FEM_Balk_zpsdq5sgqbu.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/FEM_Fackverk_zps0oj8htbg.jpg

Nu säger dessa bilder inte er så mycket egentligen, eftersom den illustrerade "böjningen" är överdriven för att påvisa beteendet. Det är dessutom bara ett litet urklipp ur en stor rapport. Men kortfattat så har både balk och fackverk utsatts för samma krafter i böjning i två riktningar, vridning och kompression med flera olika kraftnivåer för att se hur påverkan skiljer mellan de två.

Och kontentan av rapporten är att, i de riktningar som ramen normalt belastas är mitt fackverk starkare än en vanlig balkram. Skulle jag hamna i en sidokrock så är fackverket svagare, eftersom det är en klenare profil. Men eftersom det blir ett ramkryss, även det i fackverkskonstruktion, så blir det mest troligt även där starkare än balken.

Jag har lite småpyssel kvar med styrväxeln, men sen blir det att börja med bakaxeln, vilket jag verkligen ser fram emot.

Och återigen... jättestort tack Adam!

Senast redigerat av quinna (11 augusti 2016)

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
12 augusti 2016 · 467 Inlägg

Wow! Är detta något som sfro kommer kolla stenhårt när de är dags för besiktning? Eller är det något som de kan kolla upp nu och godkänna? Så att det blir en steg-för-steg besiktning?

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
12 augusti 2016 · 1 301 Inlägg

Tallifjant skrev:
Wow! Är detta något som sfro kommer kolla stenhårt när de är dags för besiktning? Eller är det något som de kan kolla upp nu och godkänna? Så att det blir en steg-för-steg besiktning?

Nej, detta är såvitt jag vet inget krav, och det är nog ingen jag har hört talas om som har gjort detta. Utan detta är något som jag ville göra för min egen sinnesro. I princip alla andra bygger med balkramar och det är beprövade koncept som det är allmänt kännt att det fungerar.

Jag bygger något som är betydligt ovanligare och jag vill kunna svara ärligt på frågan "Är det här starkt nog?" om det är så att den frågan dyker upp.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
12 augusti 2016 · 467 Inlägg

Okej! Är så fascinerad och imponerad över den kvalité du lägger ner och gör allt 100%. Är sådana här projekt man älskar att följa här på garaget. Att du sedan inspirerar mig till att vilja ta tag i hotrod-projektet / idén som finns här hemma...gör ju inte saken mindre intressant!

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
14 augusti 2016 · 1 301 Inlägg

Tallifjant skrev:
Okej! Är så fascinerad och imponerad över den kvalité du lägger ner och gör allt 100%. Är sådana här projekt man älskar att följa här på garaget. Att du sedan inspirerar mig till att vilja ta tag i hotrod-projektet / idén som finns här hemma...gör ju inte saken mindre intressant!

Jättekul att kunna inspirera, även om jag själv inte ser mig själv som någon typ av förebild tongue Jag har bara valt att göra det jag själv vill göra, och inte vad alla andra tycker jag borde göra. Och jag har accepterat att det kommer ta tid.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
26 augusti 2016 · 1 301 Inlägg

Jaha, här sitter man en efter en lång vecka på jobbet, i soffan med en iskall pilsner i näven... Och vad är det enda man känner för att göra då? Jo... skriva en lång och bildspäckad uppdatering i min byggtråd.

Tyvärr går det inte, för det har inte hänt så mycket sedan sist. Plattsättaren har gjort klart sitt jobb i badrummet så en hel del fokus ligger på att montera alla blandare och sånt, så att frun slipper duscha ute med trädgårdsslangen längre än nödvändigt.

Men lite har hänt iallafall. Jag har fortsatt med framvagnen, men det är mycket som behöver svarvas och jag har haft svårt att få tid att ta mig till verkstaden för att komma åt svarven. Men under dom få stunderna jag har lyckas få till så har jag svarvat konorna för styrlederna och svetsmuttrar till pullrod-stagen.

Sen har jag monterat ihop styrväxeln från Volvo 440in med styrstagen från Volvo 240in tillsammans med förlängarna jag har svarvat sen tidigare. Blev riktigt bra faktiskt.


Här är en av konorna som ska svetsas ihop med styrarmen på spindeln. Jag har svarvat den i flera steg för att få bra centreringar på plåtarna och bra ytor att svetsa emot.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-08-26%2019.50.42_zpssnq1ihyy.jpg

Och såhär ser förlängningen ut av styrväxeln ut. En på vardera sida

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-08-26%2019.50.59_zpsnckfrgib.jpg

Sen fick jag kontakt med en riktigt trevlig kille på Rotera här i Stockholm. Dom jobbar med lager i alla former... Och därmed även länkhuvuden, eller Uniballs som dom kanske oftast kallas tongue Med hans hjälp så lyckades jag få tag i Hirschmann-Uniballs till min pullrod-upphängning till både rätt dimension och till bra pris. Det blev blankförzinkade, alltså varken rostfria eller i ChromeMoly som många använder, med PTFE-liner (Teflon) som tål krafter upp till minst 34000Nm. Borde duga för att trycka/dra lite i en stötdämpare.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-08-26%2019.56.55_zpstgvzo8in.jpg

Och i brist på tillgång på svarv för stunden så har jag börjat påta med bakvagnen. Där finns det mer okomplicerade saker att pyssla med som inte kräver lika mycket balla verktyg. Så för stunden så har jag kapat bort alla gamla orginalfästen och slipat axeln ren. Och eftersom jag redan har alla fästen till bakaxeln vattenskurna så är det typ bara att börja svetsa fast.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-08-26%2019.50.13_zpseyvc1gfl.jpg

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/2016-08-26%2019.50.07_zpslpv3otup.jpg

Sen har jag ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Jag har (väldigt grovt) ritat upp principen för hur jag har tänkt bygga min vippa till pullrod-systemet. Det kommer bli en svarvad hylsa med två kullager inpressade, ett ifrån varje håll. Den hylsan ska sen svetsas ihop med två plåtar (bara en inritad i bilden) och lagerna fästas i två fästöron på ramen.

http://i50.photobucket.com/albums/f305/Quinnan/Chassiebygge/Pullrodvippa_zps9hzb1mtq.png

Problemet som uppstår är i svetsningen mellan den svarvade hylsan och plåten. Hylsan kommer i svetsningen slå sig och den fina toleransen som lagret kräver som kommer försvinna.

Frågan är då hur jag ska göra... Ska jag svarva till lite underdimension, svetsa och sen försöka få upp allt i fräsen och rotations-skruvstycke för att få till det sista? Eller finns det något annat bra sätt? Finns det någon av mina läsare som har koll på hur man "borde" göra? Kanske rent av någon som kan tänka sig att hjälpa mig?

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
oscargrundstrom
28 augusti 2016 · 171 Inlägg

Hade kunnat tänka mig att det kan funka med att svarva ett rundjärn till samma innerdiameter som hylsan och pressa in den, svetsa och sedan pressa ut den för att behålla rätt tolerans. Det kanske inte funkar riktigt som jag tänker mig dock, kan hända att den slår sig ändå? Bara en tanke smile

quinna 50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
28 augusti 2016 · 1 301 Inlägg

oscargrundstrom skrev:
Hade kunnat tänka mig att det kan funka med att svarva ett rundjärn till samma innerdiameter som hylsan och pressa in den, svetsa och sedan pressa ut den för att behålla rätt tolerans. Det kanske inte funkar riktigt som jag tänker mig dock, kan hända att den slår sig ändå? Bara en tanke smile

Ja, det låter väl inte orimligt att det kan tänkas fungera. Risken är väl kanske att man aldrig lyckas pressa ur den igen tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!
MR_T
28 augusti 2016 · 2 340 Inlägg

Är nog vettigast ha den 0.5mm under och svetsa, efter det bearbeta till rätt mått.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
ChevaTomme
2 september 2016 · 1 Inlägg

Tillverka först med lite marginal, bearbeta efteråt med ursvarvningsverktyg i fräsen, blir som svarvat. :-)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang